Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:49

Shadow0 schreef:
juval schreef:
Er waait ook een nieuwe/andere wind in Europa inmiddels.

Je bedoelt antidemocratisch en corrupt, en af en toe al aardig fascistisch?

Als dat zo is heb ik aardige twijfels over de kennis en kunde die er is. Kijk alleen nog maar naar onze huidige regering...

Naar het schijnt veel onkunde bij veel ministers.

Edit: 'als dat zo is' in de zin van, als Juval de rechtse wind bedoelt
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 20-01-25 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:49

Libra76 schreef:
juval schreef:

kijk! als we dat wisten :+

iedereen leeft in zijn eigen waarheid. Ik zeg dat de veestapel niet hoeft te halveren, en de tegenstanders willen van wel. Daar kom je nooit uit.

Ik vind dat de veestapel minstens met 70% moet krimpen. Niet alleen voor ons natuur, ook die van de wereld en de gezondheid voor de boer en de mensen die wonen in de omgeving van intensieve veehouderij. En ook voor dierenwelzijn.

Waar ik het met Juval mee eens ben is dat de boeren schandalig behandeld zijn door dit waardeloos beleid vanuit de overheid.

Maar welke veestapel moet dan krimpen? De veestapel met vleesvee en gevogelte, dat 24/7 zit opgehokt, waardoor eigenlijk vrijwel alle uitstoot wordt opgevangen en reductie dus weinig invloed heeft op natuur. Of de melkvee houders, de hobby en biologische boeren, de paarden houders die hun vee nog wel een leven buiten de stal gunnen, maar daardoor in de berekening weer meer uitstoot veroorzaken?

Mensen zelf veroorzaken ook veel uitstoot. Iets wat overigens flink was gedaald tijdens de coronatijd. Maar hoeveel mensen willen hun sociale leven opgeven voor een beter milieu? Of hun eet patroon aanpassen naar minder uitstoot? (ja, (soja) bonen en uien ook!) Even terug kijkend op de klachten tijdens de coronatijd verwacht ik dat dit er maar bar weinig zijn...
Dan misschien Nederlandse bevolking ook inkrimpen? In elk geval denk ik niet dat 'de oplossing' zo simpel is. Je kunt aan de ene kant iets weghalen, maar als het er aan de andere kant weer bij komt ben je er uiteindelijk niets wijzer op geworden.

Broeikasgas afdruk Nederlandse inwoners:
https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-broeikasgassen/wat-is-onze-broeikasgasvoetafdruk-#:~:text=De%20broeikasgasvoetafdruk%20per%20inwoner%20was,aangeschaft%2C%20tellen%20hierin%20ook%20mee.

Niet alleen vee verantwoordelijk houden voor de uitstoot, maar ook de mens?
https://nmv.nu/een-oneerlijke-vergelijking-tussen-mens-en-koe/

Hoeveel stikstof produceert een mens:
https://www.bnnvara.nl/artikelen/hoevee ... n-mens-uit

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:51

IMANDRA schreef:
Shadow0 schreef:

Je bedoelt antidemocratisch en corrupt, en af en toe al aardig fascistisch?

Als dat zo is heb ik aardige twijfels over de kennis en kunde die er is. Kijk alleen nog maar naar onze huidige regering...

Naar het schijnt veel onkunde bij veel ministers.

Dat is een waarheid als een koe! }:0

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:55

ik heb net de speech van Trump gezien, heel bijzonder allemaal. Daar moeten we als europa denk ik niet heel blij van worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:59

Nee maar toevallig wel zo dat Wilders hem fantastisch vindt en van de plas bijna de grond kust waarop Wilders loopt. Klinkt misschien niet leuk maar BBB heeft inmiddels de bijnaam boeren bedrog bende, maw ze naaien de boeren die niet tot de grote jongens horen een oor aan.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:05

juval schreef:
ik heb net de speech van Trump gezien, heel bijzonder allemaal. Daar moeten we als europa denk ik niet heel blij van worden.

