Grote brand in Moerdijk (GRIP 4) bij chemicaliënbedrijf.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RhealLover

Re: Grote brand in Moerdijk (GRIP 4) bij chemicaliënbedrijf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 01:04

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 01:37

Van de site van chemie pack:

Persmededeling

Moerdijk – 6 januari 2011

De directie van Chemie-Pack betreurt het incident dat gisteren plaatsvond op haar bedrijfsterrein in Moerdijk. Ondanks alle getroffen veiligheidsmaatregelen en verkregen vergunningen, is een incident ontstaan waardoor het terrein van Chemie-Pack en delen van bedrijven in de buurt, verloren zijn gegaan. Gelukkig zijn hierbij geen gewonden gevallen.
Het incident van gisteren heeft een grote indruk achtergelaten bij de leiding en alle medewerkers van het bedrijf. Ook relaties waarmee al een langdurige band bestaat, zijn geschokt door het incident.

De directie wil nadrukkelijk alle hulpdiensten bedanken die betrokken waren - en zijn – bij het bestrijden van de brand.

Diverse experts van politie en verzekeraars werken op dit moment aan een onderzoek naar de oorzaak van de brand. Uiteraard verleent Chemie-Pack alle medewerking aan deze onderzoeken. Over de oorzaak is op dit moment nog niets definitief te zeggen. Chemie-Pack wil hierover ook niet speculeren totdat alle feiten bekend zijn.

Chemie-Pack benadrukt dat het familiebedrijf al meer dan zestig jaar een uitstekende naam heeft op het gebied van opslag en verwerken van chemicaliën. In de lange geschiedenis van het bedrijf hebben zich nooit ernstige incidenten voorgedaan omdat altijd alleen gewerkt wordt onder streng toezicht van diverse keuringsinstanties en vergunningverlenende overheidsinstanties.

Zodra meer bekend is over het onderzoek naar de oorzaak van het incident, zal Chemie-Pack hierover meer duidelijkheid geven.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 01:46

Mist schreef:
@ Tallie: als je zegt metaalachtig dan denk ik aan zout ? is er HCL (zoutzuur) vrijgekomen bij de brand toevallig ?

Eerste berichten waren dat er in het bedrijf grote hoeveelheden zwavelzuur waren opgeslagen.

In latere persberichten werd gesproken over lichte vervuiling waarbij er sporen waren gevonden van stikstof, zwaveldioxine en zoutzuur.
Hoewel zulke dingen nu weer niet worden bevestigd... Dus misschien inderdaad wel.

Ik ben trouwens niet de enige die hierbij steeds moet denken aan de brand in Drachten bij de ATF: http://meindertvandijk.blogspot.com/2011/01/grote-chemische-brand-bij-chemie-pack.html

Ik vraag me af of we voldoende geleerd hebben van toen... Maar sommige dingen komen toch wel wat overeen...

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 05:21

Veulen84 schreef:
Van de site van chemie pack:

Persmededeling

Moerdijk – 6 januari 2011

De directie van Chemie-Pack betreurt het incident dat gisteren plaatsvond op haar bedrijfsterrein in Moerdijk. Ondanks alle getroffen veiligheidsmaatregelen en verkregen vergunningen, is een incident ontstaan waardoor het terrein van Chemie-Pack en delen van bedrijven in de buurt, verloren zijn gegaan. Gelukkig zijn hierbij geen gewonden gevallen.
Het incident van gisteren heeft een grote indruk achtergelaten bij de leiding en alle medewerkers van het bedrijf. Ook relaties waarmee al een langdurige band bestaat, zijn geschokt door het incident.

De directie wil nadrukkelijk alle hulpdiensten bedanken die betrokken waren - en zijn – bij het bestrijden van de brand.

Diverse experts van politie en verzekeraars werken op dit moment aan een onderzoek naar de oorzaak van de brand. Uiteraard verleent Chemie-Pack alle medewerking aan deze onderzoeken. Over de oorzaak is op dit moment nog niets definitief te zeggen. Chemie-Pack wil hierover ook niet speculeren totdat alle feiten bekend zijn.

Chemie-Pack benadrukt dat het familiebedrijf al meer dan zestig jaar een uitstekende naam heeft op het gebied van opslag en verwerken van chemicaliën. In de lange geschiedenis van het bedrijf hebben zich nooit ernstige incidenten voorgedaan omdat altijd alleen gewerkt wordt onder streng toezicht van diverse keuringsinstanties en vergunningverlenende overheidsinstanties.

