Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:59

Ik heb ook leren zuipen op paardrijden hoor _O- Stond aan 14 al pinten te tappen :')

Studentenverenigingen hebben we ook in België al staan die momenteel niet positief in de krant.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:05

Quebelle schreef:
Studentenverenigingen hebben we ook in België al staan die momenteel niet positief in de krant.

Ha dat laatste hebben België en Nederland dan gemeen met elkaar :+

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:09

En geitenwollensokken-types kunnen absoluut zuipen (ik geloof dat ik er onder val...) := _O-

Qua studentenverenigingen zit er ook wel verschil tussen. Mijn ervaring is waarschijnlijk nogal gebiased (correct me if I'm wrong), maar hier in Gent zijn de verenigingen die in slecht daglicht staan vooral de verenigingen die elke week midden in de straat van die enorm ranzige opdrachten laten uitvoeren. Die lui stinken een uur in de wind. Ik kan helaas die plekken niet vermijden, maar ik moet nogal vaak kokhalzen als ik zo'n groep weer op afstand ruik dat ze er aankomen. In Nederland zijn het vooral dan weer de corpsballen, die vooral heel hard zuipen en zichzelf boven de wet plaatsen, omdat ze er "te goed" voor zijn.

Maar goed, ik heb echt een hekel aan dat soort verenigingen, vooral omdat ik niet begrijp waarom iemand zich zou laten vernederen om ergens bij te horen, laat staan dat je iemand anders vernederd...

Maar er zitten ook hele leuke verenigingen tussen, dat weet ik ook ;)

LoveBodin

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:21

Over het algemeen kunnen Nederlandse scouts ook goed zuipen hoor. Het staat in Nederland ook goed op je CV, alleen is het minder bekend denk ik. Al ligt dat ook aan de regio, voldoende groepen met een ledenstop.

Zuipen en scouting gaat volgens mij in bijna alle landen wel samen, tenminste, waar alcohol sociaal meer geaccepteerd is. In sommige landen zijn ze heel streng. Maar niet Nederland of België geloof ik.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:26

Ohh nou ik heb echt een heel ander beeld dan van de scouting. Ik weet wel dat kinderen bij ons eerder gepest werden als ze zeiden dat ze bij de scouting zaten. Zelfs een docent weggepest van school. Vooral ook jonge kids en na de basisschool er vanaf. En kids op basisschoolleeftijd, die mogen nog niet zuipen :D . Maar dus echt een verkeerd beeld blijkbaar. Al zou ik het dus echt niet op het cv zetten daarom. Wat is de reden dat het wel goed zou staan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:31

Scouting goed op je CV :? Als ik dat op een CV tegenkom hou ik meestal gelijk mn hart vast :') Ik ken het net als snuffie ook van de geitenwollensokkentypes, en er zitten altijd ‘bijzondere’ kinderen op.

Het zuipen link ik er helemaal niet aan, meer bij hockey en voetbal :+

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:38

Jeugdbeweging staat goed om je cv omdat ze de kwaliteiten zoals leiderschap, ceeativiteit, probleemoplossing, zelfstandigheid daar onder zien. Zeker als je leiding hebt gegeven in een jeugdbeweging. Het overmatig drinken is dus wel een ding maar ik vind wel dat er wel heel veel kwaliteiten te vinden zijn in een jeugdbeweging :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:39

Elke vereniging doet aan zuipen behalve de AA als het er op aan komt :Y)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:40

Ik België zijn ze ook vrij laks met alcohol ja, al hoorde ik aan de hand van een stalgenootje dat meerdere evenementen nu met een gekleurd bandje werken adhv je paspoort en dus leeftijd. Zo weten ze aan de bar wat ze je mogen schenken.

Ik stond niet met 14 pinten te tappen, maar ik dronk ze iig wel en kon ook prima aan cocktails ed geraken. Das weinig positief gezien achteraf (maar toen wel errug stoer)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:42

Ik ben een Nederlandse die al 4,5 jaar in België studeert dus ik kan wel goed vergelijken. Studentenverenigingen zijn hier zeker, ze zijn wel anders dan in Nederland, totaal niet corporaal, veel meer per studie ook dan grote algemene verenigingen. Er is ook rivaliteit tussen bepaalde clubs, sommige clubs hebben inderdaad een slechte naam door hun praktijken, maar bij mijn vereniging vond ik de doop en ontgroening nog best leuk, je wordt wel ranzig en het is wat afzien, maar het creëert echt een groepsgevoel. Je moet gewoon de juiste vereniging uitkiezen :)

Qua verkeer: Nederland is veel veiliger en duidelijker qua infrastructuur, ik vind Nederlanders over het algemeen ook beter rijden. Zeker het "eerst pinken dan pas kijken" vind ik verschrikkelijk, ik zit iedere keer weer in de stress omdat ik bang ben dat iemand me niet heeft gezien. En de Kennedytunnel, wie vond dat in godsnaam een goed plan om dat zo aan te leggen :(?

