Trump of Clinton

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary Clinton vs. Donald Trump

Clinton
1250 (90%)
Trump
130 (9%)

Totaal aantal stemmen: 1380

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:46

enzino schreef:
Nu de storm een beetje is gaan liggen is het interessant om te zien hoe de Amerikaanse media en de gemiddelde Amerikaan reageert. Kwam vanochtend een interessant betoog tegen dat ik de afgelopen dagen al veel vaker heb gezien. Het kwam erop neer dat de linkse cultuur in Amerika te ver is doorgeslagen de afgelopen jaren en dat het nu tijd is om een stap terug te doen (Hillary staat voor een continuering van wat er nu gaande is, Trump is degene die het anders doet).

Met linkse cultuur doelen veel mensen erop dat als je het niet eens bent met iemand dan is die persoon meteen dom, xenofoob, homofoob, seksist, racist, of al die dingen tegelijk. Veel Amerikaanse scholen en universiteiten komen met "safe spaces" en discussies worden uit de weg gegaan omdat je meteen een van de eerder genoemde stempels opgedrukt krijgt. De oorzaak ligt altijd bij mannen, blanke, of bij blanke mannen (the petriarchy). De dialoog stopt en pas als iemand zich veilig voelt in een stemhokje komt die frustratie eruit (wat de reden is dat de polls allemaal aangaven dat Hillary zou winnen).

Precies dezelfde mentaliteit zie je trouwens ook goed hier in dit topic. Lees eens een stuk terug toen er nog wat discussie plaats vond en zie hoe vaak iemand roept dat een bepaalde redenering dom is, dat die persoon een racist is en vervolgens komt er geen uitleg of argumentatie. Iemand roept dat de KKK achter Trump staat, dus Trump moet wel racist zijn. En omdat hij geen illegalen het land in wil, is hij dubbel racist, ga zo maar door. Alles om er meteen een (negatieve) stempel op te drukken. En dan nog de mensen die meteen iemand op FB blokkeren omdat ze een andere mening hebben, of dat je iemand moet ontwijken op een feest omdat hij het niet met je eens is. Dat is precies de manier waarop het fout is gegaan: je creëert je eigen "bubble" of "safe space" en als de verkiezingsresultaten binnen komen dan ben je verrast dat er een hoop aan de hand is waar je nooit eerder wat over hebt gehoord.

Ik vind heel veel van dat PC gedoe, safe spaces etc. in Amerika overdreven, ik vind dat dingen gewoon bespreekbaar moeten kunnen zijn zonder al dat gezeik er omheen. Ik ben het er mee eens dat alles wegstoppen en je verbergen in een 'safe space' alleen maar een averechts effect heeft.
Maar toch denk ik dat er echt een hoop blanke mannen zijn die het helemaal niet zo leuk vinden dat hun positie in de wereld aan het wankelen wordt gebracht. Zij zijn zich zo onbewust van alle voordelen die ze genieten dat als er ook maar over gelijkheid wordt gesproken, zij dat zien als een aanslag op hun positie.
Radicalisering gaat niet alleen over moslims. Er komen dagelijks blanke, jonge (en vaak hoogopgeleide, het "dom" argument gaat niet per se op) mannen op internetfora bijeen om elkaar op te stoken. Er zijn hele topics gewijd aan het hoe je je stil moet houden als Trump stemmer etc. om niet op te vallen. 'Feminisme' krijgt de schuld dat ze geen vriendin kunnen krijgen, het is allemaal zo oneerlijk, etc. etc. en het gaat van kwaad tot erger. Dit soort groepen die zich meer op de achtergrond houden zijn denk ik een van de redenen dat Trump voor sommigen 'onverwachts' meer stemmen kreeg.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Trump of Clinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:53

Ik vind het eigenlijk nogal typisch dat witte mannen trump verdedigen. Sorry dat ik het zeg want het zal vast niet leuk zijn om te horen, maar het laat wel zien hoe out of touch je bent met de onderdrukking van minderheden en vrouwen.

Dat de KKK hem support maakt hem geen racist, maar het feit dat hij er niet keihard afstand van neemt wel.

De golf van racial violence in Amerika op dit moment zegt imo genoeg over hoe gevaarlijk dit is en hoe we dit absoluut niet moeten nuanceren of wegwuiven als 'komt wel goed'. Alleen deze eerste dag al zegt genoeg om bang te zijn voor de toekomst, en zelfs als dit gaat liggen is het een afgang voor de hele bevolking.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:54

enzino schreef:
Amandavd schreef:
Het gros van de uitspraken die de heer Trump gedaan heeft maken wel degelijk een racist van hem.

Edit:
een racist is iemand dat een ras superieur aan een ander ras vind.

