Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xLaraaj

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:38

100% akkoord met xHaithi :D

90% van mijn familie is uit antwerpen. heb totaal nog geen problemen met hun gehad. Behalve met mijn onkel en dat is dan nog de gemigreerde Antwerpenaar :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:50

xHaithi schreef:
Ayasha: Heerlijk verhaal! _O- Kan het mij allemaal zo inbeelden! Vooral hoe jullie daar op stonden te kijken :') Gezellig volk die Antwerpenaren. En zo lekker meedenkend :))

Tis nog steeds een van mijn leukere wedstrijd-momenten. _O- uiteindelijk heeft de Antwerpse zich verzet en in de losrijpiste had ze ook binnen de vijf minuten ruzie. _O- je weet het voor je ze hoort maar het duurt ook nooit lang eer je ze hoort. _O- moet een gezellige boel zijn op de V.O.R (Antwerpse bond).

Akkoord gaan met iemand is hier ook ‘inderdaad’ of ‘klopt’ of ‘akkoord’ :+ ‘precies. Gebruik ik daar nooit voor eigenlijk. _O-

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 18:17

Man man man :') Antwerpenaren vermijden op wedstrijden: check!

'Klopt' gebruik ik ook inderdaad, maar eigenlijk heb ik dat wel overgenomen van de Nederlanders op bokt volgens mij.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 18:24

Ja precies gebruik ik dan weer wel vaker, maar enerzijds woon ik dicht tegen de Nl grens en hoor ik dat dus ook dagelijks, anderszijds werkt Mn vader in A’dam en brengt hij wel zo wat dingen mee.
Afspraken afsluiten met “is goed” bvb

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 18:35

xHaithi schreef:
Man man man :') Antwerpenaren vermijden op wedstrijden: check!

'Klopt' gebruik ik ook inderdaad, maar eigenlijk heb ik dat wel overgenomen van de Nederlanders op bokt volgens mij.

Nou, geen ide of ze allemaal zo zijn, die wat uitwijken naar omliggende provincies voor wedstrijden doen dat veelal altijd ‘omdat er minder ruzie is’ en gezien de snelheid waarmee ze ruzie hebben is de kans reeel dat we gewoon steeds de rotte appels zien. _O-
Maar dat er een zeker verschil in mentaliteit is tussen provincies zal in Nederland evenzeer zijn vermoed ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:37

Binnen de LRV knettert het meestal nogal eens makkelijk met de ruiters uit het Waasland. Het zijn goeie ruiters, absoluut, maar ze rijden dan ook vaak alsof de piste van hen is.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:00

Varekaj schreef:
Binnen de LRV knettert het meestal nogal eens makkelijk met de ruiters uit het Waasland. Het zijn goeie ruiters, absoluut, maar ze rijden dan ook vaak alsof de piste van hen is.

Oei dat ben ik nog niet tegen gekomen. Ik heb nooit ruzie gehad of gezien...
Kan ook aan mij liggen. Hou mij eerder afzijdig ipv mij te mengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:14

Is meestal wanneer de laatste van de lagere proeven nog inrijden en de volgende van de hogere erbij komen en er is maar beperkt plek om in te rijden. Dan durft er wel eens gefoeterd worden. Je zal er als toeschouwer niks van merken maar als ruiter hoor je net duidelijk genoeg de beste wensen :D

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 00:01

Varekaj schreef:
Is meestal wanneer de laatste van de lagere proeven nog inrijden en de volgende van de hogere erbij komen en er is maar beperkt plek om in te rijden. Dan durft er wel eens gefoeterd worden. Je zal er als toeschouwer niks van merken maar als ruiter hoor je net duidelijk genoeg de beste wensen :D

Heb er ook nog tussen gereden. Ben geen toeschouwer maar nooit last van gehad. Ik denk dat iedereen dan wel op elkaar foetert. Zelf zocht ik de rustigere plekken op afhankelijk van de ruimte.
Zelfs tijdens het winterseizoen nooit last gehad en ben toen veel in die streek gaan rijden. Ik herken het dus niet. Sorry. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 23:31

Wij zaten vantijd met 30 op een 20x60 gepropt en de helft was aan het baggeren in de modder :')
Of heel groot terrein dat maar beperkt bruikbaar was door putten, bulten, lang spekglad gras en zelfs scherven langs de zijkanten van kapotte glazen flesjes. Dan foeter je echt wel als je hutjemutje bijeen zit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 00:30

