Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:48

Shadow0 schreef:
jantergouw schreef:
Ze hebben een meerderheid dus die komen er altijd door.

Pvv heeft nog geen absolute meerderheid hoor :) Dus de wetten die niet gesteund worden door CDA en VVD maken nog steeds weinig kans.

(Maar ach, meerderheden zijn rekbaar. Paarsplus had ook een kamermeerderheid.)

Die punten worden allemaal uitonderhandeld of denk jij echt dat de PVV gratis gedoogsteun geeft?
Als de VVD en CDA het regeerakkoord verbreken dan zal de PVV het kabinet laten vallen en de reden van contractbreuk duidelijk maken aan de kiezer. Ik zou willen dat het zo zou gaan, want dan wordt de PVV pas echt groot. Een regeerakkoord ondermijnen is zoveel als politieke zelfmoord voor de partij die dat doet.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:49

Heino, fijn dat je alles even in het juiste perspectief hebt geplaatst, is wel zo nuttig voor een heldere kloppende discussie..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:51

janesmith schreef:
Die punten worden allemaal uitonderhandeld of denk jij echt dat de PVV gratis gedoogsteun geeft?

Dat denk ik niet (hoewel, de PVV heeft wel meer dingen gratis weggegeven), maar dat was niet wat je schreef.

Het argument dat gegeven was, was
Citaat:

En dat is niet waar.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:58

Daphna schreef:
onschendbaarheid gaat inderdaad niet op, dat is alleen voor uitspraken gedaan binnen de kamer, Wilders zijn racistische uitspraken zijn gedaan in de media. Ook is er een vertrouwensregel, mocht hij veroordeeld worden, dan lijkt het mij dat hij zou moeten opstappen, dat betekend dus nieuwe politieke problemen.

Op dit moment staat de zaak gepland voor oktober, met de uitspraak op 2 november. We zullen het zien.

Onschendbaarheid gaat wel degelijk op!!! Zelfs al wordt een minister veroordeeld, dan zal hij geen straf hoeven te ondergaan.
In het geval Wilders sluit ik niet uit dat hij diplomatiek onschendbaarheid gaat verkrijgen als hij gedoogsteun geeft. Zo slim zijn hij en zijn advocaat echt wel.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:59

Shadow0 schreef:
Jane, waarom vind je indirecte bronnen (die je noemt) betrouwbaarder dan het onderzoek zelf? (En waarom beantwoord jij de vraag die aan jan gesteld was?)

Krantenartikelen zijn indirecte bronnen? Die zet ik op mijn onthoudlijstje en zal ik quoten mocht ik nog eens een artikel tegenkomen dat geplaatst wordt door dees of geen. ;-)
Omdat Jan er niet meer is. Dus ik geef er antwoord op. Heb je daar problemen mee? Is er een Boktregel die ik daarmee overtreed?

Shadow0

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:02

De vraag staat overigens nog steeds hoor: waarom zou je naar indirecte bronnen verwijzen als de directe bron iets anders zegt? Denk je dat teletekts beter weet wat er in het onderzoek staat dan het onderzoek zelf?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:07

Ik ben ook erg benieuwd naar het antwoord op de vraag die Shadow0 stelt hoor?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:08

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:

Dat denk ik niet (hoewel, de PVV heeft wel meer dingen gratis weggegeven), maar dat was niet wat je schreef.

Het argument dat gegeven was, was
Citaat:

En dat is niet waar.

Leg eens uit, want volgens mij hebben ze 76 zetels en dat is een meerderheid. Bij gedoogsteun dient de PVV niet één voorstel in waar niet al vantevoren overeenstemming over is. Gedoogsteun is niets minder dan deel uitmaken van de regering, zonder ministers te leveren.

Citaat:
De vraag staat overigens nog steeds hoor: waarom zou je naar indirecte bronnen verwijzen als de directe bron iets anders zegt? Denk je dat teletekts beter weet wat er in het onderzoek staat dan het onderzoek zelf?

Ik weet het beter gemaakt. Kies maar zelf uit welk artikel je lezen wilt, het zijn er genoeg! _O-

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 14:10

janesmith schreef:
Daphna schreef:
onschendbaarheid gaat inderdaad niet op, dat is alleen voor uitspraken gedaan binnen de kamer, Wilders zijn racistische uitspraken zijn gedaan in de media. Ook is er een vertrouwensregel, mocht hij veroordeeld worden, dan lijkt het mij dat hij zou moeten opstappen, dat betekend dus nieuwe politieke problemen.

Op dit moment staat de zaak gepland voor oktober, met de uitspraak op 2 november. We zullen het zien.

Onschendbaarheid gaat wel degelijk op!!! Zelfs al wordt een minister veroordeeld, dan zal hij geen straf hoeven te ondergaan.
In het geval Wilders sluit ik niet uit dat hij diplomatiek onschendbaarheid gaat verkrijgen als hij gedoogsteun geeft. Zo slim zijn hij en zijn advocaat echt wel.

Diplomatieke onschendbaarheid geldt alleen in andere staten, een politicus of diplomaat die dus naar een ander land reist, danoch dient het andere land de diplomatieke status te erkennen.

Ik denk dat je doelt op parlementaire onschendbaarheid
Citaat:
artikel 71 GW, De leden van de Staten-Generaal, de ministers, de staatssecretarissen en andere personen die deelnemen aan de beraadslaging, kunnen niet in rechte worden vervolgd of aangesproken voor hetgeen zij in de vergaderingen van de Staten-Generaal of van commissies daaruit hebben gezegd of aan deze schriftelijk hebben overgelegd.

