purny schreef:Rutte beweert dat er geen armoede is in N, nou dan mag hij eens door het centrum lopen, dan zal je zien hoeveel mensen staan te bedelen.
Sorry, ik loop weer eens hopeloos achter, maar hier wilde ik toch even op reageren.
Want hoe veel mensen staan er dan daadwerkelijk te bedelen?
Ik woon zelf (normaal gesproken, nu even niet:P) in centrum Eindhoven, en dan bedoel ik ook echt eigenlijk bovenop het centraal station.
Ik heb volgens mij een redelijk beeld van het aantal daklozen hier, aangezien die zich voornamelijk in het centrum begeven. Sterker nog, een groot gedeelte van hen slaapt regelmatig bij mij in het portiek

Op basis van mijn observaties zou ik schatten dat er in Eindhoven een groep van zo'n 50 daklozen rondloopt, waarvan de meesten hiervoor kiezen. Die worden namelijk bijna dagelijks door mensen van de hulpverlening aangesproken of ze mee naar binnen willen, en zeggen eigenlijk steevast nee.
Als ik dit dan afzet tegen mijn observaties van de afgelopen weken in Los Angeles, krijg ik toch een heel ander beeld. Hier zitten letterlijk onder elk viaduct minimaal 2 daklozen, meestal met al hun vroegere bezittingen in winkelwagentjes er om heen. Dat heb ik in Nederland nog nooit gezien. Dus zeker, we gaan er op achteruit de afgelopen jaren, maar ergens ben ik het er wel mee eens dat we in Nederland geen armoede hebben, hoogstens relatief (ten opzichte van ons zeer hoge welzijnsniveau).
En dan stem ik nog links ook