Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 13:04

Picasso schreef:
En wat stel jij dan voor Cer? Want je benoemt de problemen die iedereen ziet... En intussen negeer ik de sneren ook maar, want ik blijf graag een beetje naïef...

Ja, wat jij ook zegt... schrijf ik werkelijk zo onduidelijk :?
Ik hoop dat de partijen in gesprek blijven gaan met elkaar, want dan alleen kom je erachter wat mensen bezig houdt... En een oplossing voor alle problemen heb ik ook niet. Dat zou wat wezen, als de politiek en de samenleving er niet uitkomen, maar dat een simpel iemand als ik het wel zou weten... :') Dan heb ik echt het verkeerde beroep gekozen. Want ik heb zeker niet het idee dat ik alle wijsheid in pacht heb, als het allemaal zo eenvoudig zou zijn zou het al bedacht zijn. Maar het is helaas zoveel complexer dan dat..

En 'je benoemt de problemen die iedereen ziet'... hoe dan? Of bedoel je dit niet zo onaardig als dat het nu overkomt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 13:14

Cer schreef:
Picasso schreef:
En wat stel jij dan voor Cer? Want je benoemt de problemen die iedereen ziet... En intussen negeer ik de sneren ook maar, want ik blijf graag een beetje naïef...

Ja, wat jij ook zegt... schrijf ik werkelijk zo onduidelijk :?
Ik hoop dat de partijen in gesprek blijven gaan met elkaar, want dan alleen kom je erachter wat mensen bezig houdt... En een oplossing voor alle problemen heb ik ook niet. Dat zou wat wezen, als de politiek en de samenleving er niet uitkomen, maar dat een simpel iemand als ik het wel zou weten... :') Dan heb ik echt het verkeerde beroep gekozen. Want ik heb zeker niet het idee dat ik alle wijsheid in pacht heb, als het allemaal zo eenvoudig zou zijn zou het al bedacht zijn. Maar het is helaas zoveel complexer dan dat..

En 'je benoemt de problemen die iedereen ziet'... hoe dan? Of bedoel je dit niet zo onaardig als dat het nu overkomt?

Dan zijn we het dus in principe eens. En ja, voor mij was het niet helemaal duidelijk, zal mijn onnozelheid zijn, excuses. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 13:16

Ps. Een ander geen toon verwijten als je zelf nogal 'bozig' overkomt op mij. Ik ben overigens niet boos en bedoelde het niet verkeerd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 13:18

Citaat:
Ik ben en blijf graag wat naïef wat dat betreft....

Citaat:
want ik blijf graag een beetje naïef...

Picasso schreef:
En ja, voor mij was het niet helemaal duidelijk, zal mijn onnozelheid zijn, excuses. 8-)

Ja, das nu wel helder hoor :j

Citaat:
Een ander geen toon verwijten als je zelf nogal 'bozig' overkomt op mij. Ik ben overigens niet boos en bedoelde het niet verkeerd.

Dan staat de vraag nog steeds.. Ik snap niet wat je met die zin bedoelt.. "je benoemt de problemen die iedereen noemt" :j
want in mijn optiek was het nog steeds een vraagstelling ipv een stelling :j

geerke

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 13:20

Goh...ik lees net hier dat de pvv alle moslims wil uitsluiten...dat wist ik niet

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 13:54

geerke schreef:
Goh...ik lees net hier dat de pvv alle moslims wil uitsluiten...dat wist ik niet

Daar maakt den Geert toch niet echt een geheim van?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 13:58

Ik had begrepen dat hij niets heeft tegen moslims die gewoon mee doen in de samenleving?Dat heb ik hem toch regelmatig horen zeggen....alleen knipt de media dat er vaak uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:01

Hij wilt alle moskeeën sluiten en de koran verbieden, 1 + 1 = 2 toch? Volgens mij heeft hij keer op keer bewezen dat het niet enkel gaat om raddraaiers of criminelen maar dat hij gewoon helemaal geen islam in NL wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:02

Wat is je probleem Cer? Je zet graag een ander voor joker? Als dat je pleziertje is, dan be my guest. Voor de rest ga ik niet mee in dit ietwat flauwe gedrag. Wat ik met mijn opmerking bedoelde was: dat het voor (bijna) iedereen helder was, wat de problemen waren/zijn. Niet meer, niet minder.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:04

Emmaa_ schreef:
Hij wilt alle moskeeën sluiten en de koran verbieden, 1 + 1 = 2 toch? Volgens mij heeft hij keer op keer bewezen dat het niet enkel gaat om raddraaiers of criminelen maar dat hij gewoon helemaal geen islam in NL wilt.

