Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 01:19

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:20

Heino: "Bij mij zijn het geen onderbuikgevoelens richting de PVV. De PVV heeft immers vrij linke programmapunten (Koranverbod, kopvoddentax) waardoor het geen kwestie van speculeren is op basis van die onderbuikgevoelens maar realiteit."

Heino, vind je het dan niet vreemd dat in islamitische landen zulke belastingen (beschermgeld) en veel meer restricties voor alle andersgelovigen gelden? Dat christenen zonder vorm van proces uitgezet worden omdat ze bidden, daar waar ze hulpverlener zijn? Het lijkt mij zo'n eenrichtingsverkeer. Moslims moeten alle rechten krijgen in gemeenschappen omdat die gemeenschappen zo tolerant zijn, en zelf zijn de islamitische gemeenschappen verre van tolerant.

Mijn grote bezwaar tegen de islam is dat als je eenmaal moslim bent je dat levenslang bent. Je hebt geen keuze meer om uit te treden. Bovendien is het een eenrichtingsverkeer. Uitbreiden moet alle kanten op mogen, maar laat niemand toe die anders denkt, óf maakt dat heel erg moeilijk. Ik krijg het idee van een olievlek. Niet mengen, wel overal komen. Het verdrijven van alle andere mogelijkheden. Het kan een onderbuikgevoel van mij zijn, maar geef mij eens voorbeelden hoe de integratie andersom verloopt? Ik kan ze niet vinden. Ik ben inderdaad bevreesd dat wij in de toekomst de sharia-wetgeving zullen moeten ondergaan. Geef mij de geruststelling dat dat niet zo is. En niet van alles roepen, maar kom eens met echte voorbeelden.

Voor diegenen die zeggen dat de Islam zo'n liefdevol geloof is en dat de koran vreedzaamheid predict: Waar is de praktijk? Waar moslims in de meerderheid zijn zie ik agressie, geweld, onderdrukking, wrede straffen, ongelijkheid, corruptie. Hoe kan ik aannemen dat de koran vreedzaam is als de praktijk heel anders lijkt? Aan de meiden die zich bekeerd hebben: durven jullie een leven in een écht islamitisch land aan? Ben je ervan overtuigd dat je echt leeft zoals islamieten leven door hier een hoofddoek te dragen, geen varkensvlees meer te eten en je aan wat strengere regels te houden? Weet je überhaupt waar dat verbod op varkensvlees vandaan komt? Besef je dat je verboden wordt om uit te treden? Je mag je hier openlijk tot moslim bekeren, mag je je in een islamitisch land openlijk tot het christendom bekeren? Én dat ook nog uitdragen? We hebben hier nog maar een slap aftreksel van de islam en al genoeg problemen, maar met de plannen om een sharia rechtbank te gedogen, hoe aangepast ook, slaat me schrik om het hart. Dat wil ik écht niet. We zijn de inquisitie ontgroeid, moeten we nu weer in dezelfde val trappen omdat wij zo gastvrij moeten zijn en allen die hier komen met hun ideën omhelzen?

Dit zijn de vragen en twijfels waar ik mee zit, waarom ik PVV stem. Noem me racist, zeg dat ik discrimineer, jammer. Help me deze vragen te beantwoorden op een fatsoenlijke manier en overtuig me van mijn ongelijk. Niet om wat je hier in het kleine nederland meemaakt, maar om wat globaal gebeurd. Hoe het kan dat ik zo'n beeld van échte islamitische landen heb. Geef me svp een ander beeld. Een beeld van gelijkheid voor iedereen. Een beeld van terechte straffen.
Op mijn netvlies staan de stenigingen, de verminkingen, de onmenselijke cellen, de vrouwen die op de laadklep van een pick-up zitten omdat ze niet bij de mannen mogen zitten, de bloedwraak -families die onderling moorden om hun eer te redden-. De gedwongen huwelijken van volwassen mannen met kinderen. De ongelijkheid tussen moslims en andersgelovigen. De onmogelijkheid van westers geklede vrouwen om zich te vertonen in bepaalde moslimculturen. De niet te accepteren intolerantie naar homo's toe. Geef me svp de geruststelling dat dat geen schering en inslag is in islamitische landen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:47

kanniet schreef:
Heino: "Bij mij zijn het geen onderbuikgevoelens richting de PVV. De PVV heeft immers vrij linke programmapunten (Koranverbod, kopvoddentax) waardoor het geen kwestie van speculeren is op basis van die onderbuikgevoelens maar realiteit."

