Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:22

Heino schreef:
jameyskatje schreef:
hebben jullie er nog vertrouwen in? dat er werkelijk een kabinet komt?

Ik weet het niet
Eigenlijk hoop ik dat Wilders (en daarmee ook de PVV) toch schuldig bevonden wordt door de rechter aan oa aanzetten tot haat, en niet vrijgesproken wordt door zijn functie. Zodat die partij niet meer verkiesbaar is en we weer een fatsoenlijk politiek klimaat krijgen waarin de nadruk ligt op oplossen ipv erkennen van problemen :)

Dit is ook mijn grote hoop, al vrees ik dat hij (vanwege zijn functie) toch wordt vrijgesproken.
En in dat geval hoop ik dat de PVV nu in het kabinet komt.. Ik denk dat dan snel genoeg duidelijk wordt dat een partij als PVV alleen maar voor oproer en gerommel in het kabinet gaat zorgen. Wellicht zit ik ernaast maar ik ben er van overtuigd, we zullen het zien.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:35

De partij die gedoogsteun geeft heeft heel veel macht. Het mooie is dat 63% van de Nederlanders dit wel ziet zitten.
Dat staat gelijk aan bijna 8 miljoen kiezers.
Wie durft er nog te beweren dat dit niet is wat Nederland wil?
Het nieuwe Nederland staat in de steigers, er is geen ontkomen meer aan denk ik.

Wat betreft de rechtzaak tegen Wilders. Er is geen rechter in Nederland die hem nog durft te veroordelen, daar de politiek in principe al beslist heeft dat het allemaal acceptabel is door hem op te nemen in de regering..
Zelfs al zou hij veroordeeld worden, dan verandert dat niets aan de positie van de PVV, daar Wilders terecht staat en niet de PVV.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:37

jantergouw schreef:
Wat betreft de rechtzaak tegen Wilders. Er is geen rechter in Nederland die hem nog durft te veroordelen, daar de politiek in principe al beslist heeft dat het allemaal acceptabel is door hem op te nemen in de regering..

En tot zover onze rechtsstaat dus? :\

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:39

Ik vermoed zelfs dat op dit moment een veroordeling door de rechter van Wilders, alleen maar tot meer populariteit zal leiden. Wilders als martelaar.

En als hij vrijgesproken wordt zou dat letterlijk een vrijbrief betekenen...

Ik geef het die rechters te doen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:44

Nou ja, hij is nog niet opgenomen in de regering hè. En zelfs al was hij dat wel, de wet geldt voor iedereen (zonder aanzien des persoons).
Als het goed is, is de rechterlijke macht gescheiden van de staat (trias politica). Ik heb tot nu toe geen reden om aan te nemen dat dat niet zo is in NL.

Als hij wordt vrijgesproken ga ik er vooralsnog van uit dat dit niet is vanwege zijn functie (de man fractievoorzitter, niks meer, niks minder. Zo'n belangwekkende functie is dat nou ook weer niet) of zijn populariteit in NL.

Bij de uitspraak zullen ook de argumenten waarom hij is vrijgesproken gewoon in te lezen zijn voor ons dus dan kunnen we zelf met het wetboek er naast beoordelen of het volgens ons terecht is of niet.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:45

jantergouw schreef:

Maar waarom willen ze het? Ik hoor om mij heen (en lees dit op in dit soort topics) dat veel mensen een houding hebben van "nou, toe maar, probeer het dan, het lukt toch niet en dan zal je door de mand vallen"

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 12:46

randalinpony schreef:
Ik vermoed zelfs dat op dit moment een veroordeling door de rechter van Wilders, alleen maar tot meer populariteit zal leiden. Wilders als martelaar.

We hebben het Europese Hof rechten van de Mens nog.. dat duurt allemaal wel lang, maar een vrijbrief is het gelukkig niet, kijk maar naar de zaak Feret
Citaat:
Discriminatieverbod vs. Vrijheid van meningsuiting 1- 0? EHRM doet uitspraak in Féret tegen België
Vorige week heeft het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg uitspraak (link voor de franstaligen onder ons) gedaan in een door de Belgische politicus Féret aangespannen zaak tegen België. Féret foeterde als toenmalig voorzitter van het Belgische Front National tegen immigranten en asielzoekers. Hij had in pamfletten onder meer opgeroepen tot een “Belgen en Europeanen first” policy voor de verdeling van werk. Immigranten moesten terug naar waar ze vandaan komen. Asielzoekercentra moesten worden omgevormd tot opvangcentra voor daklozen, hij streed tegen de “islamisering van België” (”Hé dat klinkt bekend”, denkt u nu misschien), alleen mensen met Europese roots mochten nog asiel aanvragen, er moesten strengere regels komen die bepalen wie er in België nog vastgoed mag bezitten (ik neem aan, dat staat er niet duidelijk, dat Féret bedoelde dat niet-Europeanen maar liever hun tengels van het Belgische vastgoed af moesten houden), de vestiging van families van buiten Europa moest worden tegengegaan, alle sans papiers zijn criminelen (want illegaal) en als klap op de vuurpijl moesten er ethnische ghetto’s komen om het Belgische volk te beschermen tegen het gevaar van de oprukkende Islam.