Zodra meer bekend is over het onderzoek naar de oorzaak van het incident, zal Chemie-Pack hierover meer duidelijkheid geven.

Volgens mij hoorde ik toch dat er wat mooie papiertjes bij de 2de kamer in handen zijn dat die regeltjes niet altijd zijn nageleefd door Chemie-Pack... Hmm, ben benieuwd!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:05

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:27

Die paarden die nog los lopen op het getroffen gebied :n

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:24

chemie pack in kindertaal :D
brandblussysteem wordt ook besproken. super veilig zeggen ze :D

http://www.dumpert.nl/mediabase/1284001 ... pack_.html

hoorde trouwens dat studenten van universiteiten ook monsters genomen hebben en deze gaan analyseren. ben wel benieuwd naar die uitkomsten :D

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:27

RhealLover schreef:

Wat moet je dan? Als je beschikt over weiland ( met of zonder schuilstal) en paarden niet gewend zijn opgehokt te worden?
Buiten het feit dat ik vind dat je dieren nooit 24-7 in een stalletje moet hebben, zou dat in dit geval helemaal niet opgaan

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:16

Die van ons staan nu in de paddock / uitloop voor hun stalletjes..
Niet op het weiland, maar alles op stal is ook niks, dus vandaar dat ze nu ook de paddock in mogen hier..

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 13:20

_rosita_ schreef:
RhealLover schreef:

Wat moet je dan? Als je beschikt over weiland ( met of zonder schuilstal) en paarden niet gewend zijn opgehokt te worden?
Buiten het feit dat ik vind dat je dieren nooit 24-7 in een stalletje moet hebben, zou dat in dit geval helemaal niet opgaan

Oh, gewoon lekker naar buiten laten, en dan huilen als ze ineens dood neervallen na een paar dagen of weken.
Dat kan ook ja.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:27

Mist, ik heb alleen maar de papieren voor bedrijfsnoodplannen (+ ontruimingsplannen) met een maximale man-capaciteit van totaal 1000 personen per pand endat is zonder chemische stoffen in het pand. Voor chemische stoffen zijn extra papieren (en opleidingen) voor nodig. ;)

Gisteren begreep ik op het nieuws op Nederland 2 dat dit bedrijf verplicht is om IEDERE DAG een rapportage door te geven aan de brandweer. Dit is een lijst van totaal 52 chemische stoffen die aanwezig mogen (vergunningen) en kunnen zijn. Hieraan heeft het bedrijf voldaan. :j

Mist schreef:
@VDB: Dit bedrijf (vermoed ik) valt niet onder de zware (seveso)wetgeving waar ik dagelijks mee te maken heb. Zoals jij ws weet is er per "chemische stof" vastgeleged onder welke wetgeving het valt per hoeveelheid. Ik vermoed dat de millieuvergunning zal uitwijzen dat ze altijd "net" onder de wettelijke grens zullen zitten. Als (fictief !! ) voorbeeld: je mag bv 100.000L Phenol opslaan zonder bijkomende maatregelen van structurele aard, maar slechts 200L HF (waterstoffluoride) ik noem maar iets.
Ik weet niet jij precies doet qua noodplannen, maar voor elk project maak ik die ook idd, los van wat de raffinaderij of chemische plant al heeft....bij projecten heb je altijd een piek aan manpower (dus dagelijks werken er bv 1000man op een fabriek...in een project situatie heb je er 3000: groter risico op slachtoffers)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:31

Persoonlijk had ik de paarden met de trailer naar een andere provincie gereden en daar laten staan tot en met mei (weideseizoen) :j

_rosita_ schreef:
RhealLover schreef:

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:36

Je denkt er wel heel makkelijk over VDB :+

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:39

RhealLover schreef:
Euhm ik heb gewerkt op chemisch bedrijf eerste wat je krijgt is rampenbestrijding hoor, dus ik roep niet zomaar iets, ik roep dit uit naar de gemeente die niet handelt naar hetgeen wat ze onder hun gemeente hebben liggen, dat is een feit. Zo gaat het al jaren er aan toe en men is niet voorbereid op een brand in het industrieterrein van grote omvang terwijl dat risico er altijd is en als het gebeurd dan zijn ze te laat, mosterd na de maaltijd.

dan mag jid dat gaan dokken... er zijn nu al problemem met de enorm kosten van de brandweer ( die ook nog eens heel veel aan voorlichting /controle doet)
overal in ploegendienst werken is onmogelijk, dus roepen dat dat fout is, is echt kul. dat is niet op te brengen.

edit: bedoelde andere quote van Rheallover. die over de brandweer die te laat zou zijn.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:41

VDB schreef:
Persoonlijk had ik de paarden met de trailer naar een andere provincie gereden en daar laten staan tot en met mei (weideseizoen) :j

Als de wind anders had gestaan (vanuit Noord) dan had ik -denk ik- mijn paard naar huis gehaald en desnoods in de schuur geparkeerd. Dan had ik de dag erna inderdaad wat anders gezocht, waar geen gevaar zou zijn.

