Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:49

irmaz schreef:
FiveSports schreef:
Ik heb persoonlijk nog geen voorbeeld gezien van Palestijnen die expliciet blij zijn om vermoorde Israëlische kinderen, jullie wel?

Omgekeerd dus zowel normale Israëliers online als Israëlische politici die het expliciet over kinderen hebben.

Dit is echt het niveau waarop je hier verder wil? >;)

Heb je zelf kids?

Ik sta er wel aardig versteld van dat er zo expliciet gesproken wordt over het vermoorden van kinderen ja, voor mij is dat wel next level evil.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:52

mysa schreef:
Nou inderdaad. FS, blijf alsjeblieft bij de feiten in plaats van een heel volk te demoniseren.

Waar zie je mij een heel volk demoniseren?

Er zijn enorm veel joden en een steeds grotere groep Israëliers die zich uitspreken tegen deze waanzin.

Zie hier vandaag nog:

Afbeelding

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:55

Dankjewel voor de artikelen princequillo, had deze zelf nog niet meegekregen. Ik heb het in elk geval niet in de omgeving gezien maar ik woon in een zeer multiculturele omgeving waar het meer leven en laten leven is. Wij hebben hier zowel kerken als synagoges als moskeeën.

Islamofobie is al lang natuurlijk iets wat aanwezig is, wat ik niet begrijp overigens. Elke religie heeft zijn mooie en minder mooie kanten. Ken veel moslims en eerlijk gezegd weet ik meer over de islam van over het jodendom :Y)

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:56

FiveSports schreef:
irmaz schreef:
FiveSports schreef:
Ik heb persoonlijk nog geen voorbeeld gezien van Palestijnen die expliciet blij zijn om vermoorde Israëlische kinderen, jullie wel?

Omgekeerd dus zowel normale Israëliers online als Israëlische politici die het expliciet over kinderen hebben.

Heb je zelf kids?

Ik sta er wel aardig versteld van dat er zo expliciet gesproken wordt over het vermoorden van kinderen ja, voor mij is dat wel next level evil.

Voor de beeldvorming: er zijn beelden van mensen die de aanval van 7 oktober vierden (ik geloof dat de beelden ook daadwerkelijk van 7 oktober zijn). Zie hier een linkje naar een nieuwsitem van TimesNow met enkele beelden: https://www.youtube.com/watch?v=pCLYXKQo7dE
Op het moment van vieren was al bekend dat er veel jonge mensen en kinderen waren vermoord en gegijzeld.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:59

irmaz schreef:
FiveSports schreef:

FiveSports schreef:
Heb je zelf kids?

Oke om dan toch even je vraag te beantwoorden; ja ik heb (heel erg helaas) wel berichten gezien waarin achterlijke gladiolen erg enthousiast waren over de gruwelijke moorden in Israel van 7 oktober.

Ik zie trouwens ook berichten die nog steeds proberen deze moorden te bagatelliseren en als fake-news proberen af te doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:07

mysa schreef:
Ik weet niet of jullie dit akkefietje op de UvA hebben meegekregen? Een joodse student en zijn familie tijdens de diploma-uitreiking uitgescholden 'fiets jews' En niemand greep in.. Nou zou je kunnen zeggen: tja, een vervelend incident. Maar er vinden steeds meer vervelende incidenten plaats in Europa. Een hotel vernield in Spanje, een vrouw in Frankrijk neergestoken en haar deur beklad met hakenkruis. De joden zijn weer bang. En straks de Europese moslims waarschijnlijk ook. Deze oorlog heeft verstrekkende gevolgen.

https://archive.ph/2023.11.06-030319/ht ... 7.7-641.26

De link geeft helaas geen info. Maar schandalig als niemand iets gezegd heeft. Raar ook, op een universiteit, ik verwacht dat mensen daar wel hun mond open durven trekken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:11

FiveSports schreef:
mysa schreef:
Nou inderdaad. FS, blijf alsjeblieft bij de feiten in plaats van een heel volk te demoniseren.

Er zijn enorm veel joden en een steeds grotere groep Israëliers die zich uitspreken tegen deze waanzin.

