13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:20

Op haar website heb ik anders niets gelezen over een konvooi of over volgschepen, er staat alleen een opvangteam aan wal en er word gevraagd aan passerende vrachtschepen contact met haar op te nemen. Waar hebben jullie die info vandaan dan ?
Ik heb het nergens gelezen....behalve hier nu.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 09:44

Uit de berichten van nickyu en kiwiko in dit topic. En voor mijn gevoel weten beide waar ze het over hebben.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:21

rainbow8 schreef:
Uit de berichten van nickyu en kiwiko in dit topic. En voor mijn gevoel weten beide waar ze het over hebben.

En waar hebben zij het vandaan dan?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:07

Ik heb er best veel over gepraat met vrienden en die zeggen allemaal dat het normaal is dat er andere schepen op afstand bij meezeilen (ben zelf niet into de zeilwereld maar zou dit heel logisch vinden)

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:52

ja.. dit is inderdaad vrij normaal. maar behalve hier heb ik het NERGENS gelezen dat dit inderdaad zo is:)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:56

lees oa eens allereerste rechter uitspraak door
daar word het genoemd , ook in meerdere kranten berichten
en zelfs op haar site staat er iets over

zeker de oversteek word in colone gemaakt
de 3 weken trip waar de grootste zorgen over lijken te zijn

jaarlijks is er een "georganiseerde" wereld reis
jaarlijks word er in colone incl ziekenhuis boot de oversteek gemaakt
zijn denk ik maar weinig zeezeilers die het bestaan hier niet van afweten
de meeste relatief onervaren zeezeilers maken dankbaar gebruik van deze organisatie

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:14

Dit staat op de site:

Citaat:
Alle grote oversteken worden voorbereid door haar team. Hier worden afspraken gemaakt met andere
schepen op dezelfde route zodat er 2 x per dag radiocontact is tussen Laura en de andere schepen in
haar omgeving.

Citaat:
Uit de ervaringen van vele
zeilers die wij gesproken hebben over deze route is het zo dat Laura als ze dat niet wil nooit alleen
hoeft te zeilen.

Dat is alles wat er over te vinden is. Daar staat dus niet dat ze in convooi gaat varen en dus begeleidingsschepen bij haar heeft. Ze kan als het toeval dat toelaat, er voor kiezen in een bepaalde haven, als er net andere zeilschepen liggen die dezelfde route pakken en in dezelfde dagen vertrekken, er achteraan te gaan varen of mee te varen. Dit betekent niet dat die mensen ook automatisch alle verantwoordelijkheid op zich nemen voor Laura. Als zij tijdens die trip op de schepen uitloopt of de andere schepen lopen op haar uit dan zijn ze elkaar al kwijt onderweg. Het geeft geen enkele zekerheid en is dus niet onderdeel van het plan. Als ze zou besluiten toch helemaal alleen te gaan dan doet ze dat en is er geen convooi te bekennen. Dus dat ze de hele reis in convooi vaart dus feitelijk met begeleidingsschepen is niet waar. Als dat nml. wel waar was dan zouden niet zoveel mensen hun hoofd er over breken en zouden niet zeildeskundigen roepen dat ze alleen een kans heeft met begeleidingsschepen.

Want, als ik even logisch na zou denken, haar vader heeft jarenlang ervaring, waarom vaart hij niet met haar mee op 100 meter afstand in zijn eigen boot ?
Ik denk omdat het anders wordt afgedaan met niet echt solovaren maar met je vader of een andere boot ernaast die direct in kan grijpen.
De lijst met laatste eisen staat er nu ook op. Als je daar goed naar kijkt zijn ze zo vaag en best omvangrijk dat ze volgens mij aan de wal blijft. Maar we zullen het zien.....ik wens haar het beste en veel succes. Ik vind de titel, het risico met een leven, niet waard, en dat is mijn goed recht om dat te vinden. En ik oordeel naar eigen ervaring tijdens een oversteekje naar engeland met beestenweer, die ik daarvoor al meerdere keren heb gemaakt met super mooi weer, en zelfs op het ijsselmeer komen vele schepen met ervaren mensen nog in moeilijkheden maar goed.....het zal maar je belangrijkste doel in het leven zijn....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:47