Verder komen Belgen naar mijn idee vaak pas los als je ze langer kent, Nederlanders zijn wat sneller open en ook veel directer. Belgen zijn goed in rond de pot draaien en praten meer achter mensen hun rug om ipv het direct in iemands gezicht te zeggen als er iets is. Ook heb ik het idee dat veel drinken (en al dan niet achter het stuur kruipen) hier meer gebeurt dan in Nederland, net als gsm-gebruik achter het stuur, dat zie ik echt meer in België. Maar, al met al vind ik België echt super om te studeren, het studentenleven is geweldig, Antwerpen voelt als mijn thuis (Gent nog wat minder helaas :+) en het Antwerpse accent is zo mooi <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:44

Ik heb als jeugd zoveel smirnoff en breezer gezopen dat ik volgens mij genoeg suiker binnen kreeg om een week hyper van rond te stuiteren :))

Wat dat betreft zit NL wel voor qua gezonde voeding en geitenwollensokken-gedoe denk ik. Lijkt me toch alsof ze er ginds al langer bewuster mee bezig zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 00:35

Drinken en rijden is in België echt een drama ja. Kunnen we nog veel van Duitsland leren wat dat betreft.

In België is enkele jaren terug nog een relletje geweest over scouts of Chiro dat een 11-jarige op kamp zijn eerste pintje had gedronken := was ook wel de leeftijd dat ik mijn eerste mazoutje dronk. Ondenkbaar eigenlijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 01:29

Het Antwerpse accent mooi? :=
Ik hoop dat je je beeld van België niet baseerd op Antwerpen... :=

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 01:38

Ik gruwel echt van Antwerpen, en mijn mama's familie is van daar :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 01:44

Quebelle schreef:
Ik gruwel echt van Antwerpen, en mijn mama's familie is van daar :+

Op Antwerpen na heel België denk ik. _O- Ze gaan alleszins geen populariteitswedstrijd winnen. _O- vandaar ook mijn vraag. Hier op wedstrijd komen ze wel eens vanuit de Antwerpse bond... je pikt ze er uit zonder ze gehoord te hebben en ze hebben ruzie nog voor ze klaar zijn met warm-stappen. Ik heb ooit eentje al ruzie weten hebben nog voor ze de knol afgeladen hadden. _O- Toen ben ik echt even tegen de trailer gaan leunen tot ik uitgedokterd had hoe ze zo snel ruzie kon hebben. _O-

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 01:55

Ayasha schreef:
Het Antwerpse accent mooi? :=
Ik hoop dat je je beeld van België niet baseerd op Antwerpen... :=

Nee hoor, ik woon momenteel in Gent en ik heb half in Leuven gewoond. Geef mij maar Antwerpen :D

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:08

Tja, als Antwerpenaar hou ik echt van Antwerpen... Toch ga ik echt niet terug in het centrum wonen... Ik woon heel graag aan de grens, ik pak de voordelen van beide landen mee.

Ik heb vroeger op de scouts gezeten, ook leiding, en ja dat staat duidelijk op mijn cv:goed zijn in groep en groepsdynamica, leiding kunnen geven enzovoort. En ja, ik heb er ook wel leren drinken...

Alcohol en rijden is in België echt een groot probleem, het is nog steeds sociaal aanvaard om dronken achter het stuur te stappen, Nederlanders zeggen sneller: stop, jij gaat niet meer met de wagen naar huis.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:29

Ayasha schreef:
Hier op wedstrijd komen ze wel eens vanuit de Antwerpse bond... je pikt ze er uit zonder ze gehoord te hebben en ze hebben ruzie nog voor ze klaar zijn met warm-stappen. Ik heb ooit eentje al ruzie weten hebben nog voor ze de knol afgeladen hadden. _O- Toen ben ik echt even tegen de trailer gaan leunen tot ik uitgedokterd had hoe ze zo snel ruzie kon hebben. _O-

