Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:25

@kiwiko.
de hoofddoek maakt mij gelukkig. dat op mijn tenen lopen is een doorgeslagen eigenschap van mezelf (té idealistisch en te perfectionistisch naar mezelf toe). hoofddoek afdoen zal mij er niet gelukkig door maken, integendeel. de redenen en voordelen van mijn hoofddoek tellen voor mij zwaarder dan enkele situaties die ik meemaak(die ik overigens vaker interessant te noemen vind dan negatief, maargoed, dat negatieve heb ik er allemaal voor over). ik wil me niet op mijn kop laten zitten door al die vooroordelen. je doet het toch nooit goed voor de buitenwereld

Ayasha
Blogger

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:27

Wat je ook doet of draagt en wie je ook bent, de buitenwereld zal altijd commentaar hebben. :)

Citaat:
Op een dag gingen Hodja en zijn zoon op reis. Hodja gaf er zelf de voorkeur aan te lopen en zette zijn zoon op de rug van de ezel.
Zo gingen zij op weg tot zij een paar mensen tegenkwamen die zeiden:
"Zie daar de wereld op zijn kop. De jeugd heeft geen respect meer voor de ouderdom. Die gezonde jongen rijdt op een ezel, terwijl zijn arme, vermoeide vader nauwelijks vooruit komt."
Toen de jongen dit hoorde stond hem het schaamrood op de kaken. Hij stapte af en stond erop dat zijn vader verder zou rijden.
Zo liepen ze voort, Hodja op de ezel en de jongen te voet. Even later kwamen ze weer mensen tegen die zeiden:
"Moet je dat zien! Wat een ontaarde vader, die zelf lekker op de ezel zit en zijn kind laat lopen."
Na dit verwijt draaide de Hodja zich naar zijn zoon en zei:
"Kom, dan zullen we samen op de ezel rijden."
Zo vervolgden ze hun weg, tot zij mensen tegenkwamen die zeiden:
"Kijk, dat arme beest! Zijn rug zakt door onder het gewicht van hen beiden, wat een dierenbeulen!"
Daarop zei Hodja tot zijn zoon:
"Laten we afstappen. Het is beter dat we allebei te voet gaan, dan kan niemand ons nog verwijten maken."
Zo liepen ze verder achter hun ezel. Tot een stel voorbijgangers wederom commentaar leverde:
"Zie wat voor dwazen er op de wereld zijn. Ze lopen in de brandende zon en geen van beiden denkt eraan op de ezel te gaan zitten."
Hodja draaide zich om naar zijn zoon en zei:
"Je hebt het gezien, mijn zoon. Hoe je je ook gedraagt, op en aanmerkingen zullen altijd je deel zijn. Leer daarom je eigen mening te volgen."

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:27

CtjeLief schreef:
Dank Kiwiko..

Ik begrijp je punt, ik snap dat je je wilt indekken maar als jij op voorhand geen marokkaanse meiden meer aanneemt wegens slechte ervaringen is er wel sprake van ongelijke behandeling, als begrijp ik best je onzekerheid daarin..

Wij houden ons tegenwoordig steeds meer bezig met het empoweren van mensen, in plaats van dat we de mensen 'bij het handje pakken' en ze begeleiden bij problemen (wat we uiteraard in een hoop gevallen blijven doen). We proberen mensen te leren hoe zelf om te gaan met gevallen, hoe sta je er zelf in? Wat je zegt, sommige allochtonen/gelovigen/gehandicapten etc vatten alles op als discriminatie, anderen niet, heeft heel veel te maken met hoe je er zelf in staat.. helemaal waar.. maar goed, de een is de ander niet.. In ieder geval richt ik me als trainer ook steeds meer op het empoweren van mensen..

Ik wil ze best aannemen........... want ik geloof absoluut dat er zeker weten super meiden rondlopen van marrokaanse afkomst....... ben ik van overtuigd :)

alleen die drie meiden hebben me bij elkaar zo een kleine 17.000 euro gekost :D en dan bedoel ik echt Onkosten, niet gewoon loon of iets dergelijks...... maar puur onkosten..... Ik durf het niet meer.....

