Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:50

cooper schreef:
Ik heb het geluk dat die studie een mogelijkheid geworden is , maar dat geluk heeft niet iedereen natuurlijk. Doordat ik nog bij mijn moeder woon is dat mogelijk, maar mijn vriendin die alleenstaande moeder is, die krijgt die kans niet omdat het financieel niet haalbaar is.

En hogerop komen vind ik zo'n lelijk woord, want ik probeer net in mijn tekst aan te geven dat het oneerlijk is dat je beter zou zijn als je een studie genoten hebt, dat als je bijvoorbeeld schoonmaker bent je lager staat dan de bankdirecteur met studies...
Ik begrijp het wel hé tendance, maar het is gewoon niet erg eerlijk.
Alsof je minder waard bent als je geen studie gedaan hebt.

En Collie, gelukkig zijn er studies nodig voor de sociale sector, het is toch een soort controle. Maar als ik kan bewijzen dat ik door mijn studiepunten en stages van de vorige opleiding en mijn eigen ervaring als ervaringsdeskundige en de cursussen die ik er dan nog bijgevolgd heb wél geschikt ben voor de job, dan vind ik het jammer dat ik niet aangenomen wordt omdat er op mijn diploma a2 staat en niet a1 :)

Dit is niet waar. Je bent echter wel geschikter bevonden vanwege je studie achtergrond voor een bepaalde baan.
Het zou wat zijn als iedereen zomaar advocaat of arts zou kunnen worden. Niks oneerlijks aan wat mij betreft.

Ayasha
Blogger

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:52

Ik denk dat cooper het over verpleegkunde heeft in Belgie en de opleidingen van A1 en A2 schelen nagenoeg niks... :) Beide leren dezelfde handelingen enz.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:55

Ja, of opvoeder/begeleider.

En dan nog vind ik een advocaat of rechter of politieman echt niet meer waard dan de vuilnisman of de schoonmaker of de toiletdame... En het is oneerlijk in mijn ogen dat die mensen als beter beschouwd worden en daardoor meer waard zouden zijn dan de persoon die die hoge studies niet heeft kunnen doen.
dat vind ik niet eerlijk....
Het is niet dat ik het niet eerlijk vind dat studie nodig is....
Het gaat er mij om dat die studies je waarde zouden bepalen. Terwijl je niet altijd de mogelijkheid hebt om iets te studeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:57

cooper schreef:
Ja, of opvoeder/begeleider.

En dan nog vind ik een advocaat of rechter of politieman echt niet meer waard dan de vuilnisman of de schoonmaker of de toiletdame... En het is oneerlijk in mijn ogen dat die mensen als beter beschouwd worden en daardoor meer waard zouden zijn dan de persoon die die hoge studies niet heeft kunnen doen.
dat vind ik niet eerlijk....
Het is niet dat ik het niet eerlijk vind dat studie nodig is....
Het gaat er mij om dat die studies je waarde zouden bepalen. Terwijl je niet altijd de mogelijkheid hebt om iets te studeren

Dat zegt ook niemand? Iedereen is wat mij betreft gelijk en voor alle banen zijn er mensen nodig. Volgens mij worden advocaten, rechters of politiemannen ook niet als meer waard beschouwd? Niet in mijn omgeving althans.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:59

Ayasha schreef:
Ik denk dat cooper het over verpleegkunde heeft in Belgie en de opleidingen van A1 en A2 schelen nagenoeg niks... :) Beide leren dezelfde handelingen enz.

Je leert wel dezelfde handelingen, maar de theoretische achtergrond die je meekrijgt is wel zeer verschillend. Om te zeggen dat het nagenoeg niks scheelt vind ik dus nogal cru gesteld.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:00

Joman schreef:
Dat zegt ook niemand? Iedereen is wat mij betreft gelijk en voor alle banen zijn er mensen nodig. Volgens mij worden advocaten, rechters of politiemannen ook niet als meer waard beschouwd? Niet in mijn omgeving althans.

Hier wel hoor. En dat kan je alleen al zien aan het inmens grote verschil in lonen , extralegale voordelen en flexibiliteit in werkuren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:02

cooper schreef:
Joman schreef:

Hier wel hoor. En dat kan je alleen al zien aan het inmens grote verschil in lonen , extralegale voordelen en flexibiliteit in werkuren. :)

Een verschil in loon lijkt me niet meer dan normaal. Een arts heeft heel wat dure jaren studie achter de rug, maakt lange dagen en heeft veel verantwoordelijkheden. Een toiletdame heeft geen studie nodig en de verantwoordelijkheden zijn niet om over een huis te schrijven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:03

Fangio schreef:
Ayasha schreef:

Je leert wel dezelfde handelingen, maar de theoretische achtergrond die je meekrijgt is wel zeer verschillend. Om te zeggen dat het nagenoeg niks scheelt vind ik dus nogal cru gesteld.