Parlementaire onschendbaarheid is in nederland vooralsnog dus alleen in functie, niet als een politicus iets in een colum of interview zegt. In andere landen zoals italie, daar is het inderdaad anders..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:12

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:19

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:

Dat is geen antwoord op mijn vraag. De vraag was: waarom noem je teletekst als bron als het onderzoek zelf iets anders zegt dan de samenvatting op teletekst?

Ik noemde dat niet als bron, herhaalde alleen wat Jan schreef. Aangezien ik die heel goed ken kon ik dat blindelings naschrijven.
Waarom blijf jij steeds zeuren over teletekst terwijl alle kranten hetzelfde schrijven als Jan beweerde.
63% van de Nederlanders is voorstander van een kabinet met gedoogsteun van de PVV
Die vatten het dus wel allemaal op zoals Jan beweerde, maar jijniet. Wie zou er gelijk hebben denk je.
Voor mi is dit punt in ieder geval gesloten en ik ga er verder niet op in. De andere bokt gebruikers moeten maar bepalen wie het bij het rechte eind heeft.

Update: Zojuist werd op BNN nieuwsradio precies hetzelfde gezegd. 63% van de Nederlanders is voorstander van een kabinet met gedoogsteun van de PVV

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:21

Zou je dan in plaats van krantenberichtjes mij even de link kunnen geven van het onderzoek waar DAT in staat. De link naar het onderzoek van Maurice waar 63% de opstelling van Wilders goed vind, heb ik al gegeven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:26

janesmith schreef:
Waarom blijf jij steeds zeuren over teletekst terwijl alle kranten hetzelfde schrijven als Jan beweerde.

Oa omdat er meerdere malen verwezen werd naar teletekst. Maar het doet er niet echt toe natuulijk. Kranten, teletekst, BNN nieuwsradio: het zijn allemaal bronnen die iets doorgeven. Ze hebben niet ZELF het onderzoek uitgevoerd. En in het onderzoek staat iets anders dan wat er in de kranten, op teletekst en op de radio gemeld wordt.

Waarom zou je de kranten, teletekst en BNN nieuwsradio als betrouwbaarder beoordelen dan de directe bron? Zou het niet waarschijnlijker zijn dat er in het persbericht een foutje is geslopen?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:29

De logische verklaring is dat de media uit dezelfde bron putten en dat daar de verwarring is ontstaan.

Maar 1000x iets fout citeren, blijft fout citeren.

Verder niet heel boeiend trouwens om verder over te discussieren. :)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:34

Daphna schreef:
janesmith schreef:

Diplomatieke onschendbaarheid geldt alleen in andere staten, een politicus of diplomaat die dus naar een ander land reist, danoch dient het andere land de diplomatieke status te erkennen.

Ik denk dat je doelt op parlementaire onschendbaarheid
Citaat:
artikel 71 GW, De leden van de Staten-Generaal, de ministers, de staatssecretarissen en andere personen die deelnemen aan de beraadslaging, kunnen niet in rechte worden vervolgd of aangesproken voor hetgeen zij in de vergaderingen van de Staten-Generaal of van commissies daaruit hebben gezegd of aan deze schriftelijk hebben overgelegd.

Parlementaire onschendbaarheid is in nederland vooralsnog dus alleen in functie, niet als een politicus iets in een colum of interview zegt. In andere landen zoals italie, daar is het inderdaad anders..

Ik bedoelde precies wat ik zei.
Parlementaire onschendbaarheid gaat over de uitspraken die een politicus doet. Ik had het over de ten uitvoering leggen van een evt door de rechter opgelegde straf. Die onschendbaarheid bedoelde ik dus. Lees nog maar eens rustig na wat ik schreef en je ontdekt vanzelf dat je het verkeerd opgevat hebt. Kan gebeuren, een foutje maken we allemaal op z'n tijd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:39

Maar, voor de duidelijkheid, de directe bron:
- PDF-bestand met de vragen
- http://www.peil.nl -> "25-07-2010: Oordeel over kabinetsformatie na stoppen Paars Plus"

Daarin staat uitgewerkt wat er gevraagd is met de mogelijke antwoorden. De vraag waar het om gaat is vraag 14:

"q14::Wilders heeft aangegeven dat hij eventueel zal instemmen met een regering van
    VVD+CDA met gedoogsteun van PVV. Vindt u dat een goede opstelling van Wilders?"

Ja: 63%
    Nee: 30%
    Weet niet: 7%

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 14:41

waar in de wet staat dat dan?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:16

Daphna schreef:
waar in de wet staat dat dan?

Als je wat met google gaat spelen, vind je het vanzelf.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 15:18

al gedaan, ook een college staatsrecht gevolgd, maar ik weet nog steeds niet waar je het over hebt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:40

janesmith schreef:
Voor mi is dit punt in ieder geval gesloten en ik ga er verder niet op in. De andere bokt gebruikers moeten maar bepalen wie het bij het rechte eind heeft.

Je hebt gelijk Jane. De media heeft het bij het rechte eind, degenen die het onderzoek gedaan hebben, hebben het fout. Logisch, toch?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:49

@Heino
Nooit meer kranten, radio of TV geloven, want wie weet hebben ze het wel fout.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:51

Nee joh, kranten, radio en TV hebben het altijd bij het rechte eind. Die onderzoeken zelf stellen helemaal niets voor. Daarom zeg ik: nooit verder dan je neus lang is kijken en al helemaaaaal nooit de originele onderzoeken er op na slaan.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:52

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:15

waarom zou die krant het wel goed hebben en die andere -tig kranten niet?
Hoe kom jij er bij dat wat in de kranten staat gebaseerd is op die vraag No 14 die jij aanhaalt? Alleen vanwege het getal 63%???
Jij doet net alsof de ene vraag uitsluit dat er ook een andere is.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:17

Op welke vraag (nr aub) is het dan wel gebaseerd? En zullen we in 1 topic blijven?