Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
jameyskatje schreef:ik heb sp gestemd maar ik vind mezelf geen linkse stemmer. vind persoonlijk het links-rechts verhaal een beetje 'uit de tijd'. het is inderdaad maar net hoe je links wilt definieren en hoe je het opvat. de pvv heeft ook veel linkse standpunten maar ook rechtse.
dat is dan weer iets wat ik gemeen heb met een pvv stemmer. mijn stem krijgt ook geen gehoor. de sp wordt nogal genegeerd volgens mij...
Shadow0 schreef:Maar volgens mij hoeven we niet op deze manier verder te gaan. Er zijn beslist manieren om problemen en overlast aan te pakken, die werken. Centraal staan snelle aanpak (niet maanden of jaren blijven hannessen), duidelijkheid, maar niet alleen maar negatief. Wil je probleemjongeren op school houden (bijvoorbeeld), dan moet je aan de ene kant bovenop ze zitten: zodra ze te laat zijn hang je aan de bel, bij de tweede keer nablijven, slecht gedrag wordt niet getolereerd, duidelijkheid in de regels. Maar van de andere kant moet je ze betrokken houden. Je moet duidelijk maken dat het zin heeft om zich goed te gedragen, ze betrokken houden, niet de kans geven om zich als willoos slachtoffer op te stellen.
Alleen maar lief en aardig zonder duidelijke grenzen en regels werkt niet. Maar alleen maar regels en grenzen zonder ook maar het minste beetje positiviteit werkt ook niet. De effectiefste aanpak is een combinatie van beide: duidelijke grenzen aan slecht gedrag, duidelijke waardering voor goede dingen en voor de mensen zelf. (En dat geldt, wat mij betreft, gewoon voor alle mensen. Dus moet je marokkanen meer waardering geven dan anderen? Nou nee... wat mij betreft heeft elk mens daar recht op.)
Je kunt duidelijk en streng zijn en flink aanpakken zonder dat je hele groepen buitensluit en vol vooroordelen behandelt. Ik ben helemaal voor een strengere aanpak (maar dan vooral een die strenger is omdat er eerder wordt ingegegrepen). Maar niet zonder dat te balanceren. Ik wil namelijk het liefst een maatschappij die prettig is om te leven. En een maatschappij die alleen maar geregeerd wordt door machtsvertoon, agressie en angst is niet prettig.
Citaat:Is het nu al niet te ver uit de hand gelopen om deze simpele manier te gaan hanteren?
Citaat:Ik neem aan dat iedereen een maatschappij wil die prettig is om in te leven,
Shadow0 schreef:Superwoman schreef:Ik neem aan dat iedereen een maatschappij wil die prettig is om in te leven,
Dat weet ik niet. Als ik de discussies van de laatste tijd lees heb ik die indruk eigenlijk niet.
Shadow0 schreef:Nee, dat is het nooit. De maatregelen worden anders - hoe langer je de zaken op z'n beloop laat, hoe meer strengheid EN hoe meer balans je nodig hebt, maar uiteindelijk komt het altijd daarop neer. Alleen maar agressie werkt niet, niets doen werkt niet, en alleen maar positief doen werkt ook niet. Een doordachte aanpak van de verschillende methoden werkt wel.
Citaat:Dat weet ik niet. Als ik de discussies van de laatste tijd lees heb ik die indruk eigenlijk niet.
janesmith schreef:Dat komt omdat jij nog steeds de houding niet van je af kunt schudden dat wat jij denkt dat prettig leven is, dat voor iedereen geldt. Je zult je er toch echt bij neer moeten leggen dat er mensen zijn die een andere manier van prettig leven in gedachten hebben dan jij.
jameyskatje schreef:ik heb sp gestemd maar ik vind mezelf geen linkse stemmer. vind persoonlijk het links-rechts verhaal een beetje 'uit de tijd'. het is inderdaad maar net hoe je links wilt definieren en hoe je het opvat. de pvv heeft ook veel linkse standpunten maar ook rechtse.
dat is dan weer iets wat ik gemeen heb met een pvv stemmer. mijn stem krijgt ook geen gehoor. de sp wordt nogal genegeerd volgens mij...
Shadow0 schreef:Ik geloof trouwens ook niet dat de ideeen over prettig leven echt zover uitelkaar liggen.