Mee eens, make America great again, Maar helaas wel ten koste van de rest van de wereld....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:42

BigOne schreef:
Nee maar toevallig wel zo dat Wilders hem fantastisch vindt en van de plas bijna de grond kust waarop Wilders loopt. Klinkt misschien niet leuk maar BBB heeft inmiddels de bijnaam boeren bedrog bende, maw ze naaien de boeren die niet tot de grote jongens horen een oor aan.

Dat word hier steeds gedeeld. Ik ken geen boer die dat zegt.

Vind het een beetje stemmingmakerij. Ik ken vooral heel veel kiezers die op dit kabinet gestemd hebben die heus wel snappen dat dit kabinet niet voor elkaar krijgt in 6 maanden wat niemand gelukt is de adgelopen jaren :+.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:55

Klopt ruitje, de afgelopen decennia kun je beter zeggen. Maar dan zou je verwachten dat van der plas die 25 miljard binnenboord had gehouden. Min Heijnen heeft nog expliciet nagevraagd of ze dit wel zou doen. Antwoord van van der plas was dat er geen geld naar gedwongen uitkoop ging dus hoppa, weg ermee. Ik vond het getuigen van domheid. Die zogenaamde gedwongen uitkoop was totaal nog niet aan de orde. Pas wanneer er echt geen andere mogelijkheid zou zijn en de boer nergens aan mee wilde werken. Bvb bedrijfsverplaatsing, vrijwillige uitkoop, veranderen van bedrijfsvoering, overgaan op biologisch boeren, pas dan zou er in het uiterste geval sprake kunnen zijn van gedwongen uitkoop. Waarom van der plas alleen dit elke keer naar voren haalt en zelfs zegt op te stappen wanneer er eentje gedwongen wordt uitgekocht? Geen idee maar er zit vast een tactiek achter die nog wel duidelijk wordt. Ondertussen is er voor pas melders weinig tot niets gedaan, zijn straks veel kleinere boerenbedrijven de pineut en stevent het misschien wel af op een koude sanering.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 21:07

Bigone,
Is het domheid? Of opportunisme? Grootheidswaanzin?
Ze riep natuurlijk vorig jaar dat de huidige ministers de juiste toon in Brussel niet hadden aangeslagen, ze hadden niet met de hand op tafel geslagen enz enz. Daarom had ze volgens haar dat geld niet nodig. Totaal verkeerd zelfinzicht of kennis van de markt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 21:13

Electra63 schreef:
Ik begrijp ook nooit zo goed, dat burgers blij zijn met de rechtse wind die door Europa nu waait.
Verwacht je daar dan wat goeds voor ons van ?

Mensen stemmen graag op wie met de stem van het volk spreekt. Dat is dus ook het enige wat je hoeft te doen om verkiezingen te winnen: praten over dingen die een aanzienlijk deel van het electoraat bezig houden. Praat ze naar de mond en ze kleuren je vakje in. Verder hoef je niks te doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 22:46

Benzz schreef:
Bigone,
Is het domheid? Of opportunisme? Grootheidswaanzin?
Ze riep natuurlijk vorig jaar dat de huidige ministers de juiste toon in Brussel niet hadden aangeslagen, ze hadden niet met de hand op tafel geslagen enz enz. Daarom had ze volgens haar dat geld niet nodig. Totaal verkeerd zelfinzicht of kennis van de markt.

Ze is naar Brussel geweest maar de vuist werd een slap handje.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 08:08

Wel goed dat wij hier op die paar centimeter op de wereldkaart alles stil leggen vanwege stikstof terwijl Trump binnen 1 dag uit Parijs stapt. Om te janken is het...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 08:30

Maar alle kleine beetjes helpen :j Wij dragen 4,5% bij aan de broeikasgasuitstoot binnen de EU en 0.4% op de wereldwijde CO2 uitstoot. Als niemand het doet..
China gaat ook nog eerst omhoog en dan pas omlaag dacht ik..

