Lusitana schreef:Bedankt voor de link! Deze informatie was er niet toen de kranten over het DNA schreven. Ik ging uit wat de media toen meldden.
Ik weet dat ze maanden op de resultaten moeten wachten en ik kan me herinneren dat er nogal wat te doen is geweest om het feit dat het vernietigd was.
En dat klopt toch wel met wat hier staat volgens mij.
Waar het mis is gegaan is gewoon bekend. Het rapport is vertaald naar het Portugees en gedeeld autoriteiten in Portugal. Daar heeft iemand er een slechte samenvatting van gemaakt waarbij veel belangrijke informatie buiten spel werd gelaten en die samenvatting is gedeeld met het onderzoeksteam.
Pin me er niet op vast, het is al laat (ik zie inmiddels scheel en heb geen zin het onderzoek weer door te spitten).
Voor een positieve DNA match heb je tenminste 19 markers nodig. In monster 3 (a of b) is DNA aangetroffen van 3 tot 5 personen met 37 markers in totaal. 15 daarvan waren markers die ook in Maddies DNA aanwezig waren.
Maar zoals te lezen in het volledige verslag zijn diezelfde 15 markers aanwezig in het DNA van vele medewerkers op het lab, pak 3 blanke mensen en je hebt waarschijnlijk in hun DNA bij elkaar die 15 markers. Het zijn geen bijzondere of specifieke markers. Het sluit niet uit dat het monster DNA van Maddie bevat, maar het zou evengoed DNA van een heel groot deel van de blanke bevolking kunnen zijn. Het is dus niet specifiek te linken aan Maddie of zelfs aan maar 1 persoon. het was niet eens te zeggen waarvan het DNA afkomstig was (bloed, speeksel, urine, sperma, huidcellen enz.)
Dat feit is dus samengevat als, ”in monster 3A (of B) zijn 15 markers gevonden die overeen komen met het DNA van Maddie”.
Met dat ”feit” is het onderzoeksteam in Portugal volledig de focus gaan leggen op de ouders, dit werd natuurlijk vanuit het onderzoeksteam ook gelekt. De media ging ermee aan de haal en het circus was compleet.
En omdat men zo overtuigd was van het DNA bewijs heeft ook niemand de moeite genomen de monsters weer op te vragen binnen de daarvoor gestelde periode en zijn de monsters dus, na het aflopen van het daarvoor gestelde termijn, vernietigd volgens protocol.
Bron zal ik morgen zoeken als je dat wilt, maar dit is gewoon gedocumenteerd en openbaar dat het op deze manier is “mis gegaan”. Het hoofd van het onderzoeksteam heeft niet zomaar zijn baan verloren, er zijn grote fouten gemaakt.
Oh ja, het enige DNA in de auto dat toegeschreven kon worden aan 1 specifiek persoon in de zaak, is gevonden op de sleutel en behoorde toe aan Gerry. Op zich niet heel vreemd toch?