Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:57

MarielleB schreef:
Een vraag. Stel je bent huisvrouw... hebt geen baan en daarmee dus ook weinig of geen inkomsten. Je gaat scheiden... wat dan? Kun je je paard dan houden?

Nee. Niet alleen financieel maar ook tijdsgebonden. Maar dat vind ik geen probleem, ik heb dan echt wel meer aan mijn hoofd dan paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:57

laura1986 schreef:
Ik wil geen kind, en dat paard wil ik wel ;) die zou ik ook niet willen verkopen.

In sommige situaties heb je weinig te willen, denk ik. Dan is een paard nou eenmaal een luxe die niet een ieder zich meer kan veroorloven. Ook mensen met werk komen wel voor die keuze te staan, daar hoef je echt geen alleenstaande voor te zijn hoor ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:59

maikeltje schreef:
Ook wanneer je beide werkt kan het financieel misgaan. Wanneer je allebei je baan kwijtraakt bijvoorbeeld. Dan heb je dezelfde problemen dan wanneer je als huisvrouw er alleen voor komt te staan omdat je relatie stuk gaat. Als je constant onder de noemer "als-dan" leeft, dan noem ik dat geen leven.

Euh ja, maar als het mis gaat en je staat er alleen voor is het toch wel héél erg prettig dat je je gewoon 'onmiddellijk' een ander huis kan aanschaffen/huren. Ik spreek uit ervaring, ik zit er midden in. 't Is zo echt al moeilijk genoeg allemaal. Als wij niet gewoon in overleg uit mekaar waren gegaan maar in een fikse ruzie wilde dat (wetende wat ik nu weet over banken en notarissen) zeggen dat simpelweg fysiek verhuizen en het materiële scheiden, niet een proces van 6 maand maar van twee jaar of meer zou zijn. Gelukkig niet zo, maar bedenk je daar dan nog eens bij dat je op dat moment ook nog eens als de bliksem een inkomen moet gaan zoeken na jaren van afwezigheid op de arbeidsmarkt.

Van het idee alleen al krijg ik stress, niks voor mij, en dat weet ik nu uit de praktijk. Ik werk zelf voltijds, en zorg voor m'n eigen comfort, inclusief de paardjes. Als ik ooit weer met iemand ga samenwonen doe ik dat denk ik weer hetzelfde, gewoon deel van ieders inkomen samen gooien en deel houden voor de eigen plannen, hobbies, investeringen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:02

kynshiri schreef:
nog een vraag tussendoor:
velen dragen het argument (waar ik me overigens wel in kan vinden hoor) aan dat je moet weten waar je aan begint als je kinderen neemt en geen kinderen neemt om vervolgens voor de carrière te gaan en de kinderen full-time bij de opvang te droppen.
ok, klopt ergens zeker wel, maar waarom wordt dit argument blijkbaar vooral verwijtend naar vrouwen gebruikt? ik bedoel maar; van een man vind iedereen (nja de maatschappij, de publieke opinie, ...) het niet echt een probleem dat hij kinderen thuis heeft zitten en toch een carrièrevent is die om 7u vertrekt en pas na 19u thuis is. Een vrouw dit dit doet wordt hier vaak op afgerekend.

Ik denk omdat men denkt dat een carriere man zijn vrouw thuis heeft zitten, die voor het huis en kinderen zorgt. Bij een carrierevrouw denkt men vaak, dat de man ook werkt, puur omdat huisman zijn eigenlijk nog erg in de kinderschoenen staat.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:04

Bandida maar zo als ik al eerder zei met een parttime inkomen kun je vaak ook geen huis kopen omdat die te duur zijn en niet in iedere functie kun je meer gaan werken dus met uit elkaar gaan blijft het altijd lastig, tenzij je inderdaad fulltime gewerkt hebt zal je het anders altijd financieel lastig/moeilijk krijgen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:05

kynshiri schreef:
r waarom wordt dit argument blijkbaar vooral verwijtend naar vrouwen gebruikt? ik bedoel maar; van een man vind iedereen (nja de maatschappij, de publieke opinie, ...) het niet echt een probleem dat hij kinderen thuis heeft zitten en toch een carrièrevent is die om 7u vertrekt en pas na 19u thuis is. Een vrouw dit dit doet wordt hier vaak op afgerekend.