Heino, vind je het dan niet vreemd dat in islamitische landen zulke belastingen (beschermgeld) en veel meer restricties voor alle andersgelovigen gelden? Dat christenen zonder vorm van proces uitgezet worden omdat ze bidden, daar waar ze hulpverlener zijn? Het lijkt mij zo'n eenrichtingeverkeer. Moslims moeten alle rechten krijgen in gemeenschappen omdat die gemeenschappen zo tolerant zijn, en zelf zijn de islamitische gemeenschappen verre van tolerant.

Mijn grote bezwaar tegen de islam is dat als je eenmaal moslim bent je dat levenslang bent. Je hebt geen keuze meer om uit te treden. Bovendien is het een eenrichtingsverkeer. Uitbreiden moet alle kanten op mogen, maar laat niemand toe die anders denkt, óf maakt dat heel erg moeilijk. Ik krijg het idee van een olievlek. Niet mengen, wel overal komen. Het verdrijven van alle andere mogelijkheden. Het kan een onderbuikgevoel van mij zijn, maar geef mij eens voorbeelden hoe de integratie andersom verloopt? Ik kan ze niet vinden. Ik ben inderdaad bevreesd dat wij in de toekomst de sharia-wetgeving zullen moeten ondergaan. Geef mij de geruststelling dat dat niet zo is. En niet van alles roepen, maar kom eens met echte voorbeelden.

Voor diegenen die zeggen dat de Islam zo'n liefdevol geloof is en dat de koran vreedzaamheid predict: Waar is de praktijk? Waar moslims in de meerderheid zijn zie ik agressie, geweld, onderdrukking, wrede straffen, ongelijkheid, corruptie. Hoe kan ik aannemen dat de koran vreedzaam is als de praktijk heel anders lijkt? Aan de meiden die zich bekeerd hebben: durven jullie een leven in een écht islamitisch land aan? Ben je ervan overtuigd dat je echt leeft zoals islamieten leven door hier een hoofddoek te dragen, geen varkensvlees meer te eten en je aan wat strengere regels te houden? Weet je überhaupt waar dat verbod op varkensvlees vandaan komt? Besef je dat je verboden wordt om uit te treden? Je mag je hier openlijk tot moslim bekeren, mag je je in een islamitisch land openlijk tot het christendom bekeren? Én dat ook nog uitdragen? We hebben hier nog maar een slap aftreksel van de islam en al genoeg problemen, maar met de plannen om een sharia rechtbank te gedogen, hoe aangepast ook, slaat me schrik om het hart. Dat wil ik écht niet. We zijn de inquisitie ontgroeid, moeten we nu weer in dezelfde val trappen omdat wij zo gastvrij moeten zijn en allen die hier komen met hun ideën omhelzen?

Dit zijn de vragen en twijfels waar ik mee zit, waarom ik PVV stem. Noem me racist, zeg dat ik discrimineer, jammer. Help me deze vragen te beantwoorden op een fatsoenlijke manier en overtuig me van mijn ongelijk. Niet om wat je hier in het kleine nederland meemaakt, maar om wat globaal gebeurd. Hoe het kan dat ik zo'n beeld van échte islamitische landen heb. Geef me svp een ander beeld. Een beeld van gelijkheid voor iedereen. Een beeld van terechte straffen.
Op mijn netvlies staan de stenigingen, de verminkingen, de onmenselijke cellen, de vrouwen die op de laadklep van een pick-up zitten omdat ze niet bij de mannen mogen zitten, de bloedwraak -families die onderling moorden om hun eer te redden-. De gedwongen huwelijken van volwassen mannen met kinderen. De ongelijkheid tussen moslims en andersgelovigen. De onmogelijkheid van westers geklede vrouwen om zich te vertonen in bepaalde moslimculturen. De niet te accepteren intolerantie naar homo's toe. Geef me svp de geruststelling dat dat geen schering en inslag is in islamitische landen.

Kan ik het helemaal mee eens zijn.

