Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

jameyskatje

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:09

eigenlijk zijn we dus in een soort spiraal terecht gekomen. en hoe gaan we dat doorbreken?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:31

Citaat:
Ik ben van mening dat moslims discriminatie zelf in stand houden omdat als men niet krijgt wat men wil er gelijk discriminatie geroepen wordt. Ik ben laatst uitgefoeterd door een muts met een hoofddoek omdat ik haar niet voor liet gaan bij de kassa. Ik discrminieerde. En zo zie je dat vaak, het gaat niet zoals men wil en het is zo makkelijk om discriminatie te roepen. En daar leven bepaalde organisaties van waardoor het ook weer in stand gehouden wordt.

Ik neem aan dat je doelt op het soort organisaties waar ik werk (bureau voor gelijke behandeling en tegen discriminatie). Kun je dit misschien onderbouwen want ik ben benieuwd hoe jij dit ziet? Want ik begrijp je verband niet helemaal..?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:50

jameyskatje schreef:
eigenlijk zijn we dus in een soort spiraal terecht gekomen. en hoe gaan we dat doorbreken?

ik denk dat dat heel veel tijd zal gaan kosten,en inzet van beide 'kanten'

maar hoe je dat moet zien,weet ik verder ook eigenlijk niet!

wat ik zelf wel leuk vind,hier in de buurt organiseren ze avonden waar autochtonen en allochtonen samen komen om te koken,elkaars gerechten dus te proeven,en te praten over de verschillen en overeenkomsten in de culturen.
zoiets misschien......

Shadow0 schreef:
jameyskatje schreef:
it. ik vind zeker dat men niet meer objectief is jegens het beoordelen van een islamitisch persoon. men kijkt niet eens meer naar de persoon ansich heb ik het idee.

Helemaal mee eens, en de schuldlast is omgedraaid. Ineens moeten moslims, in elk geval in de gewone omgang maar soms ook echt, bewijzen dat ze geen terrorist of extremist of vrouwenonderdrukker zijn.
... en als ze dat dat doen nemen ze de slachtofferrol op zich. 't Is niet goed of het deugt niet.

dat is ook weer overdreven..........je kan niet alle mensen over een kam scheren.
er zijn heus ook zat mensen die een islamitisch persoon wel normaal bekijken/behandelen

hier doe je in mijn ogen nu een beetje zelf hetgene waar je volgens mij een hekel aan hebt,het over 1 kam scheren en in hokjes stoppen
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 09-05-10 11:53, in het totaal 2 keer bewerkt

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:52

Dat zijn inderdaad hele leuke leerzame en nuttige activiteiten Snoevie.. Ik denk dat je vooral de spiraal kan doorbreken door het contact met elkaar aan te gaan en aan te durven..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:53

het is ook leuk,en het zijn gezellige avonden.
ik kan het mensen aanraden om er eens aan mee te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:07

CtjeLief schreef:
Citaat:
Ik ben van mening dat moslims discriminatie zelf in stand houden omdat als men niet krijgt wat men wil er gelijk discriminatie geroepen wordt. Ik ben laatst uitgefoeterd door een muts met een hoofddoek omdat ik haar niet voor liet gaan bij de kassa. Ik discrminieerde. En zo zie je dat vaak, het gaat niet zoals men wil en het is zo makkelijk om discriminatie te roepen. En daar leven bepaalde organisaties van waardoor het ook weer in stand gehouden wordt.

Ik neem aan dat je doelt op het soort organisaties waar ik werk (bureau voor gelijke behandeling en tegen discriminatie). Kun je dit misschien onderbouwen want ik ben benieuwd hoe jij dit ziet? Want ik begrijp je verband niet helemaal..?

