Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:51

Mijn topografie is niet best ik schaarde Ede niet tot de veluwe...heel slecht...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:56

charrr91 schreef:
Sterker nog. Vanmorgen zat er een vrouw op een bankje met haar AANGELIJNDE honden tussen haar voeten. De wolf is er op af gevlogen. De vrouw heeft de wolf nog weg kunnen trappen maar zo zie je dat je zelfs met aangelijnde honden niet meer normaal over de hei kunt. Alleen deze ochtend zijn er 4 incidenten bekend, waaronder Daisy, met 1 en dezelfde wolf en op
1 en dezelfde plek. Deze wolf vormt het probleem, loslopende honden of niet

Wat heftig.... bizar dat men het dan afdoet met een aanlijnplicht.... dat is ook niet veilig.

Ik snap echt niet waar we mee bezig zijn in NL. De incidenten volgen elkaar rap op en lopen volledig uit de klauwen. Waar ze in t begin die escalatie ladder hadden opgesteld wordt het gewoon bijgesteld, gebagatelliseerd en geen gehoor aan gegeven.

Ik snap hier echt niets van. Niemand durft z'n handen er aan te branden maar zijn daarmee allemaal schuldig als straks het eerste kind verdwijnt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:08

dierenfan schreef:
Mijn topografie is niet best ik schaarde Ede niet tot de veluwe...heel slecht...
.

En verwar Ede niet met Epe, allebei Veluwe, allebei wolvengebied. ;)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 09:17

‼️‼️samengevat, 4 a 5 honden gebeten in korte tijd rond Epe als ik terugzoek in dit topic.
Medio augustus honden van de schaapskudde.
Diezelfde is hondje uit bek van wolf getrokken door heldhaftige eigenaresse!

En gisteren dan de aanval en verdwijning van Daisy én het relaas wat via wolf gezien op de Veluwe naar buiten is gebracht, ‼️‼️

En het is wachten op meer ‘incidenten’ en alleen een datum invullen wanneer een kind wordt gepakt. Niet of een kind wordt gepakt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 09:20

tienus63 schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
Citaat:
Interactie met wolf ❗️❗️❗️❗️❗️

Gedeputeerde Harold Zoet er is nu dus nog een wolf met probleem gedrag❗️

Epe!!

Deze week heeft er nóg een incident plaats gevonden, hoogst waarschijnlijk met dezelfde wolf.

Onderstaande tekst werd ons gestuurd.
Let op nog niet geverifieerd, gezien het feit dat deze van diverse kanten, vanuit Epe werd gestuurd lijkt dit zeer betrouwbaar.

Tekst

Je zal het niet geloven... door het oog vd naald vanmorgen...

Ik liep in het bos het vaste rondje dat ik altijd loop. Belvedereweg/Beukenlaan en dan links het rondje door het bos. Natuurlijk ben ik ook al weken op mijn hoede, loop met een pieper en hou de honden dicht bij mij.

1 van mijn kleine hondjes moest poepen dus ik stond even stil. Ik bleef ernaast staan en hield de andere honden binnen zo'n 3 meter bij mij. Ik probeer altijd dan goed om mij heen te kijken en te luisteren of er iets aan komt, eerlijk, ik heb niks gehoord.

Terwijl ik naar de honden voor mij keek, gaf mijn kleine hondje die zat te poepen een schreeuw, dat was op minder dan een meter naast mij.

Ik keek opzij en zag een grote wolf die flitste langs mijn been en draaide gelijk om om weer aan te vallen. Ik gaf een gil en kon zijn aanval daardoor onderbreken.

Daarna volgde er van alles wat lastig is na te vertellen maar ik ga het proberen. Ik heb aan 1 stuk gegild en mijn pieper af laten gaan. De wolf probeerde steeds weer terug te komen en bleef op mij af stormen om de kleine hondjes te pakken. Door mijn agressieve houding bleef hij mij ontwijken. Ik heb een stok gepakt en hem iedere keer afgeweerd en in de tussentijd de kleintjes opgepakt. Mijn grotere hond sprong ertussen en stond in die tussentijd neus aan neus met de wolf. Met de kleintjes onder mijn armen, een gillende pieper en zelf schreeuwend heb ik toen de grote hond aangelijnd en ben richting Belvedereweg gaan lopen. Ik dacht ik moet zo snel mogelijk naar de weg of een huis voor hulp. Hij is het hele stuk meegelopen en probeerde steeds weer aan te vallen. Ik heb hem afgeweerd door middel van schoppen en schreeuwen. Toen ik op de Belvedereweg kwam, kwam er net een auto aan. Die man zag mijn paniek en heeft mij heel snel in de auto geholpen. Toen ik in de auto zat en omkeek was de wolf weg. Dit was ongeveer ter hoogte van Belvedereweg 13, waar het bospaadje op de Belvedereweg uit komt.

Ik was kapot. In een paar minuten tijd al mijn energie verbruikt die ik had. Trillend zwetend en huilend en hyperventilerend. Het was door het oog van de naald.

Bron geen wolf gezien op de Veluwe.

Openbare link bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1Axt12 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 09:21

Citaat:
4 september 2024
Heerde verplicht aanlijnen honden op Renderklippen
De Border Collies moeten hun werk aan de lijn doen?
De schaapskuddes zijn daar voor landschapsbeheer
Deze schaapskuddes zijn cultureel erfgoed
Schaapskuddes worden beschouwd als cultureel erfgoed vanwege het ambacht van de herder met zijn honden, dat kennis en vaardigheden overdraagt tussen generaties. Het behoud van deze kuddes draagt bij aan duurzaam landschapsbeheer en behoudt historische landschappen en zeldzame schapenrassen

Deze gemeente gooit dus dit alles door het riool voor een wolf
---

Heerde verplicht aanlijnen honden op Renderklippen na nieuw incident met wolf

De gemeente Heerde gaat het aanlijnen van honden in natuurgebied Renderklippen verplicht stellen. Het besluit is genomen naar aanleiding van een nieuw incident in het natuurgebied.
Woensdagochtend werd een hond van schaapherder Lammert Niesing voor de tweede keer in een maand aangevallen door een wolf.

Dezelfde dag werd op het gemeentehuis in Heerde overleg gevoerd met het crisisteam. In dat overleg is besloten dat Heerde het aanlijnen van honden op de Renderklippen verplicht gaat stellen. De gemeente moet hiervoor het aanwijzingsbesluit aanpassen. Daarin staan de regels omtrent honden, aanlijnen en loslopen.

Woordvoerder Charlotte Emmelkamp laat in een schriftelijke reactie weten dat Heerde ‘erg geschrokken is van dit tweede incident, maar ook van andere recente meldingen van wolf-hond confrontaties’.
Brief richting provincie

Krap een maand geleden werd een hond van schaapherder Niesing eveneens gegrepen door een wolf.

Het soortgelijke incident van woensdagochtend is voor Heerde reden om een streep te zetten door het losloopgebied op de Renderklippen. De gemeente zal dit met borden kenbaar maken in het gebied zodra het besluit van kracht is.

Heerde en Epe sturen ook een brief naar de provincie Gelderland waarin ze hun zorgen over de situatie kenbaar maken. Ze roepen de provincie op om te onderzoeken of het incident aanleiding is om maatregelen te nemen.
https://www.destentor.nl/heerde/heerde- ... ~a264a170/

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1Fx1UH ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 09:23

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:51

Ik word moedeloos. Niet het probleem oplossen (wolven weg) maar er omheen modderen; honden aan de riem.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:54

De aanlijnplicht geldt voor particuliere honden hé. Dat is denk ik iets wat je niet moet vergeten.