Ik werk ook veel met gehadicapten :) (hee thuiszorg :D ) en ik erken inderdaad dat gehandicapten ook nog wel eens willen denken dat de wereld alleen van hun is :) de "IK MOET om 8 uur geholpen worden, en dat er drie straten verderop iemand terminaal ligt te wezen die een nieuw infuus moet om die tijd...... heb ik niks mee te maken, want mijn kapper komt om 9 uur" en dan heel hard roepen IK WORD GEDISCRIMEERD, als het niet om 8 uur kan :) Yep die ken ik ook :D

Ik denk inderdaad dat jouw visie op het geheel heel gezond is........... het gaat niet zozeer om wat je overkomt als "minderheidsgroep" het gaat erom hoe je ermee omgaat, hoe je het gaat dealen....... en hoe je het voorkomt in de toekomst...... En hoe je reageert als het je wel overkomt.

Ik geloof zomaar dat er echt wel misstanden bestaan hoor, ik hoor ook genoeg van mijn klanten waar mijn broek van afzakt... En als ik denk (en ik ken mijn klanten allemaal heel goed :D qua pappenheimers zegmaar :D ) dit gaat echt te ver......... dan kan die persoon van mij ook nog wel eea verwachten. Klinkt stom, maar mijn personeel en mijn klanten zijn een soort van familie voor me.

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:29

*mengt zich even in de discussie* Heb een tijdje mee zitten lezen, maar JS jij draagt trouwens toch niet altijd je hoofddoek? (Is niet beledigend bedoelt hoor) Heb je ook weleens gezien zonder. :) Interessante/nette discussie trouwens.
Laatst bijgewerkt door Dobby91 op 08-05-10 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:29

goed stukje,ayasha!

en kiwiko,een eigen bedrijf lijkt me erg pittig,ik vind het knap hoe je het aanpakt zo te lezen

(ik ben trouwens altijd wel nieuwsgierig hoe de meiden met hoofddoek er zonder uitzien,gewoon zomaar nieuwsgierig!)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:30

jameyskatje schreef:
Snoevie schreef:
ik had een vriendin die bekeerd is tot de islam,en natuurlijk ook een koran heeft.

ik wilde hem graag eens inzien,maar dat mocht niet,want ik was ongelovig dus onrein volgens haar.

nou dat vond ik toch wel jammer. hoe kan ik dan intresse in mijn vriendins religie tonen als ik er word weggehouden?

ik had persoonlijk best eens de koran in willen zien,jammer dat het niet kon/mocht

wat vreemd.

wat het een originele koran? dus enkel het arabische schrift? dan was dat namelijk waar. voor die Qoran moet je inderdaad gereinigd zijn. maar het lijkt mij dat zij een Qoran had met de nederlandse vertaling ernaast. (anders viel er voor jou ook weinig te lezen toch haha :P) die Qoran wordt niet als heilig beschouwt en mag dus door iedereen gelezen worden. trouwens en zelfs als het wel een heilig boek is mag je er zeker inkijken, alleen niet aanraken.. en trouwens over dat aanraken zijn ook weer bepaalde regels, is het bv je doel om te aanbidden of om te leren? is het noodzaak om iets op te zoeken in de Qoran of slechts ontspanning? allemaal een beetje ingewikkeld, doet er ook allemaal niet toe, want ik denk dat jou vriendin een nederlandse Qoran had (dik blauw boek met op de voorkant 'de edele Qoran'?)..dus jij had deze gewoon aan kunnen raken.

onwetendheid onder de moslims zorgt voor veel misverstanden. daarom ben ik er juist zo vóór dat moslims meer kennis over hun geloof opdoen en niet zomaar leugens de wereld in helpen.

ik laat iedereen in mijn Qoran lezen die dat maar wilt. die van mij heeft al zoveel handen aangeraakt... zie dat alleen maar als iets postiefs (een nietmoslim die vraagt de Qoran te lezen) erg stom om dat af te kappen.

anders kan je m altijd nog op internet lezen. http://www.koranonline.nl haha

weet je JS............

ik kan je echt een wijs mens vinden!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:32

Ayasha, mooi verhaal

Citaat:
Klinkt stom, maar mijn personeel en mijn klanten zijn een soort van familie voor me.

