Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:00

8nnemiek schreef:
Misschien kopen die ouders hun kleding.. en hebben ze een vega burger besteld bij de mac, of is dat die ene keer vlees in de week, dat weet je toch niet?
Ik eet ook wel eens bij de mac na een dagje uit, en ik draag ook goedkope kleding van C&A.. toch ben ik heel serieus bezig met duurzaam leven. Je kan niet verwachten dat mensen van de een op de andere dag volledig vegan gaan leven en het zou al helemaal triest zijn als mensen hun goedkope kleding in de container zouden gooien om weer nieuwe kleding te gaan kopen waar wel dat labeltje op zit.

Nee zeker niet maar de regering(en blijkbaar heel veel mensen hier) verwachten wel dat wij en vele anderen, gigantische investeringen gaan doen om een speldenprik aan co2 reductie te gaan halen wereldwijd gezien. Ik denk dat de landen samen moeten gaan werken, spullen die uit de grote vervuilers qua landen komen consequent weigeren. En ook invoer van spullen uit ernstig vervuilende landen onmogelijk maken door giga heffingen. Maar dan ligt de boel op z'n gat, action kan sluiten en nog veel meer winkels, allibaba, primark, niet meer te betalen. En dus word het ons door de strot gedrukt straks dat we even 25000 moeten investeren om van het gas af te gaan, graag een electrische auto kopen alla raison van 30.000 euro waarvan is bewezen dat die pas na zoveel jaar co2 reducerend is.

Laat de regering eerst eens beginnen met alle openbaar vervoer gratis te maken, heffingen op vliegreizen te verhogen met 25 euro ipv 7,50. London kun je ook met de trein doen ipv met het vliegtuig , scheelt 60 vliegtuigen per dag. En dat is alleen wat er vertrekt vanaf schiphol.

Anoniem

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:03

Al het ov gratis, en wie gaat dat betalen dan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:05

Hoezo ligt de boel op z’n gat als action, primark, alibaba, Ali en wish verboden worden?
Lijkt me heerlijk persoonlijk. Ook voor de mensen die in erbarmelijke omstandigheden voor een zeer schamel loontje die rommel moeten produceren.

En we hoeven helemaal niet a la minute ons huis gasvrij te hebben of een elektrische auto te kopen. Het begint ook bij de kleine dingen.
En redenen als dat anderen het ook niet doen zijn wel heel slechte redenen om niet te beginnen :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:07

[***] schreef:
Al het ov gratis, en wie gaat dat betalen dan?

...nou, de vervuiler, stel ik mij zo voor.

(Leuk detail: de NS rijdt geheel en al op windenergie.)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:15

verootjoo schreef:
Hoezo ligt de boel op z’n gat als action, primark, alibaba, Ali en wish verboden worden?
Lijkt me heerlijk persoonlijk. Ook voor de mensen die in erbarmelijke omstandigheden voor een zeer schamel loontje die rommel moeten produceren.

En we hoeven helemaal niet a la minute ons huis gasvrij te hebben of een elektrische auto te kopen. Het begint ook bij de kleine dingen.
En redenen als dat anderen het ook niet doen zijn wel heel slechte redenen om niet te beginnen :=

Ik zeg niet dat ik het niet doe indien anderen het niet doen en ja, je moet ergens beginnen. Maar wanneer je er al heel veel aan doet en dan weet dat je de komende 11 jaar want in 2030 moet het toch wel gehaald zijn, in principe je woning groen moet zijn( kost bij ons heel veel geld om van het gas af te gaan) je auto groen moet zijn. Tja, dan denk ik, alles word op de ruggen van de inwoners afgewend, er zal ongetwijfeld subsidie komen op verschillende zaken maar je moet de rest wel zelf ophoesten.
En wanneer die mensen in arme landen voor een schamel loontje werken dan is er nog een reden om via regels er voor te zorgen dat het niet hier komt voor dat hongerloontje.Want die rotzooi word in de westerse wereld maar al te graag gekocht. Wanneer die ontzettend vervuilende landen doorkrijgen dat ze moeten vergroenen zal dat ook voor die inwoners een verbetering van leven zijn.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:17

Lijkt me echt alsof ik in de hemel beland ben als ik mijn producten van goede kwaliteit die lang mee gaan en duurzame zijn niet meer met een vergrootglas moet zoeken tussen alle rommel uit China en co.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:22

Nies_ schreef:
Lijkt me echt alsof ik in de hemel beland ben als ik mijn producten van goede kwaliteit die lang mee gaan en duurzame zijn niet meer met een vergrootglas moet zoeken tussen alle rommel uit China en co.

