Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LoveGlove schreef:Jullie bekritiseren Michael wel heel erg. Ik bedoel, natuurlijk kan Michael geen perfect persoon zijn. Dat is helemaal niemand. Ook jullie niet.
Ik heb het al eerder gezegd. Hij had een verslaving aan pijnstillers en een verslaving aan slaapmiddelen.
Waar zijn verslaving aan slaapmiddelen is begonnen, weet ik niet, maar het begon met gewone slaappillen. Hij had een vrij ernstige vorm van insomnia (zonder die verslaving). Daarom begon hij die pillen te slikken. Mijn gok is dat er gewenning plaatsvond (dat je meer moet nemen voor hetzelfde effect) en hij daardoor steeds zwaardere dingen ging nemen. Daaruit is het een verslaving geworden. Maar, dat kan ik niet zeker weten. Ik denk dat het zo is gegaan, door al het touren wat hij heeft gedaan. Ga maar eens op tour. Je hele slaapritme wordt door elkaar gegooid, en met adrenaline na een optreden kun je ook niet in bed gaan liggen. Dan doe je geen oog dicht. En doe daar dan nog maar eens een erge vorm van insomnia bij. Dus ik snap wel waar het vandaan komt. Dat praat het niet goed, maar dat maakt het iets begrijpelijker. Michael's broers hebben ook vaker gezegd dat Michael van jongs af aan al problemen had met slapen. Het zat er bij hem altijd al in.
Hij had daarbij nog een verslaving aan pijnstillers. Die heeft hij ontwikkelt in 1993, toen Jordan Chandler uitkwam met zijn verhaal. Michael was aan het touren, en ergens in een tussenpauze van de tour had hij een operatie aan zijn hoofd. Dat had nog te maken met dat ongeluk met Pepsi in 1984, waar hij zijn hoofd had verbrand. Ja, het was zo erg dat hij er bijna 10 jaar later nog problemen mee had. Mensen denken dat hij in 1984 al een verslaving aan pijnstillers had door dat ongeluk, maar dat klopt niet. Dat was pas in 1993. Maar ergens komt het wel door dat ongeluk. Omdat hij al snel moest touren en niet de tijd had om te genezen, kreeg hij dus pijnstillers mee. Toen kwam dat van Jordan Chandler nog, en daar ging het mis. Je hebt het over fysieke pijn, en daarna ook emotionele pijn. Als hij onschuldig was dan. Dat is voor mij ook wel een beetje een teken dat Michael niet schuldig was. Ik denk dat het lastiger was geweest om een verslaving te krijgen als hij wel schuldig was. Maar goed, dat is hoe ik ernaar kijk. Daar had hij dus zijn verslaving aan pijnstillers gekregen. Hij is er eind 1993 wel voor naar Europa geweest om af te kicken. Maar ik denk niet dat het heel veel heeft geholpen eerlijk gezegd.
Dus het is wel te begrijpen waar de verslavingen vandaan komen. Rond 2009 zat hij kwa pijnstillers aan de demerol. Volgens mij is dat een pijnstiller. En kwa slaapmiddelen dus aan propofol. Door een overdosis aan propofol is hij overleden.
Wat bij Michael hier 2 grote problemen zijn is 1: dat hij zich inderdaad omringde met mensen die geen nee tegen hem zeiden, aangezien hij nogal eigenwijs was (dat zijn heel veel succesvolle mensen. Hij is geen uitzondering daarop). En 2: Hij vertrouwde mensen te snel. Veel te snel.
Ik denk zelf wel dat het een soort moord was. Michael had in 1992 al moorddreigingen gehad van iemand. En hij zei tegen het einde van zijn leven dat hij wist dat iemand uit was om hem te vermoorden. Misschien zelfs meerdere mensen. Hij wist alleen niet precies wie denk ik. Ze wilden hem dood. Dat wist hij. En hij was gigantisch bang daardoor. En ik denk eerlijk gezegd dat ze er ook wel op uit waren om hem dood te krijgen. Of ze het op deze manier wilde doen, weet ik niet, maar ik zou het niet raar vinden als dit wel een soort plan was daarvoor.
