Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Mist schreef:@ Tallie: als je zegt metaalachtig dan denk ik aan zout ? is er HCL (zoutzuur) vrijgekomen bij de brand toevallig ?
Veulen84 schreef:Van de site van chemie pack:
Persmededeling
Moerdijk – 6 januari 2011
De directie van Chemie-Pack betreurt het incident dat gisteren plaatsvond op haar bedrijfsterrein in Moerdijk. Ondanks alle getroffen veiligheidsmaatregelen en verkregen vergunningen, is een incident ontstaan waardoor het terrein van Chemie-Pack en delen van bedrijven in de buurt, verloren zijn gegaan. Gelukkig zijn hierbij geen gewonden gevallen.
Het incident van gisteren heeft een grote indruk achtergelaten bij de leiding en alle medewerkers van het bedrijf. Ook relaties waarmee al een langdurige band bestaat, zijn geschokt door het incident.
De directie wil nadrukkelijk alle hulpdiensten bedanken die betrokken waren - en zijn – bij het bestrijden van de brand.
Diverse experts van politie en verzekeraars werken op dit moment aan een onderzoek naar de oorzaak van de brand. Uiteraard verleent Chemie-Pack alle medewerking aan deze onderzoeken. Over de oorzaak is op dit moment nog niets definitief te zeggen. Chemie-Pack wil hierover ook niet speculeren totdat alle feiten bekend zijn.
Chemie-Pack benadrukt dat het familiebedrijf al meer dan zestig jaar een uitstekende naam heeft op het gebied van opslag en verwerken van chemicaliën. In de lange geschiedenis van het bedrijf hebben zich nooit ernstige incidenten voorgedaan omdat altijd alleen gewerkt wordt onder streng toezicht van diverse keuringsinstanties en vergunningverlenende overheidsinstanties.
Zodra meer bekend is over het onderzoek naar de oorzaak van het incident, zal Chemie-Pack hierover meer duidelijkheid geven.
RhealLover schreef:Die paarden die nog los lopen op het getroffen gebied
_rosita_ schreef:RhealLover schreef:Die paarden die nog los lopen op het getroffen gebied
Wat moet je dan? Als je beschikt over weiland ( met of zonder schuilstal) en paarden niet gewend zijn opgehokt te worden?
Buiten het feit dat ik vind dat je dieren nooit 24-7 in een stalletje moet hebben, zou dat in dit geval helemaal niet opgaan
Mist schreef:@VDB: Dit bedrijf (vermoed ik) valt niet onder de zware (seveso)wetgeving waar ik dagelijks mee te maken heb. Zoals jij ws weet is er per "chemische stof" vastgeleged onder welke wetgeving het valt per hoeveelheid. Ik vermoed dat de millieuvergunning zal uitwijzen dat ze altijd "net" onder de wettelijke grens zullen zitten. Als (fictief !! ) voorbeeld: je mag bv 100.000L Phenol opslaan zonder bijkomende maatregelen van structurele aard, maar slechts 200L HF (waterstoffluoride) ik noem maar iets.
Ik weet niet jij precies doet qua noodplannen, maar voor elk project maak ik die ook idd, los van wat de raffinaderij of chemische plant al heeft....bij projecten heb je altijd een piek aan manpower (dus dagelijks werken er bv 1000man op een fabriek...in een project situatie heb je er 3000: groter risico op slachtoffers)
_rosita_ schreef:RhealLover schreef:Die paarden die nog los lopen op het getroffen gebied
Wat moet je dan? Als je beschikt over weiland ( met of zonder schuilstal) en paarden niet gewend zijn opgehokt te worden?
Buiten het feit dat ik vind dat je dieren nooit 24-7 in een stalletje moet hebben, zou dat in dit geval helemaal niet opgaan
RhealLover schreef:Euhm ik heb gewerkt op chemisch bedrijf eerste wat je krijgt is rampenbestrijding hoor, dus ik roep niet zomaar iets, ik roep dit uit naar de gemeente die niet handelt naar hetgeen wat ze onder hun gemeente hebben liggen, dat is een feit. Zo gaat het al jaren er aan toe en men is niet voorbereid op een brand in het industrieterrein van grote omvang terwijl dat risico er altijd is en als het gebeurd dan zijn ze te laat, mosterd na de maaltijd.
VDB schreef:Persoonlijk had ik de paarden met de trailer naar een andere provincie gereden en daar laten staan tot en met mei (weideseizoen)
VDB schreef:Persoonlijk had ik de paarden met de trailer naar een andere provincie gereden en daar laten staan tot en met mei (weideseizoen)
Vienna2007 schreef:PartoutZ schreef:Je denkt er wel heel makkelijk over VDB
Vaak is makkelijk denken de beste oplossing.
PartoutZ schreef:Zie nobbygaard haar reactie
Buiten dat moet je ook maar het geld hebben om je paard veel verder op te stallen.
Kost toch een hoop benzine..
Ik ga die van mij er niet voor verhuizen.
Maarja die staat ook niet 24/7 buiten.
Vienna2007 schreef:Als je al geen geld hebt voor benzine, moet je sowieso geen paard hebben. Maar dat is mijn mening natuurlijk. Google, bel wat af, et voila. We leven niet meer in de middeleeuwen. Marktplaats staat vol met stalling.
VDB schreef:De gevolgen dat je paard met die stoffen in aanraking komt, in zijn longen krijgt of op eet, zijn nog veel duurder en verdrietiger.![]()
Ik hoop echt dat de gevolgen allemaal meevallen....
Zooist schreef:VDB schreef:De gevolgen dat je paard met die stoffen in aanraking komt, in zijn longen krijgt of op eet, zijn nog veel duurder en verdrietiger.![]()
Ik hoop echt dat de gevolgen allemaal meevallen....
Nu ben je toch al te laat. Die zooi dwarrelt al vanaf moment 1 in de lucht. Dus om ze nu te verhuizen schiet toch niet meer op.
Ik zou mijn paarden alleen niet op het land zetten.
Vluchten kan niet meer..........