Grote brand in Moerdijk (GRIP 4) bij chemicaliënbedrijf.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:58

StillAngel schreef:
Nee tuurlijk geen schadelijke stoffen gevonden..

Ik ben blond maar is dit logisch?:

'De deeltjes in de lucht zijn zeer kankerverwekkende stoffen'

Tegelijkertijd:

'Het is echt geen gevaar voor de volksgezondheid'

Nog iets dat op wikileaks gaat ;)

Nogmaals, als de zooi hoog genoeg de atmosfeer in is geblazen bij de brand (en dat kan best het geval zijn met zo'n forse brandhaard) verwaait het en is het percentage giftige stoffen in de lucht niet 'gevaarlijk' en dus géén gevaar voor de volksgezondheid. Ik zeg niet dat dat hier het geval is, en voorzichtigheid is natuurlijk sowieso geboden, maar het kán...

VDB

Re: Grote brand in Moerdijk (GRIP 4) bij chemicaliënbedrijf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:03

Ik help het iedereen hopen! :j

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:05

Ja tuurlijk, ik ook, en ik ben geen chemicus en ik weet ook echt niet hoe het hier zit, maar ik bedoel alleen maar te zeggen dat het kán..

En laten we eerlijk wezen, ik ga voorlopig niet met m'n hond naar zwijndrecht (veerplaat, ligt tegenover puttershoek) om te rennen, dus ik ben ook voorzichtig :P Maar we hoeven niet meteen dat soort uitspraken te weerleggen, want het is gewoon theoretisch mogelijk :)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:07

Ik begrijp niet dat mensen hele lange stukken gingen wandelen met de hond, echt niet....
Vrienden van mij zagen dit vanuit hun huiskamer dat er "gewoon" gewandeld werd met de hond (Moerdijk)
En dát, terwijl een hond toch maar met 1 ding bezig is tijdens een wandeling: snuffelen, snuffelen en nog eens snuffelen.....

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:10

Ja dát snap ik ook niet, zeker niet nu er nog zoveel onzekerheid is wbt de schadelijkheid van de zooi op de grond := ik neem mijn hond op het moment ook niet mee voor lange wandelingen.. Van het weekend gaan we wel lekker naar loon op zand ofzo, 'schone' omgeving opzoeken ;)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:12

Hoe noordelijker hoe beter, Neej.... ;-)
Kreeg net ook te horen dat er mensen zijn die plastic diepvrieszakjes om de voeten van de honden doen zodra ze gaan wandelen. :D
Bang dat de honden dat spul van hun voeten aflikken zodra ze weer in huis zijn.... :Y)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:12

Ik werk zelf (al jaren) in de petrochemie als veiligheidskundige dus maak dit soort gasontsnappingen/branden vaker mee. En ook al ben ik gediplomeerd gas analyst...kan mijn neus me ook perfect vertellen met 80% vd stoffen waar ik mee te maken heb.

Ik las dat de stoffen die vrijgekomen zijn benzeen, tolueen, ethyloxide zijn....dit zijn allemaal heel vluchtige stoffen (ook de reden vd explosies...ze hebben een laag vlampunt)

dit is gunstig, aangezien ze dus voor een groot deel verbrand zijn bij de explosie! roetdeeltjes zijn altijd giftig (zo ook de aangebrande biefstuk op de bbq) en als ze neergedaald zijn op mijn weides...dan zou ik de boel onder laten ploegen en opnieuw inzaaien....maar wat mijn paarden betreft ben ik uber-voorzichtig :D en waarschijnlijk veel te gek ! maar dit zou ik doen ivm roetdeeltjes en niet ivm de stoffen die vrijgekomen zijn. Een paar fikse regenbuien in de komende maand zullen ws het probleem ook oplossen :+ maar daar heb ik geen verstand van!

Deze stoffen ruik je al bij 0.5ppm (ingewikkelde formule) dus je ruikt ze ver voordat ze echt gevaar opleveren.

Jullie spreken over een "chemische" lucht dit stelt mij enigzins gerust want dan vermoed ik (nogmaals: heb geen inside info) dat het om een solvent (lijm) lucht gaat ?
De meest kankerverwekkende stoffen hebben jiust een heel zoete lucht...zo ruikt benzeen naar ...bitterkoekjes ! en fosgeen...naar net gemaaid gras !

Ik werk (project basis) voor de Shell's, Total's, Exxon Mobil's, BP's all over the place. Ongelukken gebeuren met enige regelmaat met dit soort stoffen. Dit is echter perfect de 1e 24 uur terug te zien in urine, daarna in het bloed (als het echt ernstig zou zijn) Ik mag aannemen dat vee en grondmonster gemonitord worden.