Overigens vind ik het woord kopvodden wat ongelukkig gekozen door heer Wilders (hoewel ik zelf die gewaden die er vaak gedragen worden ook soepjurken noem en daar niets kwaads mee bedoel) maar ik hoor wel steeds vaker dat er juist in Moslimlanden op bepaalde plekken zoals o.a. universiteiten een hoofddoeken-verbod geld, waarom is het dan zo raar en zogenaamd discriminerend als dat ook in Nederland geldt?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:58

kanniet schreef:
Heino, vind je het dan niet vreemd dat in islamitische landen zulke belastingen (beschermgeld) en veel meer restricties voor alle andersgelovigen gelden?

Het kan een onderbuikgevoel van mij zijn, maar geef mij eens voorbeelden hoe de integratie andersom verloopt?

Voor diegenen die zeggen dat de Islam zo'n liefdevol geloof is en dat de koran vreedzaamheid predict: Waar is de praktijk? Waar moslims in de meerderheid zijn zie ik agressie, geweld, onderdrukking, wrede straffen, ongelijkheid, corruptie.

Tuurlijk vind ik ook dat niet kunnen. Ik vind dat je niet je eigen levensstijl op moet dringen aan anderen. Of dat nu door Wilders of door Moslims gebeurt. Waarom denk je dat ik dat niet vindt?

Ik denk dat integratie goed verloopt wanneer je er niets tot vrij weinig over hoort. Er zijn integratiemonitors, maar heb nu geen tijd om die op te zoeken (moet zo weg), maar ze zijn volop te vinden op Internet.

Velen betreuren het dat de Islam niet altijd zo gepraktiseerd wordt zoals voorgeschreven wordt, dat sommigen alleen de slechte dingen er uit halen en anderen ook/vooral de goede. Overigens zie ik de dingen die jij in de meerderheid ziet juist in de minderheid. En dat blijkt ook de praktijk te zijn (wederom, genoeg over te vinden, te weinig tijd nu om het voor je op te zoeken)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:14

Op het gevaar af om muggezifter te zijn, hier mijn visie op je vragen. Kan het geen antwoorden noemen, want als we een antwoord hadden, was het gemakkelijk. En naar eenduidige antwoorden of oplossingen zoeken leidt vaak tot heel ernstige zaken.

kanniet schreef:
Heino, vind je het dan niet vreemd dat in islamitische landen zulke belastingen (beschermgeld) en veel meer restricties voor alle andersgelovigen gelden? Dat christenen zonder vorm van proces uitgezet worden omdat ze bidden, daar waar ze hulpverlener zijn? Het lijkt mij zo'n eenrichtingsverkeer. Moslims moeten alle rechten krijgen in gemeenschappen omdat die gemeenschappen zo tolerant zijn, en zelf zijn de islamitische gemeenschappen verre van tolerant.

Vreemd zeker, en verwerpelijk ook. Maar een voorbeeld stellen door onze samenleving ook zo achterlijk in te stellen is het paard achter de wagen spannen. En ik ben bang dat dat hetgene waar de Partij van de Vrijheid op af lijkt te stevenen. Vrijheid voor een deel van het volk.

kanniet schreef:

In hoeverre is islam eenrichtingverkeer? Ik denk niet dat de Islam dat bepaalt, maar individuen. Als een religieuze groepering mensen dwingt tot bepaalde rituelen, terwijl die mensen niet aan de rituelen willen meedoen, dan zijn ze volgens mij bij de huidige Nederlandse wet al in overtreding. Sharia zou overigens wel een oplossing zijn voor de symptomen die de PVV schijnbaar wil aanpakken. Als je bijvoorbeeld bij dieven die in de islam geloven behandelt volgens de sharia (handjes afhakken), dan denk ik dat de criminaliteit snel afneemt. Alleen is het een en ander binnen Nederlandse normen en waarden niet uit te voeren. Zoals ik hierboven aangeef, kan je namelijk het geloof wel degelijk de rug toekeren, dus dan zou een criminele moslim zijn straf ontlopen gewoon door zijn geloof te verloochenen. Daarnaast vind ik het simpelweg niet handig om andere strafmaten in te stellen voor bepaalde bevolkingsgroepen, dan zijn we wel erg ver van onze (vrijheids)idealen afgedwaald.

kanniet schreef:
Voor diegenen die zeggen dat de Islam zo'n liefdevol geloof is en dat de koran vreedzaamheid predict: Waar is de praktijk? Waar moslims in de meerderheid zijn zie ik agressie, geweld, onderdrukking, wrede straffen, ongelijkheid, corruptie. Hoe kan ik aannemen dat de koran vreedzaam is als de praktijk heel anders lijkt?

