Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:08

Maar de vraag is wat dat precies zegt JaneSmith.
Want als je mij zou vragen wat er zou moeten gebeuren zou ik stemmen voor een rechts kabinet, al dan niet met gedoogsteun.

Want alhoewel ik een links gedachtengoed heb, vind ik twee dingen:

- er is ook een meerderheid voor rechts, paars plus is mislukt. Dus dit is de juiste keuze in een democratie en heeft de voorkeur van de VVD (de winnaar verkiezingen).

- laten ze maar bewijzen dat de denkbeelden die de rechtse partijen willen doorvoeren ook daadwerkelijk werken. Ik verwacht dat ze net als andere 'kleur' kabinetten aanlopen tegen het feit dat de samenleving ingewikkelder in elkaar zit dan je in een verkiezingsprogramma of een regeerakkoord bij elkaar kunt verzinnen/schrijven, maar ik ben oprecht benieuwd wat er van komt.

Er zullen slachtoffers vallen bij een rechts kabinet. Dat is rot voor de slachtoffers. Maar bij een midden of een links kabinet zullen ook slachtoffers vallen. Of mensen die vinden slachtoffer te zijn.

Voor mij persoonlijk is zo'n kabinet natuurlijk goed. Ik hoef minder belasting te betalen, mijn premies gaan niet omhoog, ik kan de hypotheekrente van mijn relatief dure huis blijven aftrekken en ik kan zelfs rustig een duurder huis kopen. Ik ben ook niet gelovig, dus daar heb ik ook al geen last van. Ik kan lekker over de snelweg blijven rijden zonder daarvoor meer te betalen. En dat het milieu er niet beter van wordt... ? Ik heb toch geen kinderen. En mijn tijd zal het wel duren 8-)

Ik vind alleen (persoonlijk) dat omdat ik het goed heb, ik ook met alle plezier mee wil betalen voor mensen die minder geluk in het leven hebben gehad (in financieel opzicht) dan ik. Ik denk dat ik graag mijn huidige financieel plezierige positie had willen verruilen voor een lijf zonder chronische pijn ;) :D

Dus alles is betrekkelijjk :j

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:18

PattyOosten schreef:
janesmith schreef:
Met het hele grote verschil dat 63% van de Nederlanders het eens is met de PVV, anders zouden ze het geen goed idee vinden dat die deel uitmaken van een coalitie. Want als er één ding geen geheim is in Nederland, dan is het wel waar de PVV voor staat.

Kiezers zien gedoogsteun Wilders zitten
DEN HAAG - Gedoogsteun van de PVV aan een minderheidskabinet van VVD/CDA vindt 63 procent van de Nederlanders een goed plan. Dat blijkt zondag uit een onderzoek van opiniepeiler Maurice de Hond. Onder kiezers van zowel PVV, VVD als CDA ligt dat percentage zelfs boven de 80 procent.

Lees verder >>>

Als je het onderzoek van Maurice goed had gelezen, wist je dat dit er niet in staat. 63% van de ondervraagden vinden de opstelling van Wilders goed, als hij gedoogsteun wil geven aan een minderheidskabinet CDA/VVD. Dat is iets heel anders ;)

Ik zou zeggen dat je effe de kranten en Maurice de Hond moet verwittigen dat ze volgens jou een foutje gemaakt hebben, daar ze allemaal hetzelfde schrijven en ik alleen van jou een andere uitleg lees. _O-

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:46

janesmith schreef:
Ik zou zeggen dat je effe de kranten en Maurice de Hond moet verwittigen dat ze volgens jou een foutje gemaakt hebben, daar ze allemaal hetzelfde schrijven en ik alleen van jou een andere uitleg lees. _O-

Misschien zelf even het onderzoek lezen?? :(:)

RoodZonnetje

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:48

Nee joh, Jane heeft helemaal gelijk. Je kan beter op de media afgaan dan op de bron zelf :) Logisch toch, dat de media het beter weten dan de onderzoekers?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:49

janesmith schreef:
Met het hele grote verschil dat 63% van de Nederlanders het eens is met de PVV, anders zouden ze het geen goed idee vinden dat die deel uitmaken van een coalitie. Want als er één ding geen geheim is in Nederland, dan is het wel waar de PVV voor staat.

