Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bonney4evver

Re: Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:55

Bron: telegraaf.nl

Fout piloot oorzaak ramp

Door onze luchtvaartredacteur ARNOLD BURLAGE
SCHIPHOL, woensdag - Vliegerfouten zijn vrijwel zeker de oorzaak van de vliegramp vorige week met vlucht 1951 van Turkish Airlines

Mr. Pieter van Vollenhoven van de onafhankelijke Onderzoeksraad voor de Veiligheid maakt dat vanmiddag bekend. Het onderzoek zal zich nu verder richten op deze basisfouten in de luchtvaart. “Zo’n oorzaak is onbegrijpelijk”, aldus kringen van verkeersvliegers.

Vliegers hebben in elk geval niet goed gereageerd op correcties, die onder meer na het automatisch wegvallen van de snelheid direct noodzakelijk waren.

Uit de eerste onderzoekresultaten en de gegevens van de onderzochte zwarte dozen blijkt dat het vliegtuig kort voor de ramp door de co-piloot, die zijn training kreeg, werd gevlogen. Pas in de laatste moment voor het neerstorten nam de gezagvoerder de toen vergeefse controle.

Op het kritieke moment ging het gas automatisch dicht en daarop hebben de vliegers 6 seconden later pas gereageerd, zodat te laat werd gas gegeven om het toestel nog te redden.

De landing blijkt ook met te grote snelheid en te hoog – 2000 voet – te zijn begonnen, een zogenaamde “rushed approach”. Het gebeurt vaak maar met goed vliegerschap is dat ook risicoloos te herstellen, eventueel met een hernieuwde poging, een zogenaamd extra rondje.....

In dit geval bleven de automatische gashandles ruim 100 seconden op “idle”, dus dicht staan. De motoren draaien toen stationair terwijl alleen vol gas de ramp nog kon voorkomen.

Vliegtuigfabrikant Boeing heeft luchtvaartmaatschappijen en vlieger al direct opgeroepen om extra aandacht te vestigen op de grondbeginselen van het vliegen, zoals het in de gaten houden van hoogte, snelheid en dalingshoek. Boeing zal ook op andere punten advies uitbrengen om dit soort foutenreeksen te voorkomen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:56

Laatst bijgewerkt door fargo op 04-03-09 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:57

Jeempie. is dit 100% zeker?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:58

Het staat op zowel Nu.nl als de telegraaf kennelijk.. en het wordt door Pieter van vollenhoven naar buiten gebracht nav de zwarte doos.

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:58

Mocht dit wel waar zijn..
vind ik dit een enorme fout:

Uit de eerste onderzoekresultaten en de gegevens van de onderzochte zwarte dozen blijkt dat het vliegtuig kort voor de ramp door de co-piloot, die zijn training kreeg, werd gevlogen. Pas in de laatste moment voor het neerstorten nam de gezagvoerder de toen vergeefse controle

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:59

Dat had ik niet verwacht. Ik vind de versie dat de piloten helden zijn beter eigenlijk :\
Laatst bijgewerkt door Onali op 04-03-09 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:00

vandaar dat er geen signalen zijn afgegeven naar de reizigers en de verkeerstoren: Kennelijk zijn ze zelf overdonderd en waren ze er niet helemaal bij.. Vreemd alemaal.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:01

IndianLady schreef:
Dat had ik niet verwacht. Ik vind de versie dat de piloten helden zijn beter eigenlijk :\

Schrale troost: Ze landden niet in de vaart of op de snelweg. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:10

De versie die ik gehoord heb, dat ze te lang op de automatische piloot hebben gevlogen en er te laat achter kwamen dat ze met de landing bezig waren, hierdoor een inschattingsfout hebben gemaakt en handmatig de landing niet meer correct konden uitvoeren, vind ik de meest plausibele tot nu toe.

Het is nog steeds mensenwerk en idd er worden overal foutjes gemaakt, ook in de OK. Helaas dit allemaal, maar s*hit happens.

Ik heb vroeger veel gevlogen, maar durf het de laatste jaren niet meer zo, als mijn man moet vliegen voor zijn werk, heb ik altijd weer een knoop in mijn maag.

Shani_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:11

detour schreef:
IndianLady schreef:

Schrale troost: Ze landden niet in de vaart of op de snelweg. :+

Ik vind dit niet echt een heel leuk antwoord van je detour :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:12

bonney4evver schreef:
Mocht dit wel waar zijn..
vind ik dit een enorme fout:

Uit de eerste onderzoekresultaten en de gegevens van de onderzochte zwarte dozen blijkt dat het vliegtuig kort voor de ramp door de co-piloot, die zijn training kreeg, werd gevlogen. Pas in de laatste moment voor het neerstorten nam de gezagvoerder de toen vergeefse controle

Ook co-piloten hebben al een intensieve training gehad voor ze in het echie gaan vliegen, eerst hebben ze tig vlieguren op de grond gehad en daarvoor veel examens voor afgelegd, allerlei scenario's worden geoefend. Er moet ook wat anders zijn gebeurd, kan idd een hele lichte inschattingsfout zijn geweest in combinatie met eventuele luchtzakken.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:13

Denk ook niet dat Detour dat als grap bedoeld maar het gewoon heel nuchter als feit stelt ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:15

Je leven ligt idd in de handen van degene aan de stuurknuppel.