Bij ons op stal zeer beperkt stallen, alles staat 24/7 buiten.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 13:49

PartoutZ schreef:

Vaak is makkelijk denken de beste oplossing.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:52

VDB schreef:

Vind maar eens in de periode zo snel een stal waar je heen kan met je paard. Vooral als je in de gebieden die geen gevaar liepen niemand kent. Is dan toch wel lastig zoeken. Met 1 paard zal het misschien nog wel gaan. Maar er zijn daar genoeg stallen met een hoop paarden die je dus niet zomaar ergens kwijt kunt.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:00

Vienna2007 schreef:
PartoutZ schreef:

Vaak is makkelijk denken de beste oplossing.

Zie nobbygaard haar reactie :)
Buiten dat moet je ook maar het geld hebben om je paard veel verder op te stallen.
Kost toch een hoop benzine..

Ik ga die van mij er niet voor verhuizen.
Maarja die staat ook niet 24/7 buiten.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 14:17

Als je al geen geld hebt voor benzine, moet je sowieso geen paard hebben. Maar dat is mijn mening natuurlijk. Google, bel wat af, et voila. We leven niet meer in de middeleeuwen. Marktplaats staat vol met stalling.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:18

De gevolgen dat je paard met die stoffen in aanraking komt, in zijn longen krijgt of op eet, zijn nog veel duurder en verdrietiger. ;)
Ik hoop echt dat de gevolgen allemaal meevallen....

PartoutZ schreef:
Zie nobbygaard haar reactie :)
Buiten dat moet je ook maar het geld hebben om je paard veel verder op te stallen.
Kost toch een hoop benzine..

Ik ga die van mij er niet voor verhuizen.
Maarja die staat ook niet 24/7 buiten.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:24

Vienna2007 schreef:
Als je al geen geld hebt voor benzine, moet je sowieso geen paard hebben. Maar dat is mijn mening natuurlijk. Google, bel wat af, et voila. We leven niet meer in de middeleeuwen. Marktplaats staat vol met stalling.

Wat is dit nu voor kul?

Ik heb mijn paard dichter naar huis gehaald en bespaar per WEEK wel 70 euro.
Dat was hard nodig voor andere onkosten.

Mocht ik ze nu weer verhuizen en het kost me 70 euro per week extra dan kan ik wel in een kartonnen doos gaan wonen.

En zo makkelijk is het hier niet om een stal te vinden.

En kom nu niet aan met van die opmerkingen als: en wat als je paard nu naar de da moet..... Daar heb ik een spaarpotje voor en voor de rest gaan de financiele zaken van een ander je geen reet aan! je kan niet in iemand zijn portomenee kijken!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:25

VDB schreef:
De gevolgen dat je paard met die stoffen in aanraking komt, in zijn longen krijgt of op eet, zijn nog veel duurder en verdrietiger. ;)

Nu ben je toch al te laat. Die zooi dwarrelt al vanaf moment 1 in de lucht. Dus om ze nu te verhuizen schiet toch niet meer op.
Ik zou mijn paarden alleen niet op het land zetten.

Vluchten kan niet meer..........

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:32

Wel eens nagedacht wat de gevolgen zijn van de chemische troep die nu in die sloten zit?
Slootwater?
Rioolwater?
Trekt allemaal het land in, gaat het riool door en er zullen vast grassprieten groeien in de weilanden maar ik zou dan meer gaan denken richting Bodemkunde en de gevolgen.... :o

Zooist schreef:
VDB schreef:

Nu ben je toch al te laat. Die zooi dwarrelt al vanaf moment 1 in de lucht. Dus om ze nu te verhuizen schiet toch niet meer op.
Ik zou mijn paarden alleen niet op het land zetten.

Vluchten kan niet meer..........

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:32

Sluit me aan bij Zooist :D

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:33

Ik had ALSNOG paarden weggehaald. :-J

Vrienden van mij hebben hun twee paarden nu ook elders staan.