Probeer maar eens twee dagen in te rijden voor een Limburgs kampioenschap op 20*40 (nipt, of eigenlijk niet omdat ongeveer 8*20 zo mul was dat het niet bruikbaar was, zelfs stappen was in dat stuk al geen doen ) met 30 man.
Het is een klein wonder dat daar zo weinig ruzie geweest is. Er was effectief een moment van unanieme opgave toen letterlijk álle ruiters in de losrijpiste met dezelfde verslagen blik aan het stappen waren omdat we kennelijk allemaal tegelijk besefte dat het gewoon een onmogelijke opgave was. Kreeg toen oogcontact met een ruiter die ik niet kende en we zuchtte allebei tegelijk en de ruiters rondom ons schoten samen met ons in een soort wanhoop-lach en dat was op een vreemde manier een verbindend moment. _O- iedereen aanwezig wist dat het gewoon onmogelijk was om elkaar niet in de weg te zitten.
Het is gek wat je bij blijft eigenlijk. _O-

Wat mij op bokt op valt is dat er veel meer ‘niet standaard sportpaard’ competitief ingezet worden en ze lijken ook beter mee te kunnen. Maar misschien is dat op de LRV ook meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:01

Eeeh... ik heb tot nu toe amper tinkers, haflingers of fjorden gezien. De gewone allround htk-paarden zie je wel nog, maar typische sportpaarden zijn eveneens heel goed vertegenwoordigd. Heb wel de indruk dat dat allemaal redelijk goed door elkaar loopt ja. Zal wel zijn omdat je op tornooi nog steeds zowel springen als dressuur kan starten zeker?

leenbeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 09:27

Als het geen typisch sportpaard is bij LRV is het meestal een fries, haflingers of tinkers kom je heel zelden tegen.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:43

Dat is in nl wel anders. Ik reed met mijn sportpaard (en verloor soms) van een Belgisch trekpaard. Toegegeven, in de hogere reeksen worden ze zeldzamer maar in de b en de l is het doodnormaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:45

Eerlijk is eerlijk, ik Let er ook amper op. Het gaat om je proef. Of je nou een schitterende proef rijdt met een Brabants trekpaard of met een ranke Jazz.. je hoort hetzelfde respect en de punten te krijgen. Voor mij is iedereen daar om van dezelfde sport te genieten.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:08

Wij zijn destijds gaan informeren of onze dochter mocht beginnen bij de LRV met onze fjord.
keihard uitgelachen, waren niet welkom in de 2 dichtsbijzijnde lokale clubs.
LRV heb ik als puur racisme ten opzichte van bepaalde rassen aanzien. Als je al niet thuis bent in de bijhorende vriendjespolitiek, ....
Blij dat ik nooit lid geworden ben.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:59

Op de kempische zie je ze al helemaal niet..

Wat ik vind maar dit ervaar ik zelf misschien alleen zo dat er bij de belgen heel veel vijandigheid en geroddel op wedstrijd heerst. Kennen ze je niet word er niet tegen je gesproken. Ik vond dat dit in Nederland wel mee viel. Ik reed geen wedstrijd maar niemand bekeek me er scheef voor en toen ik 2 jaar terug dan toch eens in Nederland heb gereden vond ik het veeeel leuker dan in Belgie. Is dit nog mensen opgevallen of ben ik dit alleen? :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:57

Ik rijd zelf ook bij de kempische. Geroddel kom je niet onderuit, nergens. School, werk, competitie, bij je buren, geroddel is er altijd en overal dus ik vind het altijd gek dat het mensen verbaast dat dat ook op wedstrijd is. :)
Veel vijandigheid heb ik weinig last van om eerlijk te zijn ondanks dat ik nu toch al mijn 15e jaar wedstrijd rijd. Met mijn temperament en karakter zou je denken dat dat genoeg tijd is om er een paar tegen me in het harnas te jagen. :+
Ik denk wel dat men de competitie-mindset vaak veel persoonlijker neemt dan ze is. :)

Wat ik wel opmerk is dat het als nieuwe ruiter idd moeilijk kan zijn om "er bij te komen" op de kempsiche. :) Er is een redelijk vaste "kern" al bij al en die kern kent elkaar vaak al meer dan tien jaar en sommige kennen elkaar al tientallen jaren. Dat maakt denk ik dat het als "nieuweling" kan voelen alsof je niet welkom bent omdat die mensen natuurlijk eerder naar elkaar toe treken dan naar de nieuwe. :)
Ik persoonlijk probeer een nieuwe ruiter altijd even aan te spreken, gedag zeggen, succes of proficiat wensen of een complimentje geven. Afgelopen jaar zijn daar een paar van de nieuwelingen op in gegaan (een viertal van alle mensen die ik aan gesproken heb waarvan ik sinds dit jaar bij eentje in de club gegaan ben.) maar de meerderheid gaat er niet op in. :) Tja, dan houdt het op. Ik wil gerust een paar keer proberen contact te leggen maar ik ga er niet om smeken. :)
En ik weet dat een aantal van mijn concullega's ook heus niet te beroerd zijn om iemand aan te spreken. Dus als je echt totaal geen contact krijgt met niemand dan heb je of echt heel veel pech, of je bent zelf misschien slechter benaderbaar dan je denkt (of je "mist" gewoon dat er mensen zijn die oprecht contact met je zoeken.)
Iedereen die daar rond loopt was ook ooit nieuw. En als je van de pony's naar de paarden gaat, ben je opnieuw "nieuw" want ponyruiters en paardenruiters hebben zelden contact op de KR. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:54