Dat is een wat te korte conclusie. Als mij gevraagd zou worden of ik de houding van Wilders in dit opzicht goed vind zou ik ook ja antwoorden. En in de huidige situatie vind ik dat er een kabinet moet komen, en wegens gebrek aan andere opties moet dat dus met de PVV.

Ik zou dus onder die 63% vallen die ja zou antwoorden, maar ik ben het heel nadrukkelijk niet eens met de PVV.

Voor mensen die het andere topic niet meelezen: het onderzoek waar in de krantenartikelen naar verwezen wordt, vraagt NIET of mensen het eens zijn met de pvv. Dit is de vraag die gesteld wordt:

"q14::Wilders heeft aangegeven dat hij eventueel zal instemmen met een regering van
    VVD+CDA met gedoogsteun van PVV. Vindt u dat een goede opstelling van Wilders?"

Ja: 63%
    Nee: 30%
    Weet niet: 7%

(Bron: PDF of link en dan kiezen voor "25-07-2010: Oordeel over kabinetsformatie na stoppen Paars Plus")

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:13

PattyOosten schreef:
janesmith schreef:

Misschien zelf even het onderzoek lezen?? :(:)

Ik heb zelf aan het onderzoek meegedaan en weet precies welke vragen er gesteld werden. Daar zat ook een vraag bij wat ik vind van een kabinet van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV.
Hoe kom jij er bij dat wat in de kranten staat gebaseerd is op die vraag No 14 die jij aanhaalt? Alleen vanwege het getal 63%???
Je trekt conclusies die geheel voorbarig zijn en presenteert ze als waarheid. :n

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:16

janesmith schreef:
Hoe kom jij er bij dat wat in de kranten staat gebaseerd is op die vraag No 14 die jij aanhaalt? Alleen vanwege het getal 63%???

Op welke vraag is het dan wél gebaseerd?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:16

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:44

Heb ik gelezen maar dat zegt helemaal niks. Wie weet zijn er twee vragen waar allebei het antwoord 63% van is. Jij doet net alsof het een het ander uitsluit. Omdat jij de vraag niet kunt vinden betekent nog niet dat hij niet bestaat.
Luister maar eens naar de NOS nieuwsuitzendingen. Hebben die het ook fout gelezen volgens jou? _O-

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:46

Zoals ik het zie is ook vraag 14 de belangrijkste vraag op dat gebied en die past ook bij de uitspraak in de diverse kranten, wat me verder opvalt is dat er toch een meerderheid vindt dan een combi CDA+VVD+PVV het meeste recht doet aan de uitslag.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:48

Nikka schreef:
een meerderheid vindt dan een combi CDA+VVD+PVV het meeste recht doet aan de uitslag.

Vind ik wel logisch, da's toch het meest reële democratische :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:52

janesmith schreef:
Heb ik gelezen maar dat zegt helemaal niks. Wie weet zijn er twee vragen waar allebei het antwoord 63% van is. Jij doet net alsof het een het ander uitsluit. Omdat jij de vraag niet kunt vinden betekent nog niet dat hij niet bestaat.
Luister maar eens naar de NOS nieuwsuitzendingen. Hebben die het ook fout gelezen volgens jou? _O-

Ja, net als jij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:57

janesmith schreef:
Heb ik gelezen maar dat zegt helemaal niks. Wie weet zijn er twee vragen waar allebei het antwoord 63% van is.

Er is inderdaad nog een vraag waar 63% ja op geantwoord heeft :j

"q05::De kabinetsformatie gaat de volgende fase in. Ruud Lubbers is aangesteld als
informateur. Vindt u dat een goede keuze?"

Ja: 63%
Nee: 19%
Weet niet / geen mening: 18%

Maar het lijkt me niet dat die ermee verward is.

Overigens ben ik nog steeds benieuwd waarom je een indirecte bron als de kranten betrouwbaarder acht dan een rechtstreekse bron zoals de resultaten van het onderzoek zelf?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:00

PattyOosten schreef:
Overigens ben ik nog steeds benieuwd waarom je een indirecte bron als de kranten betrouwbaarder acht dan een rechtstreekse bron zoals de resultaten van het onderzoek zelf?