Ik wacht rustig af tot het 'alle buitenlanders' en straks 'de christenen' wordt... Ik zie hem er wel voor aan.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:10

Wat is er mis met een racistische/fascistische partij uitsluiten, ondanks het aantal stemmen, snap al die heisa niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:11

geerke schreef:
Ik had begrepen dat hij niets heeft tegen moslims die gewoon mee doen in de samenleving?Dat heb ik hem toch regelmatig horen zeggen....alleen knipt de media dat er vaak uit

Als ik dat filmpje van Arjen Lubach zo zie (specifiek vergelijking programma 2012 vs. 2016), denk ik dat dat 'zeggen' voornamelijk de waarheid over GW probeert te verhullen. Anders zou er in zijn verkiezingsprogramma wel staan dat alle criminele buitenlanders het land uit moesten.

De media knipt het er overigens niet uit hoor, zie ook het interview met die presentator van RTL, waarin hij zegt dat het verbod op de koran 'symbolisch' is... Euh....

Ik neem aan dat dit soort uitspraken over symboliek die de harde woorden op papier tegenspreken, of proberen tegen te spreken, bij iedereen wel wat belletjes doet rinkelen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:15

Picasso schreef:
Wat is je probleem Cer? Je zet graag een ander voor joker? Als dat je pleziertje is, dan be my guest. Voor de rest ga ik niet mee in dit ietwat flauwe gedrag. Wat ik met mijn opmerking bedoelde was: dat het voor (bijna) iedereen helder was, wat de problemen waren/zijn. Niet meer, niet minder.

Nee hoor, ik probeer gewoon te lezen wat er staat... :j

En gezien de reacties op mijn posts hier, vond ik wel dat ik hier een punt van mocht maken. Verder ben k zelf een beetje allergisch voor iemand die in de slachtofferrol kruipt en zo kwam het op me over (suggeren dat je naief en onnozel bent, want dat ben je niet) dus vandaar dat ik dat eruit viste. de zonnebril-smiley hielp niet mee, dat geef ik ook toe.

En verder probeer ik nog steeds een dialoog aan te gaan. En in alle dialogen zullen er mensen zijn die flauw of agressief reageren. Juist dan is het de kunst om verder te praten. Is niet makkelijk trouwens, dat geef ik meteen toe :j

Verder blijft het lastige problematiek omdat het zoveel emotie oproept, van beide kanten.. Of je daar ooit een middenweg in kan vinden zolang 1 van de 2 zich benadeeld voelt, weet ik niet..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:41

Celiien schreef:
Ik denk dat, zonder even te generaliseren (naja eigenlijk wel, maargoed) dat als je kijkt naar de stemmers van de PVV, het gros van de stemmers op bijstandsniveau/laag inkomen zit.
Als je dan kijkt naar waar PVV/Wilders om bekend staan;meer voor nederland, geen vluchtelingen meer.

Welke bevolkingslaag (ja sorry, het klinkt echt heel banketstaaf) heeft als je je in hun verplaatst, nou het meeste last van de vluchtelingen/asielzoekers? Vaak heeft de onderste bevolkingslaag moeite met werk vinden, moeite met huurhuizen vinden etc. er wordt best veel geld die kant op geschoven, terwijl die bevolkingslaag vind dat zij nauwelijks kunnen rondkomen. Het is dus pure frustratie van die mensen, en daarom zullen ze imo gaan stemmen op PVV, want zij roepen het hardst. En als je een beetje volksbuurten kent, die hitsen elkaar aardig op natuurlijk..

Even een andere generalisatie: laat die mensen 'in de onderste bevolkingslaag' toch lekker op de SP stemmen...!
Die partij maakt zowel in de 2e Kamer (en de gemeenteraad, provinciale staten etc etc) de problemen kleiner - en levert binnen die partij ook nog eens een boel scholing etc aan.