Het scheelt hem vooral in de snelheid waarin je het moet aanleren. :)
Ik heb de cursussen doorbladerd bij mijn ex en neen. Het scheelde niet dusdanig veel dat het niet on the job aan te leren was behalve de snelheid waarin het doorlopen werd. En zeker niet zoveel dat er een dusdanig verschil in loon en doorgroeimogelijkheden moet zijn.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:29

Ayasha schreef:
Fangio schreef:

Het scheelt hem vooral in de snelheid waarin je het moet aanleren. :)
Ik heb de cursussen doorbladerd bij mijn ex en neen. Het scheelde niet dusdanig veel dat het niet on the job aan te leren was behalve de snelheid waarin het doorlopen werd. En zeker niet zoveel dat er een dusdanig verschil in loon en doorgroeimogelijkheden moet zijn.

Ik ben het niet met je eens. Bij A1 wordt veel meer aandacht besteed aan het waarom, bij het A2 veel minder. Veel van mijn oudere A2 collega's die toch nog A1 zijn gaan bijstuderen zeggen dit zelfs ook. Zeker als je op wat meer intensieve afdelingen werkt is dit een groot verschil.

Hiermee wil ik niet zeggen dat A2 verpleegkundigen minder zijn, helemaal niet. Ik ken super verpleegkundigen die A2 zijn en mensen die er niks van kunnen en A1 zijn. En op een 'normale' afdeling mag je inderdaad dezelfde handelingen stellen, maar het gaat ook om de redenatie die erachter gaat. Die mist bij A2 verpleegkundigen vaker.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:38

Joman schreef:

Puur financieel zijn advocaten en rechters in elk geval overduidelijk meer waard dan politieagenten. We vinden het immers als maatschappij logisch dat de eersten meer verdienen dan de laatste. Een beter bewijs van letterlijk 'meer waard' zou ik niet kunnen bedenken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:42

Fangio schreef:
Ik ben het niet met je eens. Bij A1 wordt veel meer aandacht besteed aan het waarom, bij het A2 veel minder. Veel van mijn oudere A2 collega's die toch nog A1 zijn gaan bijstuderen zeggen dit zelfs ook. Zeker als je op wat meer intensieve afdelingen werkt is dit een groot verschil.

Hiermee wil ik niet zeggen dat A2 verpleegkundigen minder zijn, helemaal niet. Ik ken super verpleegkundigen die A2 zijn en mensen die er niks van kunnen en A1 zijn. En op een 'normale' afdeling mag je inderdaad dezelfde handelingen stellen, maar het gaat ook om de redenatie die erachter gaat. Die mist bij A2 verpleegkundigen vaker.

Je mag dus dezelfde werken uitvoeren, dezelfde handelingen enz maar omdat je de redenering niet geleerd hebt krijg je 100en euro's minder. :) (en stijg je veel minder snel in loon terwijl je geen klap minder hard/veel werkt dan de A1'ers)
Dat er een verschil is begrijp ik, maar IMO is het verschil veel te groot, zeker gezien beide op de werkvloer even intensief en op dezelfde wijze ingezet worden. :) Een A2'er heeft niet minder verantwoordelijkheid/taken dan een A1'er.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:45

Shadow0 schreef:
Joman schreef:

Puur financieel zijn advocaten en rechters in elk geval overduidelijk meer waard dan politieagenten. We vinden het immers als maatschappij logisch dat de eersten meer verdienen dan de laatste. Een beter bewijs van letterlijk 'meer waard' zou ik niet kunnen bedenken.

Hoelang doet een politieman over z'n opleiding? Waarschijnlijk geen 10 jaar zoals dat bij een rechter wel het geval is?

Heeft imo niks te maken met meer waard. Wel met meer verantwoordelijkheden, studieduur etc.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:52

Ik vind het niet meer dan logisch dat een beroepsgroep waar veel meer studiejaren in zit, veel meer verantwoordelijkheid mee gemoeid gaat meer verdienen.

Een hart- en vaatchirurg verdiend (letterlijk en figuurlijk) i.m.o. absoluut meer loon dan iemand die op het toilet dienst heeft. Waarom zou dan oneerlijk zijn?