Zie hier vandaag nog:

[ [url=m/2ZuNI3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die had ik gezien ja. Maar kijk nog eens naar je eerdere post waarop aangeslagen werd:

zowel normale Israëliers online als Israëlische politici die het expliciet over kinderen hebben.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:12

Nikass schreef:
mysa schreef:
Ik weet niet of jullie dit akkefietje op de UvA hebben meegekregen? Een joodse student en zijn familie tijdens de diploma-uitreiking uitgescholden 'fiets jews' En niemand greep in.. Nou zou je kunnen zeggen: tja, een vervelend incident. Maar er vinden steeds meer vervelende incidenten plaats in Europa. Een hotel vernield in Spanje, een vrouw in Frankrijk neergestoken en haar deur beklad met hakenkruis. De joden zijn weer bang. En straks de Europese moslims waarschijnlijk ook. Deze oorlog heeft verstrekkende gevolgen.

De link geeft helaas geen info. Maar schandalig als niemand iets gezegd heeft. Raar ook, op een universiteit, ik verwacht dat mensen daar wel hun mond open durven trekken.

Wat raar, hij deed het gewoon.

Edit: hier staat er ook iets over.

https://www.at5.nl/artikelen/223393/uva ... tinaleuzen
Laatst bijgewerkt door mysa op 06-11-23 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:14

Nikass schreef:
mysa schreef:

Verbaast me niets eigenlijk. Zelfs zonder zoveel spanning zie je vaak al dat religieuze haat of racisme gebeurd en dat mensen stil blijven. Ook op de uni. Laat staan met zoveel spanningen en emoties…

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:18

mysa schreef:
FiveSports schreef:

Zie hier vandaag nog:

[ [url=m/2ZuNI3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die had ik gezien ja. Maar kijk nog eens naar je eerdere post waarop aangeslagen werd:

zowel normale Israëliers online als Israëlische politici die het expliciet over kinderen hebben.

Hoe moet ik dit volgens jou niet-demoniserend verwoorden.
Er zijn vele video's van Israëlische burgers die het expliciet hebben over het vermoorden van kinderen en er blij mee zijn en er zijn politici die het ook openlijk hebben over het vermoorden van kinderen.

Ben benieuwd....

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:20

irmaz schreef:
Oke om dan toch even je vraag te beantwoorden; ja ik heb (heel erg helaas) wel berichten gezien waarin achterlijke gladiolen erg enthousiast waren over de gruwelijke moorden in Israel van 7 oktober.

Ik zie trouwens ook berichten die nog steeds proberen deze moorden te bagatelliseren en als fake-news proberen af te doen.

Heb je een voorbeeld waarin er expliciet wordt gesproken over het vermoorden van kinderen?
Je antwoord is niet een antwoord op die vraag namelijk.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:39

FiveSports schreef:
irmaz schreef:

Heb je een voorbeeld waarin er expliciet wordt gesproken over het vermoorden van kinderen?

Nee, zeker niet. Dat zijn geen dingen die ik deel of verder verspreid. Ik ben inmiddels oud genoeg om te weten dat er veel walgelijke gekken op de wereld rond lopen en deze komen in ieder land en met ieder geloof voor. Ik heb nog voldoende vertrouwen in de mensheid om er op te vertrouwen dat het een minderheid is. Kwalijke zaken steeds maar weer oprakelen, verspreiden en weer versterken maakt dit soort zaken alleen maar normaler dan het is.

Maar even een paar berichten hier boven teruglezen, daar is iemand die wel een link heeft gedeeld.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:39

Dus omdat er enkele idioten zijn die ronduit achterlijke uitspraken doen kan je generaliserend spreken over de “normale Israëliërs en Israëlische politici”?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:42

Rennie89 schreef:
Dus omdat er enkele idioten zijn die ronduit achterlijke uitspraken doen kan je generaliserend spreken over de “normale Israëliërs en Israëlische politici”?

Jij maakt het generaal door te doen alsof ik het over alle Israëliers heb, terwijl ik dat nergens zeg

Citaat:
Er zijn vele video's van Israëlische burgers die het expliciet hebben over het vermoorden van kinderen en er blij mee zijn en er zijn politici die het ook openlijk hebben over het vermoorden van kinderen.