Je moet je even bedenken. En dit is wat ik ergens heb gelezen op meerdere websites een tijdje terug: Hoogstwaarschijnlijk had Murray eerst een aantal andere medicijnen toegedient om Michael in slaap te krijgen. Zijn idee was om Michael van de propofol af te krijgen. Er was in ieder geval meer gevonden dan alleen propofol in Michael's lichaam. Dat mislukte. Het was al ochtend en Michael sliep nog steeds niet. Toen moest toch te propofol erbij komen. Michael viel daardoor in slaap. Toen Michael sliep, heeft Murray de slaapkamer verlaten. Dat is al hartstikke fout, want je moet iemand aan propofol constant monitoren en in de gaten houden. Je kan die persoon in geen enkele omstandigheid verlaten. Murray zelf zei dat hij maar eventjes weg was voor een plaspauze, maar uit onderzoeken bleek dat Murray uren aan de telefoon had gezeten. Toen hij terug was, ademde Michael dus niet meer, en was zijn hart gestopt.
De fouten die Murray dus maakten was het indienen van overdosis, maar ook van verschillende soorten medicijnen door elkaar, en dat maakt het extra gevaarlijk. En daarna ook nog weggaan als je iemand aan propofol constant moet monitoren.
Michael vertrouwde erop dat Murray zijn werk goed deed. De reden dat Michael om propofol vroeg, is omdat een dokter hem dat eerder gegeven had. En het werkte heel goed. Michael wist zelf niet hoe gevaarlijk propofol was. Hoewel hij wel verschillende dokteren vóór Murray had gevraagd om te komen voor propofol, waarop ze allemaal zeiden: Nee dat is te gevaarlijk. Michael dacht dat hij de propofol kon vertrouwen, omdat het al eerder op hem was gebruikt. Maar toen werd wel alles op een goede manier gedaan. Michael wilde gewoon op en top fit zijn voor de concerten die eraan kwamen. Dat was zijn doel. En hij vertrouwde Murray erop dat hij zijn werk goed deed. Dat was dus overduidelijk een fout.
Ergens denk ik dat een soort ongeluk was maar toch ook niet. Een soort van: We waren van plan om hem dood te krijgen, maar we hadden het niet zo gepland. Iets in die trans. Maar dat is mijn mening.
Tieneke schreef:Wel een beetje apart dat je Murray van een 'soort moord' verdenkt, terwijl hij veroordeeld werd voor onvrijwillige doodslag, niet voor moord. Maar dat de uitspraak van de rechtzaak van Michael zelf wel zou moeten standhouden, hij werd niet veroordeeld dus is hij onschuldig?!?
Dubbele standaarden.
pompadour schreef:Ik hou er niet zo van om zo behandeld worden.
Vinden jullie je eigen zo goed, ik vind van niet.
eigenlijk vind ik sommige zeer respectloos , zelfs beetje aso eigenlijk.
Misschien begrijp jij mijn sarcasme niet.
Raamzicht schreef:Ja dat zie ik ook niet, hoe de verslaving jou doet denken dat hij onschuldig is love glove? Mij lijkt eerder andersom ook goed beredeneerbaar. Hij wordt aangeklaagd, denkt oh jee ik ben erbij.. Hoe moet dat nu verder..plus inderdaad het leven met schuld gevoel van je daderschap. Je kunt het beide kanten op bekijken. Dus eigenlijk tegen elkaar weg strep en.
pompadour schreef:Ik hou er niet zo van om zo behandeld worden.
Vinden jullie je eigen zo goed, ik vind van niet.
eigenlijk vind ik sommige zeer respectloos , zelfs beetje aso eigenlijk.
Misschien begrijp jij mijn sarcasme niet.