Het doen van uitspraken maakt je geen racist.
Statistieken quoten om iets aan te geven maakt je geen racist (dat de opkomst onder african americans lager is dan onder blanke is niet racistisch, dat african americans oververtegenwoordigd zijn in bepaalde criminaliteiten is ook niet racistisch).
Zeggen dat Mexico vooral verkrachters de grens over stuurt maakt je geen racist.

Dus een uitspraak als we gaan alle moslims uit Amerika weren is geen racistische opmerking? Ik vind het behoorlijk racistisch maar wellicht beschik ik over wat meer empathie.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:57

Ze kijken er allebei niet zo heel vrolijk bij :=

Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:59

....oud principe uit de 'bevrijdingstheologie' (dat ging over sociaal- economische uitsluiting, niet over sexime of racisme, al zijn er raakvlakken en overeenkomsten)
...luidt dat als een onderdrukte het onderdrukking noemt, dat er dan uiterst serieus wordt gepraat en geluisterd.

"Neeee, wat je zegt maakt je geen racist!
Neeee, dat de kkk jou steunt maakt je geen racist!"

Houd toch op met dat bagatelliseren en goedpraten, het maakt het nl alleen maar erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:59

Janneke2 schreef:
enzino schreef:
Het doen van uitspraken maakt je geen racist.

Tjonge.

Citaat:
Statistieken quoten om iets aan te geven maakt je geen racist (dat de opkomst onder african americans lager is dan onder blanke is niet racistisch, dat african americans oververtegenwoordigd zijn in bepaalde criminaliteiten is ook niet racistisch).

Dit zijn feiten, gebaseerd op geinstitutionaliseerd racisme.
Volgende vraag - wat vind je van dit schandaal.
Citaat:
Zeggen dat Mexico vooral verkrachters de grens over stuurt maakt je geen racist.
Doelbewust liegen om een ander in kwaad daglicht te stellen wel, zo lijkt mij.

Feiten gebaseerd op geinstitutionaliseerd racisme?
Is dat geen paradox?

Doelbewust liegen is kwalijk.
(en iets dat elke president kandidaat doet, wat het natuurlijk niet goed praat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:00

Ik heb hem eerder aangeraden maar ik zou zeggen, lees het boek White Innocence van Gloria Wekker. Gaat over racisme in nl en hoe ingebakken het zit. Het is heftig en je wilt hem elke keer neerleggen omdat je het niet wilt geloven, maar het is een ontzettende eye opener.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:03

Fenrir schreef:
Maar toch denk ik dat er echt een hoop blanke mannen zijn die het helemaal niet zo leuk vinden dat hun positie in de wereld aan het wankelen wordt gebracht. Zij zijn zich zo onbewust van alle voordelen die ze genieten dat als er ook maar over gelijkheid wordt gesproken, zij dat zien als een aanslag op hun positie.

Dat zal zeker waar zijn.

Fenrir schreef:
Dit soort groepen die zich meer op de achtergrond houden zijn denk ik een van de redenen dat Trump voor sommigen 'onverwachts' meer stemmen kreeg.

Daar ook eens, maar dan zijn we het daar dus toch eens? Veel mensen houden het liever voor zich (of houden zich op de achtergrond) omdat ze niet veroordeeld willen worden en pas in het stemlokaal komt het naar buiten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:04

Emmaa_ schreef:
Ik heb hem eerder aangeraden maar ik zou zeggen, lees het boek White Innocence van Gloria Wekker. Gaat over racisme in nl en hoe ingebakken het zit. Het is heftig en je wilt hem elke keer neerleggen omdat je het niet wilt geloven, maar het is een ontzettende eye opener.

Bedankt voor de tip! Is dat boek er ook in het Nederlands? Aangezien het een Surinaamse schrijfster is en het over de Nederlandse cultuur gaat. Ik kan wel goed genoeg Engels maar Nederlands leest toch makkelijker.

Ook bedankt trouwens voor die tip over artikel van Vrij Nederland van die sociologe. Was mooi stuk denk dat dat boek ook maar op verlanglijstje gaat.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 11-11-16 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:06

enzino schreef:
Fenrir schreef:

Dat zal zeker waar zijn.

Fenrir schreef:
Dit soort groepen die zich meer op de achtergrond houden zijn denk ik een van de redenen dat Trump voor sommigen 'onverwachts' meer stemmen kreeg.

Daar ook eens, maar dan zijn we het daar dus toch eens? Veel mensen houden het liever voor zich (of houden zich op de achtergrond) omdat ze niet veroordeeld willen worden en pas in het stemlokaal komt het naar buiten.