Hoe zou jij dit dan verwoorden?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:43

FiveSports schreef:

Ben benieuwd....

Dat is bijzonder, dat het er veel zouden zijn, want ik zie veel berichten van Israëliers voorbij komen (ook van Arabieren trouwens, dat je niet denkt dat in een Semitische bubbel zit) maar ik ben, hoewel ze er misschien best zijn, dergelijke berichten nog niet tegengekomen. Ik probeer het filmpje achter jouw afbeelding te vinden maar zie alleen TikTok als eventuele bron? Heb je een link? En de naam van die vrouw?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:49

Het feit dat je ze “normale Israëliërs” noemt is al generaliserend. Er is NIKS normaals aan, het is niet de norm. Ik gok zomaar dat het allergrootste gedeelte van de burgers van Israël het vreselijk vinden wat de Palestijnse burger nu doorgaat.

Dit zijn achterlijke voorbeelden van mensen die aandacht te kort komen. Je hebt overal gestoorde mensen tussen zitten.

Als enkele Amerikanen nou zeiden “lekker, alle moslims mogen dood” na die aanslag op die moskee een tijd terug toen die psycho vent rond ging schieten live, dan kan je toch niet zeggen ja, de normale Amerikanen zeiden ook “lekker, alle moslims mogen dood”.

Edit; en volgens mij zijn die filmpjes die jij bedoeld echt die aandacht te korte mensen die zwaar aan het trollen zijn want ik heb ook die filmpjes op TikTok voorbij zien komen, volgens mij doen ze dit expres voor kijkers. Word live gedaan
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 06-11-23 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:51

irmaz schreef:
FiveSports schreef:

Nee, zeker niet. Dat zijn geen dingen die ik deel of verder verspreid. Ik ben inmiddels oud genoeg om te weten dat er veel walgelijke gekken op de wereld rond lopen en deze komen in ieder land en met ieder geloof voor. Ik heb nog voldoende vertrouwen in de mensheid om er op te vertrouwen dat het een minderheid is. Kwalijke zaken steeds maar weer oprakelen, verspreiden en weer versterken maakt dit soort zaken alleen maar normaler dan het is.

Maar even een paar berichten hier boven teruglezen, daar is iemand die wel een link heeft gedeeld.

Mijn issue is dat er een groep walgelijke gekken is die vrij spel krijgt vanuit ons "het westen" en bijvoorbeeld gewoon in de tweede kamer hun woordje mogen doen.

Afbeelding

Ik zie dat (gelukkig) nergens gebeuren met Hamas gekken, zou alleen willen zien dat er helemaal geen gekken geaccepteerd worden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:52

* De opmerking van die rechtse politicus in de regering van Netanyahu liet niets aan duidelijkheid te wensen over. Hij is gelukkig teruggefloten, maar ik denk wel dat er meer zo gedacht wordt helaas.

* Echt zo slecht dat de UVA niet heeft ingegrepen |o
En jammer ook, dat mensen "altijd" zo misplaatst aandacht vragen voor hun standpunt. Dat kan toch ook wel op een andere manier?

* Imo is er wel structureel sprake van "veel" moslimhaat; zie de aanhang + uitspraken van Wilders bijvoorbeeld. En het feit dat er onderscheid gemaakt wordt in vluchtelingen: mensen willen wel Oekraïners opvangen, maar liever geen Syriërs en Afghanen.
Ik denk dat we hier in West Europa ons meestal meer kunnen vereenzelvigen met Israëliërs, dan met Arabieren.
En onbekend maakt onbemind.
Plus het feit dat we zijn opgevoed met een collectief schuldgevoel ten opzichte van de joden (wat ik overigens terecht vind)
Maar, antisemitisme is óók van alle tijden, en neemt de laatste jaren ook alweer toe.
De samenleving is verhard, solidariteit is ver te zoeken, en wanneer er zaken niet goed gaan, is een zondebok gauw gevonden.

Doet me altijd denken aan dit liedje, gemaakt ttv en tav de koude oorlog, maar qua essentie ook op dit conflict van toepassing:

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... qiv6QuvQY3

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:59

FiveSports schreef:
Mijn issue is dat er een groep walgelijke gekken is die vrij spel krijgt vanuit ons "het westen" en bijvoorbeeld gewoon in de tweede kamer hun woordje mogen doen.