Vind je het erg dat ik veel meer geloof hecht aan de interpretatie van het NOS nieuws, NOP en de tientallen kranten, dan aan die van jou? ;-)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:04

janesmith schreef:
Vind je het erg dat ik veel meer geloof hecht aan de interpretatie van het NOS nieuws, NOP en de tientallen kranten, dan aan die van jou? ;-)

Ik ben vooral benieuwd waarom je meer waarde hecht aan het NOS Nieuws dan aan de directe bron. Je hoeft PattyOosten niet te geloven, maar het zou wel interessant zijn om te weten waarom je de onderzoeksresultaten op de site van Maurice de Hond niet gelooft.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:05

janesmith schreef:
Vind je het erg dat ik veel meer geloof hecht aan de interpretatie van het NOS nieuws, NOP en de tientallen kranten, dan aan die van [jou] de bron zelf? ;-)

Ja

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:13

Vette pech.
*einde aan nutteloze discussie*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:15

janesmith schreef:
Vette pech.

Voor de goede orde: je vindt het dus niet belangrijk om de gegevens van het onderzoek zelf te gebruiken, ook al geven die duidelijk een andere indruk dan de krantenberichten? Ok, ik denk dat dat voor de lezers duidelijk genoeg is :j

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:16

janesmith schreef:
Vette pech.

Zo nutteloos vind ik het niet anders, Jan schreef een stemmingsmakende post. Die blijkt niet correct te zijn, en daar werd hij op gewezen. Op die manier kun je wel van alles gaan roepen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:18

Ik ga toch maar voor hetgeen op de site van de betreffende opiniepeiler staat. En dat is toch nét even anders ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:46

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:

Ik ben vooral benieuwd waarom je meer waarde hecht aan het NOS Nieuws dan aan de directe bron. Je hoeft PattyOosten niet te geloven, maar het zou wel interessant zijn om te weten waarom je de onderzoeksresultaten op de site van Maurice de Hond niet gelooft.

Vooral omdat Janesmith aangeeft zelf aan dat onderzoek meegedaan te hebben...

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:32

Wie nog enigszins de illusie had dat Nederland na de moord op Professor dr. W.S.P. Fortuyn 6 mei 2002 een ander politiek klimaat zou krijgen heeft deze snel moeten laten varen. Over tweeënhalf jaar komt zijn moordenaar Volkert van der Graaf vrij en het Nederlandse politieke klimaat is onveranderd gebleven. Op geen enkele wijze hebben politici de laatste jaren laten blijken dat met de opkomst van Geert Wilders van de PVV er op inhoud het politieke debat is aangegaan. Met een onbegrensde onbeschaafdheid van ‘top’ politici, waaronder Alexander Pechtold (D66) en Eberhard Van der Laan (PvdA) worden er volop inferieure ongefundeerde statements verkondigd die in beeldvorming een grote gelijkenis tonen met hetgeen wijlen Professor dr. W.S.P. Fortuyn is toegewenst. U weet hoe dat eindigde.

Demoniseren

Het demoniseren van je tegenstander lijkt politiek verantwoord te zijn en verheven tot het enige machtswapen van politici die menen de wijsheid in pacht te hebben. Diezelfde wijsheid die ons land bijna economisch kapot heeft gemaakt. Die wijsheid die meer dan een honderd miljard kostende mislukte integratie heeft opgeleverd. Die wijsheid die ons onderwijsstelsel naar de afgrond heeft gebracht en diezelfde wijsheid die onze zorg onbetaalbaar heeft gemaakt. In de aanloop naar de verkiezingen in 2002 kwam Fortuyn met gedegen oplossingen niet alleen voor deze maar voor vele andere, nog steeds actuele problemen. Problemen waarop geen enkele politicus een inhoudelijk antwoord had, laat staan oplossing. Waarbij een hele generatie linkse politici, Melkert, Kok, Rosenmöller etc. als marionetten werden weggevaagd en waarbij hen niets anders restte dan alleen Fortuyn’s portefeuille Islamisering en Integratie te bekritiseren omdat het voornamelijk de minder bedeelde maar ó zo beschermde criminele allochtoonse achterban van diezelfde linkse elite betrof.

Demonisering Fortuyn

De parallellen zijn duidelijk. De verbale ‘debat’ contouren van partijen in de politieke arena in 2002 jegens Fortuyn vertonen nu eenzelfde patroon jegens Wilders van de PVV. Ter vergelijk, beschrijf ik eerst enige demoniserende citaten[1] jegens Fortuyn. (Verw. Rapport Commissie Haak).