Aan de andere kant: voor iedere piloot is er een 'eerste keer' geweest dat hij aan die stuurknuppel zat, op ieder type vliegtuig weer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:16

IndianLady schreef:

Het zijn nog steeds helden dat ze de landing er toch nog naar omstandigheden goed van af hebben gebracht. Het was seconden werk waarin het fout is gegaan en het blijven mensen.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:17

Misschien was de gezagsvoerder in de veronderstelling dat het allemaal wel goed zou gaan omdat de piloot in opleiding wel ervaring had met andere vliegtuigen, waardoor hij te laat reageerde. Maar dat is natuurlijk verder niet meer na te gaan. Het is natuurlijk allemaal kwesties van seconden.

Wel vreselijk dat dit menselijk falen 9 doden op z'n geweten heeft. Je kan je als piloot ook (bijna) geen fouten veroorloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:20

Weet iemand nog of het mistte, ivm het zicht. Als je met de hand landt kun je kiezen of je dit op instrumenten doet of op zicht. In het eerste geval is het vreemd dat de instrumenten niet hebben aangegeven dat er te hard gedaald werd. Vooral dat het gas 100 seconden niet reageerde, was dat omdat er te laat aan getrokken werd, of was dat toch nog een fout van de machine?
Vanavond Benno Baksteen waarschijnlijk in Nova, zullen we wel horen :).

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:20

Sorry, ik vind dit echt heel erg..in mijn ogen zijn ze nu geen helden meer....dit had niet mogen gebeuren..(tuurlijk foutje is menselijk maar dit foutje kostte 9 levens)

De landing is helemaal niet goed gegaan en natuurlijk had het erger kunnen zijn...maar dit is al erg genoeg

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:21

fargo schreef:
IndianLady schreef:

Het zijn nog steeds helden dat ze de landing er toch nog naar omstandigheden goed van af hebben gebracht. Het was seconden werk waarin het fout is gegaan en het blijven mensen.

Eerlijk gezegd heb ik niet de indruk dat ze nog keuze hadden. Maar neemt niet weg dat het goed de minst erge plek was om neer te storten.

fargo

Piloten uit vliegtuigen in de wachtrij konden de grond niet zien omdat er een dikke mistlaag precies op de "foute" hoogte hing. Dus zij zagen bijvoorbeeld ook het toestel daardoor niet liggen.

Loody

Lovely schreef:
Weet iemand nog of het mistte, ivm het zicht. Als je met de hand landt kun je kiezen of je dit op instrumenten doet of op zicht. In het eerste geval is het vreemd dat de instrumenten niet hebben aangegeven dat er te hard gedaald werd. Vooral dat het gas 100 seconden niet reageerde, was dat omdat er te laat aan getrokken werd, of was dat toch nog een fout van de machine?

Er was geen mist die dag..... mijn hubbie was een van de hulpverleners

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:22

De rol van de verkeerstoren, is daar al wat van bekend? Die zien het vliegtuig aankomen op de radar en worden al op hoogte gesteld voor de landing.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:22

Loody schreef:
Sorry, ik vind dit echt heel erg..in mijn ogen zijn ze nu geen helden meer....dit had niet mogen gebeuren..(tuurlijk foutje is menselijk maar dit foutje kostte 9 levens)

De landing is helemaal niet goed gegaan en natuurlijk had het erger kunnen zijn...maar dit is al erg genoeg

Ik vind dit nog al een verklaring, het zal je vader maar zijn die piloot en zij hebben hun eigen leven ook verloren bij het proberen dit goed af te ronden. Er staat ook dat het secondenwerk is waarin het mis ging.
Er staat ook dat een dergelijke "te snelle landing" veel vaker voorkomt en meestal opgelost wordt met een extra rondje. De mist, het niet op tijd weer vol gas geven, het dus niet meer door kunnen starten dat allemaal samen is hun pech geweest. Veroordelen is altijd heel makkelijk, dat mag je pas als je zeker weet dat jij het er beter vanaf had gebracht.
Laatst bijgewerkt door fargo op 04-03-09 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:24

Lovely schreef:

Mistig was het zeker niet. Het zich had misschien wat beter gekund, maar geen mist, regen of harde wind. De vliegomstandigheden waren goed.

Benno Baksteen, alleen naar zijn achternaam kijken, had hij beter een ander beroep kunnen kiezen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:26

HET WAS WEL MISTIG!!! Er zat een laag wolken tussen de hoogte waarop ze de landing inzetten en de grond, waardoor je dus pas laat de landingsbaan zag. Ik heb interviews gehoord met piloten in de wachtrij vlak achter dit vliegtuig en die hebben juist door die mist niets kunnen zien. En hij noemde dit ook als een moeilijke omstandigheid bij een landing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:27

Dus waar oordelen wij dan over. :o