Niet door mij. Juist NIET.
Ik verbaas me er juist over dat vrouwen zich daar én achter verschuilen én mee voortrekken én over klagen.
Een vrouw kan met het prima geregeld zwangerschaps- en ouderschapsverlof prima het kind aan manlief laten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:06

Mindim schreef:
Ik denk omdat men denkt dat een carriere man zijn vrouw thuis heeft zitten, die voor het huis en kinderen zorgt. Bij een carrierevrouw denkt men vaak, dat de man ook werkt, puur omdat huisman zijn eigenlijk nog erg in de kinderschoenen staat.

Ja lijkt me ook. Je moet er als man in de meeste bedrijven ook niet mee aankomen, dat je deeltijds wil werken, geen overuren wil doen, niet wil reizen enz.. omwille van je kinderen. Of dat je geen carrière wil maken maar gewoon hetzelfde wil blijven doen. Zo zit ons bedrijfsleven niet in mekaar momenteel.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:10

mariellede schreef:
Bandida maar zo als ik al eerder zei met een parttime inkomen kun je vaak ook geen huis kopen omdat die te duur zijn en niet in iedere functie kun je meer gaan werken dus met uit elkaar gaan blijft het altijd lastig, tenzij je inderdaad fulltime gewerkt hebt zal je het anders altijd financieel lastig/moeilijk krijgen

Nee, maar de stap naar voltijds zal toch wel makkelijker zijn (gezien vanuit de kant van een werkgever). En ja je hebt gelijk, een eigen huis met gelijkaardig comfort/ruimte als wat je gewoon was met twee kan niet alleen, en iets -kleiners- huren of kopen alleen kan alleen met een goed betaalde stabiele voltijdse job. In belgië.. goed mogelijk dat dat in Nederland écht moeilijk is alleen, alles lijkt me wel een stuk duurder.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:10

ja tis dat dat ik dus bedoelde. in feite kan het prima en toch laat 'men' het aan een vrouw toch op de ene of andere manier voelen. alsof ze haar kinderen te kort zou doen, een slechte moeder is of weet ik veel (en een vrouw is zeer vatbaar voor schuldgevoelens als het over de kindjes gaat he ;) ) en ik denk ook dat er veel partners niet zo jou reactie zouden hebben hoor HC als het puntje bij het paaltje komt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:16

Urielle schreef:
BraveSpots schreef:
Maar veel thuisblijfmoeders beweren dat ze hun kind het 'beste' leven bieden door altijd thuis te zijn voor hem.

Hoe rijm je dat met de situatie als je uiteengaat. Heeft een kind dan opeens een slechter leven omdat je gaat werken?

Ja.
Ik zou dus ook zeker zo'n vrouw zijn die bij haar man bleef 'voor de kinderen'.

En als hij je verlaat?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:19

kynshiri schreef:
ja tis dat dat ik dus bedoelde. in feite kan het prima en toch laat 'men' het aan een vrouw toch op de ene of andere manier voelen. alsof ze haar kinderen te kort zou doen, een slechte moeder is of weet ik veel (en een vrouw is zeer vatbaar voor schuldgevoelens als het over de kindjes gaat he ;) ) en ik denk ook dat er veel partners niet zo jou reactie zouden hebben hoor HC als het puntje bij het paaltje komt