_O- _O- _O- Geen ervaring mee maar leuk beschreven :')
Wat was je uiteindelijke conclusie?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:05

Nou, voor zover ik kon horen (ik stond er ver genoeg vandaag dat ik onder geen beding betrokken kon worden in de discussie.) was het probleem dat de plaatselijke ruiter gevraagd had om hun vrachtwagen te verzetten omdat plaatselijke ruiter een zijlader had en zij hadden zich er tussen gezet waardoor plaatselijke ruiter haar paard niet meer op de vrachtwagen kreeg. Antwerpse amazone vond dat ze best haar paard langs de vrachtwagen kon laten staan zodat zij niet moesten verplaatsen. (let wel; het betrof hier een locatie waar ten alle tijde parking zat is.)
Plaatselijke ruiter legt uit dat haar paard niet aan de vrachtwagen alleen kan blijven staan, ook niet met hooinet om zich bezig te houden -want die tip had antwerpse ruiter alvast mee gegeven omdat de plaatselijke dat vast niet zelf kon bedenken. :j - en Antwerpse ruiter besloot daarop vriendjes te maken door te zeggen dat ze haar paard dan fatsoenlijk moest opvoeden (even vrij vertaald naar AN, haar woordkeuze was anders. _O-). En toen was het game on.... Want zelfs voor een limburgse ruiter zijn er grenzen. :j _O-
En tegen die tijd kwam een collega ruiter en toenmalige lesgever ineens langs me staan met een koek (want ik eet niet op wedstrijd en al mijn trainers leren al snel om iets van snack in mijn handen te duwen zodra ze de kans krijgen om te zorgen dat ik iig iets binnen krijg tussen de proeven) en zei "tis precies interessant?" dus ik knik en wijs op de twee die aan het discussiëren zijn (ik had mijn eigen paard vast want die moest ook of op de trailer of vast gehouden worden.) en leg in het kort uit wat hij gemist had. En toen stonden we met z'n tweeën tegen de trailer geleund mee te luisteren terwijl we allebei ons koekje aan het opeten waren. . _O- _O-

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:42

Ik ben 12 jaar geleden van Amsterdam naar de Kempen verhuisd en ik weet dat het verschrikkelijk is en durf het bijna niet te zeggen maar ik vind dat Natalia een heerlijk accent heeft.........

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:34

Ayasha: Heerlijk verhaal! _O- Kan het mij allemaal zo inbeelden! Vooral hoe jullie daar op stonden te kijken :') Gezellig volk die Antwerpenaren. En zo lekker meedenkend :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:39

Maar zo hebben ze met mij ook eens binnen 5 minuten na aankomst oorlog gehad hoor Ayasha.

Paard stond in camionette, laadklep open, rusttijd tussen 2 proeven en warme voorjaarsdag. Ik kom terug na half uurtje. Klep dicht en combi met de neus zowat tegen die klep gepropt. Zij wilden net paard uitladen, ik vraag om zich te verzetten. Nee kon niet ze moest dringend gaan inrijden. Ook na aandringen van parkeerwachter (ze blokkeerden tevens de uitrit) wilden ze niet verzetten.
Ik heb toen als een idioot gebruld dat ze 30 seconden kregen om die schijtbak te verzetten of ik zou de laadklep op hun capeau rammen.
Mijn paard kwam zeiknat en compleet overstuur uit de camionette die intussen was opgewarmd tot een bakoven...

Gok dat de toeschouwers dat ook een vrolijk spektakel vonden :P
(Ze reed uiteindelijk dan zelfs nog ruim na mij in dezelfde proef...)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:42

Dat mensen ook zo dom kunnen zijn om een ander te blokkeren zeg.. Jeetje :')

Wat mij opvalt aan Belgen is het gebruik van het woord 'precies' :P Wij gebruiken dat hier om aan te geven dat iemand gelijk heeft of om iets exacts aan te duiden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:48

Das precies ook gene slimmen ze! :D

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:17

Precies wordt in België eerder gebruikt zoals 'kennelijk'/'blijkbaar', zoals in de zin van Damned.
We zullen nooit (ik heb het toch nog nooit gehoord) precies gebruiken om iemand gelijk te geven. Ik zeg dan sneller 'ja inderdaad' of 'exact'.
Precies gebruiken in de context van 'een precies werkje', dat zeggen we dan weer wel. Afin, ik toch :D