Tsunami treft Japan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:55

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:20

Cleanup van de site zelf: 50-100 jaar, maar ze kunnen er nog niet aan beginnen, want de reactors koken nog. Pfoe..

Ik wil graag een nieuwe lens voor mijn Nikon.. maareuh die werden dus in Sendai gemaakt, en die fabriek hebben ze stilgelegd na de aardbeving/tsunami. Geen idee of die al weer in productie zijn, en waar dan wel. En ik weet eigenlijk niet of ik een potentieel radioactieve lens in huis wil hebben.
Als ik zeker kan zijn dat het ding niet-radioactief is, ook geen klein beetje, wil ik ze uiteraard wel graag kopen. Moeilijk, hoe kom je aan info over zo'n dingen?

storrum

Re: Tsunami treft Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 08:43

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:46

Niet te geloven zeg. Zouden de besluiten van Duitsland en frankrijk (als ik het goed heb willen die ook gaan stoppen, of was dat nou een ander land?) om te stoppen met kernenergie en deze 3 situaties de druk op onze regering misschien genoeg verhogen dat het voorgenomen besluit om het voorgenomen nieuwe centrale in borsele terug te draaien? En misschien wel oud borssele eerder af te bouwen? Ben bang dat ik het antwoord al weet...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:31

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:46

jemig wat een drama daar in amerika. hopelijk loopt dit allemaal met een sisser af, maar zo zie je maar weer hoeveel consequenties een kleine menselijke fout (het lekprikken van de opblaasbare waterkering rond de centrale) kan hebben...
en idd de centrale hier lekker verder plannen.. overigens nu ook wel 'logisch' gezien de overheid enkel dollartekens in hun ogen zien.. vanaf het begin is al bekend dat de nieuwe centrale maar net stroom oplevert voor export, en aangezien duitsland en andere landen nu hun centrales sluiten zal die vraag nog groter zijn als ze van te voren hadden gedacht..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:16

Bandida schreef:
storrum schreef:
Ondertussen in Amerika worden 3 kerncentrales bedreigd

http://www.msnbc.msn.com/id/3032619//vp ... 3#43555573

Hopen maar dat dat onder controle blijft..

Ook al loopt het goed af, dan nóg wordt het risico geïllustreerd. Idem de centrales die door overstroming bedreigd worden.
Poep gebeurt en als dat met/bij een kerncentrale gebeurt, is het ... afwachten of het uit de hand loopt of niet.

De overstroming van grote delen van het midden van de vs betreft landbouwgebied. Je hoeft geen kristallen bol te hebben om te beseffen wat dát gaat overleveren.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 01:24

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:29

Bandida schreef:
Ik wil graag een nieuwe lens voor mijn Nikon.. maareuh die werden dus in Sendai gemaakt, en die fabriek hebben ze stilgelegd na de aardbeving/tsunami. Geen idee of die al weer in productie zijn, en waar dan wel. En ik weet eigenlijk niet of ik een potentieel radioactieve lens in huis wil hebben.
Als ik zeker kan zijn dat het ding niet-radioactief is, ook geen klein beetje, wil ik ze uiteraard wel graag kopen. Moeilijk, hoe kom je aan info over zo'n dingen?

Daar kaart je een helder probleem aan.

Je weet dat je niet op de info uit Japan (of onze eigen overheid) kan vertrouwen.
Je weet dat in de EG de veiligheidsnorm verhoogd is.
Je weet dat deze producten NIET gecontroleerd worden.

De enige manier om zekerheid te hebben is zelf meten. Met een goede teller naar de fotozaak en méten.
Het is niet voor niets dat de prijzen voor goede tellers inmiddels naar grote hoogte gestegen is.

Koop daarom, in jouw geval, een reeds oude voorraad of een Duits alternatief.
Het gaat echter HEEL ver. Neem een Seiko horloge. Een groot complex staat noord van Tokyo. Daar wil je geen horloge vandaan want je kan niet zelf meten. Idem Honda.
´Made in China´ op een Casio is nu een +:)+
Het is waarschijnlijk overdreven maar je kan niet anders omdat je weet dat de overheden jouw individuele gezondheidsbelang niet beschermen en economisch belangen zwaarder laten wegen. Je hebt geen keuze; NIETS is de enige optie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:43

Babeth schreef:

Bedankt.

We wéten dat er die melt downs (through!!) zijn en:

´TEPCO and the government of Japan have provided many explanations. They don’t make sense. The one thing they haven’t provided is the truth.´

We weten ook dat er een wereldwijde info stop is.