Omdat ik al jaren op dit soort bedrijven werk ben ik ook al vaak blootgesteld aan veel te hoge concentraties, ik lig daar niet wakker van, hoewel ik emmissies natuurlijk probeer te beperken en elimineren.

Los daarvan...heb ik met krullende tenen gekeken naar de beelden van de bluspogingen. Helaas zijn we in NL aangewezen op een vrijwillige brandweer. De pogingen om dit soort branden te blussen met water....met de kennis die ik heb via de nieuwsberichten, hebben ze het met water ws alleen maar erger gemaakt. Deze stoffen blijven namelijk drijven op water..waardoor het vuur zich nog verder kon verspreiden. Het schuimdeken, zoals de brandweer van Shell uiteindelijk heeft aangelegd is de enige manier.

Verder vermoed ik (uit ervaring met dit soort bedrijven) dat er qua opslag niet werd voldaan aan de eisen (scheiden van chemicalien, sprinklerinstallaties/schuim, etc.) Dit mag nooit zo uit de hand lopen. De wettelijke (Seveso) controles van de overheid die op de bedrijven waarop ik werk zijn uitgebreid, en heel professioneel. Chemiepack was ws een kleiner bedrijf dat niet zulke intensieve controles had- wel 50 werknemers, maar geen "eigen" brandweer. De bedrijven waar ik werk hebben 24/7 een eigen brandweer, die vaak beter uitgerust zijn dan de stadsbrandweer.

Niets ten nadele van de brandweer trouwens...helaas krijgen ze niet betaald voor wat ze doen, en doen ze dit naast hun normale 9-5 baan: petje af!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:15

Mist, wat ik begrepen heb (en daarom waren toch ook die enorme wagens van gilze-rijen er?) is dat ze bezig waren de brand te blussen met schuim, en de omliggende gebouwen nathielden met water..? Maar dat kan ik natuurlijk ook verkeerd begrepen hebben :+

VDM, tja, of zuidelijk genoeg ;) Die wind stond hoe dan ook richting noord, dus denk dat als je onder moerdijk zit, er al gauw niets meer aan de hand is qua gevaarlijke stoffen.. Misschien moeten we zeeland op gaan zoeken ofzo ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:18

Neej schreef:
Ja tuurlijk, ik ook, en ik ben geen chemicus en ik weet ook echt niet hoe het hier zit, maar ik bedoel alleen maar te zeggen dat het kán..

En laten we eerlijk wezen, ik ga voorlopig niet met m'n hond naar zwijndrecht (veerplaat, ligt tegenover puttershoek) om te rennen, dus ik ben ook voorzichtig :P Maar we hoeven niet meteen dat soort uitspraken te weerleggen, want het is gewoon theoretisch mogelijk :)

Grappig, daar loop ik ook vaak :D

Ik zou het trouwens niet vermijden nu hoor. Hond moet ook zijn beweging hebben en ik wil ook wel een "frisse" neus halen ;)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:19

Zo, een expert in da house! ;-)
Kan jij ons dan iets meer vertellen hoe over het algemeen een bedrijfsnoodplan bij dit soort bedrijven eruit hoort te zien?
Zelf heb ik voor meerdere bedrijven een bedrijfsnoodplan gemaakt en is het algemeen bekend dat de brandweer een kopie hiervan krijgt. Ze behoren ook de risico's (inventarisatie) in het plan te benoemen zodat de brandweer weet hoe en op welke plek prioriteit van behandeling heeft.

Dit bedrijf is een paar jaar terug al op de vingers getikt, zie mijn vorige posts. Een brandweer die niet op de hoogte is van een kloppend bedrijfsnoodplan, weet dus ook niet 123 hoe te handelen. :-)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:20

Goof, ik ga dan wel even ergens anders heen voor een poosje :P kom er toch niet dagelijks :P Maar leuk joh, misschien kom ik je nog eens tegen :D Herkenbaar aan een roodwit ren-monster ;) (maar goed, die lopen er meer, vriendinnetje heeft er 5 en die loopt er bijna dagelijks ;) )

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:36

Ohh, Mist, je weet waar je het over hebt! :D

Ben even benieuwd welke stof een metaalachtige smaak in de mond tetweeg brengt? Weet je dat toevallig? Ik moest er van hoesten en daarna die rare smaak in mijn mond die na 3x spoelen en een glas melk weg was! :D

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:58

Iemand in een ander topic zei dat er weer wagens heen gingen, even gespiekt en ja hoor:

Zojuist:

Citaat:
: PRIO 1 SLHEL CHEMIE PACK VLASWEG 4 MOERDIJK (1106) BINNENBRAND INDUSTRIE (INC: 04) (CLASSIFICATIE: ZEER GROTE BRAND)
Regio : [MWB] Regio 20 - Midden en West Brabant

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:01

En Reminder:

Quote OB:
Volgens directeur Gerard Spiering van Chemie-Pack is nog niet bekend hoe groot de schade voor zijn bedrijf is, maar zeker is dat het in de vele miljoenen loopt.