Heeft meer te maken met regionale problemen dan met het geloof op zichzelf. Het pure christendom is erg vredelievend, maar toch zijn er miljoenen vermoord omwille van het christendom. Erg tegenstrijdig. Heeft vooral te maken met slecht leiderschap in crisissituaties. Een probleem is dat een deel van dat leiderschap zelfs in de Koran staat, maar in de Bijbel is dat ook ingeslopen.

kanniet schreef:
Aan de meiden die zich bekeerd hebben: durven jullie een leven in een écht islamitisch land aan? Ben je ervan overtuigd dat je echt leeft zoals islamieten leven door hier een hoofddoek te dragen, geen varkensvlees meer te eten en je aan wat strengere regels te houden? Weet je überhaupt waar dat verbod op varkensvlees vandaan komt? Besef je dat je verboden wordt om uit te treden? Je mag je hier openlijk tot moslim bekeren, mag je je in een islamitisch land openlijk tot het christendom bekeren? Én dat ook nog uitdragen? We hebben hier nog maar een slap aftreksel van de islam en al genoeg problemen, maar met de plannen om een sharia rechtbank te gedogen, hoe aangepast ook, slaat me schrik om het hart. Dat wil ik écht niet. We zijn de inquisitie ontgroeid, moeten we nu weer in dezelfde val trappen omdat wij zo gastvrij moeten zijn en allen die hier komen met hun ideën omhelzen?

Niet aan mij gericht, maar ik denk ook dat de vraag niet relevant is. Je kan net zo goed vragen aan een katholiek of hij wil wonen in het Spanje van de 16e eeuw.

kanniet schreef:

Ik heb een beeld voor gelijkheid voor iedereen. Die gelijkheid stelt onder andere dat mensen niet vervolgd kunnen worden om het simpele feit om hoe ze in God geloven (of zelfs helemaal niet in God geloven).

kanniet schreef:

En denk je dat de PVV daar ook maar iets aan gaat doen? Als de PVV aan de macht komt, gaan volgens mij de grenzen heel snel dicht voor moslims, waarna de moslims vastzitten in hun eigen land, waar ze zich juist niet aan de islam kunnen onttrekken.

Volgens mij stemmen we in Nederland om iets aan de Nederlandse situatie te doen. Den Haag heeft heel weinig invloed op de wetgeving in het buitenland.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:21

Ik heb PVV gestemd.

De PVV wil niet álle moslims het land uit hebben, de criminele moslims moeten het land uit, de moslims die zich hier in Nederland schuldig maken aan haatzaaiende uitspraken (imams oa). De rest geldt ook voor alle andere buitenlanders die zich hier niet aan de regels houden en zich niet aanpassen. Ik ben niet laag geschoold, alles behalve dom, ook geen racist en ken zeer zeker het programma wel. Ik ben ook PVV vrijwilliger geweest tijdens de verkiezingen.

Anoniem

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:03

Het afhakken van de handen bij dieven en zulk soort straffen evenals de doodstraf voor bepaalde misdrijven zou van mij weer als straf ingevoerd mogen worden bij een recidivist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:04

Leslie90 schreef:
Ik heb PVV gestemd.

De PVV wil niet álle moslims het land uit hebben, de criminele moslims moeten het land uit, de moslims die zich hier in Nederland schuldig maken aan haatzaaiende uitspraken (imams oa). De rest geldt ook voor alle andere buitenlanders die zich hier niet aan de regels houden en zich niet aanpassen. Ik ben niet laag geschoold, alles behalve dom, ook geen racist en ken zeer zeker het programma wel. Ik ben ook PVV vrijwilliger geweest tijdens de verkiezingen.

Ik kan je een hand geven, nl idem dito

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:10

SaskiaStar schreef:
Het afhakken van de handen bij dieven en zulk soort straffen evenals de doodstraf voor bepaalde misdrijven zou van mij weer als straf ingevoerd mogen worden bij een recidivist.

Voor mij dus absoluut niet. Daarom stemde ik PVV, ik wil niet dat deze toestanden nederland bereiken.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:24

Ik kijk nog altijd op van sommige (imo onmenselijke) reacties.. :\

Anoniem

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:32

Ach ik kijk zo vaak op van de reacties van sommige mensen maar zoveel mensen zoveel meningen.