Daarbij is de exacte plek waar het incident gebeurt is nooit losloopgebied geweest. Dezelfde ochtend is er een incident gebeurt met 3 honden die geloof ik wel in het losloopgebied liepen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:55

In feite maakt dat allemaal geen drol uit. Het is allemaal niet het oplossen van het probleem, het is een pappen en nathouden situatie.
Wolven lezen namelijk geen bordjes Losloopgebied. Of bedenken niet Dit is een werkhond.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:57

Er is maar 1 ding wat helpt.
Het leger wil toch oefenen?
Ik weet wel een mooie oefening.
Laat ze daar maar lopen met een hond.
Elke wolf die daar op af komt....pang, met scherp

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:59

Als verdediging tegen de wolf, of een andere agressor (zelfs mens) hoorde ik van een kennis jager dat een zaklamp met een hoog lumen ook erg efficiënt is. De tegenstander wordt gewoon verblind, zelfs nog een hele poos nadat je gestopt bent met schijnen.
Voordeel is dat je het van afstand kan gebruiken, je onafhankelijk bent van weersomstandigheden, het geen geluid maakt (je eigen paard of hond schrikken niet), en het in een kleine zaklamp ook beschikbaar is dus relatief makkelijk mee te nemen is op wandeling.
Nadeel: ik vraag me af of het op klaarlichte dag bruikbaar is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:01

rien10 schreef:
In feite maakt dat allemaal geen drol uit. Het is allemaal niet het oplossen van het probleem, het is een pappen en nathouden situatie.
Wolven lezen namelijk geen bordjes Losloopgebied. Of bedenken niet Dit is een werkhond.

Het maakt wel uit want als het gaat om het afschieten van wolven zijn feiten heel belangrijk. Met onderbuikgevoel bereik je niks. Het verspreiden van misinformatie daar kom je niks mee verder. Als er echt wat bereikt moet worden moet er een feitelijk dossier opgebouwd worden.

Dus getuigen, verhalen uit eerste hand, beeldmateriaal, DNA etc.

Daarbij gaat het uitroeien van de wolf nooit gebeuren. Maar adequater beheer is wel mogelijk.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:05

DuoPenotti schreef:
De meeste houden hun mond want wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
Maar hopelijk word dit ze ook teveel.

Zonder schapen geen mooi aangelegd cultuurlandschap: hei.
Want het dicht groeien, wat de schaapjes voorkomen dat is juist meer natuurlijk.
Misschien vinden die poffertjes dat juist wel goed? Zou wel bij hun denkwijze passen.
Dan nog wat over stikstof zeiken dat daarom de heide dichtgroeit en hun fabel is weer rond.

Ik hoop zo dat het arme hondje gevonden word.

Bijna 2 jaar geleden merkte ik dit al op toen de kudde die een heidgebied hier in de buurt begraasd tot 3 keer toe overdag door een wolf werd bezocht. De herder heeft toen de kudde daar weggehaald omdat het risico om nog meer schapen te verliezen niet kon worden genomen.
Het lijkt erop dat er binnen de natuurclubjes verschillende belangen zijn die met elkaar botsen. Want heide/stikstof/wolven botsen met elkaar en op het moment lijkt de wolvenlobby de machtigste.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:07

MarlindeRooz schreef:
rien10 schreef:

Het maakt wel uit want als het gaat om het afschieten van wolven zijn feiten heel belangrijk. Met onderbuikgevoel bereik je niks. Het verspreiden van misinformatie daar kom je niks mee verder. Als er echt wat bereikt moet worden moet er een feitelijk dossier opgebouwd worden.

Dus getuigen, verhalen uit eerste hand, beeldmateriaal, DNA etc.

Daarbij gaat het uitroeien van de wolf nooit gebeuren. Maar adequater beheer is wel mogelijk.

Ik begrijp wat je zegt, maar zie de relevantie niet. Ja, uiteraard moet je je aan de feiten houden. Maar een feit is ook dat wolven zich niets aantrekken van regels, borden, grenzen, lage hekjes, honden aan de lijn of los.
Het uitroeien van de wolf gaat nooit gebeuren zeg je. Daar ben ik niet van overtuigd. Als het zou gebeuren, duurt het lang, maar uitsluiten doe ik het niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:10

BrankaZ schreef:
Bijna 2 jaar geleden merkte ik dit al op toen de kudde die een heidgebied hier in de buurt begraasd tot 3 keer toe overdag door een wolf werd bezocht. De herder heeft toen de kudde daar weggehaald omdat het risico om nog meer schapen te verliezen niet kon worden genomen.
Het lijkt erop dat er binnen de natuurclubjes verschillende belangen zijn die met elkaar botsen. Want heide/stikstof/wolven botsen met elkaar en op het moment lijkt de wolvenlobby de machtigste.