En misschien krijgen Musk en Trump er wel woorden over, wie weet
https://publicinterestnetwork.org/artic ... n-climate/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 08:41

ruitje schreef:
Wel goed dat wij hier op die paar centimeter op de wereldkaart alles stil leggen vanwege stikstof terwijl Trump binnen 1 dag uit Parijs stapt. Om te janken is het...

Klopt Ruitje, het is om te janken.

Linkse mensen, liberalen die het goede voor hebben met de weteld, het vraagstuk van de opwarming van de aarde, het goed zorgen voor het milieu, een hele grote groep mensen, zijn wereldwijd en ook in Amerika door een grote groep mensen door de wc gespoeld.
Laat de ultra rechtse kliek het nu ook maar waar maken dat ze het beter kunnen. Ik hoop het onrecht dat ze vrede en geluk brengen maar ik heb mijn twijfels.

Het gemak waar Nico de helft van Oekraïne weggeeft als oplossing voor het beëindigen van deze oorlog, past helemaal in deze tijd en is dus ook een wake up call waar we mee te maken hebben. Het is een tijd met zeer veel parallellen met de dertiger jaren tijd. De afloop daarvan kennen we. Een genocide waar je U tegen zegt en een enorme onderdrukking. Toen werd alles wat links was ook zo verketterd. Net als nu .

Ik verbaas me allang niet meer en realiseer me heel goed dat er geen plaats meer is voor mijn opvattingen op dit moment in de huidige werel bij een grote groep mensen.
Dat is de situatie of ik het nu leuk vind of niet. We gaan het allemaal maar eens volgen hoe dit afloopt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 08:44

Ik ben rechts maar er is in mijn wereld zeker plaats voor jouw opvattingen en ik vind wat Trump nu doet echt zonde van de afgelopen jaren inzet qua milieu... laten we elkaar blijven vinden in het grijze gebied en niet ontmoedigd raken Pien :knuffel:

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 08:47

wat hier eerder is gezegd, de toon maakt de muziek.. waarschijnlijk heeft links ook de goede toon nog niet gevonden om meer mensen aan te spreken op ze te stemmen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:06

ruitje schreef:
Ik ben rechts maar er is in mijn wereld zeker plaats voor jouw opvattingen en ik vind wat Trump nu doet echt zonde van de afgelopen jaren inzet qua milieu... laten we elkaar blijven vinden in het grijze gebied en niet ontmoedigd raken Pien :knuffel:

Jij hoort voor mij ook bij die mensen die door de ple zijn gespoeld. Vandaar dat ik ook benoemde de gematigde liberalen. En het zal wel weer veranderen, geschiedenis is als een golf, maar daar gaat zeker weet heel veel jaren overheen.
Ik vind dat links gewoon wakker moet worden en haar verlies moet pakken en de huidige realiteit moet accepteren.
Het is de wil van de mensen dat Trump is gekozen. Let it be en laat ze het nu ook maar waarmaken.
In Nederland is de PVV democratisch de grootste partij geworden. Ik volg het met belangstelling allemaal en zie dat ook wetenschap en de feiten bij het grof vuil zijn gezet en de middelmaat telt nu. Of Nederland daar beter van wordt is maar de vraag.

Voor alle duidelijkheid, ik ben heel blij met iemand als Nico in dit topic en heb ook respect voor hem. Omdat dit heel helder laat zien hoe bepaalde ideeën leven en gemeengoed zijn geworden nu. Ik leer daar erg veel van over hoe er gedacht wordt nu in grote groepen mensen, want X en zo kom ik al heel lang niet meer.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:31

In Amerika is er nog geen stikstof probleem. Wel klimaatverandering, en daar zullen ze hem over 50 jaar wel om vervloeken. Maar hij leeft dan niet meer en veel kiezers denken nog altijd "wie dan leeft, dan zorgt".