Féret werd in België onder de anti-discriminatiewetgeving veroordeeld tot een taakstraf (of 10 maanden cel) en mocht zich 10 jaar lang niet meer verkiesbaar stellen bij de verkiezingen. Die veroordeling vocht hij aan als een ontoelaatbare inbreuk op zijn uitingsvrijheid. Féret stapte uiteindelijk naar het Europese Hof.

Féret verloor, net aan (4 tegen 3). Volgens het EHRM woog het belang van het tegengaan van discriminatie en rassenhaat hier zwaarder dan de uitingsvrijheid van Féret, wiens vrijheid van meningsuiting als politicus op zich de sterkste bescherming verdient. Het Hof vond dat Féret over de grens van het toelaatbare was gestapt door aan te zetten tot haat tegen buitenlanders en buitenlanders structureel te criminaliseren. Het Hof benadrukt dat oproepen tot haat volstaat voor het overschrijden van de grens. Het hoeft niet te gaan om oproepen tot geweld (hoewel ik vind dat bijvoorbeeld zijn oproep tot het creëren van ghetto’s wel erg in de buurt komt). http://www.mediareport.nl/persrecht/290 ... belgie/nl/

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:48

Nederland vind ik nogal breed omvat. Ik wil het in ieder geval niet, en nog heel veel mensen met mij. Een deel van NL wil het.

Shadow0

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:49

En een deel van Nederland wil vooral dat er een regering komt... Een regering, welke dan ook, liever dan helemaal niks en nog tijden lang onbestuurbaarheid en onduidelijkheid, en uiteindelijk misschien nieuwe verkiezingen...

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:50

Shadow0 schreef:
jantergouw schreef:

En tot zover onze rechtsstaat dus? :\

Heb jij de illusie dat het anders is, Shadow0?

He zou voor de PVV niets uitmaken, ook al wordt Wilders schuldig verklaard op alle punten. Hij staat als persoon terecht en een uitspraak zal de PVV niet opheffen of uit de regering zetten. Dat is een droom die direct bij het oud vuil kan.
Het is sowieso een denkbeeld want hij gaat op alle punten vrijgesproken worden.

het OM heeft vanaf het begin niets gezien in het proces en wilde dan ook vrijspraak vragen voor Wilders.Het Openbaar Ministerie oordeelde eerder al dat de uitspraken van Geert Wilders wel kwetsend zijn, maar niet strafbaar en het gerechtshof was het daarmee niet eens en daagde Wilders voor het gerecht.

Randalinpony schreef:

Dezelfde mening ben ik ook toegedaan. Eigenlijk kan hij al niet meer verliezen. Ook al wordt hij veroordeeld, dan krijg je hoger beroep, cassatie eventueel naar het Europees Gerechtshof. Dat is een proces van vele jaren. Voor die tijd verandert er dus niets.

Ook zal het OM niet in hoger beroep gaan bij vrijspraak daar ze in januari al lieten weten niets te zien in een proces en werden alleen door het gerechtshof gedwongen. Het gerechtshof is niet bij machte om een hoger beroep af te dwingen, dat is geheel voorbehouden aan het OM.
Laatst bijgewerkt door jantergouw op 25-07-10 13:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:51

jantergouw schreef:
De partij die gedoogsteun geeft heeft heel veel macht. Het mooie is dat 63% van de Nederlanders dit wel ziet zitten.
Dat staat gelijk aan bijna 8 miljoen kiezers.

Dat is niet de vraag. 63% van de ondervraagden bij peil.nl vind de opstelling van Wilders goed.
peil.nl schreef:
"q14::Wilders heeft aangegeven dat hij
eventueel zal instemmen met een regering van
VVD+CDA met gedoogsteun van PVV. Vindt u
dat een goede opstelling van Wilders?

Bij de vraag "welke regeringscombinatie ziet u het liefst" komt VVD/CDA met gedoogsteun PVV uit op 5%.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:55

jantergouw schreef:
Heb jij de illusie dat het anders is, Shadow0?