Een vrouw die liever voltijds gaat werken en haar kind aan haar man overlaat vind ik ook echt een slechte moeder :o Ik kan er niet bij dat je je kind negen maanden bij je draagt en dan ajuus tot vanavond zegt. (ik heb dus niet over noodzakelijk, maar over liever doen)
Een kind zit negen maanden in je buik, bij jouw vertrouwde hartslag en buikgeluiden, hoort jouw stem, is deel van jou. Na de bevalling wordt het vanuit dat warme nestje met de vertrouwde geluiden abrupt in een koude enge wereld met vreemde geluiden geplopt. Dan mag je toch wel een hele tijd nog een beetje steun hebben aan het enige vertrouwde wat je hebt: geur en geluid van je mama.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:21

kynshiri schreef:
jn ik denk ook dat er veel partners niet zo jou reactie zouden hebben hoor HC als het puntje bij het paaltje komt

Is dat het kip of het ei?
Ik ben zéér machoman en zorg echt graag voor mijn menneke. Als onze relatie zou stranden en we geen inhuizige oplossing kunnen vinden en er moét zeer onveroopt op die manier gekozen worden, dan blijft hij waarschijnlijk bij pa.
Als mannen niet gedoodverfde kostwinners zouden zijn door maatschappij en bedrijfsleven denk ik dat de háán graag voor zijn kuikens zorgt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:23

Urielle schreef:
Een kind zit negen maanden in je buik, bij jouw vertrouwde hartslag en buikgeluiden, hoort jouw stem, is deel van jou. Na de bevalling wordt het vanuit dat warme nestje met de vertrouwde geluiden abrupt in een koude enge wereld met vreemde geluiden geplopt. Dan mag je toch wel een hele tijd nog een beetje steun hebben aan het enige vertrouwde wat je hebt: geur en geluid van je mama.

Ouderschapsverlof is een aanzienlijk gematigder en langere gewenperiode aan pa dan de geboorte is :)*
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 10-11-10 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:23

BraveSpots schreef:
En als hij je verlaat?

Dan maak ik hem dood en ga riant leven van de levensverzekering. Geintje.

Dan betrek ik de grote onbewoonde eensgezinswoning van een familielid en werk ik zo veel als moet en zo weinig als kan. Hopelijk kan ik met de alimentatie erbij dan 5 ochtenden werken, en niet fulltime.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:25

Urielle schreef:
BraveSpots schreef:
En als hij je verlaat?

Dan maak ik hem dood en ga riant leven van de levensverzekering. Geintje.

Dan betrek ik de grote onbewoonde eensgezinswoning van een familielid en werk ik zo veel als moet en zo weinig als kan. Hopelijk kan ik met de alimentatie erbij dan 5 ochtenden werken, en niet fulltime.

Wat dacht je van hij ook 5 ochtenden werken, jullie beide de kindkosten dragen en gedeeld ouderschap?!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:26

inderdaad en dat merkte Bandida dan ook weer op, het model is er vaak ook niet naar... ik zou het ook enkel maar toejuichen hoor, een pa die met plezier voor zn kinderen zorgt.

en Urielle lees HC's antwoord nog eens. alsof een vader niet graag trots met zn zoon op stap gaat en dat mannetje graag bij hem heeft. de fysieke band van een moeder en kind wil ik niet wegwimpelen, maar het is niet het enige he...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:26

Huertecilla schreef:
Ouderschapsverlof is een aanzienlijk gematigder en langere gewenperiode aan pa dan de geboorte :)*

De vader is gedurende die 9 maanden zwangerschap niet in de buik geweest als het goed is en is dus gewoon 'een vreemde'.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:28

Urielle schreef:

Goed dat je een plan-b hebt..
Zo lang je een realistisch noodplan kan bedenken 'als' heb ik geen opmerkingen op de fulltime huismoeders. Maar gewoon maar doen en dan op een dag zwaar pech hebben vind ik niet erg voorzienend, en eigenlijk ook niet erg verantwoordelijk ten opzichte van kinderen.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:29

hmm als ik me de biologieles nog goed herinner heeft hij normaal gezien toch ook wel een zekere inbreng gehad aan hoe die kleine daar gekomen is in de eerste plaats...
een kind is toch niet enkel van de moeder en zeker geen aanhangsel van de moeder. (sorry maar dat vind ik dan weer zo triest: meneer 10m voor de moeder met 3 bleirende kinderen uit)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:30

Huertecilla schreef:
Wat dacht je van hij ook 5 ochtenden werken, jullie beide de kindkosten dragen en gedeeld ouderschap?!