Maar als bekeerde moet je ook achter lijfstraffen staan of denk je dat dat je je maar voor de helft kan laten bekeren?

Wel de goede maar niet de negatieve dingen zien van bepaalde geloven en de daarbij behorende normen en waarden?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:38

SaskiaStar schreef:
Wel de goede maar niet de negatieve dingen zien van bepaalde geloven en de daarbij behorende normen en waarden?

Hier ben ik het helemaal mee eens. Wilders is ook geen racist maar een realist. Veel mensen hebben nog steeds oogkleppen op, helaas....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:48

SaskiaStar schreef:
Ach ik kijk zo vaak op van de reacties van sommige mensen maar zoveel mensen zoveel meningen.

Maar als bekeerde moet je ook achter lijfstraffen staan of denk je dat dat je je maar voor de helft kan laten bekeren?

Ik vind wel dat je niet achter alles "van je" geloof hoeft te staan, maar ik vind het wel érg vervelend als men hun ogen sluit voor de negatieve kanten...Het is er en daar moet je wel eerlijk over zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:54

superwoman schreef:
SaskiaStar schreef:

Ik vind wel dat je niet achter alles "van je" geloof hoeft te staan, maar ik vind het wel érg vervelend als men hun ogen sluit voor de negatieve kanten...Het is er en daar moet je wel eerlijk over zijn.

Daar heb jij gelijk in ik had het geloof moeten typen maar ik bedoel alle geloven en het geloof klinkt weer als 1 geloof.

En je is niet persoonsgericht bedoeld.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:55

Leslie90 schreef:
De PVV wil niet álle moslims het land uit hebben, de criminele moslims moeten het land uit, de moslims die zich hier in Nederland schuldig maken aan haatzaaiende uitspraken (imams oa). De rest geldt ook voor alle andere buitenlanders die zich hier niet aan de regels houden en zich niet aanpassen.

Met de tweede zin spreek je de eerste zin een beetje tegen. Er staat dus eerst dat de (criminele) moslims het doelwit zijn, in de tweede zin pak je er alle andere buitenlanders bij.

Het eerste grote probleem is dat ik niet op buitenlandse rechtssystemen vertrouw, wel (iets meer) op het Nederlandse. Daarnaast kan ik invloed uitvoeren op het Nederlandse rechtssysteem door de democratie, op het buitenlandse heb ik helemaal geen invloed. Als iemand uitgezet wordt, kan hij zomaar als held in zijn eigen land verwelkomd worden. Wat voor een straf is dat? Dan zet je de deuren wel wagenwijd open voor allerlei lieden die er hier een puinhoop van komen maken. Immers, de hoogste straf is dat je "uitgezet" wordt. Over een niet-straf gesproken.

Haatzaaiende imams moeten maar op hun daden worden aangesproken en netjes hier in de gevangenis gaan zitten. En datzelfde gaat voor haatzaaiende boomaanbidders of wat dan ook. Uitzetten heeft weinig doel, tenzij je een verdrag hebt met het moederland dat verzekert dat betrokkene zijn tijd moet uitzitten in de plaatselijke bajes.

En overigens moeten óók Nederlanders aangepakt worden. We hebben zat ontspoorde Nederlanders die ook fatsoenlijk berecht moeten worden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:59

joostvangestel schreef:
In hoeverre is islam eenrichtingverkeer? Ik denk niet dat de Islam dat bepaalt, maar individuen. Als een religieuze groepering mensen dwingt tot bepaalde rituelen, terwijl die mensen niet aan de rituelen willen meedoen, dan zijn ze volgens mij bij de huidige Nederlandse wet al in overtreding.

Nederland doet toch zelf mee? Goed, geen rituelen (nog) maar wel andere dingen.

Citaat:
Heeft meer te maken met regionale problemen dan met het geloof op zichzelf.

http://www.nd.nl/artikelen/2010/april/0 ... aanpakken-
De EU kijkt de andere kant op.

Citaat:
Niet aan mij gericht, maar ik denk ook dat de vraag niet relevant is. Je kan net zo goed vragen aan een katholiek of hij wil wonen in het Spanje van de 16e eeuw.

Dan hoeven we Nederland daar toch ook niet in te veranderen?