Als ik in plaats van deze baan een 'makkelijkere' baan zou kunnen vinden met dezelfde verdiensten dan zou ik zeker twijfelen om dat te doen. Niet omdat ik dit werk alleen voor het geld doe en zeker ook niet omdat ik het niet leuk vind, maar de stress die het me geeft eist soms wel zijn tol. Ik ben soms jaloers op mensen met een vrij 'simpele' (ja ik weet het, onaardig geformuleerd) baan waarbij ze veel minder stress (of i.i.g. andere soort stress) voor hun kiezen krijgen

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:01

Ayasha schreef:
Fangio schreef:

Je mag dus dezelfde werken uitvoeren, dezelfde handelingen enz maar omdat je de redenering niet geleerd hebt krijg je 100en euro's minder. :) (en stijg je veel minder snel in loon terwijl je geen klap minder hard/veel werkt dan de A1'ers)
Dat er een verschil is begrijp ik, maar IMO is het verschil veel te groot, zeker gezien beide op de werkvloer even intensief en op dezelfde wijze ingezet worden. :) Een A2'er heeft niet minder verantwoordelijkheid/taken dan een A1'er.

Dat verschilt misschien per werkplek, hier hebben A1 verpleegkundigen wel degelijk meer verantwoordelijkheid. Zo is een A1 verpleegkundige verantwoordelijk voor de afdeling als het diensthoofd er niet is en moeten zij toeren met de artsen.
Vandaar ook mijn mening dat het verschil wel rechtvaardig is. Ik kan me voorstellen dat als dit verschil er niet is het dan onrechtvaardig aandoet, echter heb ik dit nog niet meegemaakt, dus ook niet meegenomen in mijn mening =)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:04

Joman schreef:
Hoelang doet een politieman over z'n opleiding? Waarschijnlijk geen 10 jaar zoals dat bij een rechter wel het geval is?

Maar jij vindt dus toch dat die opleiding blijkbaar iemand meer waard maakt. Maar waarom moet iemand met langere studieduur gecompenseerd worden? Vooral in de situatie dat de studie (zoals het was en zoals het hoorde) door de maatschappij bekostigd werd?

Meer verantwoordelijkheden lijkt me verder onzin. Ik zou niet weten hoeveel meer verantwoordelijkheden je precies kunt hebben dan als agent, wiens handelen letterlijk tot leven en dood kan leiden van zichzelf en anderen.

Dat zijn verhaaltjes om voor jezelf goed te praten waarom we sommige mensen wel degelijk 'meer waard' vinden dan anderen, alleen... dat is precies het probleem. Het is niet terecht.

Qua rottijden en werk zou ik zeggen dat we politieagenten veeeeeeel beter zouden moeten belonen, en dat ze veel beter zouden verdienen. Maar als je 'HR-medewerker' op kantoor bent van diezelfde politie, verdien je een stuk meer. Zonder uitgescholden te worden, zonder in ongelukken iemands leven te redden of juist de dood te moeten vaststellen, terwijl je gewoon zowel kerst als oud en nieuw vrij bent, en de weekenden, en 's nachts.

Ons waarderingssysteem is vreemd. Met werkelijke verantwoordelijkheden of de zwaarte van het werk heeft het in elk geval niks te maken.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:04

Maar het is toch ook logisch dat een beroep met meer studiejaren en verantwoordelijkheid meer verdient?
Dat is toch niet oneerlijk?

Natuurlijk iedereen heeft een andere grens van 'kunnen'.
Het is misschien oneerlijk dat sommige mensen niet verder kunnen studeren dan anderen door welke reden dan ook.
Maar dat betekent niet dat die mensen minderwaardig zijn.

Ik studeer en de uren daarnaast ben ik meestal aan het werk om het allemaal te betalen.
Wanneer ik klaar ben verdien ik meer dan een monteur.
Ik ben mij er echter wél van bewust dat ik die monteur nodig heb wanneer mijn vaatwasser stuk gaat.
Zelf krijg ik hem namelijk niet meer aan de praat.
Ik kijk dan ook niet neer op een monteur omdat ik "hoogopgeleid ben en meer verdien".
Ieder zijn eigen vakgebied. En het ene vakgebied heeft nu eenmaal meer studiejaren en een hoger salaris en vereist een hoger intelligentieniveau (verbanden kunnen leggen, snel inspelen op situaties, werken met geavanceerde systemen).
Ik wil ook wel het salaris van een hartchirurg, maar mijn hemel ik zou bezwijken onder de verantwoordelijkheid :')

Overigens vind ik dat beroepen met "gevaar", daarvoor een toeslag zouden moeten krijgen.
Politie, brandweer. Van defensie weet ik bijvoorbeeld dat die toeslag er wel is.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 21-05-15 11:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:07

Shadow0 schreef:
Joman schreef:

Maar jij vindt dus toch dat die opleiding blijkbaar iemand meer waard maakt. Maar waarom moet iemand met langere studieduur gecompenseerd worden? Vooral in de situatie dat de studie (zoals het was en zoals het hoorde) door de maatschappij bekostigd werd?