Citaat:De onthullingen van de journalisten Kees Kooiman in De Groene Amsterdammer, Peter Rensen in Nieuwe Revu en Bas van Hout in Panorama en het Tros-programma Deadline hebben echter de toon gezet voor een nieuwe discussie over de oorzaken en de gewenste aanpak van extreem-rechts, niet alleen in zijn quasi-legale partijvorming, maar ook als ondergrondse beweging en electoraal protestverschijnsel. De journalistieke onthullingen brachten vooral het verschil tussen de publieke presentatie en de ware aard van extreem- rechtse partijtjes aan het licht. In de woorden van Revu-journalist Rensen in zijn pas verschenen boek Dansen met de duivel: 'Zelf vond ik het onthutsend om te merken dat de CD er sinds haar bestaan in is geslaagd een gematigd imago op te bouwen, terwijl de partij bevolkt wordt door een mengelmoes van fascisten, nazi's, criminelen en tuig.'
Afgezien van Graman en Van der Plas (die onder meer betrokken was bij de aanslag op de schrijver Adriaan Venema in 1990) bevinden zich onder het tuig in de directe omgeving van Janmaat gewelddadige coryfeeen als Nico Bodemeijer (de moordenaar van Kerwin Duinmeijer in 1983), Martin van der Grind en Franky Kattenburg (betrokken bij de moord op Michael Poye in 1986) en een aantal zwaargewichten dat net geen moord of doodslag op zijn palmares heeft staan maar de moed kennelijk nog niet heeft opgegeven. Terwijl Bas van Hout zijn inspanningen concentreerde op de labiele Graman, legde Kees Kooiman zich vooral toe op de rossige ex-postbode Van der Plas, wiens connecties met het criminele Aktionsfront Nationaler Sozialisten (ANS) nog altijd niet zijn opgehelderd. Uit zijn proces-verbaal in de zaak-Venema blijkt dat hij en andere 'celleden' opdrachten ontvingen van ANS-leider Eite Homan en die ook uitvoerden.
De naam Homan komt overigens niet uit de lucht vallen, maar houdt verband met een hele schare voormalige SS'ers en Oost frontstrijders die binnen de CD actief blijkt te zijn. Prominent aanwezig zijn Eite's vader Frans Homan, Carl Lemoine, Karel Weber en Gerrit Wolsink. Ook de onvermijdelijke contacten met de onterechte 'vriendenkring' van de weduwe Rost van Tonningen ontbreken niet, en het skinhead-blaadje Hou Kontakt blijkt op op financiele steun van Janmaat te kunnen rekenen. Op 7 januari van dit jaar noteerde Kooiman: 'Bij de Purmerendse lijsttrekker thuis benadrukt Van der Grind dat hij nou eindelijk toch wel eens geld van Janmaat wil ontvangen - voor de postzegels voor het blad Hou Kontakt.' Dat zijn natuurlijk leuke dingen voor rijksaccountants.
janesmith schreef:Is het niet opvallend dat altijd rechts de aanvallen en aanslagen te verduren krijgt, en links nooit? Geeft stof tot denken, nietwaar? Wie is er nou eigenlijk het gewelddadigst?
Janmaat
Fortuyn
Van Gogh
Hirsi Ali
Wilders
janesmith schreef:Is het niet opvallend dat altijd rechts de aanvallen en aanslagen te verduren krijgt, en links nooit? Geeft stof tot denken, nietwaar? Wie is er nou eigenlijk het gewelddadigst?
Janmaat
Fortuyn
Van Gogh
Hirsi Ali
Wilders
sarabande schreef:janesmith schreef:Wat is het ontbrekende huiswerk dat ik zou moeten doen?
Volgens jou is Janmaat een soort verlichte voorloper van Fortuyn
janesmith schreef:De lering is dat links vaak de problemen met geweld oplost en rechts met het woord.
Wat is het ontbrekende huiswerk dat ik zou moeten doen m.b.t. Janmaat?
Hermelientje schreef:janesmith schreef:De lering is dat links vaak de problemen met geweld oplost en rechts met het woord.
Wat is het ontbrekende huiswerk dat ik zou moeten doen m.b.t. Janmaat?
Nou mischien dat hij zo goed voorzien was van SS en neo-nazi vriendjes, of keur je dat ook allemaal goed. Ik heb je tot nu toe alleen maar over moslims gehoord maar misschien geldt alles wat jij zegt ook voor joden, ik weet het nu niet meer?