Wat ik niet begrijp, is dat er als ik iedereen moet geloven een heleboel goedwillende moslims zijn die gewoon willen integreren, maar dat er een paar aan de bovenkant (radicale imams bijv) en aan de onderkant (straatschoffies) de boel voor hun verzieken.
In plaats van dat deze mensen van zich laten horen en er openlijk tegenin gaan, worden ze juist kwaad op Nederland :?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:10

Nicolletje schreef:
Wat ik niet begrijp, is dat er als ik iedereen moet geloven een heleboel goedwillende moslims zijn die gewoon willen integreren, maar dat er een paar aan de bovenkant (radicale imams bijv) en aan de onderkant (straatschoffies) de boel voor hun verzieken.
In plaats van dat deze mensen van zich laten horen en er openlijk tegenin gaan, worden ze juist kwaad op Nederland :?

klopt, ik vraag me ook af hoe groot de groep "goedwillende marrokaanse moslims" is. Tussen de radicale imams en de straatschoffies zit nog een hele groote groep en ook in die groep heb ik meerdere vervelende ervaringen gehad.
Zeker op de werkvloer met diefstal en onrechtmatig ziekmelden (maar wel weer streng aan de ramadan, schijnheilig vind ik dat dus!).
Nogmaals de stille tocht voor de tasjesdief waar van jong tot oud meeliep en die begon in een Moskee - het was geen goede moslim, want hij had een groot strafblad dus waarom?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:20

In Nederland slepen we een Wilders voor het gerecht, maar er wordt respect opgebracht door moslims voor bijv. Dawa's (geloofsfanatiekelingen) en er is niemand die zegt, ga weg, je verpest het voor mij :(
Moslims die wel openlijk bekritiseren worden door de moslimgemeenschap niet serieus genomen of als verraders gezien.

Ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling.

Waarschijnlijk heeft het iets te maken met wie de Islam bekritiseert, bekritiseert de profeet. Wie een moslimbroeder afvalt tegenover een ongelovige, is een verrader?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:36

Goede posts van Joost van Gestel.
Overigens heeft de Katholieke kerk ook onlangs nog rare uitspraken over homosexualiteit gedaan, maar worden nu Christenen verketterd (uhuh) omdat ze zich niet openlijk distancieren van het officiele standpunt van de kerk? Nee.

Proef ik nou in een aantal reacties de laatste pagina het gevoel: wie tegen Wilders is, is vóór islamisering van dit land?

Je kan op vele manieren zien dat er problemen in een land zijn, je kan vele verschillende oorzaken zien voor die problemen (want oorzaken zijn helaas niet zo eenduidig vaak) en je kan ook vele verschillende oplossingen aandragen.

De verschillende problemen (overlast van Marokkaanse jongeren aan de onderkant van de samenleving, extremistische tendenzen in de Islam, wereldwijd maar dus ook hier in Nederland, problemen met integratie en immigratie in het algemeen, problemen met asielzoekers en procedures daaromtrent) kunnen niet op een grote hoop gegooid worden.

Ze moeten allemaal tegen het licht gehouden worden, maar hoewel er best soms een overlap is, hebben ze allemaal zo hun éigen problemen.
Ik vind dus niet dat Wilders de oplossing voor het probleem vormt.

Ik vind ook dat je best mag zeggen dat je bepaalde onderdelen uit een programma van Wilders prima vindt, zoals die meneer van BON doet, maar dat kan je niet doen zonder nadrukkelijk te vermelden dat je vooral tegen bepaalde andere standpunten bent.

Dát is het gevolg van de tweedeling in de maatschappij, waar je kennelijk alleen maar voor of tegen Wilders, en voor of tegen islamisering kunt zijn.

Dat is het gevolg van het eendimensionale, slappe politieke debat van de laatste tijd, waarbij alleen maar gelikte one-liners over en weer vlogen.

Je kan nu allerlei lieden gaan verwijten dat ze niet inhoudelijk met Wilders willen praten, maar tijdens de Nationale debatten heeft hij op geen enkele wijze laten zien dat hij een inhoudelijk debat wíl.
Ja, leuke kwinkslagen over het aantal criminele marokkaanse jongeren, dat dan weer wel.

Vast goed voor kiezerswinst.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:40

randalinpony schreef:
Proef ik nou in een aantal reacties de laatste pagina het gevoel: wie tegen Wilders is, is vóór islamisering van dit land?