Roger van Boxtel D66-minister,

21 september 2001, geciteerd in Rotterdams Dagblad 'Hij is volstrekt onverantwoord bezig. Misschien is Levensgevaarlijk Nederland een betere naam voor zijn partij.'

Thom de Graaf (D66), 9 februari 2002 op partijbijeenkomst: 'Hier vlakbij, op loopafstand, staat het Achterhuis. Waar Anne Frank zestig jaar geleden, ondergedoken in erbarmelijke omstandigheden, in haar dagboek schreef: 'Ik hoop maar één ding: dat deze haat van voorbijgaande aard zal zijn. Dat de Nederlanders toch zullen laten zien wie zij zijn. Dat zij nu niet en nooit niet wankelen in hun rechtsgevoel. Want dit is onrechtvaardig!" Vanochtend heeft Pim Fortuyn dan eindelijk zijn masker afgeworpen. Nu is duidelijk wat hij wil. Een land waar mensen met een bepaald geloof, een zekere cultuur, een andere achtergrond gediscrimineerd mogen worden.'

Manuel Kneepkens (Stadspartij Rotterdam/ Duurzaam Nederland), 28 november 2001, in Rotterdams Dagblad: “Poldermussolini. Dat klinkt heel hard en er zullen ook weer heel wat reacties op volgen, maar geloof me: ik zie een rechtstreeks verband tussen Fortuyn, Mussolini en uiteindelijk Nietschze.

Jan Blokker Columnist, 30 januri 2002 in de Volkskrant 'Nog vijf peilingen, en Leefbaar Nederland heeft de absolute meerderheid. Nog tien, en Pim Fortuyn is definitief de Mussolini van de 21ste eeuw geworden.'

Ad Melkert (PvdA), 9 februari 2002 op partijbijeenkomst; naar aanleiding van het Volkskrant interview met Pim Fortuyn: 'Fortuyn maakt de weg vrij voor een ongeremde discriminatie. Voor een heel andere samenleving, waarin mensen tegen elkaar worden opgezet. (...). Hij gaat een grens over die je niet mag passeren. (...) Nederland, word wakker!'

Paul Rosenmöller (GroenLinks), 9 februari 2002 op partijbijeenkomst 'Dit is niet gewoon rechts, dit is extreem-rechts. Leefbaar Nederland, breek met deze charlatan, die jullie partij heeft gekaapt voor zijn eigen agenda.'

Bart Tromp, 14 maart in Het Parool 'Aan democratie heeft onze Madurodam-Mussolini een broertje dood.'

Het zijn zo enkele van de vele citaten die ook vermeld staan in het rapport van de onderzoekscommissie Haak. (onderzoek moord Fortuyn 2003)

Demonisering Wilders

Echter, het demoniseren heeft opnieuw aangevangen. Een kleine opsomming van feiten.

Alexander Pechtold

Recentelijk noemde Alexander Pechtold (D66) de PVV extreem rechts en Wilders werd op het D66 congres een racist genoemd! Pechtold: “Wilders maakt zijn kiezers en zijn tegenstanders bang. Wilders is haatzaaiend en staatsgevaarlijk”.

Eberhard van der Laan

Ook (ex)PvdA minister Eberhard van de Laan stelde: “als er veel mensen op de PVV stemmen is dat een bedreiging voor de Samenleving, en onze rechtsstaat”.

Herman van Veen Vanuit een vergeten cultuurhoek vergeleek zanger Herman van Veen de PVV met de NSB. Hoe dom mag je zijn in ons land.

Agnes Kant

Ook (ex) SP-partijleider Agnes Kant stelde enkele maanden geleden in het televisieprogramma EénVandaag vast dat, ik citeer: “Geert Wilders is gevaarlijker voor de samenleving dan de islam.”

Doekle Terpstra

Doekle Terpstra, nota bene voorzitter van de HBO-raad, KNSB, Interkerkelijke Organisatie voor Ontwikkelingssamenwerking ICCO en lid van de raad van toezicht van de Publieke Omroep riep op om“op te staan tegen de verWildering van de samenleving. Wilders is het kwaad en dat kwaad moet gestopt worden".