Gedeeld ouderschap zou hier toch echt niet doorgaan. Hij kan leuk spelen met de kinderen maar verzorgen is stap 2. Hij vergeet zelfs op concours de luiers te verschonen.
Vriend zou trouwens ook zijn werk absoluut niet willen beperken tot 5 ochtenden in de week, hij zou gek worden thuis.
Maar goed, dat is onze persoonlijke situatie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:32

kynshiri schreef:
hmm als ik me de biologieles nog goed herinner heeft hij normaal gezien toch ook wel een zekere inbreng gehad aan hoe die kleine daar gekomen is in de eerste plaats...

Dat wil niet zeggen dat een foetus en pasgeboren baby vertrouwd is met de vader. Het heeft hooguit in de buik de stem van de vader vaker gehoord dan de stemmen van anderen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:32

Urielle schreef:
De vader is gedurende die 9 maanden zwangerschap niet in de buik geweest als het goed is en is dus gewoon 'een vreemde'.

Als het goed is heeft die baby hem wel dagelijks gehoord in die 9 maand. En ze kunnen vanaf dag één na de geboorte wat doen aan die status van 'vreemde' ;) Ik denk toch ook dat je als vader, als je dat wil, een goede moeder kan zijn.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:33

Urielle schreef:
kynshiri schreef:

Een vrouw die liever voltijds gaat werken en haar kind aan haar man overlaat vind ik ook echt een slechte moeder :o Ik kan er niet bij dat je je kind negen maanden bij je draagt en dan ajuus tot vanavond zegt. (ik heb dus niet over noodzakelijk, maar over liever doen)

Persoonlijk had ik daar niet zo heel veel moeite mee, toen ik na 4 maanden zwangerschap/bevallingsverlof weer volledig ging werken. Mijn man zat toen zonder baan thuis. Toen ons kind een jaar oud was, kreeg hij weer werk en ben ik minder gaan werken. Maar om nu te zeggen dat ik dan een slechte moeder ben, vind ik wel ver gaan. Mijn man heeft het, ondanks dat de aanleiding natuurlijk niet leuk was, als een hele dierbare periode ervaren om die maanden van haar leven fulltime voor haar te zorgen. Ik denk ook niet dat ik dat beter had gekund. Ik zie ook niet waarom moeders dat beter kunnen dan vaders. En er moest natuurlijk wel brood op de plank komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:34

Urielle schreef:
Huertecilla schreef:
Ouderschapsverlof is een aanzienlijk gematigder en langere gewenperiode aan pa dan de geboorte :)*

Zoals ik al schreef. Trekken zichzelf voor, verschuilen zich en klagen ook nog.

Een man heeft niet minder echt om zijn kinderen op te voeden, te zien opgroeien dan een vrouw.
Dat de zwangerschap zo eenzijdig is. ís al een voorrecht. Dat geeft je er niet gelijk nóg een stel :)*
Je poept ook niet je hersens uit met het kind.

Bij scheiding heeft jouw man niet minder recht op kwali-tijd met zijn kroost.
Niet meer werkplicht dan een vrouw.
Gedeeld ouderschap met gedeelde zorgtijd en -kosten in dat familiehuis en beiden 5 ochtenden werken vind ik heel redelijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:35

Bandida schreef:
Urielle schreef:

Als het goed is heeft die baby hem wel dagelijks gehoord in die 9 maand. En ze kunnen vanaf dag één na de geboorte wat doen aan die status van 'vreemde' ;) Ik denk toch ook dat je als vader, als je dat wil, een goede moeder kan zijn.

Volgens onderzoeken kan hij dat zéker zo goed.