Ja dat. En dat je gewoon een winkel in kan lopen en dat je dan weet dat je eerlijk spul koopt. En niet eerst heel internet af moet struinen om te kijken wat een echt eerlijk merk is.

Je zal echt niks missen als Ali/wish/action /primark/big bazar verboden worden.
Alleen het straatbeeld knapt er al van op :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:24

Bigone, heb je zelf ooit uitgerekend hoeveel het zou kosten om jouw huis van het gas af te krijgen?
Ik blijf het apart vinden dat mensen hun volle vertrouwen leggen in de cijfertjes waar Baudet en andere angstzaaiers mee aan komen zetten.
Als je een inductie plaat en boiler laat installeren dan kost je dat echt geen vermogen. Voor de verwarming zijn er heel veel mogelijkheden, van een elektrische kachel tot een electrisch cv systeem tot zonneboilers, en warmtepompen en aardwarmte. Zelfs houtkachels, petrolkachels en dieselkachels kunnen worden gebruikt om van het gas af te gaan, al zijn die laatste natuurlijk ook niet heel duurzaam ;)
En als je zelf handig bent dan ben je echt voor een paar duizend euro klaar voor een kleine woning.
Daarnaast gaan de ontwikkelingen natuurlijk razendsnel, zakken de prijzen steeds verder en krijgen huishoudens in de toekomst ook nog eens subsidie of belastingvoordeel.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 13:28

verootjoo schreef:
Nies_ schreef:

Ja dat. En dat je gewoon een winkel in kan lopen en dat je dan weet dat je eerlijk spul koopt. En niet eerst heel internet af moet struinen om te kijken wat een echt eerlijk merk is.

Je zal echt niks missen als Ali/wish/action /primark/big bazar verboden worden.
Alleen het straatbeeld knapt er al van op :')

Je hebt mensen die niet anders kunnen dan goedkope troep en kleding bij de primark kopen. Maar daar word niet over nagedacht, as usual.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:31

Jawel hoor. Marktplaats staat vol met goed bruikbaar spul. Ook is duur vaak op de langere termijn goedkoper. Onze oma's hadden ook geen Action en die zullen ook niet allemaal rijk geweest zijn. Zij hadden wel producten die vaak een mensenleven (of meer) mee gingen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:32

Dat zal zich vanzelf regelen. Er zijn nu ook al zat sites en winkels in tweedehands duurzame kleding. Als er vraag naar komt, zullen er wel meer komen.
Het voordeel van goed kwalitatief geproduceerde kleding is dat het heel lang mee gaat. Dus prima voor een tweede leven :)
En je hebt natuurlijk geen 25 broeken, jurken en truien nodig zoals veel mensen wel de de kast hebben hangen.

En trouwens, het is niet dat ik zelf een zeer hoog inkomen heb ofzo. En wij redden het ook om duurzaam kleding te kopen. We shoppen alleen niet om de haverklap nieuwe kleding en doen echt lang met onze kleding. Of verkopen het tweedehands (van de kids) en kopen weer tweedehands terug :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:35

Nou, klopt. Ik heb nog theedoeken, bestek en wat servies van mijn oma's uizet.. En ook nog wat vesten die zij ooit kocht en die ik dus gewoon nog draag. Oma is geboren in 1911, dus ga maar na.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:36

Ik vraag me af of het stemmen in de huidige vorm nog wel “van deze tijd” is.