Nee, maar degene die niet op Wilders wil stemmen maar ook niet op de partijen die naar mijn mening de kop in het zand stoppen of zelfs lobbyen met radicale moslims, staan wel mooi in de kou op dit moment in Nederland.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:46

Hoezo? Er is toch de VVD?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:49

Ja maar die is te rechts met de rest van de standpunten misschien?
Je hebt de SP als je voor de rest niet rechts wil stemmen maar die regeert niet.

Maargoed een hoop mensen hebben volgens mij op de VVD gestemd om zo Wilders te ontlopen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:58

Nicolletje schreef:
Je hebt de SP als je voor de rest niet rechts wil stemmen maar die regeert niet.

Maargoed een hoop mensen hebben volgens mij op de VVD gestemd om zo Wilders te ontlopen.

Kijk op uitzending gemist eens hoe Marijnissen zich gisteren over Wilders en waar die voor staat heeft uitgesproken, je hoeft de hele uitzending niet te bekijken (alhoewel dat wel een aanrader is) hij zegt dat al aan het begin.
Ik zie hier telkens de SP vergeleken worden met de PVV omdat de PVV in zijn programma sociale punten heeft gezet die overeenkomen met de SP. Verschil is dat de SP al jaren voor die punten vecht en daarom nooit met VVD en CDA in een regering zou gaan zitten omdat voor hen, zorg, de laagst verdienenden en loyaliteit speerpunten zijn. Of zoals Roemers steeds herhaalde geven aan de armen en pakken van de rijken. Wilders zal die zorg voor de armen moeten inleveren en hij heeft al aangegeven dat hij daar geen moeite mee heeft als zijn immigratieprogramma maar overeind blijft.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:03

Nee toen ik zapte op dat programma, Zomergasten neem ik aan, ging het over voetbal en dat vond ik effe niet boeiend.

Ik vergelijk de SP niet met Wilders, maar de SP heeft een duidelijker immigratiebeleid dan de PvdA, alleen de SP heeft nooit willen regeren.
Als je niet rechts wil stemmen dan kom je uit op SP. Ik heb weinig vertrouwen in het PvdA.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:15

sarabande schreef:
Nicolletje schreef:

Kijk op uitzending gemist eens hoe Marijnissen zich gisteren over Wilders en waar die voor staat heeft uitgesproken, je hoeft de hele uitzending niet te bekijken (alhoewel dat wel een aanrader is) hij zegt dat al aan het begin.
Ik zie hier telkens de SP vergeleken worden met de PVV omdat de PVV in zijn programma sociale punten heeft gezet die overeenkomen met de SP. Verschil is dat de SP al jaren voor die punten vecht en daarom nooit met VVD en CDA in een regering zou gaan zitten omdat voor hen, zorg, de laagst verdienenden en loyaliteit speerpunten zijn. Of zoals Roemers steeds herhaalde geven aan de armen en pakken van de rijken. Wilders zal die zorg voor de armen moeten inleveren en hij heeft al aangegeven dat hij daar geen moeite mee heeft als zijn immigratieprogramma maar overeind blijft.

Wilders is een ex-VVD'er die er in zijn VVD-tijd om bekend stond zwaar aan de rechterflank van die partij te staan (want de VVD was, naast een rechtse partij, ook altijd een liberále partij), waardoor hij zelfs wel eens in botsing kwam met zijn collega's.

Ik heb me al die tijd afgevraagd waar hij het linkse licht toch gezien heeft, maar ik ben er ook altijd van overtuigd geweest dat hij al die linkse partijpunten zou laten vallen als sneeuw voor de zon.
Hij heeft zo wel mooi een heel deel van het SP-electoraat weten te winnen voor zich. Ontevreden mensen.

Het verbaast mij dan ook niets dat hij zelf ook openlijk laat weten dat hij een groot deel van zijn standpunten zal laten vallen om maar te kunnen regeren. Volgens mij was dat van het begin af zo gepland.

Wat ik zorgwekkender vind, is dat het een behoorlijk aantal kiezers kennelijk niets uitmaakt dat de partij waarop ze stemmen het grootste deel van zijn standpunten met liefde wil laten vallen, zolang dat ene puntje maar behouden blijft.

De PVV is veel te groot om zich als themapartijtje in de kamer op te stellen, zoals bijv. de PvdD.

Van zo een partij mag je meer inhoud en visie verwachten.