Donderdagavond geeft hij in het TV-programma Nieuwsuur een toelichting, om 22.00 uur op Nederland 2.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:04

brandweerspotters als bron?

is het dan niet gewoon een wissel van ''dienst''? die geeft Brandweerspotters ook weer namelijk ;)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:06

@Neej; ik had begrepen dat de brandweer van Shell als eerste met de schuimwagens aankwam, wat ook logisch zou zijn aangezien zij dit altijd op voorraad moeten hebben...de "normale" brandweer zou er wat langer over doen om dit in te zetten omdat ze dat bij de gemiddelde woningbrand/kantoorpand niet nodig hebben

@VDB: Dit bedrijf (vermoed ik) valt niet onder de zware (seveso)wetgeving waar ik dagelijks mee te maken heb. Zoals jij ws weet is er per "chemische stof" vastgeleged onder welke wetgeving het valt per hoeveelheid. Ik vermoed dat de millieuvergunning zal uitwijzen dat ze altijd "net" onder de wettelijke grens zullen zitten. Als (fictief !! ) voorbeeld: je mag bv 100.000L Phenol opslaan zonder bijkomende maatregelen van structurele aard, maar slechts 200L HF (waterstoffluoride) ik noem maar iets.
Ik weet niet jij precies doet qua noodplannen, maar voor elk project maak ik die ook idd, los van wat de raffinaderij of chemische plant al heeft....bij projecten heb je altijd een piek aan manpower (dus dagelijks werken er bv 1000man op een fabriek...in een project situatie heb je er 3000: groter risico op slachtoffers)

Projecten vallen onder de wet "tijdelijke mobiele bouwplaatsen" waarbij idd de overheid ook nauw betrokken is (meldplicht) Ik ben gewend om ook de brandweer (zowel de "eigen" als de stadsbrandweer) een kopie te geven- bovendien heb ik altijd een kopie in de auto liggen. Het schiet niet echt op als deze bij brand op kantoor ligt :+ bovendien maken we in dit soort situaties extra evacuatie en rescue plannen voor besloten ruimtes etc.

@ Tallie: als je zegt metaalachtig dan denk ik aan zout ? is er HCL (zoutzuur) vrijgekomen bij de brand toevallig ?

Ik kan de berichtgeving niet zo goed volgen aangezien ik in Belgie werk momenteel en geen internet heb :(

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:07

Aha, eindelijk gesprek met directeur !!!
Nederland 2

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:07

Zeer hoge stoffen in het water geconstateerd....

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:09

Naaltje schreef:
brandweerspotters als bron?

is het dan niet gewoon een wissel van ''dienst''? die geeft Brandweerspotters ook weer namelijk ;)

Nee, iemand hoorde enkel auto's toen ben ik gaan kijken op www.112meldingen.nl

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:09

Een oud brandweer man aan het woord op Ned 2

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:10

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:10

Bestemmingsplan van 20 jaar geleden...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:11

Verschrikkelijk die sloten, zien jullie de beelden ook???
Ned 2

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:19

Vandaag had een stalgenoot de paarden bij ons buiten (in een zandpaddock) gezet. Vlak daarna kwam er iemand van de milieudienst die haar waarschuwde dat ze direct de paarden binnen moest halen. Volgens hem was het nog onverstandig om ze buiten te zetten en ze hebben de rest van de dag (helaas) dus binnen gestaan.

Offtopic: lees dat er hier mensen zijn die ook regelmatig op de veerplaat lopen. Grappig, daar loop ik (bijna) elke dag. Ik heb een Duitse Herder teef btw :) .

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:38

Heb het vandaag niet gekeken wilde het even van me af zetten. Maar wat lees ik nou? Weer een brand, zelfde locatie of is het gewoon een wissel van de ploeg geweest?

Heb enkelt vanuit ATM begrepen dat zij het vervuilde bluswater zullen gaan oplsaan en uiteindelijk verwerken. Maar eer al dat vervuilde water opgezogen is evenals de sloten etc dat zal lang duren gezien er altijd resten achter zullen blijven.

Zijn ze nog aan het na blussen en weten ze ook hoe lang dat nog gaat duren?