Dat van die vaste kern, dat heb ik ook al wel ondervonden bij de HROV. Toch wel een "ons kent ons"-wereldje waar je moeilijk binnen raakt. Nu gaat dat wel om hele goede ruiters die ook echt competitief ingesteld zijn. Onderling is dat een vaste kliek die volgens mij enorm veel lol maakt. Het punt is, ze rijden allemaal semi-professioneel of rijden sowieso ook paarden voor anderen. Als je dan als nieuweling aan komt hobbelen met een niet zo bijzonder gefokt paard, dan kan je alleen maar opvallen net omdat je niet met het standaard chique dressuurpaard de ring in komt.
De meeste zijn wel heel aanspreekbaar als je een keer hulp nodig hebt met parkeren/keren op de parking, paard vasthouden, uur vragen enzo.
Maar buiten die "vaste kern" die eigenlijk ook altijd het terras onveilig maakt (ze rijden toch altijd in de prijzen dus moeten wel blijven) zijn er heel veel ruiters die aankomen, inrijden, proef, afzadelen, score en plaats bekijken en dan inpakken en wegwezen.

Ik ben LRV gaan rijden omdat het voor mij voordeliger uitkomt en je kan met 1x lidmaatschap alle disciplines starten. Bij VLP heb je je licentie, lidmaatschap bij een club, je lessen... allemaal apart. Bij de LRV heb ik veel meer voor een lager bedrag, waaronder gratis jaarrond gebruik van een heel net oefenterrein.
In het begin als nieuwe was het ook wel vaak eenzaam en alleen rondlopen. Je kon hulp vragen, maar ook weer iedereen wat in een bubbel. Intussen ben ik een routiné en ken ik ook steeds meer mensen. Wanneer er bij ons nieuwelingen zijn, dan doe ik mijn best om hen op sleeptouw te nemen: ik help hen met starturen, hoe de locaties eruit zien, wie is wie, hoe ziet een dag bij lrv eruit...

En ik vind dat ook fijn om te doen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:42

Zo standaard chique zijn mijn paarden ook weer niet. :+ en ik rijd ook niet semi-professioneel. Dat zijn echt beperkingen die je jezelf op legt hoor.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:43

Super van jullie! Ik heb nooit veel wedstrijd gereden maar ze kennen me toch op de kempische. Er is maar een enkeling die goeiedag tegen me zegt. Als ze iets van me nodig hebben weten ze me dan wel te vinden :+ . En ik als Nederlander kan daar heeeel slecht tegen en zeg dan ook dat ze me niet moeten lastig vallen als ze anders ook niks tegen me zeggen.

Dat van die vaste klik is idd waar maar dat is over het algemeen wel in Belgie vind ik. Je komt niet makkelijk ergens tussen en ik doe die moeite ook niet meer. De belgen die met mij mee naar huis gaan zijn iedere keer weer overdonderd hoe ze er met open armen ontvangen worden en beseffen erna dat dat toch wel een fijner gevoel geeft!

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 19:06

Amai, ben ik blij dat ik met die dingen allemaal niets te maken hoef te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:03

Ik spreek alleen over de HROV eh Ayasha, de KR heb ik geen ervaring mee.
Al merken we wel dat binnen de LRV de betere ruiters, toch dressuur, allemaal van de kanten van A'pen komen. Wij blij als we provinciaal meedoen, bungelt ovl helemaal vanonder op het nationaal :') Samen met wvl. A'pen en Limburg hebben alle talent haha.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:19

Als ik het zo zie ben ik blij dat ik uit het paardenwereldje ben _O-

Al is het in de rugbywereld niet beter, iedere keer als we in Antwerpen spelen is er een heuse onbesproken WVL-A'pen battle :+

leenbeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:15

Varekaj schreef:
Ik spreek alleen over de HROV eh Ayasha, de KR heb ik geen ervaring mee.
Al merken we wel dat binnen de LRV de betere ruiters, toch dressuur, allemaal van de kanten van A'pen komen. Wij blij als we provinciaal meedoen, bungelt ovl helemaal vanonder op het nationaal :') Samen met wvl. A'pen en Limburg hebben alle talent haha.

1 van de talentjes zit bij ons in de club :')