Bijvoorbeeld ja. Als er geen gevallen aangedragen worden gaan dit soort instanties er wel naar op zoek. En soms wordt het nog bijna aangepraat ook. Zeg niet dat jij dat doet, maar het gebeurt.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:15

Het wordt zeker niet aangepraat hoor, sterker nog, de laatste jaren richten organisaties als 'de mijne' zich juist op het empoweren van mensen.. Feit is wel dat er nog steeds wordt gediscrimineerd in Nederland, soms zelfs heel ernstig! (en nee niet alleen Moslims, ook vrouwen, ouderen, homo's, gehandicapten etc.) en voor deze gevallen worden (wij) gelukkig in stand gehouden, anders zouden deze mensen nergens terecht kunnen.. Bovendien richten wij ons vooral ook op preventie (geven van voorlichting/training) waarbij ook steeds meer het zwaartepunt wordt gelegd op het empoweren van mensen.. We komen bijv. ook veel op scholen, en we gaan in gesprek over onderwerpen als vooroordelen, respect etc.. Ik merk dat dat toch wel erg nuttig is..

Er wordt ZEKER ook veel misbruik gemaakt van het begrip discriminatie maar zoals Snoevie al mooi zei, daar prikken wij als deskundigen uiteraard doorheen.. Voorbeeld van jou uit de winkel en het niet voor laten gaan, tja, daar doen wij natuurlijk niets mee, en daarvoor worden wij dus niet in stand gehouden..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:57

Snoevie schreef:
dat is ook weer overdreven..........je kan niet alle mensen over een kam scheren.
er zijn heus ook zat mensen die een islamitisch persoon wel normaal bekijken/behandelen

hier doe je in mijn ogen nu een beetje zelf hetgene waar je volgens mij een hekel aan hebt,het over 1 kam scheren en in hokjes stoppen

misschien was 'men' niet het goede woord. ik bedoelde eigenlijk niet dat iedereen maar negatief is over moslims. de grote meerderheid van mijn niet-islamitische omgeving ziet mij gewoon als mij en kijkt wel door die hoofddoek heen. maar ik denk toch dat men/de algemene meerderheid, niet meer objectief kijkt naar een islamitisch persoon (wie is tegenwoordig nog objectief? de beste is dat niet denk ik, is dat geen onmogelijk iets?). misschien vooral in een 1e ontmoeting. hoeft niet per definitie negatief te zijn natuurlijk. maar doordat de islam ineens zo'n hot-item is heeft iedereen wel een beeld gevormd bij moslims en de islam en er een mening over. verder heb ik het idee dat mensen het moeilijk vinden om door die hoofddoek heen te kijken zegmaar en dus gewoon naar iemands persoon. (ook bv bij een 1e ontmoeting, misschien maken we te snel een oordeel. en misshcien is ons oordeel wel oneerlijk) misschien ook niet alleen bij moslims, maar neem nu gabbers/lonsdalers, die worden ook al direct als racisten bestempeld, en gothics ook direct als 'negatief/depri' en mensen met dure merkkleding en een dure bak direct als 'materialistisch'. terwijl de uitdaging er in zit om verder te kijken. het 1e is makkelijk, maar niet erg verrijkend.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:34

Ik denk dat één van de grootste verworvenheden van Nederland de scheiding van kerk en staat is. Voor mijn gevoel ligt daar ergens de basis van misverstanden. Veel moslims vinden nl. dat ze eerst moslim zijn en ontlenen daar hun identiteit aan. Voor de meeste autochtone Nederlanders is dit een wereldvreemde manier van deken, omdat je identiteit bestaat uit de optelsom van alles wat je doet en wie je bent...
Ik word daarom soms wel erg moe van de discussie, omdat ik het helemaal niet wil hebben over het al dan niet moslim zijn.. er is toch méér dan dat?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:55

