enzino schreef:Nu de storm een beetje is gaan liggen is het interessant om te zien hoe de Amerikaanse media en de gemiddelde Amerikaan reageert. Kwam vanochtend een interessant betoog tegen dat ik de afgelopen dagen al veel vaker heb gezien. Het kwam erop neer dat de linkse cultuur in Amerika te ver is doorgeslagen de afgelopen jaren en dat het nu tijd is om een stap terug te doen (Hillary staat voor een continuering van wat er nu gaande is, Trump is degene die het anders doet).
Met linkse cultuur doelen veel mensen erop dat als je het niet eens bent met iemand dan is die persoon meteen dom, xenofoob, homofoob, seksist, racist, of al die dingen tegelijk. Veel Amerikaanse scholen en universiteiten komen met "safe spaces" en discussies worden uit de weg gegaan omdat je meteen een van de eerder genoemde stempels opgedrukt krijgt. De oorzaak ligt altijd bij mannen, blanke, of bij blanke mannen (the petriarchy). De dialoog stopt en pas als iemand zich veilig voelt in een stemhokje komt die frustratie eruit (wat de reden is dat de polls allemaal aangaven dat Hillary zou winnen).
Precies dezelfde mentaliteit zie je trouwens ook goed hier in dit topic. Lees eens een stuk terug toen er nog wat discussie plaats vond en zie hoe vaak iemand roept dat een bepaalde redenering dom is, dat die persoon een racist is en vervolgens komt er geen uitleg of argumentatie. Iemand roept dat de KKK achter Trump staat, dus Trump moet wel racist zijn. En omdat hij geen illegalen het land in wil, is hij dubbel racist, ga zo maar door. Alles om er meteen een (negatieve) stempel op te drukken. En dan nog de mensen die meteen iemand op FB blokkeren omdat ze een andere mening hebben, of dat je iemand moet ontwijken op een feest omdat hij het niet met je eens is. Dat is precies de manier waarop het fout is gegaan: je creëert je eigen "bubble" of "safe space" en als de verkiezingsresultaten binnen komen dan ben je verrast dat er een hoop aan de hand is waar je nooit eerder wat over hebt gehoord.
Ik vind heel veel van dat PC gedoe, safe spaces etc. in Amerika overdreven, ik vind dat dingen gewoon bespreekbaar moeten kunnen zijn zonder al dat gezeik er omheen. Ik ben het er mee eens dat alles wegstoppen en je verbergen in een 'safe space' alleen maar een averechts effect heeft.
Maar toch denk ik dat er echt een hoop blanke mannen zijn die het helemaal niet zo leuk vinden dat hun positie in de wereld aan het wankelen wordt gebracht. Zij zijn zich zo onbewust van alle voordelen die ze genieten dat als er ook maar over gelijkheid wordt gesproken, zij dat zien als een aanslag op hun positie.
Radicalisering gaat niet alleen over moslims. Er komen dagelijks blanke, jonge (en vaak hoogopgeleide, het "dom" argument gaat niet per se op) mannen op internetfora bijeen om elkaar op te stoken. Er zijn hele topics gewijd aan het hoe je je stil moet houden als Trump stemmer etc. om niet op te vallen. 'Feminisme' krijgt de schuld dat ze geen vriendin kunnen krijgen, het is allemaal zo oneerlijk, etc. etc. en het gaat van kwaad tot erger. Dit soort groepen die zich meer op de achtergrond houden zijn denk ik een van de redenen dat Trump voor sommigen 'onverwachts' meer stemmen kreeg.