[ [url=m/FFI1vy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zie dat (gelukkig) nergens gebeuren met Hamas gekken, zou alleen willen zien dat er helemaal geen gekken geaccepteerd worden.

OMG -O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 00:01

Nog even aangevuld: Wilders is gelukkig wel voor de rechter gedaagd, maar ik denk dat er toch anders was gereageerd als hij "meer of minder joden" had gescandeerd.

Rennie89

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 00:28

Wilders zegt wat mensen willen horen, vooral mensen die bang voor het onbekende zijn. Grootste gedeelte van zijn stemmen kwamen toch uit provincies als Limburg enzo? :7

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 00:34

Nikass schreef:
Nog even aangevuld: Wilders is gelukkig wel voor de rechter gedaagd, maar ik denk dat er toch anders was gereageerd als hij "meer of minder joden" had gescandeerd.

Grappig dat je dat zegt. Ik was namelijk destijds eens in gesprek met wat mensen die het allemaal niet zo erg vonden, wat Wilders zei.

Toen heb ik ze juist dát gevraagd:"Wat als hij had gezegd: willen jullie meer of minder joden"? Toen waren ze toch even stil. (even maar) ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:25

Rennie89 schreef:
Het feit dat je ze “normale Israëliërs” noemt is al generaliserend. Er is NIKS normaals aan, het is niet de norm. Ik gok zomaar dat het allergrootste gedeelte van de burgers van Israël het vreselijk vinden wat de Palestijnse burger nu doorgaat.

Dit zijn achterlijke voorbeelden van mensen die aandacht te kort komen. Je hebt overal gestoorde mensen tussen zitten.

Als enkele Amerikanen nou zeiden “lekker, alle moslims mogen dood” na die aanslag op die moskee een tijd terug toen die psycho vent rond ging schieten live, dan kan je toch niet zeggen ja, de normale Amerikanen zeiden ook “lekker, alle moslims mogen dood”.

Edit; en volgens mij zijn die filmpjes die jij bedoeld echt die aandacht te korte mensen die zwaar aan het trollen zijn want ik heb ook die filmpjes op TikTok voorbij zien komen, volgens mij doen ze dit expres voor kijkers. Word live gedaan

Enkele Amerikanen die zeggen alle moslims dood te willen hebben....

Laat dat enkele maar weg! Hele staten daar willen moslims dood hebben!

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:42

mysa schreef:
FiveSports schreef:

Ben benieuwd....

Dat is bijzonder, dat het er veel zouden zijn, want ik zie veel berichten van Israëliers voorbij komen (ook van Arabieren trouwens, dat je niet denkt dat in een Semitische bubbel zit) maar ik ben, hoewel ze er misschien best zijn, dergelijke berichten nog niet tegengekomen. Ik probeer het filmpje achter jouw afbeelding te vinden maar zie alleen TikTok als eventuele bron? Heb je een link? En de naam van die vrouw?

@docnafiakaan op instagram

Ik wil niet tig filmpjes gaan plaatsen hier, maar hier nog een voorbeeld waar het specifiek over kinderen gaat.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:52

Rennie89 schreef:

Dus... hoe moet ik ze dan noemen? Ik doel erop dat het geen militairen of politici zijn en dus "gewone" burgers.

Wat is voor jou een indicatie dat het allergrootste gedeelte van de burgers het vreselijk vindt?
Meer dan 700.000 Israëlische kolonisten wonen illegaal op palestijns grondgebied. Denk je dat die het vreselijk vinden? Denk je dat de meer dan 2.000.000 Israëli die voor Netanyahu gestemd hebben deze situatie zo vreselijk vinden?

Ik hoop dat je gelijk hebt en ben er zeker van overtuigd dat een deel van Israël hiertegen is, vind het alleen lastig om het over het "allergrootste" gedeelte te zeggen als er geen indicaties zijn die die kant op wijzen. Ik ben er ook van overtuigd dat de groep Israeli die daadwerkelijk in vrede willen leven met de Palestijnen steeds groter worden. Voorbeeld deze journalist: