[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:30

Shaggy09 schreef:
Silenna schreef:
Ik denk ook dat er weinig mensen zijn die zeggen dat je helemaal géén vlees meer mag eten. Wil jij grootverbruiker zijn van vlees? Prima, maar dan ga je ervoor betalen. Het klimaat betaalt er namelijk ook voor.

Bij deze mijn antwoord op jou Relaxed.

Relaxed schreef:
Silenna schreef:
Ik denk ook dat er weinig mensen zijn die zeggen dat je helemaal géén vlees meer mag eten. Wil jij grootverbruiker zijn van vlees? Prima, maar dan ga je ervoor betalen. Het klimaat betaalt er namelijk ook voor.

Kun je het je dan niet meer veroorloven om elke dag vlees te eten (zoals ik? :') ) Jammer dan. Ik wil ook graag een paard, in een dikke audi rijden of een boot kopen, heb ik ook geen geld voor. Dat is toch gewoon hoe het werkt?

Inderdaad, ik haal mijn vlees (via mijn ouders) dus rechtstreeks bij de boer (hun buren) Betaal er graag wat meer voor en weet waar het vandaan komt.

Et voila ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:31

secricible schreef:
Ik ook niet, maar ik heb het idee dat de D66 (en GL ook trouwens) teveel begint bij kleinschaliger veehouderij en te weinig bij de eerlijkere prijs. Dat is wat ik wilde zeggen.

Het hoort hand in hand te gaan, maar ik denk dat het heel lastig of zelfs onmogelijk is om prijzen te regelen vanuit de overheid. Ze kunnen niet zeggen 'een hamburger moet vanaf nu zoveel euro per kilo kosten'..
Maar het is net zoals met winkels; met de komst van grote bedrijven als Amazon die de prijzen bizar laag kunnen houden, concurreren ze de kleine winkels weg.
Grote varkensfabrieken kunnen de prijzen zo enorm laag houden dat kleinschalig boeren helemaal niet meer rendabel is.
En als je zo veel mogelijk boeren wil laten bestaan dan is het dus vanzelfsprekend de beste oplossing om die grote stallen aan te pakken om de kleine boeren meer ruimte en daarmee meer inkomen te geven doordat die grote concurrentie wegvalt.
Ik denk dat dat de enige manier is om kringlooplandbouw in Nederland toe te kunnen passen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 18-03-21 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:31

Er zitten hier volgens mij een paar mensen tussen die menen dat je helemaal geen vlees meer moet eten... en lijkt mij niet perse de oplossing.

En ik denk ook dat als je hier de vleesfok wilt inkrimpen dan moet je ECHT iets doen aan importvlees.. welke partij zegt daar iets over? Want anders is het hele 'de NL vleesboer moet weg' echt een wassen neus, denk ik?

En als dan groenten/fruit goedkoper zou kunnen, is er meer geld over voor een aantal keer per week een goed stuk vlees, van eigen bodem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:33

Cer schreef:
Er zitten hier volgens mij een paar mensen tussen die menen dat je helemaal geen vlees meer moet eten... en lijkt mij niet perse de oplossing.

En ik denk ook dat als je hier de vleesfok wilt inkrimpen dan moet je ECHT iets doen aan importvlees.. welke partij zegt daar iets over? Want anders is het hele 'de NL vleesboer moet weg' echt een wassen neus, denk ik?

En als dan groenten/fruit goedkoper zou kunnen, is er meer geld over voor een aantal keer per week een goed stuk vlees, van eigen bodem?

Precies, vraag en aanbod.. Als onze boeren gedwongen worden te stoppen komt er wel meer via andere landen hier binnen om aan de vraag te blijven voldoen. En dan heb ik het toch echt liever van onze eigen boeren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:35

@Brokjes, no worries!

@Cer, goede post, zeker mee eens :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:36

Cer schreef:

Mee eens!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:39

Ik lees hier trouwens ook dat groenten en fruit onbetaalbaar is geworden door het verhogen van de btw. De btw is van 6 naar 9% gegaan, we eten in Nederland gemiddeld nog geen 2kg groenten en 2kg fruit per persoon per week. Groenten is plenty keuze voor maximaal 2€/kg, fruit voor maximaal 3€/kg. Dan heb je het dus over maximaal 10 euro per persoon per week. Met de btw-verhoging is dit nu 10.28 per week (10/1.06*1.09). Dat is niet wat het onbetaalbaar maakt. Als je maar voor 5 euro groente en fruit eet, komt daar zelfs maar 14ct bovenop.

Inflatie en klimaatveranderingen hebben we de prijzen echt verhoogd, maar dat heeft niets met de btw te maken.

ruitje

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:42

Mizora, ik vind jouw posts heel erg fijn. Super hoe jij dingen soms uitwerkt!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:48

Cer schreef:
Boras schreef:
Net zoals dat gebeurt met het roken.

Vlees en roken ga je niet vergelijken mag ik hopen? Ook niet als metafoor voor elkaar gebruiken of iets.. ?

Als je de zin voor de zin die je hierboven in een quote heb geplaatst nog eens doorleest, dan zie je waar "net zoals" betrekking op heeft en heb je je antwoord :)

Ik plaats het nog even:

Boras schreef:
Als het moet, en dat moet, mag dat van mij opgelegd worden door maatregelen van de overheid.

Net zoals dat gebeurt met het roken.

Maatregelen van boven dus.

Overigens vind ik het niet gek om te stellen dat roken en het eten van teveel vlees zomaar kunnen leiden tot (welvaarts-)ziekten, het inleveren van levensjaren en een minder prettige oude dag door een slechte gezondheid. Maar die stelling zal toch geen verontwaardiging oproepen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:51

Roken stoppen is niks mis mee maar het eten van vlees net zo behandelen als roken (roken is echt superslecht voor iemand, vlees eten niet perse) zou ik gek vinden :j

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:55

Eten van te veel vlees is zeer ongezond, net als te veel sinasappels of selderij. Maw, wat is te veel?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:57

nynke55 schreef:
Eten van te veel vlees is zeer ongezond, net als te veel sinasappels of selderij. Maw, wat is te veel?

Iedere sigaret is denk ik ongezond :j
Te veel vlees is misschien ongezond (net als teveel suiker, daar doen we niet zoveel tegen dacht ik?) en teveel cholesterol, koolhydraten etc.. :j TE is toch altijd slecht behalve bij TEvreden.. of wat was dat ookalweer?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:58

Cer schreef:

Dit.

Zoveel mogelijk lokaal eten. En je hoeft echt niet 7 dagen in de week vlees te eten of helemaal niks. Je kan ook kiezen om 4 of 5 dagen vlees (of vis) te eten en 2 dagen vega.

Qua prijs: Ga eens de hele rits door wat er vanaf de koe tot het pak in de koelkast gebeurd en hoeveel mensen daar tussen zitten die er een loon uit moeten halen. En wat dan de winstmarge is van de supermarkten en van de boer. De boer moet een eerlijke prijs krijgen voor het product en de winstmarge in o.a. de supermarkt moet omlaag.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:58

juval schreef:
Maartje1990 schreef:
Wat is er zo mis met D66? Ik heb er niet op gestemd maar ben zeker niet anti d66

D66 wil de veestapel halveren. Dat betekent het einde voor heeel veel boeren in Nederland.

MarlindeRooz schreef:
En daarom is het ook zo dat ze samenwerken met de VVD. Dat halveren krijgen ze er echt niet door. Ben zelf voor een meer natuurlijk verloop van “boeren”. Over 10 jaar zullen er vast veel minder veehouders zijn. Melk/vlees is niet duurzaam en milieuvriendelijk helaas. Maar vliegen voor 40 euro ook niet. Aardgas ook niet. :D

Over 10 jaar zullen er dan vast minder veehouders zijn maar met veel meer dieren. Ik begrijp niet dat de kleinere boeren nog steeds niet zien dat zij de rekening gaan betalen bij een beleid om de totale veestapel niet drastisch te verkleinen.

Maar goed, ik ga vast investeren in een strandtentje bij Eindhoven :Y)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:08

Cer schreef:

Splinter! :+

Mede door hun wil om flink te veranderen, hun agrarische standpunten, hun erkenning van de pijnpunten van de boeren en de weg die zij willen inslaan, heb ik op Splinter gestemd (naast andere dossiers natuurlijk).

Ben ook wel benieuwd hoe agrariërs naar de standpunten en plannen van Splinter kijken.
Is dat iets beter dan de rest, of helemaal fout?

https://www.splinterpolitiek.nl/programma2021/landbouw

Niet dat het nog iets uitmaakt, ze gaan hoogstwaarschijnlijk 0 zetels halen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:11

love_western schreef:
Mhua zodra er vleestax komt, ga ik zelf wel dieren slachten :+

Idem. Dan zet ik wel 'n stel kippen in m'n tuin; gratis eieren én vlees.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:13

Ik lees dat Henk Krol nu er geen plek voor hem lijkt te zijn in de Kamer een bed & breadfast wil gaan beginnen, hij weet nog niet waar.

Hoe leuk zou het zijn om hem tegen te komen in het programma Ik Vertrek. Of in Bed & Breakfast? :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:14

Mizora schreef:
Ik lees hier trouwens ook dat groenten en fruit onbetaalbaar is geworden door het verhogen van de btw. De btw is van 6 naar 9% gegaan, we eten in Nederland gemiddeld nog geen 2kg groenten en 2kg fruit per persoon per week. Groenten is plenty keuze voor maximaal 2€/kg, fruit voor maximaal 3€/kg. Dan heb je het dus over maximaal 10 euro per persoon per week. Met de btw-verhoging is dit nu 10.28 per week (10/1.06*1.09). Dat is niet wat het onbetaalbaar maakt. Als je maar voor 5 euro groente en fruit eet, komt daar zelfs maar 14ct bovenop.

Inflatie en klimaatveranderingen hebben we de prijzen echt verhoogd, maar dat heeft niets met de btw te maken.

Als je appels eet wellicht? Ik hou van bessen, frambozen, perzikken, kiwi's, mango's, grapefruits etc.
Had van de week 'n bakje bessen 'in de aanbieding' voor nog bijna 4 euro. Vind dat schandalige prijzen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:14

Iemand met een tuin is tegenwoordig in NL best een rijk mens :j

En als je niet van 'import' houdt, moet je ook geen import fruit eten, maar NLS product :j
(geen idee welk fruit er in NL geteelt wordt, en wat de kosten zijn van het telen van uitheems product, maar het goedkoopste zal zijn om een streekproduct te verbouwen, vermoed ik?)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:17

Cer schreef:
Roken stoppen is niks mis mee maar het eten van vlees net zo behandelen als roken (roken is echt superslecht voor iemand, vlees eten niet perse) zou ik gek vinden :j

Nee Cer, nogmaals: niet het eten van vlees, het eten van TEVEEL vlees.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:20

Boras schreef:
Cer schreef:

Nee Cer, nogmaals: niet het eten van vlees, het eten van TEVEEL vlees.

Ik lees je wel hoor :j maar ik vind dan dat roken COMPLEET verbannen mag worden :j En vlees idd verminderd :j
wat ik ook al schreef:
Citaat:
Iedere sigaret is denk ik ongezond :j
Te veel vlees is misschien ongezond (net als teveel suiker, daar doen we niet zoveel tegen dacht ik?) en teveel cholesterol, koolhydraten etc.. :j TE is toch altijd slecht behalve bij TEvreden.. of wat was dat ookalweer?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:21

Sorry hoor, maar klagen dat het allemaal zo duur is en dan bessen willen eten in deze tijd van het jaar? Ik zou er niet over piekeren. We zijn toch wel verschrikkelijk verwend wat dat betreft. Kwetsbare producten die de hele wereld overvliegen, van mij mag het verboden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:21

Cer schreef:
Iemand met een tuin is tegenwoordig in NL best een rijk mens :j

En als je niet van 'import' houdt, moet je ook geen import fruit eten, maar NLS product :j
(geen idee welk fruit er in NL geteelt wordt, en wat de kosten zijn van het telen van uitheems product, maar het goedkoopste zal zijn om een streekproduct te verbouwen, vermoed ik?)

Ja dat weet ik nog van vroeger, als dan iets klaar was, dan aten we wekenlang vooral dat :') Vooral sla, wat je niet kan invriezen. Wekenlang sla, top :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:23

elnienjo schreef:
Als je appels eet wellicht? Ik hou van bessen, frambozen, perzikken, kiwi's, mango's, grapefruits etc.
Had van de week 'n bakje bessen 'in de aanbieding' voor nog bijna 4 euro. Vind dat schandalige prijzen.

Bessen willen eten in de winter is dan ook best apart. Ik ga hier in de buurt regelmatig bosbessen plukken in het seizoen, dan betaal je 3 euro per kilo en die vries ik in voor de rest van het jaar.
Als je het houdt bij voornamelijk seizoensgroente en fruit dan kun je heel goedkoop eten.
Dat is ook nog veel beter voor de boeren, in plaats van allerlei eten vanuit het buitenland importeren.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:32

elnienjo schreef:

dat zijn fruitsoorten die hier in de winter niet groeien. Dat komt dus ergens vandaan. Dat moet worden geteeld, geoogst, gekoeld, vervoerd worden naar ons landje, de supermarkt in. Dan is 4 euro best goedkoop als je je beseft welke weg het heeft afgelegd.

Als jij het voor 2 euro wil hebben, dan gaat er ergens in de keten iemand minder betaalt krijgen én das waarschijnlijk de boer waar het product vandaan is gekomen.

Edit; overigens zitten er meer voedingsstoffen in ingevroren fruit dan het fruit dat van ver moet komen.