Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
charrr91 schreef:Sterker nog. Vanmorgen zat er een vrouw op een bankje met haar AANGELIJNDE honden tussen haar voeten. De wolf is er op af gevlogen. De vrouw heeft de wolf nog weg kunnen trappen maar zo zie je dat je zelfs met aangelijnde honden niet meer normaal over de hei kunt. Alleen deze ochtend zijn er 4 incidenten bekend, waaronder Daisy, met 1 en dezelfde wolf en op
1 en dezelfde plek. Deze wolf vormt het probleem, loslopende honden of niet
tienus63 schreef:[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]Citaat:Interactie met wolf ❗️❗️❗️❗️❗️
Gedeputeerde Harold Zoet er is nu dus nog een wolf met probleem gedrag❗️
Epe!!
Deze week heeft er nóg een incident plaats gevonden, hoogst waarschijnlijk met dezelfde wolf.
Onderstaande tekst werd ons gestuurd.
Let op nog niet geverifieerd, gezien het feit dat deze van diverse kanten, vanuit Epe werd gestuurd lijkt dit zeer betrouwbaar.
Tekst
Je zal het niet geloven... door het oog vd naald vanmorgen...
Ik liep in het bos het vaste rondje dat ik altijd loop. Belvedereweg/Beukenlaan en dan links het rondje door het bos. Natuurlijk ben ik ook al weken op mijn hoede, loop met een pieper en hou de honden dicht bij mij.
1 van mijn kleine hondjes moest poepen dus ik stond even stil. Ik bleef ernaast staan en hield de andere honden binnen zo'n 3 meter bij mij. Ik probeer altijd dan goed om mij heen te kijken en te luisteren of er iets aan komt, eerlijk, ik heb niks gehoord.
Terwijl ik naar de honden voor mij keek, gaf mijn kleine hondje die zat te poepen een schreeuw, dat was op minder dan een meter naast mij.
Ik keek opzij en zag een grote wolf die flitste langs mijn been en draaide gelijk om om weer aan te vallen. Ik gaf een gil en kon zijn aanval daardoor onderbreken.
Daarna volgde er van alles wat lastig is na te vertellen maar ik ga het proberen. Ik heb aan 1 stuk gegild en mijn pieper af laten gaan. De wolf probeerde steeds weer terug te komen en bleef op mij af stormen om de kleine hondjes te pakken. Door mijn agressieve houding bleef hij mij ontwijken. Ik heb een stok gepakt en hem iedere keer afgeweerd en in de tussentijd de kleintjes opgepakt. Mijn grotere hond sprong ertussen en stond in die tussentijd neus aan neus met de wolf. Met de kleintjes onder mijn armen, een gillende pieper en zelf schreeuwend heb ik toen de grote hond aangelijnd en ben richting Belvedereweg gaan lopen. Ik dacht ik moet zo snel mogelijk naar de weg of een huis voor hulp. Hij is het hele stuk meegelopen en probeerde steeds weer aan te vallen. Ik heb hem afgeweerd door middel van schoppen en schreeuwen. Toen ik op de Belvedereweg kwam, kwam er net een auto aan. Die man zag mijn paniek en heeft mij heel snel in de auto geholpen. Toen ik in de auto zat en omkeek was de wolf weg. Dit was ongeveer ter hoogte van Belvedereweg 13, waar het bospaadje op de Belvedereweg uit komt.
Ik was kapot. In een paar minuten tijd al mijn energie verbruikt die ik had. Trillend zwetend en huilend en hyperventilerend. Het was door het oog van de naald.
Bron geen wolf gezien op de Veluwe.
Citaat:4 september 2024
Heerde verplicht aanlijnen honden op Renderklippen
De Border Collies moeten hun werk aan de lijn doen?
De schaapskuddes zijn daar voor landschapsbeheer
Deze schaapskuddes zijn cultureel erfgoed
Schaapskuddes worden beschouwd als cultureel erfgoed vanwege het ambacht van de herder met zijn honden, dat kennis en vaardigheden overdraagt tussen generaties. Het behoud van deze kuddes draagt bij aan duurzaam landschapsbeheer en behoudt historische landschappen en zeldzame schapenrassen
Deze gemeente gooit dus dit alles door het riool voor een wolf
---
Heerde verplicht aanlijnen honden op Renderklippen na nieuw incident met wolf
De gemeente Heerde gaat het aanlijnen van honden in natuurgebied Renderklippen verplicht stellen. Het besluit is genomen naar aanleiding van een nieuw incident in het natuurgebied.
Woensdagochtend werd een hond van schaapherder Lammert Niesing voor de tweede keer in een maand aangevallen door een wolf.
Dezelfde dag werd op het gemeentehuis in Heerde overleg gevoerd met het crisisteam. In dat overleg is besloten dat Heerde het aanlijnen van honden op de Renderklippen verplicht gaat stellen. De gemeente moet hiervoor het aanwijzingsbesluit aanpassen. Daarin staan de regels omtrent honden, aanlijnen en loslopen.
