Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:33

EskeGirl schreef:
En autochtonen die al jaren thuis zitten dan?

Ik vind dat persoonlijk altijd zo'n non-wedervraag..
Die zitten er nu eenmaal, en die moeten ook met hun luie reet aan het werk, maar die kun je niet wegsturen. Daar zit je nu eenmaal mee opgescheept... dus als je wel kan terugsturen, moet je dat zeker niet laten, scheelt toch weer een slok op een borrel...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:35

Eske.
Die gewoon gezond zijn maar te lam om te werken mogen ze van mij ook de uitkering intrekken.
En dan heb ik het niet over 55+ die altijd gewerkt hebben en nu niet meer aan de gang komen.

Maar goed lamme Nederlanders hebben we nu eenmaal en kunnen we niet uitzetten.
Maar dat wil niet zeggen dat we er maar uitkeringstrekkers extra binnen moeten laten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:36

Of je moet wat doen aan het feit dat als je hier als vluchteling komt, je per definitie kansarm bent en maar relatief weinig kans hebt om uiteindelijk aan een baan te komen. Want het is niet zo dat al die Syriers voor de lol thuis zitten; een groot deel komt ook gewoon niet aan een baan. Je kunt arts of advocaat zijn geweest in Syrie, dat papiertje is hier gewoon niet geldig. En dan sta je daar met je goede bedoelingen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:38

Sammie precies wat er staat.
12% van de Nederlandse bevolking is niet westers allochtoon.
Dat "kleine" percentage neemt wel bijna de helft van de bijstand voor rekening.

Was een artikel uit 2014.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:41

Blue_Eyes schreef:
Of je moet wat doen aan het feit dat als je hier als vluchteling komt, je per definitie kansarm bent en maar relatief weinig kans hebt om uiteindelijk aan een baan te komen. Want het is niet zo dat al die Syriers voor de lol thuis zitten; een groot deel komt ook gewoon niet aan een baan. Je kunt arts of advocaat zijn geweest in Syrie, dat papiertje is hier gewoon niet geldig. En dan sta je daar met je goede bedoelingen.

Ervanuitgaande dat het allemaal vluchtelingen zijn, en dat geloof ik nog steeds niet helemaal.

En aan de andere kant, waarom zou je werken?? Wie maakt dat je gaat werken, waar zou je het voor doen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:42

Goede bedoelingen gaan weer uit eigen initiatief terug naar huis.
Die willen hier niet teren op ons.

En als wij eigen geld hebben krijgen we geen bijstand.
Al die advocaten en artsen hebben geen geld meer op de bank.
Natuurlijk....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:42

Er zijn op dit moment al te weinig banen voor de Nederlanders. In dat opzicht alleen al is het niet handig om extra mensen binnen te laten die zich ook op diezelfde arbeidsmarkt willen begeven. Even compleet los van het feit waarom ze hier heen komen, goede bedoelingen of niet, wel of niet helpen etc :) . Heel simpel gesteld Geen werk = (kans op) bijstand in Nederland. Hoe meer mensen geen werk hebben is hoe meer mensen in de bijstand zitten. Dat is een simpel rekensommetje.

bruintje123 schreef:
Sammie precies wat er staat.
12% van de Nederlandse bevolking is niet westers allochtoon.
Dat "kleine" percentage neemt wel bijna de helft van de bijstand voor rekening.
Ah zo! Helder.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:44

Cer schreef:
Blue_Eyes schreef:

Ervanuitgaande dat het allemaal vluchtelingen zijn, en dat geloof ik nog steeds niet helemaal.

En aan de andere kant, waarom zou je werken?? Wie maakt dat je gaat werken, waar zou je het voor doen?

De mensen in mijn klas: omdat ze wat willen bijdragen aan de maatschappij, omdat ze hier niet willen teren op de zak van vadertje staat. Ze zijn hier opgevangen en hebben hier een nieuw leven gekregen en willen daar wat voor terug doen. Je wilt niet weten hoeveel solliictatiebrieven ik per week bekijk en zo mogelijk verbeter.

bruintje123 schreef:
Goede bedoelingen gaan weer uit eigen initiatief terug naar huis.
Die willen hier niet teren op ons.

En als wij eigen geld hebben krijgen we geen bijstand.
Al die advocaten en artsen hebben geen geld meer op de bank.
Natuurlijk....