@JS: we moeten gewoon vertrouwen blijven houden en positief blijven tegenover elkaar (iedereen), verbeter de wereld begin bij jezelf. Dan moet die negatieve spiraal toch wel een keer doorbroken worden.
En vaak zit dat vooral in iemands hoofd, niet eens zozeer in echte gebeurtenissen. Het is gewoon hoe je vanuit je eigen beleving dingen meemaakt, ben je negatief ingesteld, dan zul je iets ook zo meemaken. Ben je positief, dan ziet alles er heel anders uit.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:17

tja dat is ook wel waar hoor,het is ook net hoe je zelf naar dingen kijkt,de ene persoon is ook negatiever als de andere

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:36

Het gaat om de persoon en niet de hoofddoek of welke wijze van geloof of het uiten daar van, elkaar vrij laten en respecteren.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:24

Met het hoofddoekje zou ik geen problemen hebben, uiterlijk is naar mijn idee totaal onbelangrijk bij leerkrachten. Zolang de lessen goed zijn maakt het mij niet uit of de leerkracht in een net pak les staat te geven of in een clownspak.

Maar, als er een regel is die hoofddeksels verbiedt dan vind ik daar ook het hoofddoekje onder vallen, maar aangezien ik dat ook een waardeloze regel zou vinden (geen idee of daar uberhaupt regels voor zijn) stem ik voor.

Dat een leerkracht de taal nauwlijks spreekt vind ik niet kunnen, ik vind het dan ook belachelijk dat dat soort leraren er zijn. :=

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:40

maar wat ik mij afvraag.. de topicstarster stelt dat de lerares in kwestie niet zo goed nederlands spreekt. maar wat is er conreet aan deze stelling? wat betekent 'niet zo goed'.

want accent zal je nooit geheel kwijtraken (in je kinderjaren vormt je gehemelte zich, dit zorgt ervoor dat je bepaalde klanken wel of niet kan maken)
ook vallen vele altijd over het de/het of het dat/die verhaaltje.. leg het ze maar eens uit, nederlands is geen gemakkelijke taal. en laten we eerlijk zijn, wij zeggen ook het boek en de fiets omdat wij dat goed vinden klinken, we weten niet beter, maar kunnen wij een ander uitleggen waarom we de of het zeggen en niet andersom?

het wordt door het topic heen allemaal een beetje aangedikt. bv 'dat ze nauwelijks of slecht nederlands spreekt'. maar is dit wel terrecht voor de docent in kwestie?

de docent in kwestie heeft niet de mogelijkheid zich hier te verdedigen, niemand heeft haar ooit horen spreken behalve de topicstarter.

ik vraag me af of het werkelijk zo ernstig is.
met een accent heb ik geen problemen.
mijn docent duits had ook een accent, je kan het irritant vinden, maar dat is weer een ander verhaal.

het slecht beheersen van de taal lijkt me wel een probleem. met slecht bedoel ik dat de docent zich te onduidelijk kan uitdrukking en zich dus niet kan redden in het lerarenvak. daar zijn we het allemaal wel over eens lijkt mij toch?

maar hoelang geeft deze docent al les? als ze zich niet zou redden in de nederlandse taal.. zou ze dan nog wel lerares zijn?
ik bedoel maar, ze heeft heus niet direct een vast contract gekregen, daarvoor moet je jezelf heus wel bewijzen als leraar. overigens, het begint al met je sollicitatie natuurlijk. ook kan ik niet geloven dat zijn zonder papiertjes voor de klas staat, die zijn tegenwoordig steeds belangrijk, zelfs docenten die al 30 jaar in het vak zitten worden tegenwoordig terug gestuurd naar school.

dus kortom. 1 er is maar 1 vaag signaal van de topicstarter welke overigens niet geheel objectief is over de lerares, verder heeft niemand ooit les van haar gehad en hier gereageerd en kan de lerares in kwestie zich niet verdedigen.

over de hoofddoek waren we ook al uit, taal lijkt me bij deze ook opgelost :D :+

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:31

[quote="jameyskatje"]

de hoofddoek maakt mij gelukkig. dat op mijn tenen lopen is een doorgeslagen eigenschap van mezelf (té idealistisch en te perfectionistisch naar mezelf toe). hoofddoek afdoen zal mij er niet gelukkig door maken, integendeel. de redenen en voordelen van mijn hoofddoek tellen voor mij zwaarder dan enkele situaties die ik meemaak(die ik overigens vaker interessant te noemen vind dan negatief, maargoed, dat negatieve heb ik er allemaal voor over). ik wil me niet op mijn kop laten zitten door al die vooroordelen. je doet het toch nooit goed voor de buitenwereld

In welk opzicht maakt het je gelukkig. Heb het er met een vriendin vaak over en zij en haar man hebben beide aangegeven dat de hoofddoek niet gelinkt is aan het geloof zelf. Dat de hoofddoek in Nederland vooral gedragen wordt door mensen die zich later hebben bekeerd en de meest extreme groepen. Het is een serieuze vraag en geen verwijt.

Daarnaast. Klanken worden niet alleen gevormd op het gehemelte. Dat zou betekenden dat iemand met een prothese of beugel geen klanken zou kunne produceren. Het vormen van letters is een samenspel tussen de lippen, tanden en tong. Palatum wordt overal buiten gelaten, dit doet maar heel minimaal mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:39

Lithya, ik reageer even op je bericht in een ander topic, omdat het toch hier meer thuishoort dan daar.

jij schreef:
Stel een lerares draagt een hoofddoek, maar sommeert haar leerlingen wel een pet af te doen. Ja sorry, maar dat is echt meten met twee maten. Dan kunnen leerlingen die pet ook als geloofsuiting aan voeren en heb je als lerares geen poot om op te staan.

Ik vind het als leerkracht goed fatsoen om te doen wat je ook van je leerlingen eist, maar laten we voorop stellen dat een leerkracht de autoriteit heeft om te maten met 2, 5 of 100 maten en kan daar ook heel goed gebruik van maken. De wereld is niet te vatten in 1 simpele maatstaf. Een goede leerkracht haalt het beste uit z'n leerlingen, en dat kan betekenen dat hij/zij niet altijd exact hetzelfde rekent. Het simpelste voorbeeld is uiteraard de dyslexieverklaring: mensen met dyslexie net zo beoordelen als mensen zonder, maakt dat ze heel veel onvoldoendes krijgen die niet te maken hebben met de lesstof zelf. Leerlingen zonder dyslexie beoordelen zoals leerlingen met dyslexie, maakt dat ze een deel van hun vaardigheden (taal en spelling) niet kunnen oefenen.
Beide gevallen lijken me niet goed.

Dus als er echt 'geen poot om op te staan' is en de leerkracht geen autoriteit meer heeft om zelf inschattingen te maken, denk dat dat een groot verlies voor het onderwijs is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:45

een pet lijkt me niet te vergelijken tov een leerling met dyslexie.........

ik vind ook dat elke hoofdbedekking in de klas toegestaan zou moeten zijn. mits het natuurlijk je gezicht niet bedekt,zoals een grote zonnebril bv

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:49

Snoevie schreef:
een pet lijkt me niet te vergelijken tov een leerling met dyslexie.........

Nee, maar het concept van 'een enkele rigide maat voor iedereen' doet in de meeste situaties meer schade dan goed. Ik vind dat een leerkracht alle recht heeft om in sommige gevallen het ene, en in andere gevallen het andere te besluiten. En ik snap dus niet zo goed waarom 'alle hoofdbedekking' automatisch moet worden verboden of toegestaan.

Citaat:
ik vind ook dat elke hoofdbedekking in de klas toegestaan zou moeten zijn. mits het natuurlijk je gezicht niet bedekt,zoals een grote zonnebril bv

Wat betreft de zonnebrillen... er zijn ook medische aandoeningen waardoor je extra gevoelig bent voor licht. Dus er zijn ook situaties dat een zonnebril moet kunnen. Maar dat betekent nog niet dat iedereen dat moet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:50

nee dat is waar. maar hoe vaak komt dat voor?
medische problemen lijken me een uitstekende reden voor uitzondering voor een zonnebril

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:52

Snoevie schreef:
nee dat is waar. maar hoe vaak komt dat voor?