Citaat:
En ik oordeel naar eigen ervaring tijdens een oversteekje naar engeland met beestenweer

ik ook maar dan met een defecte naftaf bleek midden op zee..

had hier vorige week een moeder die wilde dat ik aan haar 12 jarige dochter uit wilde leggen dat paardrijden een levensgevaarlijke hobby is
kind mocht niet op de manege op rijles omdat moeders peultjes schijt bij het idee alleen al
kind mag van haar als ze 18 is en dan liever nog niet , levens gevaarlijk die paarden
en ergens heeft ze een punt :)*
tja iedereen heeft zo zijn eigen perspectief

zal straks als ik de energie kan vinden en anders morgen eens zoeken naar het stukje over de oversteek

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:30

Wij bleken een kapotte marifoon te hebben en een kapotte keerkoppeling. Niet dramatisch als je het niet nodig hebt maar anders kan het best een probleem zijn. We hebben bij terugkomst een excuus gekregen voor de foute weersvoorspelling, het zou vier worden en was aan het afzwakken, niet dus het ging naar 11. En het was nog erg koud ook snachts, 1 a 2 graden boven nul.

Hmm ja ik ken ook van die moeders en ze hebben wel een punt. Maar ze kunnen er ook wat aan doen, je kunt je kind duidelijk maken wat gevaarlijk is en waar ze op moeten letten. En als het fout gaat kun je er wel gelijk bij om iets te doen. Als het 1000 mijl uit de kust is sta je aan land met je handen in het haar...
Paardrijden is ook best risicovol, vandaar dat je je hier apart moet bijverzekeren, belachelijk maar waar, ook je paard moet een eigen WA hebben zelfs. maar eerlijk gezegd vind ik het niet vergelijkbaar beide situaties. Nog maar en keer dan: wie laat zijn kind op haar tiende zes weken alleen, helemaal alleen op vakantie gaan ? En dan hebben we het er nog niet eens over dat ze alleen met een zeilboot voer, over het ijsselmeer, de friese meren, en zelfs de wadden. Wettelijk gezien mag het niet eens dus waarom moet ik het dan normaal gaan vinden vraag ik me af ?
Maar moeder moet ook inspraak krijgen van de rechter.....en alleen in overeenstemming met moeder. Ben benieuwd wat dat gaat worden dan. Ik krijg de indruk dat het allemaal een zoethoudertje word.

Idd iedereen heeft zijn eigen perspectief maar er zijn erg weinig ervaren wereldzeilers te vinden die enthousiast zijn over dit plan, heel erg weinig. Die hebben niet alleen een perspectief maar ook de nodige ervaring om een goed oordeel te kunnen geven lijkt mij. daarnaast lees ik veel reacties als, wat interesseert mij dat meisje nou, laat lekker gaan, zal me een worst wezen, als er maar niet zoveel over gezeurd word.

Maar wees eens eerlijk dan, wie stuurt zijn 10 jarige kind dan alleen zes weken met vakantie ? Echt alleen he, niet naar een oma, of tante, of een kamp, nee echt alleen..... ?

Hier zijn ze veel strenger, je mag je 10 jarige kind niet eens alleen thuis laten, dan krijg je de kinderbescherming op je dak.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:33

En ze mag eventueel vertrekken !!

bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/7264 ... html?p=1,1

Citaat:
Zeilmeisje Laura mag vertrekken

MIDDELBURG - Zeilmeisje Laura Dekker staat niet meer onder toezicht van Bureau Jeugdzorg. Dat betekent dat de ouders van het zeilmeisje vanaf nu mogen bepalen of hun dochter een reis rond de wereld gaat maken met haar zeilboot.