Ik vind dat geen reden om een stap terug te doen mbt het verkrijgen van die gelijkheid, en ik ben bang dat je met Trump die stap terug wel neemt. Degenen die die stap terug willen zijn dus met name bovenstaande blanke mannen, zijn denken er anders op achteruit te gaan (ipv dat de rest er op vooruit gaat, maar men denkt graag alleen aan zichzelf als je al die jaren bovenaan hebt gestaan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:12

Emmaa_ schreef:
Ik vind het eigenlijk nogal typisch dat witte mannen trump verdedigen. Sorry dat ik het zeg want het zal vast niet leuk zijn om te horen, maar het laat wel zien hoe out of touch je bent met de onderdrukking van minderheden en vrouwen.

Sorry, maar ook 53% van de blanke vrouwen heeft haar stem op Trump uitgebracht.
Is die 53% van de vrouwen ook out of touch met de onderdrukking van vrouwen?

Of iemand "out of touch" is met de onderdrukking van minderheden in de USA is moeilijk te zeggen, ik woon er niet en ben geen minderheid, dus het zal ongetwijfeld waar zijn. Ik hoor trouwens wel dat veel Amerikaanse vrienden (die momenteel in Thailand wonen) klagen over een toename in racisme in Amerika, maar ze hebben vooral last van african americans die racistische opmerkingen maken naar aziaten (aangezien ik alleen maar ABC hier ken als Amerikaanse staatsburgers).

Bovendien ben ik geen Trump aanhanger, ik zie Hillary alleen als een slechter alternatief. Als ik mocht stemmen in de US zou ik 3rd party stemmen.

Emmaa_ schreef:
Dat de KKK hem support maakt hem geen racist, maar het feit dat hij er niet keihard afstand van neemt wel.

Zie het artikel dat ik linkte, er is wel afstand van genomen.
Maar eens dat hij het eerder, harder en duidelijker had moeten doen.
Dat maakt hem echter nog geen racist, slecht opportunist.

Emmaa_ schreef:
De golf van racial violence in Amerika op dit moment zegt imo genoeg over hoe gevaarlijk dit is en hoe we dit absoluut niet moeten nuanceren of wegwuiven als 'komt wel goed'. Alleen deze eerste dag al zegt genoeg om bang te zijn voor de toekomst, en zelfs als dit gaat liggen is het een afgang voor de hele bevolking.

En tuurlijk is het gevaarlijk en moet men het niet wegwuiven. Vandaar dat het belangrijk is dat het stempels opplakken stopt en dingen besproken worden.
(racial violence werd ook aangewakkerd voor politieke doeleinde wat nu hopelijk stopt aangezien de verkiezingen voorbij zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:14

Amandavd schreef:
Dus een uitspraak als we gaan alle moslims uit Amerika weren is geen racistische opmerking? Ik vind het behoorlijk racistisch maar wellicht beschik ik over wat meer empathie.

Of je snapt niet goed wat racisme is.
Moslims zijn geen ras :+

Bovendien was het meer opportunistisch van hem om dat te roepen aangezien het niet mogelijk is voor hem om dat daadwerkelijk te doen (iets met grondwet en niet mogen discrimineren op geloof).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:17

Citaat:
Feiten gebaseerd op geinstitutionaliseerd racisme?
Is dat geen paradox?

Nee.
Of moet ik 'haha' zeggen?

Eerst moet je tegen veel tegenwerking in je registeren om te kunnen stemmen.
Dan sta je anno 2016 5 uur in de rij.
En de districten zijn niet zelden zio ingedeeld dat een progressieve kiesman niet tot de mogelijkheden behoort.

In een fatsoenlijke democratie in een rijk land vind ik dit niet horen.
Stuur mensen hun stembiljet op, zorg voor voldoende stembureaus en doe aan evenredigheid.

Voor veel zwarte mensen is gaan stemmen een loodzware klus en die dagen zwoegen levert nul op.
"....lui hoor, van die zwarten, moeten ze maar niet wegblijven bij de verkiezingen!" - dat is dus een uiterst kwalijke uitspraak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:19

Janneke2 schreef:
Houd toch op met dat bagatelliseren en goedpraten, het maakt het nl alleen maar erger.

En zo loopt de inhoudelijke discussie dus op een eind, jammer.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:20

enzino schreef:
Amandavd schreef:

Bovendien was het meer opportunistisch van hem om dat te roepen aangezien het niet mogelijk is voor hem om dat daadwerkelijk te doen (iets met grondwet en niet mogen discrimineren op geloof).

Wauw, moslims discrimineren is geen racisme?
Er bestaan geen rassen bij mensen, dus dan is niets racisme.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:25

Dat is discriminatie, geen racisme. Racisme is discriminatie op basis van ras. En enzino heeft gelijk, 'moslim' is geen ras.
Of er wel/geen rassen zijn is een andere discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:25

Azmay schreef:
Wauw, moslims discrimineren is geen racisme?