Niet vaak, maar vaak genoeg om de mogelijkheid tot uitzonderingen te behouden. Als je zegt 'nooit hoofdbedekking' of 'nooit iets dat je gezicht bedekt' dan sta je ook die uitzonderingen niet toe.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:53

Ik vind het bij openbaar onderwijs niet kunnen dat daar een leerkracht met een hoofddoek om les geeft.
Ik heb niks tegen hoofddoekjes, maar als jij die wil omhouden moet je dat op een islamitische school doen.
Als je kiest om op een openbare school les te geven, dan hoofddoekje af, wat zij in haar vrije tijd doet, moet zij zelf weten.

Als wij naar bepaalde landen op vakantie willen en wij willen daar een moskee oid binnen, moet wij ons aanpassen als wij daar naar binnen willen en terecht.

Dus andersom ook. Als jij in Nederland woont en les geeft op een niet islamitische school, zal jij je moeten aanpassen aan de normen en waarden die hier gelden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:54

nicole3939 schreef:
Dus andersom ook. Als jij in Nederland woont en les geeft op een niet islamitische school, zal jij je moeten aanpassen aan de normen en waarden die hier gelden.

Welke normen zijn dat precies? Ik ben ook Nederlander maar MIJN norm is dat mensen hun geloof best mogen uitdragen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:58

Persoonlijk werd ik niet anders beoordeeld dan anderen zonder dyslectie. Destijds wist ik niet eens wat ik mankeerde, testen was er nog niet bij. Dankzij een juf zijn we er achter gekomen, die heeft mij enorm geholpen. Speciaal les was er niet bij, ik heb mezelf gewoon ezelbruggen moeten aanleren.
Door "gezeur" over hoofdoek, vergeet men de mens.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:02

nicole3939 schreef:
Ik vind het bij openbaar onderwijs niet kunnen dat daar een leerkracht met een hoofddoek om les geeft.
Ik heb niks tegen hoofddoekjes, maar als jij die wil omhouden moet je dat op een islamitische school doen.Als je kiest om op een openbare school les te geven, dan hoofddoekje af, wat zij in haar vrije tijd doet, moet zij zelf weten.
dan promoot dit enkel weer de hokjesplaatsing, terwijl het juist zo belangrijk is om gemengd te studeren, het echte leven is namelijk ook gemengd. als docenten op een islamitische school geven dan participeren ze niet, dan worden ze beschuldigd van het 'blijven in en promoten van de eigen kring' (ik zeg niet door jou persoonlijk, maar in het algemeen), de meeste nederlanders zijn ook niet zo pro-islamitische scholen heb ik gemerkt, dus ergens botst dat. als islamitische docenten in het openbaar les geven is het ook niet goed...

nicole3939 schreef:
Als wij naar bepaalde landen op vakantie willen en wij willen daar een moskee oid binnen, moet wij ons aanpassen als wij daar naar binnen willen en terecht.

Dus andersom ook. Als jij in Nederland woont en les geeft op een niet islamitische school, zal jij je moeten aanpassen aan de normen en waarden die hier gelden

wat zijn volgens jou nederlandse normen en waarden die wel voor 'nederlanders' gelden maar niet voor 'moslims' (misschien een inkoppertje van mijn kant, vandaar de aanhalingstekens)

maar vergeet niet dat dit enkel bij moskeeen is. denk aan tempels, kerken etc. (bv in indonesie moesten wij ook een rok met tailleband om om een tempel te betreden)

toerisme is wat mij betreft ook een andere tak dan school/werk. school en werk hoort bij het leven, vakantie is vrijwillig

overigens kan je hier in nederland gewoon een moskee binnen stappen zonder hoofddoek als je geen moslim bent.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:07

maar je moet wel je schoenen uit doen :D :D :D