Natuurbeheer (boswachter) die ik gisteren gesproken heb leven in de illusie dat het aanpassen van het normale gedrag van de kudde, de herdershonden en het loslopen verbieden de oplossing is. Zodat de wolf niet meer de behoefte voelt om daar te komen. :7

Ik ben er een paar keer tegenin (bij iemand anders) gegaan door kritische vragen te stellen. Want het werd wel gevaarlijk bevonden dat wij in het bos aan het zoeken waren. Dat vond die persoon erg onverantwoord. Daar moest politie bij zijn en mensen die ervaring hebben met de omgang met wilde dieren.

Dus ik vroeg waarom het gevaarlijk was dat wij zochten maar dat het niet gevaarlijk was dat er dit weekend weer honderden mensen, kinderen en honden daar gingen wandelen. Maar daar werd erg aanvallend op gereageerd. "Dat heb ik niet gezegd". Jammer voor hem ben ik niet achterlijk dus ik citeerde zijn eerdere woorden letterlijk. Toen werd hij wat boos. Dus ik heb me omgedraaid en heb het genegeerd. Tegen zulke stommiteit is niks te beginnen.

Wie dit precies was ga ik niet benoemen. Maar wel iemand die normaliter in dit soort situaties een aansturende rol heeft. En iemand die wat te zeggen heeft in het wolvendebat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:12

Uitroeien denk ik niet, want ja die wolvenlobby is heel machtig, zoals branka al zegt.
Want het kan natuurlijk prima, in een week is dat geregeld als men de vergunning afgeeft.
Dat gaat niet gebeuren want dat handje vol schreeuwers die er niets mee te maken heeft word naar geluisterd.
Maar ik mag toch hopen dat er ergens in Den Haag nog iets van verstand zit en dat men wel al die niet schuw zijn uit gaat nemen.
Dan hebben we al veel minder overlast.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:15

Uitroeien hoeft niet, denk ik. Er zijn er nu gewoon veel te veel en ze zijn niet schuw. Als daar een oplossing voor komt, wordt het platteland al een stuk leefbaarder, ook voor veehouders, hobbyhouders en mensen met honden en katten.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:18

DNA wolf bij een hond kun je al haast vergeten, het labo wat dit test voor Bij12 test dat niet, ze zeggen dan is geen duidelijke uitkomst mogelijk, en een ander labo wat dit wel kan willen ze niet mee samenwerken.
Eigen dierenarts mag ook niet, sta je daar met je half opgevreten pony die wellicht nog leeft (hypothetisch dan).
Wachten op de aangewezen personen.
Dus dossier opbouwen ja, maar ook daar word stevig in tegengewerkt.
Naast de misinformatie die al jaren verspreid is (Hoogte van wolfwerende hekken, geen aanvallen overdag, wolven zijn altijd schuw, noem het maar op...)

En dan heb ik het nog niet eens over de protesten van XR over wolf Bram, waar al een dossier over is.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:18

Ik denk doordat elke vorm van beheer tegen wordt gehouden of -gewerkt er steeds meer mensen een hard standpunt gaan innemen t.o.v. wolven. Alles of niets.

Het is inderdaad heel bijzonder als het nu gevaarlijk is om in een bepaald gebied te komen terwijl op de vrije dagen een boel mensen er komen recreëren. Zeker nu steeds vaker blijkt dat wolven niet meer zo schuw zijn dat ze drukte vermijden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:19

DuoPenotti schreef:
Uitroeien denk ik niet, want ja die wolvenlobby is heel machtig, zoals branka al zegt.
Want het kan natuurlijk prima, in een week is dat geregeld als men de vergunning afgeeft.
Dat gaat niet gebeuren want dat handje vol schreeuwers die er niets mee te maken heeft word naar geluisterd.
Maar ik mag toch hopen dat er ergens in Den Haag nog iets van verstand zit en dat men wel al die niet schuw zijn uit gaat nemen.
Dan hebben we al veel minder overlast.