Nee, zie de definitie van racisme.
Azmay schreef:
Er bestaan geen rassen bij mensen, dus dan is niets racisme.

Biologisch gezien bestaan er geen rassen, cultureel gezien wel. Racisme bestaat dus wel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:26

enzino schreef:

....goedpraten maakt het echt alleen maar erger hoor.

"Neeee - IK, ik ben geen racist, hoor! Moslims zijn geen ras...!"(Alsof je dan een groep mensen opeens wel mag beledigen....)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:28

Ik vind Trumps uitspraken ook niet echt goed te praten :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:29

enzino schreef:
Janneke2 schreef:

En zo loopt de inhoudelijke discussie dus op een eind, jammer.

....ik heb een aantal openingen gegeven naar inhoudelijke discussies.
Oa door te stellen dat ik niet aan dat indelingsgedoe mee wil doen.
Dat er allerlei cultureel bepaalde zaken meespelen.
Dat het - zoals altijd - ook is hoe je zelf kijkt en waar je staat.

Als jij daar overheen leest, houdt het op, dat klopt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:30

Nee, moslims discrimineren is geen racisme, want
racisme = elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming,
discriminatie = elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van afkomst, ras, geboorteland, geloof, politieke of religieuze overtuigingen, sociale gewoonten, sekse, seksuele geaardheid, taal, handicap, leeftijd, enzovoort.

Alle racisme is discriminatie maar niet alle discriminatie is racisme.
Beiden zijn echter totaal ongewenst.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:30

Janneke2 schreef:
janderegelaa schreef:
Reagan was zelfs een fantastische president die de koude oorlog wist te beëindigen. Het zou mij niets verbazen als Trump het nog best goed gaat doen.

Een mens moet altijd hoop houden- dus och, wellicht gaat DJT goede dingen doen.

Maar geschiedvervalsing is niet nodig - Gorbatjof heeft zich uitgesloofd om vriendjes te worden en om tot een internationale perestroika te komen.
Accoord, RR ging mee, dat klopt.

Reagan is direct verantwoordelijk voor de trickle down economics, belasting voordelen voor de rijken, betaald door de midden klasse .. de achteruitgang van de midden klasse is bij hem begonnen.. fantastische president is maar hoe je het bekijkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:04

Cultureel gezien wordt ook bij moslims afkomst als een behoorlijk belangrijk aspect gezien - ook als niet- praktiserend moslim ben je toch verdacht / fout. Dat gaat dan dus overduidelijk niet om religieuze expressie maar om afkomst.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:14

Shadow0 schreef:
Cultureel gezien wordt ook bij moslims afkomst als een behoorlijk belangrijk aspect gezien - ook als niet- praktiserend moslim ben je toch verdacht / fout. Dat gaat dan dus overduidelijk niet om religieuze expressie maar om afkomst.

Inderdaad. Voor veel mensen (niet alleen in Amerika) staat "Midden Oosten" gelijk aan "moslim" en dus aan "potentiele terrorist". Als je puur naar definities kijkt, is het uitsluiten van moslims geen racisme maar discriminatie, maar het is heel nauw verbonden met afkomst in de ogen van degene die discrimineert.

Ik heb, als ik een tijdje in de zon heb gezeten, een mediterraans uiterlijk, en heb al meerdere keren complimenten gekregen "dat ik zo goed geintegreerd was" en "zo goed Nederlands sprak". De allerergste: "wat fijn dat niet alle moslima's een hoofddoek dragen". Ik ben Nederlands, heb totaal geen buitenlandse afkomst, ben christelijk opgevoed, maar door mijn uiterlijk gaan sommige mensen er (soms) van uit dat ik uit het Midden Oosten kom en dus moslima ben.

En of dat technisch gezien discriminatie of racisme is? Maakt dat uit?

Aria_zz

Re: Trump of Clinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:32

Overigens, Trump had het toen wel over moslims, wat discriminerend is, maar de consequentie is over het algemeen racisme: mensen zien elke arabier of persoon met een donkerdere huidskleur als arabier als ze niet gedifineerd zijn als mexicaan of zwarte.
Ik denk dat daar het probleem/de verwarring tussen discriminatie en racisme vandaan komt.

Even goed, als Trump effectief moslims buiten wil en dit ook zou kunnen, zouden daar een heleboel blanken bij zijn. En moest hij dat starten lijkt het me niet dat daar zo makkelijk zou worden overgegaan.

Immigranten buiten houden is iets anders. Maar daar zijn de wetten en reglementen al zo zwaar rond, lijkt me sterk dat er veel gaat veranderen. En als dat wel zo is zou ik het graag niet hypocriet zien: iedereen buiten, is ook echt iedereen buiten en niet op basis van geloof of huidskleur.