Ik had een stemwijzer ingevuld, de helft van de vragen begreep ik niet, en dan is het lastig om daar een mening over te vormen.
Veel stellingen hebben voors en tegens, of zijn linksom goed voor dit maar slecht voor dat, en rechtsom slecht voor dit en weer goed voor dat.
Wij zijn niet rijk (financieel gezien) maar ook niet arm. Echter weet ik vanuit het verleden ook hoe het is als he echt heel erg moet budgetteren om de maand rond te komen. Dan vind ik dat er vangnetten moeten zijn voor mensen die het minder hebben getroffen in onze maatschappij.
Anderzijds zie ik dan dat er misbruik wordt gemaakt van subsidies, uitkeringen, voedselbanken, etc...
Over het algemeen denk ik dat we het in nl helemaal niet zo slecht hebben, met uitzonderingen. En dan heb je weer uitzonderingen die in de bijstand zitten Dior hun eigen laksheid, en mensen die er door samenloop van omstandigheden zitten.
Mensen die klagen dat ze geen kleding voor hun kinderen kunnen kopen, maar wel twee pakjes sigaretten weg paffen, mensen die niet klagen en zelfs hun huisdieren hebben weg gedaan om rond te kunnen komen....
Wat moet ik daar, als simpele burger, nou van vinden?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:40

Karl66 schreef:
Stel dat het milieu echt duizend miljard gaat kosten, zoals Baudet beweert. Dan is het echt niet zo dat het kabinet dat geld allemaal uitprint, op een stapel gooit en in de fik steekt. Los van het feit dat dit juist slecht voor het milieu is, werkt het niet zo. Dat geld wordt geïnvesteerd in het milieu. Daar worden bedrijven voor aan het werk gezet, daar gaan mensen hun loon mee verdienen, daar gaan nieuwe technieken mee ontwikkeld worden. Die duizend miljard verdwijnt niet, die komt in onze economie terecht. En laat het milieu nou net een onderwerp zijn waar wij als Nederland, gezien onze achtergrond, heel goed in kunnen excelleren, waardoor wij niet alleen nieuwe economische activiteiten in Nederland zelf hebben, maar die activiteiten ook nog eens kunnen exporteren naar andere landen en er geld mee kunnen verdienen.
Dat lijkt mij een stuk slimmer dan wachten tot zelfs de grootste scepticus de veranderingen niet meer kan ontkennen, we te laat zijn en we geen enkele keuze hebben dan de milieutechnieken uit het buitenland te moeten importeren en die duizend miljard aan buitenlandse bedrijven te betalen.

_O- Dat eerste stukje.

Ja, dat is wel hoe veel mensen erover lijken te denken. Nog afgezien van dat 1) 1000 miljard niet klopt 2) winsten die uit deze investeringen voortkomen wel degelijk invloed hebben 3) het overgaan op duurzaam zeer waarschijnlijk netto meer banen oplevert dan dat het kost om van fossiel af te gaan.

Ik heb afgelopen jaren misschien 1 of 2 kledingstukken per jaar gekocht omdat ik echt geen cent te makken heb :') Is ook heeel duurzaam.
Je kunt ook je kleding kopen bij de tweedehands winkel. Ja ik heb ook een moeilijke maat maar als je regelmatig langs gaat (ik ga 1x per maand even kijken) kom je vaak genoeg pareltjes tegen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:45

Duurzame kleding hoeft idd niet duur te zijn.
C&A verkoopt steeds meer bio katoen. Het katoen wordt geteelt zonder onkruidverdelgers of insecticide, GMO-vrij, er worden geen bossen voor gekapt en de boeren krijgen er meer geld voor. Een broek van bio katoen kost 30 euro. Hartstikke goedkoop, en de kwaliteit is echt prima.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:48

Je kan op dit moment al een HR-ketel of zonnepanelen huren. Straks kan je ook een warmtepomp of wat voor andere oplossingen ze gaan verzinnen huren. Aangezien gas in de toekomst alleen maar duurder gaat worden, kan je waarschijnlijk die huur voor een groot deel betalen door de lagere kosten van het aardgas. Het idee dat we allemaal spontaan failliet gaan als we mee moeten doen met de energietransitie is echt onzinnig doemdenken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:49

Karl66 schreef:
Je kan op dit moment al een HR-ketel of zonnepanelen huren. Straks kan je ook een warmtepomp of wat voor andere oplossingen ze gaan verzinnen huren. Aangezien gas in de toekomst alleen maar duurder gaat worden, kan je waarschijnlijk die huur voor een groot deel betalen door de lagere kosten van het aardgas. Het idee dat we allemaal spontaan failliet gaan als we mee moeten doen met de energietransitie is echt onzinnig doemdenken.