We kunnen níet vertrouwen op berichtgeving door de overheden.

Je bent wél verantwoordelijk voor jezelf en jouw familie en je hebt geen andere keuze dan:
- GEEN producten uit japan
- GEEN produkten uit de golfstroom die er langs stroomt
- geen oppervlaktewater voor zwanger vrouwen/kleine kinderen
- noch producten daarmee geïrrigeerd voor idem
- probéren te voorkomen dat fall out stoffen in je lichaam komen/blijven

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:12

Ik zie me al met een geigerteller in de fotozaak binnen stappen hier.. 't is ver gekomen. Ik denk dat het inderdaad tweedehands zal worden. Ook beter voor de spaarrekening ,-)

Eigenlijk doet de Japanse overheid haar bevolking hier opnieuw onrecht aan, want zo lang niet klaar en duidelijk is wat nu radioactief besmet is en wat niet, kan je toch niet op een serieuze manier de economie heropstarten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:35

De grote kopersmassa heeft geen benul Bandida. De meeste mensen wíllen graag geloven dat alles in orde is namelijk. Wat dat betreft werkt het slaap kindje slaap prima.
Verder is het collectieve geheugen zo vluchtig als het nieuws van gister.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:39

´Hot spring spa suffers

Visitor numbers to Shiobara hot spring spa in Nasushiobara, Tochigi Prefecture--about 120 kilometers away from the Fukushima No. 1 nuclear power plant--have also plummeted since the disaster.

The amount of radiation measured in the city stood at 0.45 microsievert per hour as of Monday, less than half of that recorded in the city of Fukushima. Despite this, the number of guests to the spa fell 75 percent in March, 60 percent in April and 25 percent in May, from the same months last year.´

Even ter herinnering:
- normaal is 0.10-0.15 microSievert/uur
- een geigerteller slaat bij 0.30 van fabriekswege alarm omdat dit met geen mogelijkheid normaal kan zijn
- voor de ramp gold 1,20 microSievert/uur als URGENT EVACUEREN.

Valt me mee dat er nog íemand komt in een kuuroort met 0.45 uSv/uur.

Let op; op 120 kilometer afstand....

Lees ook; ´minder dan de helft´van wat in de stad Fukushima gemeten wordt. Meer dan 0.90 dus. Daar wonen mensen. Gaan kinderen naar school. Nu al drie maanden....
Zet dat eens in het licht van urgent evacueren bij 1,20 voor volwassenen :x

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:14

´ 45 per cent of 1,080 children under 15 from the Japanese Fukushima Prefecture have tested positive for thyroid exposure to radiation.
The screening was performed by Japan’s Nuclear Safety Commission between March 26 and March 30 in the wake of the Fukushima Daiichi nuclear disaster, the independent body said on Tuesday.

Among those who tested positive, the degree of exposure was measured at 0.04 microsieverts per hour or less in the majority of cases. The maximum measured was 0.1 microsieverts per hour in a one-year-old. The government-est@blished threshold for further investigation is 0.2 microsieverts per hour, so no emergency probe will be undertaken, officials said.

Earlier, a Japanese civic group and Acro, a French body that measures radioactivity, reported that they had tested ten residents of Fukushima City aged between six and 16. All of them had trace amounts of radioactive substances in their urine.

Many residents of the Fukushima area fear that the government is underestimating the radiation risk posed by the damaged nuclear plant and are launching a civic action to decontaminate their environment.´

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:45

Erg he?? Hier zijn gewoon geen woorden voor Huertecilla. Je kunt alleen maar lezen... de kennis tot je nemen, en machteloos weten dat er mensen besmet zijn, en nog dagelijks worden. Niemand die het ze gaat vertellen?
Of ze weten het wél, maar kunnen ook geen kant op... en ja... wat doe jij als er een centrale vlakbij jouw woonplaats ontploft? Of bij wie dan ook? De pest is dat je gewoon nergens heenkunt!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:51

Ik kan me er zo over opwinden dat er nu eigenlijk nog maar een handje vol mensen zijn die het vol houden om informatie te zoeken....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:01

countrygirl schreef:
Erg he?? Hier zijn gewoon geen woorden voor Huertecilla. Je kunt alleen maar lezen... de kennis tot je nemen,

Minstens zo erg is de wereldwijde doofpot.
Het heeft nl. wereldwijd effect en er is nog geen énkel zicht op enige afname van het probleem.
Een plastoc deksel erover geeft alleen maar nóg minder toezicht/info. Dan meet je helemaal pas na een week 100 km verderop dat er weer een paar honderdduizend kuub hoog radio-actief water is geloosd.