Publicist Fred Feddes

Afgelopen zaterdag werd in de NRC door publicist Fred Feddes de PVV wéér in een adem genoemd met de NSB: Citaat: “De NSB, de Boerenpartij, de Centrumpartij, Leefbaar Nederland, de PVV ten tijde van de Kamerverkiezingen van 2007: wat ook hun verschillen zijn, hun overeenkomst is dat ze een vluchtplaats boden voor ontevredenen en gefrustreerden, en dat ze hun electorale plafond om en nabij de 5 procent hadden. Af en toe klonteren ze samen bij een partij die zich speciaal op hun grillige kiezersgroep richt. Ze zijn luidruchtig, opvallend en banaal.”

De macht van de media

Alle hoofdkwartieren van de linkse spreekbuizen waaronder Vara’s P&W, DWDD en NOVA doen er alles aan om alles wat zich aan de rechterflank van het schijnbaar correcte politieke midden beweegt als ‘extreem’ te beschouwen. De uitzending van Zembla vorige week, die als één grote waarschuwing tegen Wilders gold, deed zelfs linkse politici als Plasterk (PvdA) en Halsema (GrL.) gruwelen. De aanval is begonnen. 2002 is terug! Niets zal worden geschuwd, alles tot doel hebbende de vernietiging van Wilders. Maar waar komen al zijn kiezers dan vandaan?

Het Debat?

Het valt op dat er nergens een inhoudelijk debat plaats vindt. Zelfs de kersverse lijsttrekker van de PvdA Job Cohen wenst niet in debat te willen gaan met Balkenende. De macht van deze demoniserende politici strekt niet verder dan het trekken van vergelijkingen of het leggen van relaties met de Tweede Wereldoorlog. Het is het falen van deze grote groep onmachtige politici die alleen op deze wijze het volk probeert te mennen. Het politiek inhoudelijke debat met Wilders wordt bewust onmogelijk gemaakt. Niet Wilders maar zij, de politiek correcte linkse elite, zijn de grondleggers van dit politieke klimaat door jarenlange ontkenningen van de door henzelf gecreëerde problemen. De angst van de anti-Wilders politici zit hem niet zozeer in het ontnemen van de ‘vrijheid van het woord’ maar het niet willen aangaan van de confrontatie waarbij de gecreëerde problemen in het land pijnlijk kunnen worden verwoord door?........ juist, de vrijheid van het woord. Deze zelfconfrontatie is de spiegel van de eigen niet opgeloste problematiek. Dit alles onder het mom van ‘politieke correctheid’. Op het collectief falen kan men beter elkander aanspreken binnen een coalitie dan de bevestiging te krijgen van de oppositie.

Vrijheid van spreken

Loquendi Libertatem Custodiamus, Laten wij waken over de vrijheid van spreken. Dat staat geschreven op de zuil van het standbeeld van Pim Fortuyn te Rotterdam. Demoniseren is het geëigende middel met als resultaat het creëren van een tweede standbeeld. Voor wie? Dat laat zich niet meer raden. We zijn het normaal gaan vinden in Nederland dat we onze schouders gaan ophalen over een gekozen volksvertegenwoordiger die vanwege zijn mening voor zijn leven moet vrezen. 6 mei moet staan in het kader van de ‘vrijheid van spreken’. Niet in het kader van de ‘vrijheid van demoniseren’.

Berthoo Lammers

Bron

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:39

Ach zolang Wilders alles mag zeggen in dit land mogen bovenstaande personen, wat mij betreft, dat ook.
Vrijheid van meningsuiting geldt voor iedereen.
En in sommige uitspraken kan ik mij best vinden.

Al vind ik niet, dat iemand om zijn uitspraken bedreigd moet worden.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:06

Dus Wilders mag de Moslims WEL demoniseren, maar als anderen iets onaardigs over hem zeggen, zijn ze fout?

Misschien kan Wilders ze een proces wegens smaad, laster oid aandoen. EN totdat de rechter ze daarvoor veroordeeld heeft, zijn ze gezellig onschuldig, toch?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:13

Ik zou het juist andersom willen stellen. Als zij dat soort dingen mogen zeggen, mag Wilders ook zeggen wat hij zegt.
Eigenlijk is het goed dat zij dat soort dingen zeggen omdat het Wilders ook een vrijbrief geeft.