Maar wat een vaker vertoond fenomeen is: juist in de wijken waar "de eerste moslims" zich aandienen schiet de pvv omhoog.
Niet zelden lopen de kiezers daarna weer weg bij de pvv "want Famita blijkt een uitstekende buuf".
....dus wellicht gaat het erg goed met de integratie?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:46

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:50

Het Parool is een uitstekende krant, het locale (Amsterdam) zusje van Trouw.

Het artikel gaat over scholen en of onderwerpen bespreekbaar zijn.

Waar ik naar hintte is het mogelijke feit dat er steeds meer wijken komen, waar moslims hun intrede doen.

Dat zijn 2 totaal verschillende dingen. En tja, afdeling kreten: wat is toch precies "de integratie" en wanneer precies is die wel of niet gelukt....?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:54

Dan begrijp ik je post gewoon niet zo goed :)
En die tweede trouwens ook niet..

Overigens, de wijken waar moslims hun intrede doen en het omhoogschieten van de PVV.. Dat staat toch haaks op de uitkomsten van de PVV in Urk en Volendam, waar ze niet te vinden zijn?
Althans, zoiets las ik net hier geloof ik..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:56

Nee maar in Urk en Volendam zijn ze tegen alles wat van buiten de dorpsgrenzen komt (lekker even generaliserend, en een luchtig grapje _O- )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:59

geerke schreef:

Ach, die stoute media toch...!

(Gesteld dat je woorden zo worden verdraaid: dan eis je rectificatie.)

...ik geloof niet zo in deze goedpraterijtjes.
Al was het maar omdat ik het antisemitische gedachtengoed te sterk herken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:11

Cer schreef:
Dan begrijp ik je post gewoon niet zo goed :)
En die tweede trouwens ook niet..

Overigens, de wijken waar moslims hun intrede doen en het omhoogschieten van de PVV.. Dat staat toch haaks op de uitkomsten van de PVV in Urk en Volendam, waar ze niet te vinden zijn?
Althans, zoiets las ik net hier geloof ik..

Okee, ik probeer het uit te leggen.
Ik heb trouwens geen echte verklaring voor Urk en Volendam.

Maar wat binnen de grotere steden regelmatig gezien is: op het moment dat een wijk "de eerste paar moslims" verwelkomt schiet de pvv omhoog. (Niet echt een hartelijke welkom dus.) Na verloop van tijd zakt in die wijk het aantal pvv stemmers terwijl het aantal allochtonen toeneemt. (Maar er valt uit te rekenen dat de daling van pvvstemmers niet alleen toe is te schrijven aan minder autochtonen en meer allochtonen.)
Kennelijk stemmen sommige (...veel...) mensen op die pvv vanuit de gedachte 'help, de wijk gaat naar de verturving' en een paar jaar later lijkt die gedachte weg/ daalt het aantal pvv stemmers.

Als de stichting van GW (de pvv is slechts in naam een partij) meer stemmen krijgt (wat helaas gebeurd is)
...zou dit kunnen betekenen dat er erg veel wijken zijn waar die spreekwoordelijke eerste moslims verschijnen.

Mij lijkt dit een goed teken: hoe beter de verschillende bevolkingsgroepen zich kunnen verspreiden hoe beter. (= Op ghetto's en "no go" areas zitten we niet te wachten.) En dat benoemde ik als 'dat het mogelijk juist goed gaat met de integratie'.
(...wat er werr toe kan leiden dat gevoelige onderwerpen fatsoenlijk besproken worden op scholen.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:21

Dankjewel, ik snap nu beter wat je bedoelt :j

Maar ik heb er wel zo mn twijfels bij... staat dit fenomeen ergens beschreven?

want de moslims zijn er toch al langer dan dat de PVV stemmen haalt? Of zijn er nog veel meer Moslims bijgekomen de laatste paar jaren waardoor dat wat jij schrijft, kan gebeuren?

Daalt na een paar jaar het aantal stemmers omdat het wel meevalt met de verturving of omdat de wijk anders gekleurd is geworden? (in Den Haag kan ik me voorstellen dat de PVV stemmende wijken nu Denk stemmen bijvoorbeeld, maar ik heb de plaatjes van de vorige verkiezingen niet bekeken.. en toen was Denk er nog niet, bedenk ik me nu, dus dat gaat niet op).