Dit maakte de rechtbank zojuist bekend.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:38

Ben benieuwd...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:39

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:54

Nouja, als ze niet meer onder toezicht staat heb ik er opzich wel vertrouwen in dat ze in staat is te vertrekken :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:43

Ik vind dit echt zo onverantwoord, snap het echt niet dat de rechter dit zomaar goedkeurt. :n

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:47

Ach haar eigen probleem, ze is nu al genoeg gewaarschuwd en wil nog steeds, dan verzuipt ze ook maar lekker midden op de oceaan. Hoeven al die rechters etc ook geen tijd meer in haar te steken en kunnen die weer nuttige zaken gaan behandelen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:50

Daar ben ik het wel mee eens (met een moeder op de achtergrond die gilt dat ze flink op d'r bek mag gaan).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:54

hebben we ook nog een bericht uit betrouwbare bron?
dus niet de telegraag

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:59

Sonja_vR schreef:
hebben we ook nog een bericht uit betrouwbare bron?
dus niet de telegraag

Ja, het is ieder uur op het nieuws.... Maar voor de mensen die de Telegraaf onbetrouwbaar vinden: ze waren weer als eerste !! ;) :D

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:04

Waarom zouden we haar niet gewoon een veilige oversteek gunnen ? Wat hebben wij er aan als ze maar 'lekker verzuipt' op de zee ? Jeetje zeg...
Leef en laat leven

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:27

Nu is het hek van de dam. Als ze werkelijk vertrekt mogen ook duizenden anderen 2 jaar lang van school weg blijven. Wie wil er nu niet 2 jaar tussenuit??? Denken ze nu werkelijk dat dat meisje op volle zee in haar schoolboeken gaat zitten neuzen?? Het is een puber en die kunnen nu eenmaal niet redelijk denken. Ik hoop dat er nu heel veel andere kinderen ook iets willen gaan doen in plaats van naar school te gaan. En niemand mag ze tegenhouden want die verwende snotterlip mag het immers ook.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:32

uniekhorse schreef:
Waarom zouden we haar niet gewoon een veilige oversteek gunnen ? Wat hebben wij er aan als ze maar 'lekker verzuipt' op de zee ? Jeetje zeg...
Leef en laat leven

Omdat ze zich zo ongelofelijk arrogant gedraagt voor de camera en alles maar beter wil weten en toch niet luistert naar andermans advies. Iedereen heeft haar al gewaarschuwd. Nou dan kan ik er ook niet wakker van liggen als ze straks midden op de oceaan verzuipt toch? Dan is het gewoon haar eigen schuld.

Flyfly: Inderdaad als zij blijkbaar geen leerplicht hoeft dan komen er straks meer..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:36

Er zeilen al tig Nederlandse kinderen de wereld rond op dit moment.... samen met hun ouders. Kennis van me is al 'n half jaar weg met zijn gezin.

bron nu.nl:

Citaat:
Onderwijs

De rechtbank in Middelburg vindt dat nu voldoende aannemelijk is gemaakt dat Laura via de Wereldschool onderwijs zal volgen.

Op grond van het zeilplan en het rapport van een zeildeskundige blijkt dat er maatregelen zijn getroffen die de risico's voor Laura zo veel mogelijk beperken. Daarom verlengen de rechters het toezicht op Laura niet meer.

Citaat:
Cursus overleven

Laura zal binnen twee weken aan haar solozeilreis beginnen, liet haar advocaat weten. Volgens de advocaat is het 14-jarige meisje er ook aan toe. Ze is volgens hem goed voorbereid en heeft een cursus overleven gevolgd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:57

Ik vind het wel onverantwoord + de leerplicht.
Mijn dochter wil heel de dag paardrijden en niet naar school, maar dat kan ook niet. Na de leerplicht vind ik, kan ze lekker gaan zeilen.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:59

let maar op dat meisje gaat......
Ontzettend dom van die ouders.! Echt verkeerd bezig. Als ze dan gaat hoop ik dat er niks gebeurd maar vind het echt te zot voor woorden. Ik zou het niet willen hoor in me uppie op het water de wereld rond! :?.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:01

Die ouders vinden het misschien onverantwoord dat wij kinderen tussen de 6 en 16 op een paard zetten.... Daar gebeuren nl nog meer ongelukken mee.