Al wat gelezen van de fik gister? Stond ineens radioactieve waste in brand. Was redelijk snel geblust maar wel een piek van 260 miliSievert buiten het terrein....

Dit is toch echt nog steeds nieuws van wereldbelang, de voortgang mbt Fukushima, maar komt er nog wat van in het nieuws?
De verhoging van de EC norm was ook stilgehouden. Niet geheim, maar ook niet bekendgemaakt wat op hetzefde als geheimhouden neerkomt.

Je moet echt zoéken en ik heb geluk dat ik via een spaanse provider en via spaanstalige websites kan zoeken want een deel van de media in zuid amerika heeft met zegen van de overheden élke inmenging door de VS, het IMF en alles wat daar naar riekt zoals het IAA afgezworen.

Dat onderzoek onder die kinderen was trouwens van 26-30 maart.
Inmiddels lopen ze alweer twee maanden langer in de 1.0 microSievert rond....

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:17

Nee? Niets gelezen over 'n fik? Ik haal nog steeds m'n informatie hier vandaan:
http://enenews.com/

En dat gaat niet alleen over Fukushima. Vrees dat mensen het idd. helemaal niet interessant vinden.
Het is ook niet iets waar je wat mee kunt. Je kunt het niet zien, alleen de langere termijn gevolgen ondergaan.

Veel zal het normale nieuws ook niet eens meer halen.
Terwijl ik ook vind dat het van wereldbelang is. Maar de media denken daar anders over.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:27

countrygirl schreef:
Terwijl ik ook vind dat het van wereldbelang is. Maar de media denken daar anders over.

Hier in België hebben die het druk met de zoveelste afwijzing van de zoveelste onderhandelingsnota, en het nog steeds niet hebben van een regering.
Buitenlands nieuws van enige kwaliteit is helaas schaars, we leven hier hoe langer hoe meer weer onder de eigen kerktoren (een Vlaamse, Waalse kerktorens mogen niet meer meedoen ,-))
Ik denk kort samengevat dat mensen niet heel erg geven om de problemen van anderen als dat zich op een vermeende veilige afstand afspeelt. Ze geven zelfs niet om hun eigen problemen zo lang ze zich in weelde kunnen wentelen. Dansen op een zinkend schip hier *\o/*

Maar wat betreft info over het buitenland: geen vraag.. geen aanbod, zo gaat dat in de pers tegenwoordig.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:04

Verbazingwekkend dat de aardbeving in noord japan gisteren, waarbij voor geruime tijd een tsunami alarm is afgegeven óók het middag journaal op de radio niet meer haalde ;(

Nu.nl had nog net een paar vierkante centimeter over op de website om het wél te vermelden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:01

countrygirl schreef:
Het is ook niet iets waar je wat mee kunt.

Jawel. Dat kan je wel.
Je kan wel degelijk wat doen. Wij doen het.*

Zéker voor de kwetstbaarste groep; zwangere vrouwen en zuigelingen, maakt wat je zelf kan doen wel degelijk veel uit.
Die kunnen/moeten nog meer doen.*
Omdat het over een overzienbare periode gaat, is het ook nog een realistisch/praktisch uitvoerbaar .

Voorlichting is echter ook aangeven dat:
- Voor de EG de ´veilige´ norm voor voedingsmiddelen verhoogd is en dat die norm niet zo veilig ís.
- Er producten uit de golfstroom langs Japan ongetest in het schap in de winkel liggen.
- Europa wel degelijk fall out uit Japan krijgt.

* staat al in het topic

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 23:51

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:31

Had hier gister nog info over gezocht.. kan er nog maar wenig ´nieuws´ over vinden.. Zou graag feiten willen over de verdeling van straling over de gehele wereld (zowel via lucht als water). Heeft iemand hier misschien een link voor?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:38

Vanmorgen werd de nieuwe tv geleverd en ik zei nog tegen m'n vriend 'goed dat ie niet uit Japan komt, dan mag je er meteen een Geigerteller naast zetten' :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:03

Bandida zit nu in het westen van Canada: aan alles wat daar uit zee gevist wordt is Fukushima meetbaar |(

Dat houdt voor de wereldmakt bv dat de grote kabben uit de BBBBeringzee gemeden moeten worden.
Het is nu echt al zaak om uit te zoeken wáár zeefruit uit de oceaan gevist is voor het de vriezer of een blik in ging.