Verspreiding is inderdaad beter, maar als ik het stukje uit het Parool goed lees, is dat niet wat er gebeurd. Het integreert niet maar blijft bij elkaar klitten...

Kan het dan trouwens uberhaupt goed werken, integratie? Zijn er voorbeelden waar grote groepen van verschillende afkomst naadloos samenleven? (vraag ik me hardop af op dit moment).
Of is, in het slechtste geval, het gewoon niet haalbaar omdat mensen het niet kunnen...? (dat laatste is wel een beangstigend idee)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:22

Celiien schreef:
Nee maar in Urk en Volendam zijn ze tegen alles wat van buiten de dorpsgrenzen komt (lekker even generaliserend, en een luchtig grapje _O- )

Ik denk dat dat ook meespeelt inderdaad. Een angst voor het onbekende en Wilders weet dat heel goed te bespelen. Ik denk ook dat Wilders niet zo dom en achterlijk is als iedereen denkt, ik denk dat hij heel goed weet waar hij mee bezig is. Wat dat dan zou moeten zijn is mij alleen niet helemaal duidelijk :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:30

Cer schreef:
want de moslims zijn er toch al langer dan dat de PVV stemmen haalt? Of zijn er nog veel meer Moslims bijgekomen de laatste paar jaren waardoor dat wat jij schrijft, kan gebeuren?

Joden waren ook al langer in Duitsland dan dat Hitler aanhang kreeg ;)
M.a.w. Is het probleem de Moslims? Of iemand die een zondebok nodig heeft over de rug waarvan hij/zij macht wil krijgen.

Stel dat in een wijk 50 Autochtone Nederlandse gezinnen wonen (even gemakkelijk uitgaan van 2 stemgerechtigden per gezin). Daar komen ineens 10 Moslimgezinnen bij. Van de autochtonen in die wijk gaat 75% PVV stemmen.
Vier jaar later wonen er in die wijk 60 autochtone gezinnen (wederom 2 stemgerechtigden) en 30 Moslimgezinnen.
Er wonen nu 120 stemgerechtigde autochtonen in die wijk. Eerder stemden 75 personen (75%) PVV, nu stemt nog maar 60% van die autochtonen PVV. Dat zijn 72 personen...

In de eerste situatie (ervanuitgaande dat die moslimgezinnen (ook 2 stemgerechtigd) geen PVV stemmen) stemde 62,5% PVV. In de tweede situatie wonen er in totaal 180 stemgerechtigden. Daarvan stemmen 72 personen PVV, dat is op de gehele populatie 40%.

Even een voorbeeld bij de bedoeling van Janneke2.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:34

Janneke2 schreef:
Het Parool is een uitstekende krant, het locale (Amsterdam) zusje van Trouw.

Het artikel gaat over scholen en of onderwerpen bespreekbaar zijn.

Waar ik naar hintte is het mogelijke feit dat er steeds meer wijken komen, waar moslims hun intrede doen.

Dat zijn 2 totaal verschillende dingen. En tja, afdeling kreten: wat is toch precies "de integratie" en wanneer precies is die wel of niet gelukt....?

Ik heb niet gestemd op pvv maar probeer eens lekker rond te lopen in je zomerse rokje op de dunantsingel te Gouda.

Wat mij opvalt is dat het grote probleem waar echt wel meer mensen dan je denkt mee te maken heeft, zo heerlijk onder de tapijt der het is er niet wordt geveegd.
Het heeft er voor mij in ieder geval voor gezorgd dat ik never nooit meer in Gouda wil wonen en ik ben er toch echt geboren en getogen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:39

Janine ik vind het heel aardig maar ik kan niet rekenen en ik kan die percentages echt niet volgen :')

Ik snap ook niet dat in een wijk ineens meer mensen kunnen wonen als ervoor... de meeste 'pauper'-wijken kunnen niet uitbreiden dus ipv dat er mensen bijkomen, worden er mensen vervangen... het aantal mensen blijft hetzelfde maar de samenstelling verandert.

En volgens mij zegt Janneke dat het aantal PVV stemmers an sich daalt. Terwijl jij zegt dat het er net zoveel zijn maar omdat het aantal vergroot is, is het percentage gezakt.. althans, zo lees ik het. Maar nogmaals, ik kan echt niet rekenen...