Ja, en wat we over hebben hou ik graag in stand. Ik vind de waarden van onze staat namelijk belangrijk. Anderen mogen die principes misschien verkwanselen, of alleen maar opportunistisch gebruiken (als het ze uitkomt), maar ik vind ze werkelijk belangrijk.

Citaat:
He zou voor de PVV niets uitmaken, ook al wordt Wilders schuldig verklaart op alle punten. Hij staat als persoon terecht en een uitspraak zal de PVV niet opheffen of uit de regering zetten. Dat is een droom die direct bij het oud vuil kan.

Het is niet mijn droom dat de PVV daarom uit de regering gezet zou gaan worden. Dat zou ik namelijk niet terecht vinden.

PattyOosten: bedankt voor de toelichting :) Dat is wel even iets anders :j

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:01

randalinpony schreef:
We hebben het Europese Hof rechten van de Mens nog.. dat duurt allemaal wel lang, maar een vrijbrief is het gelukkig niet, kijk maar naar de zaak Feret

Wie dan leeft, wie dan zorgt. Misschien zit hij wel in het kabinet tegen die tijd en geniet hij onschendbaarheid. Wat er ook gebeurt, een uitspraak in zo'n zaak zal minstens een jaar of 8 tot 10 duren. Want ook bij het Europese Hof voor de rechten van de mens is hoger beroep mogelijk.

PattyOosten schreef:
Dat is niet de vraag. 63% van de ondervraagden bij peil.nl vind de opstelling van Wilders goed.

DEN HAAG - Gedoogsteun van de PVV aan een minderheidskabinet van VVD/CDA vindt 63 procent van de Nederlanders een goed plan.
Bron

Waves schreef:
Nederland vind ik nogal breed omvat. Ik wil het in ieder geval niet, en nog heel veel mensen met mij. Een deel van NL wil het.
Kun je van vinden wat je wilt, 63% is een meerderheid. Je hoort dus bij een minderheid en de democratie wordt nu eenmaal door de meerderheid bepaalt.

Heino schreef:
Maar waarom willen ze het? Ik hoor om mij heen (en lees dit op in dit soort topics) dat veel mensen een houding hebben van "nou, toe maar, probeer het dan, het lukt toch niet en dan zal je door de mand vallen"
De wens is altijd de vader van de gedachte. Dat is in dit geval niet anders. Zelfs al zou het vallen, dan zijn er al heel wat wetten en wijzigingen doorgevoerd. Die zijn dan in ieder geval binnen.
Is een hels karwei voor een nieuw kabinet om die ongedaan te maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:04

jantergouw schreef:
Wie dan leeft, wie dan zorgt.

Toch geen langetermijnvisie?

Citaat:
Misschien zit hij wel in het kabinet tegen die tijd en geniet hij onschendbaarheid.

Als dingen als generaal pardon enzo niet meer mogen, zou onschendbaarheid dan wel een werkbaar principe zijn? Als je een partij bent die graag opkomt voor de democratische en grondwettelijke principes, zou een eerlijke beoordeling door de rechter, en eventueel de bijbehorende straf, daar ook nietbij horen.

Citaat:
Zelfs al zou het vallen, dan zijn er al heel wat wetten en wijzigingen doorgevoerd. Die zijn dan in ieder geval binnen.
Is een hels karwei voor een nieuw kabinet om die ongedaan te maken.

Dat valt wel mee - er zijn al heel wat wetten aangenomen en vervolgens weer ongedaan gemaakt (over kapitaalvernietiging gesproken...) maar het klinkt niet echt als zorgvuldig omgaan met je verantwoordelijkheden als bestuurder.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:09

Shadow0 schreef:

Helaas. PattyOosten had het bij het foute eind. Kijk de pers en teletekst (RTL pagina 108) er maar op na. Laat niets aan duidelijkheid te wensen over. :-)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:10

jantergouw schreef:
Zelfs al zou het vallen, dan zijn er al heel wat wetten en wijzigingen doorgevoerd. Die zijn dan in ieder geval binnen.

Áls ze er überhaupt doorkomen...

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:13

Shadow0 schreef:
jantergouw schreef:
Misschien zit hij wel in het kabinet tegen die tijd en geniet hij onschendbaarheid.

Als dingen als generaal pardon enzo niet meer mogen, zou onschendbaarheid dan wel een werkbaar principe zijn? Als je een partij bent die graag opkomt voor de democratische en grondwettelijke principes, zou een eerlijke beoordeling door de rechter, en eventueel de bijbehorende straf, daar ook nietbij horen.

Zoek maar eens politieke onschendbaarheid op, dan weet je gelijk hoe het zit. Al verklaren 100 rechters hem schuldig, onschendbaar is onschendbaar. Net als Bouterse, die kan ook de hele wereld over reizen en het arrestatiebevel van Nederland is nutteloos.