Woordvoerder Charlotte Emmelkamp laat in een schriftelijke reactie weten dat Heerde ‘erg geschrokken is van dit tweede incident, maar ook van andere recente meldingen van wolf-hond confrontaties’.
Brief richting provincie
Krap een maand geleden werd een hond van schaapherder Niesing eveneens gegrepen door een wolf.
Het soortgelijke incident van woensdagochtend is voor Heerde reden om een streep te zetten door het losloopgebied op de Renderklippen. De gemeente zal dit met borden kenbaar maken in het gebied zodra het besluit van kracht is.
Heerde en Epe sturen ook een brief naar de provincie Gelderland waarin ze hun zorgen over de situatie kenbaar maken. Ze roepen de provincie op om te onderzoeken of het incident aanleiding is om maatregelen te nemen.
https://www.destentor.nl/heerde/heerde- ... ~a264a170/
Citaat:Uitzending Hart van Nederland 3-9-25
rien10 schreef:In feite maakt dat allemaal geen drol uit. Het is allemaal niet het oplossen van het probleem, het is een pappen en nathouden situatie.
Wolven lezen namelijk geen bordjes Losloopgebied. Of bedenken niet Dit is een werkhond.
DuoPenotti schreef:De meeste houden hun mond want wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
Maar hopelijk word dit ze ook teveel.
Zonder schapen geen mooi aangelegd cultuurlandschap: hei.
Want het dicht groeien, wat de schaapjes voorkomen dat is juist meer natuurlijk.
Misschien vinden die poffertjes dat juist wel goed? Zou wel bij hun denkwijze passen.
Dan nog wat over stikstof zeiken dat daarom de heide dichtgroeit en hun fabel is weer rond.
Ik hoop zo dat het arme hondje gevonden word.
MarlindeRooz schreef:rien10 schreef:In feite maakt dat allemaal geen drol uit. Het is allemaal niet het oplossen van het probleem, het is een pappen en nathouden situatie.
Wolven lezen namelijk geen bordjes Losloopgebied. Of bedenken niet Dit is een werkhond.
Het maakt wel uit want als het gaat om het afschieten van wolven zijn feiten heel belangrijk. Met onderbuikgevoel bereik je niks. Het verspreiden van misinformatie daar kom je niks mee verder. Als er echt wat bereikt moet worden moet er een feitelijk dossier opgebouwd worden.
Dus getuigen, verhalen uit eerste hand, beeldmateriaal, DNA etc.
Daarbij gaat het uitroeien van de wolf nooit gebeuren. Maar adequater beheer is wel mogelijk.
BrankaZ schreef:Bijna 2 jaar geleden merkte ik dit al op toen de kudde die een heidgebied hier in de buurt begraasd tot 3 keer toe overdag door een wolf werd bezocht. De herder heeft toen de kudde daar weggehaald omdat het risico om nog meer schapen te verliezen niet kon worden genomen.
Het lijkt erop dat er binnen de natuurclubjes verschillende belangen zijn die met elkaar botsen. Want heide/stikstof/wolven botsen met elkaar en op het moment lijkt de wolvenlobby de machtigste.
DuoPenotti schreef:Uitroeien denk ik niet, want ja die wolvenlobby is heel machtig, zoals branka al zegt.
Want het kan natuurlijk prima, in een week is dat geregeld als men de vergunning afgeeft.
Dat gaat niet gebeuren want dat handje vol schreeuwers die er niets mee te maken heeft word naar geluisterd.
Maar ik mag toch hopen dat er ergens in Den Haag nog iets van verstand zit en dat men wel al die niet schuw zijn uit gaat nemen.
Dan hebben we al veel minder overlast.
BrankaZ schreef:Ik denk doordat elke vorm van beheer tegen wordt gehouden of -gewerkt er steeds meer mensen een hard standpunt gaan innemen t.o.v. wolven. Alles of niets.
Het is inderdaad heel bijzonder als het nu gevaarlijk is om in een bepaald gebied te komen terwijl op de vrije dagen een boel mensen er komen recreëren. Zeker nu steeds vaker blijkt dat wolven niet meer zo schuw zijn dat ze drukte vermijden.
MarlindeRooz schreef:BrankaZ schreef:Ik denk doordat elke vorm van beheer tegen wordt gehouden of -gewerkt er steeds meer mensen een hard standpunt gaan innemen t.o.v. wolven. Alles of niets.
Het is inderdaad heel bijzonder als het nu gevaarlijk is om in een bepaald gebied te komen terwijl op de vrije dagen een boel mensen er komen recreëren. Zeker nu steeds vaker blijkt dat wolven niet meer zo schuw zijn dat ze drukte vermijden.
In het weekend met een beetje leuk weer (zoals dit weekend) kan je op de Renderklippen over de koppen lopen. Hopelijk schrikt het de wolf af. Want er lopen dan echt veel kinderen en huishonden los daar. En ook kinderen lopen soms ver van hun "baasje" af.