Meer verantwoordelijkheden lijkt me verder onzin. Ik zou niet weten hoeveel meer verantwoordelijkheden je precies kunt hebben dan als agent, wiens handelen letterlijk tot leven en dood kan leiden van zichzelf en anderen.

Dat zijn verhaaltjes om voor jezelf goed te praten waarom we sommige mensen wel degelijk 'meer waard' vinden dan anderen, alleen... dat is precies het probleem. Het is niet terecht.

Qua rottijden en werk zou ik zeggen dat we politieagenten veeeeeeel beter zouden moeten belonen, en dat ze veel beter zouden verdienen. Maar als je 'HR-medewerker' op kantoor bent van diezelfde politie, verdien je een stuk meer. Zonder uitgescholden te worden, zonder in ongelukken iemands leven te redden of juist de dood te moeten vaststellen, terwijl je gewoon zowel kerst als oud en nieuw vrij bent, en de weekenden, en 's nachts.

Ons waarderingssysteem is vreemd. Met werkelijke verantwoordelijkheden of de zwaarte van het werk heeft het in elk geval niks te maken.

Volgens mij heb jij het over het meer waard zijn, niet ik.
Het waarderingssysteem is naar mijn mening alleen vreemd voor diegenen die zich blijkbaar ondergewaardeerd voelen. Ik vind niks vreemds aan het waarderingssysteem. Imo heeft het wel degelijk te maken met verantwoordelijkheden en studieduur.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:09

Wordt een rechter niet al gecompenseerd voor zijn studeren doordat ie niet in de vuurlinie staat zoals die politieman en over het algemeen aangenamere uren heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:13

Ayasha schreef:
Wordt een rechter niet al gecompenseerd voor zijn studeren doordat ie niet in de vuurlinie staat zoals die politieman en over het algemeen aangenamere uren heeft?

Aangenamere uren? Dan ken jij de werkdruk en de uren die een rechter maakt niet. Sterker nog, een rechter wordt naar mijn idee onderbetaald voor hetgeen hij doet.
imo staat een rechter iedere dag in de vuurlinie. Een rechter kan namelijk besluiten iemand zijn of haar vrijheid af te nemen. Het grootste goed dat iemand kan bezitten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-05-15 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:14

Ayasha schreef:

Dat zijn toch keuzes die je maakt? Een politieman hoeft niet perse politieman te worden.
Die man/vrouw voelt een "roeping" en gaat daarom bij de politie.
Wel zou er een toeslag moeten zijn, zogenaamd "gevarengeld". Die mening deel ik wel.
Maar een politieman en rechter een gelijk salaris betalen? Nee.
Een rechter heeft aangenamere uren? Daar heb ik toch echt mijn vraagtekens bij en ik weet uit eerste hand dat die aangename uren makkelijk rekbaar zijn tot wat minder aangename uren.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 21-05-15 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:14

Dat doet een politieman indirect ook; hij brengt 'm immers voor.

Snorlex; en een rechter hoeft niet perse jaren en jaren te studeren, die kan ook politieman worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:15

Volgens mij hebben de meesten hier geen idee waar ze over praten. Ik durf met zekerheid te zeggen dat chirurgen, advocaten en rechters minimaal 60u in de week maken, met uitloop naar 70 of 80u. Dat relatief hoge loon is dus niet zo hoog als je je bedenkt dat zij overuren niet krijgen uitbetaald.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:15

Nee maar als je die hersencapaciteit hebt, waarom zou je hem dan niet gebruiken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:16

Maar dat is dan toch een KEUZE. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:16

Ayasha schreef:
Dat doet een politieman indirect ook; hij brengt 'm immers voor.

Snorlex; en een rechter hoeft niet perse jaren en jaren te studeren, die kan ook politieman worden.

Dat is tot aan de deur. Een politieman beslist helemaal nergens over.