Den Haag heeft de komende tijd wel grotere problemen om af te handelen. De wolf heeft op dit moment geen prioriteit denk ik. Wat je er ook van vindt. Voor "ons" mensen op de Veluwe en voor mensen die dierenhouden is de wolf een belangrijk onderwerp. Maar voor veel mensen ook niet.

De tendens in Nederland is dat als een minderheid er last van heeft dat er dan niet geluisterd wordt. Kijk maar naar het toeslagenschandaal en het aardbevingsprobleem in Groningen.

Daarbij is er veel onrust omdat er geen zittend kabinet is. Voor veel partijen is het winnen van stemmen belangrijk nu. Dus dan zijn onderwerpen als asielzoekers leuker om over te schreeuwen. Typische kenmerken van populisme trouwens ook. Dus als je wat wil veranderen is het stemmen op populistische partijen misschien onhandig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:22

BrankaZ schreef:
Ik denk doordat elke vorm van beheer tegen wordt gehouden of -gewerkt er steeds meer mensen een hard standpunt gaan innemen t.o.v. wolven. Alles of niets.

Het is inderdaad heel bijzonder als het nu gevaarlijk is om in een bepaald gebied te komen terwijl op de vrije dagen een boel mensen er komen recreëren. Zeker nu steeds vaker blijkt dat wolven niet meer zo schuw zijn dat ze drukte vermijden.

In het weekend met een beetje leuk weer (zoals dit weekend) kan je op de Renderklippen over de koppen lopen. Hopelijk schrikt het de wolf af. Want er lopen dan echt veel kinderen en huishonden los daar. En ook kinderen lopen soms ver van hun "baasje" af.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:25

Ze schreeuwen allemaal... in die zin is GL/PVDA net zo populistisch.
Die schreeuwen enkel de andere kant in dan PVV.
Voor mij is er wat dat betreft niemand beter daar.

Maar klopt, voor veel mensen is het geen probleem, dus staat het niet hoog op de agenda.
Dan ook nog telkens de leugens van de zogenaamde experts en het komt helemaal niet in ze op dat het anders zit.
Dan nog een faunabescherming en kliek die in de kamer zitten... ja dan kun je het wel vergeten ja.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:29

Als je GL/PVDA populistisch noemt dan heb je het begrip populisme denk ik niet helemaal helder. Daarbij heeft populisme ook weinig met links en rechts te maken. Maar het is meer dat je niet alles moet geloven wat er gezegd wordt. Dingen als "als wij aan de macht komen dan gaan we x en y direct oplossen".

Dat kan namelijk niet. Tenzij ze een staatgreep plegen. Of op wonderbaarlijke wijze een meerderheid in de eerste en tweede kamer krijgen. Maar tot die tijd kan geen enkele partij garanderen dat ze iets gaan veranderen.

Daarbij moet het financieel en wettelijk ook allemaal kunnen. Dat is ook iets wat bij populisme vaak niet kan. Het is niet doorgerekend en/of het mag niet van de grondwet. En om de grondwet aan te passen is 2/3e van alle stemmen nodig. Utopie dus.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:30

MarlindeRooz schreef:
BrankaZ schreef:

In het weekend met een beetje leuk weer (zoals dit weekend) kan je op de Renderklippen over de koppen lopen. Hopelijk schrikt het de wolf af. Want er lopen dan echt veel kinderen en huishonden los daar. En ook kinderen lopen soms ver van hun "baasje" af.

Ik zal wel onder de categorie "trutten" vallen, maar ik ga niet meer naar gebieden waar wolven gesignaleerd zijn toe. Lang leve de Waddeneilanden en Zeeland.