Die kunnen lang niet altijd terug naar huis, want dan worden ze opgepakt, vastgezet, gemarteld en vermoord zo gauw als ze het vliegtuig uit stappen. Die hebben al hun spaargeld opgemaakt aan de reis hierheen of hebben het achtergelaten bij hun familieleden om die ook nog een kans te geven. Ik denk niet dat jouw beeld heel eerlijk is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:46

Nou ja, of ze kopen een paar schilderijen minder, laten de koning belasting betalen, geven wat gouden handdrukken minder voor mensen die hun werk verneuken.. dan komen we wel weer een heel eind :j :')

@Blue_Eyes: maar die zitten al in een klas... die zijn al bezig. Het gaat om de mensen die je niet in die klassen vindt.. die bij voorbaat al beter af zijn hier, dan dat ze ooit waren in hun thuisland, gewoon zonder werk, met subsidie en een klein maar prima woninkje. Die gaan niet naar jouw klasje komen hoor... waarom?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:47

Precies sammie.
En voor de vergrijzing later moet je geen duizenden mensen nu zomaar toelaten maar in die tijd specifiek selecteren.
Doen landen als Canada en Australië ook.
Met strenge regels erbij zoals dat er iemand garant staat voor je. Ipv de staat die door.
Beter dus.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:50

Cer schreef:
@Blue_Eyes: maar die zitten al in een klas... die zijn al bezig. Het gaat om de mensen die je niet in die klassen vindt.. die bij voorbaat al beter af zijn hier, dan dat ze ooit waren in hun thuisland, gewoon zonder werk, met subsidie en een klein maar prima woninkje. Die gaan niet naar jouw klasje komen hoor... waarom?

Vooralsnog zijn er wachtlijsten voor mijn lessen, en dat geldt voor heel veel taalinstituten in Nederland. Er zit een grote maar aan: je moet westerse letters kunnen lezen en schrijven voor je in mijn les komt, met relatieve analfabeten kan ik op het taleninstituut niets. Verder worden er (o.a. door mij) ook taalcoaching en taallessen verzorgd op het AZC; daar is grote vraag naar. Die hoeven niet naar mijn 'klasje' (please :') ) te komen, dat kunnen ze vaak ook niet, en ze zijn ook vaak analfabeet. Je zult je nog verbazen hoeveel van die mensen heel graag aan het werk willen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:54

Blue eyes.
Laat ik dat dan andersom denken.

Veel mensen zijn te goed hier en laten zich inpakken met de zielige verhaaltjes.

Toevallig nog in de krant deze week.
Man uit Soedan sinds 97 hier in de bijstand hield zich niet aan de regels dus uitkering gestopt.
Hij ging namelijk naar zijn zieke vader in Soedan. Maanden lang.
Het is voor hem wel veilig om maanden op vakantie te gaan daar.
Maar terug keren is onveilig blijkbaar.
Maar hier werken en aanpassen nee dat ook niet.

Dat is echt niet de enige.
Nu gaat weer bekeken worden of hij toch weer bijstand kan hebben.

Voor mij zou dat gewoon exit Nederland zijn.

Cer

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:58

Nogmaals, voor mensen die het echt nodig hebben, prima, en die willen inderdaad ook vaak. Maar dat wat ertussen zit en niet wil. Die niet! Dan kunnen 'we' ook beter zorgen voor diegene die het wel nodig hebben en verdienen..

maar dat is geloof ik al aan de orde geweest, dat het niet zo zwartwit is... maar dat je blijkbaar wel zwartwit moet denken #armeFrank

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:00

In de VAE doen ze niet zo moeilijk. :D Als je werk heb mag je blijven, heb je geen werk heb je 2 maanden de tijd om werk te vinden en anders moet je naar huis. (zo was de situatie in ieder geval jaren geleden).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:02

Cer
En precies daarom vind ik vluchtelingen hier geen goed idee.
De vluchteling die geen middelen had is nog ginds. En wordt naar mijn idee vergeten.
En dat raakt me echt.

De schreeuwers hier. Weg ermee.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:04

Sammie schreef:
In de VAE doen ze niet zo moeilijk. :D Als je werk heb mag je blijven, heb je geen werk heb je 2 maanden de tijd om werk te vinden en anders moet je naar huis. (zo was de situatie in ieder geval jaren geleden).
zo zou het hier ook moeten zijn.
Of voordat je binnen komt al werk hebben.
Met die regel zijn kennissen van mij in Canada chauffeur geworden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:09

Het betreft natuurlijk alleen wel de arbeidszoekers/gelukszoekers. Wij hebben ook regels voor opvang wbt politieke (blijven is kop-dr-af) vluchteling. Dat heeft de VAE niet, die laat zulke mensen niet binnen. Dus voor die mensen heb je dan wel een andere aanpak nodig. Tenzij je natuurlijk daar de grens (figuurlijk) voor zou sluiten. maw niet binnen laten, eerst werk zoeken/snel vinden en anders weer terug naar land van oorsprong.