Heino schreef:
Áls ze er überhaupt doorkomen...

Ze hebben een meerderheid dus die komen er altijd door.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:15

jantergouw schreef:
Shadow0 schreef:

Helaas. PattyOosten had het bij het foute eind. Kijk de pers en teletekst (RTL pagina 108) er maar op na. Laat niets aan duidelijkheid te wensen over. :-)

Als je het onderzoek van Maurice zelf even leest, en dan met name vraag 14, zul je zien dat ik het niet bij het verkeerde eind heb.
http://www.peil.nl

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:15

Over die 63%:
Het gaat natuurlijk om de werkelijke vraagstelling, zoals Maurice de hond die heeft voorgelegd aan zijn panel.
De vraag is namelijk wat invloed heeft op het antwoord en zonder die oorspronkelijke vraagstelling komen we er nooit uit.
Wat de pers schrijft is dan minder interessant, de oorspronkelijke gegevens wel.

@Jantergouw: ik zie dat je een quote onterecht toeschrijft aan mij, terwijl je Daphna aanhaalt. Kan je beter even veranderen om de discussie ordelijk te houden. :)
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 25-07-10 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:16

jantergouw schreef:

Ook in de eerste kamer?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:18

jantergouw schreef:

Pvv heeft nog geen absolute meerderheid hoor :) Dus de wetten die niet gesteund worden door CDA en VVD maken nog steeds weinig kans.

(Maar ach, meerderheden zijn rekbaar. Paarsplus had ook een kamermeerderheid.)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 13:19

onschendbaarheid gaat inderdaad niet op, dat is alleen voor uitspraken gedaan binnen de kamer, Wilders zijn racistische uitspraken zijn gedaan in de media. Ook is er een vertrouwensregel, mocht hij veroordeeld worden, dan lijkt het mij dat hij zou moeten opstappen, dat betekend dus nieuwe politieke problemen.

Op dit moment staat de zaak gepland voor oktober, met de uitspraak op 2 november. We zullen het zien.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:25

jantergouw schreef:

Ik heb het onderzoekje ook nog even goed bekeken en kom tot de volgende conclusies:
- 36% ziet VVD/PVV/CDA als meest gewenste regeringscombinatie, 20% Paars+ en 13% CDA/PVDA/D66/GL/SP
Slechts 5% ziet een minderheidskabinet van VVD/CDA met gedoogsteun van PVV als meest gewenst
- 63% vindt de opstelling van Wilders (instemmen met minderheidskabinet VVD/CDA met gedoogsteun PVV) goed
- 38% van de ondervraagden vindt het jammer dat Paars+ er niet komt

Dus jantergouw, waar haal jij dat 63% van de Nederlanders minderheidskabinet VVD/CDA met gedoogsteun PVV ziet zitten?

janesmithJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:45

Heino schreef:
jantergouw schreef:

Ook in de eerste kamer?

Vanaf 11 maart 2011 wel. Of geloof je echt dat de PVV daar niet minstens 12 zetels gaat halen, terwijl ze in de peiling op 17 zetels staan.
Voor die tijd komt er nog niet één voorstel ter behandeling in de Eerste Kamer. Conclusie: geen vuiltje aan de lucht.

Heino schreef:
Ik heb het onderzoekje ook nog even goed bekeken en kom tot de volgende conclusies:
- 36% ziet VVD/PVV/CDA als meest gewenste regeringscombinatie, 20% Paars+ en 13% CDA/PVDA/D66/GL/SP
Slechts 5% ziet een minderheidskabinet van VVD/CDA met gedoogsteun van PVV als meest gewenst
- 63% vindt de opstelling van Wilders (instemmen met minderheidskabinet VVD/CDA met gedoogsteun PVV) goed
- 38% van de ondervraagden vindt het jammer dat Paars+ er niet komt

Dus jantergouw, waar haal jij dat 63% van de Nederlanders minderheidskabinet VVD/CDA met gedoogsteun PVV ziet zitten?

Zet je televisie op RTL7, en dan ga je naar tt 108.

Als je dat niet gelooft, druk je op een van onderstaande linkjes.

www.nu.nl
www.elsevier.nl
www.trouw.nl
www.rssonline.nl
www.tctubantia.nl
www.rsscockpit.com
www.gelderlander.nl
www.stand.nl
www.parool.nl

Genoeg bronnen voor je? Of wil je er nog meer hebben, Heino?

Shadow0

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:47

Jane, waarom vind je indirecte bronnen (die je noemt) betrouwbaarder dan het onderzoek zelf? (En waarom beantwoord jij de vraag die aan jan gesteld was?)