Het rechtssysteem in Amerika is ook een wonderlijk fenomeen, als je president bent geef je je vrienden gratie, of je nu democraat of republikein bent. En je stelt rechters aan die in jouw straatje passen. Wat dat betreft is het nog steeds het Wilde Westen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:05

pien_2010 schreef:
ruitje schreef:

Jij hoort voor mij ook bij die mensen die door de ple zijn gespoeld. Vandaar dat ik ook benoemde de gematigde liberalen. En het zal wel weer veranderen, geschiedenis is als een golf, maar daar gaat zeker weet heel veel jaren overheen.
Ik vind dat links gewoon wakker moet worden en haar verlies moet pakken en de huidige realiteit moet accepteren.
Het is de wil van de mensen dat Trump is gekozen. Let it be en laat ze het nu ook maar waarmaken.
In Nederland is de PVV democratisch de grootste partij geworden. Ik volg het met belangstelling allemaal en zie dat ook wetenschap en de feiten bij het grof vuil zijn gezet en de middelmaat telt nu. Of Nederland daar beter van wordt is maar de vraag.

Voor alle duidelijkheid, ik ben heel blij met iemand als Nico in dit topic en heb ook respect voor hem. Omdat dit heel helder laat zien hoe bepaalde ideeën leven en gemeengoed zijn geworden nu. Ik leer daar erg veel van over hoe er gedacht wordt nu in grote groepen mensen, want X en zo kom ik al heel lang niet meer.

Timmermans was gisteren heel sterk bij Eva. Echter gaat bij het gezicht van die man ( net als bij Kaag), bij velen de haren al overeind staan, zonder dat ze uberhaupt horen wat hij zegt.

Ik ben overigens niet links en ook niet rechts. Zit al heel lang ergens in het grijze gebied in het midden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:18

Ik zit ook ergens in het midden, denk ik... Wat je zegt ervaar ik bij mezelf ook, trouwebs. Timmermans en Kaag zijn zo sympathiek als stoeptegels, naar mijn mening. Dan kun je nog zo'n goede boodschap hebben, dat komt niet over waar je hem hebben wil.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:24

_San87_ schreef:
Ik zit ook ergens in het midden, denk ik... Wat je zegt ervaar ik bij mezelf ook, trouwebs. Timmermans en Kaag zijn zo sympathiek als stoeptegels, naar mijn mening. Dan kun je nog zo'n goede boodschap hebben, dat komt niet over waar je hem hebben wil.

Mij boeit het nooit zoveel of iemand sympathiek is. Ik ga nogal aan op kennis en kunde.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:25

Een politicus hoeft niet sympathiek te zijn imo, wanneer ze het maar goed voorhebben met de mens en daar is leefomgeving een onderdeel van, dan kan ik er op stemmen ondanks stoeptegel.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:31

"Het is de wil van de mensen" is toch niet helemaal correct en ook het stokpaardje van Wilders 'het volk heeft gekozen'. In de VS heeft 49.9% op Trump gestemd en 49.4% niet..

Edit: zie ook het Brexit-referendum. Marginaal verschil tussen voor en tegen.
Laatst bijgewerkt door mysa op 21-01-25 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:31

Benzz schreef:
_San87_ schreef:

Mij boeit het nooit zoveel of iemand sympathiek is. Ik ga nogal aan op kennis en kunde.

BigOne schreef:
Een politicus hoeft niet sympathiek te zijn imo, wanneer ze het maar goed voorhebben met de mens en daar is leefomgeving een onderdeel van, dan kan ik er op stemmen ondanks stoeptegel.

Ja, er zullen vast een groep mensen zijn die ook zo denken, ik probeer zelf ook verder te kijken dan m'n neus lang is. En die stemmers pakt een Kaag of een Timmermans wel. Dat zijn alleen niet de stemmers waar ik op doel, want die hebben over het algemeen al meer op met sociale doelen en milieu.

Dus hoeveel Nederlanders gaan aan op kennis en kunde? De peilingen en uitslagen zijn een goede indicatie, me dunkt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:48

_San87_ schreef:

Verstandiger is het om naar de inhoud te kijken. Al die symphatieke lui die het zo mooi op de TV doen hebben ons land weinig goeds gebracht de afgelopen jaren.