Ik zie ook wel wat in de optie dat je huurt voor de prijs die je normaal ook aan energie zou betalen. Alleen investeer je het dan in de zonnepanelen. Wanneer je ze af hebt betaald heb je gratis stroom :D
Een beetje als een hypotheek op een koophuis versus huurhuis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:53

Karl66 schreef:

Dat huren van die zonnepanelen is wel een lachertje hoor :))
Heb er ook naar gekeken maar je wordt echt genaaid waar je bij staat. Voor de helft van het geld wat je aan het eind van de looptijd hebt betaald kun je die zonnepanelen gelijk op de dak krijgen :+

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:58

Dat klopt, net zoals een huis direct vanuit een je eigen portemonnee betaald veel goedkoper is dan een huis dat via een hypotheek betaald is. Alleen kunnen de meeste mensen hun huis niet direct in één keer betalen maar wel prima via een hypotheek. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor apparatuur die je nodig hebt voor de energietransitie. Kan je het in één keer zelf betalen, dan scheelt je dat heel veel rente. Kan je dat niet, dan betaal je weliswaar rente, maar dan wordt het opeens wel betaalbaar. Al helemaal als je die rente ook nog eens vanuit het verlaagde gasgebruik kan betalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:05

Ja dat wel, maar ze doen net alsof je er gelijk gigantisch mee gaat besparen. Besparen doe je de eerste tijd gewoon niet...
wel misleidende reclame vind ik. Het lijkt wel perfect, maar er zitten veel adders. Wij laten ze er gewoon opleggen denk ik. Die dingen kosten niet zoveel meer, dat is voor de meesten prima te sparen denk ik. Zeker als je daarna je vaste lasten kan verlagen. Alleen willen ze misschien ook die salderingsregeling eraf halen en daar snap ik dus geen hout van in het licht van het klimaatakkoord :=

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:36

Daarbij, het lijkt me dat er voor gekozen moet worden voor een duurzamere optie als je oude optie aan vervanging toe is? Anders is het ook zonde.
En als je oude aan vervanging toe is zal je toch geld uit moeten geven, dus die kosten voor verduurzaming zijn ook relatief normaal lijkt me. En niet alsof die kosten ineens uit de lucht komen vallen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:39

Overigens snap ik de logica ook niet om OV gratis ge maken? Minder duur snap ik wel (al is het nu al vaak goedkoper dan de auto) maar gratis? Why?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:41

IMANDRA schreef:
Daarbij, het lijkt me dat er voor gekozen moet worden voor een duurzamere optie als je oude optie aan vervanging toe is? Anders is het ook zonde.
En als je oude aan vervanging toe is zal je toch geld uit moeten geven, dus die kosten voor verduurzaming zijn ook relatief normaal lijkt me. En niet alsof die kosten ineens uit de lucht komen vallen.

Ja, precies. Het is ook niet zo dat je gelijk al je oude spullen weg moet gooien, dat is nog veel minder duurzaam. Maar bv als je toch al een nieuwe auto moet kopen dat je dan kijkt naar een duurzame versie. En als je CV-ketel het toch al begeeft, dat je dan kijkt naar een geschikte oplossing :)

En OV hoeft ook niet gratis van mij. Maar vind het nu wel heel erg duur, en ook niet echt handig. En zolang je voor een 10tje naar Parijs kunt vliegen en de trein daar minimaal het tienvoudige van kost gaat natuurlijk niemand met de trein :=
Ik ben echt voor een beter Europees treinnetwerk voor minder geld.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 14:42

IMANDRA schreef:
Overigens snap ik de logica ook niet om OV gratis ge maken? Minder duur snap ik wel (al is het nu al vaak goedkoper dan de auto) maar gratis? Why?

Zonder OV kaart is het echt pokkeduur. En met OV kaart eigenlijk ook nog niet echt goedkoop.
Gratis is niet zo slim idd. Goedkoper daar ben ik wel voor. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:42

IMANDRA schreef:

OV is al gratis voor bepaalde groepen: hele jonge kinderen, studenten (de eerste zoveel jaar, afhankelijk van je studie), in Rotterdam mogen ouderen gratis met de RET (dus tram/bus/metro) als je uit Rotterdam of een omliggende gemeente komt. En 65+ krijgt sowieso op veel plekken OV-korting als ik me niet vergis, volgens mij kan je goedkoper een kortingkaart voor de NS krijgen ofzoiets.
Dat vind ik al heel wat :j