Wat vinden mensen daar eigenlijk van? Alleen nog mensen toelaten die al werk hebben en dus geen politieke vluchtelingen meer toe laten.. (er zijn buiten de VAE meer landen die dat doen). Geen werk met, zeg maar 2 a 3 maanden, is een retourtje naar huis.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 29-10-15 14:25, in het totaal 3 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:21

Sammie schreef:
Geen werk met, zeg maar 2 a 3 maanden, is een retourtje naar huis.

Primaire reactie: Gevaarlijk. Het plaatst de medewerker in een wel heel zwakke positie: Ja Pietje, het klopt dat ik onder je nieuwe contract je salaris halveer, maar het alternatief is dat ik je contract niet verleng en dan ben je wellicht over 3 maanden op weg terug naar huis. Kies maar.

En ja, 'halveren' is extreem. Je mag het wat mij betreft ook veervangen door: 10% minder als je dat realistischer lijkt. Blijven de arbeidsverhoudingen wat mij betreft in onbalans.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:23

Dat zou nu zo zijn.
Maar in de tijd van vergrijzing en mensen te kort niet.
Als iemand dan goed werkt halveer je het loon niet want ben je blij dat je iemand hebt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:26

@Cowboy: wat is het verschil met hoe het nu al gaat..? qua tijdelijke contracten enzo... want dat mag gewoon :j

Overigens, als je hier komt werken met werkgarantie, heb je werkgarantie. Volgens mij werkt de VS ook zo voor economische overstekers.
Als je hier niet kan werken voor langer dan een bepaalde periode, waarom zou je komen dan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:27

In Nederland wordt je iig ook nog beschermd met minimumlonen.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:27

Ik wil toch even dit verhaal kwijt, lang geaarzeld want ik ken niet alle ins en outs.
Een echtpaar met 2 kinderen uit Damascus, hij werkzaam als cardioloog zij als advocaat. Zij zagen de problemen in Syrie 2 jaar geleden al aankomen en daar hij regelmatig in NL was voor seminars al hun spaargeld hier op de bank geparkeerd. Afgelopen winter werd de situatie te gevaarlijk in Damascus dus zijn ze naar Nederland gekomen. Gewoon met het vliegtuig met eigen gekochte tickets. Bij aankomst op Schiphol werd een verblijfsvergunning aangevraagd en het gezin zou tijdelijk onderdak krijgen bij Nederlandse vrienden. Ze wilden hier edn huis kopen en de arts kon onderzoek doen in het Anthonius zhuis in Nieuwegein. Zij wilden deze gerespecteerd arts graag hebben. Tijdens zn onderzoeksperiode zouden dan zijn papieren omgezet kunnen worden, zodat hij ook in Nederland als cardioloog aan t werk zou kunnen. Moest op zich geen probleem zijn, daar hij was afgestudeerd aan de Cambridge University.
De nederlandse overheid schrok zich rot! Dit was niet standaard en kon dus niet! Als zij bij vrienden gingen wonen verdwenen ze uit t zicht en konden weleens in de illigaliteit verdwijnen! En een eigen huis kopen was helemaal out of the question zolang ze niet legaal waren. Uieindelijk werden zij zo gefrusteerd dat ze zijn uitgeweken naar Canada die ze graag opnam.
De moraal van dit verhaal, zodra het niet standaard is en afwijkt doen onze bureaucratische instellingen er helemaal niets mee!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:28

Als de regering de poep uit de ogen haalt wel ja.
Maar zal niet in herhaling vallen met gisteren. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:31

Teddy
Ik geloof dat direct.

Maar zo weten we wel meteen hoeveel hoog opgeleide mensen die willen hier komen als de staat meteen op tilt slaat. :D

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:31

Sammie schreef:
Het betreft natuurlijk alleen wel de arbeidszoekers/gelukszoekers. Wij hebben ook regels voor opvang wbt politieke (blijven is kop-dr-af) vluchteling. Dat heeft de VAE niet, die laat zulke mensen niet binnen. Dus voor die mensen heb je dan wel een andere aanpak nodig. Tenzij je natuurlijk daar de grens (figuurlijk) voor zou sluiten. maw niet binnen laten, eerst werk zoeken/snel vinden en anders weer terug naar land van oorsprong.

Wat vinden mensen daar eigenlijk van? Alleen nog mensen toelaten die al werk hebben en dus geen politieke vluchtelingen meer toe laten.. (er zijn buiten de VAE meer landen die dat doen). Geen werk met, zeg maar 2 a 3 maanden, is een retourtje naar huis.

Maar we hebben t hier toch over de politieke vluchteling? Volgens mij was iedereen hier t er al overeens dat gelukszoekers linea recta terug mogen (Kosovaren, Albanezen).