Vind ik helemaal niet stom, klinkt als muziek in mijn oren..
Op mijn werk zijn we ook een soort 'familie' en daarom ga ik ook nog steeds iedere dag met een glimlach naar mn werk.. :D

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:32

Ayasha schreef:
ja dat mensen die bv een hoofddoek dragen, dat ze misschien anders reageren dan ze normaal zouden doen uit onzekerheid... Omdat ze niet goed weten wat de ander van hen denkt?

ik begrijp je nu.
het is niet zozeer onzekerheid. meer de angst voor negatieve beeldvorming. voor iedere moslima zal dit anders zijn. maar ik ben een type; ik draag een hoofddoek, dus mensen zien mij als moslim, dus automatisch represent ik de islam. daarbij moet een goede indruk achtergelaten worden en positief en net gedrag. want als ik mij asociaal gedraag of er onverzorgd/ongelukkig uit zie dan zullen mensen dit relateren aan de islam. ik ben iemand die ook heel erg bezig is met beeldvorming, daar wil ik me echt voor inzetten en er iets aan bijdragen.

mensen denken altijd wat over andere mensen en niemand is over de islam helemaal neutraal tegenwoordig. daar ben ik me heel bewust van.

nog een voorbeeld. vorige week zat ik in de trein. het was heel druk. ik dacht 'ik ga gewoon een plaatsje zoeken, dan vraag ik gewoon of die persoon zijn/haar tas wilt weghalen, want anders denken ze misschien dat ik mensenschuw ben (hhaha ik heb zulke leuke gesprekken in mezelf :P). dus dat deed ik, heb ik geen problemen mee. zat ik naast een oud dametje (in zo'n 4 persoonsstukje). zij moest naar het toilet, niemand stond even voor haar op, behalve ik natuurlijk, ondersteunde haar nog eventjes en gaf haar een glimlach. dit hoor je gewoon te doen als menszijnde. maar het leuk is, dat zij eerst heel gespannen naast mij zat, toen ze terug kwam van het toilet zat ze ineens veel relaxter en begon ze tegen me te babbelen joh haha. als ze die avond thuis komt zegt ze misschien wel tegen haar man 'nou ik heb vandaag een lieve moslim in de trein ontmoet '.. ik ben gek.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:33

jameyskatje schreef:
@kiwiko.
de hoofddoek maakt mij gelukkig. dat op mijn tenen lopen is een doorgeslagen eigenschap van mezelf (té idealistisch en te perfectionistisch naar mezelf toe). hoofddoek afdoen zal mij er niet gelukkig door maken, integendeel. de redenen en voordelen van mijn hoofddoek tellen voor mij zwaarder dan enkele situaties die ik meemaak(die ik overigens vaker interessant te noemen vind dan negatief, maargoed, dat negatieve heb ik er allemaal voor over). ik wil me niet op mijn kop laten zitten door al die vooroordelen. je doet het toch nooit goed voor de buitenwereld

DAt is zowizo :D

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:33

Gittekit schreef:
*mengt zich even in de discussie* Heb een tijdje mee zitten lezen, maar JS jij draagt trouwens toch niet altijd je hoofddoek? (Is niet beledigend bedoelt hoor) Heb je ook weleens gezien zonder. :) Interessante/nette discussie trouwens.

sorry maar wil je mijn naam even verwijderen? heb ik liever niet? ken je mij trouwens? anders even een pb-tje ;)
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 08-05-10 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:35

@ayasha. geweldig verhaal he! deze gebruik ik ook altijd haha! heel mooi moraal

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:35

jameyskatje schreef:
Ayasha schreef:
ja dat mensen die bv een hoofddoek dragen, dat ze misschien anders reageren dan ze normaal zouden doen uit onzekerheid... Omdat ze niet goed weten wat de ander van hen denkt?

ik begrijp je nu.
het is niet zozeer onzekerheid. meer de angst voor negatieve beeldvorming. voor iedere moslima zal dit anders zijn. maar ik ben een type; ik draag een hoofddoek, dus mensen zien mij als moslim, dus automatisch represent ik de islam. daarbij moet een goede indruk achtergelaten worden en positief en net gedrag. want als ik mij asociaal gedraag of er onverzorgd/ongelukkig uit zie dan zullen mensen dit relateren aan de islam. ik ben iemand die ook heel erg bezig is met beeldvorming, daar wil ik me echt voor inzetten en er iets aan bijdragen.

mensen denken altijd wat over andere mensen en niemand is over de islam helemaal neutraal tegenwoordig. daar ben ik me heel bewust van.

nog een voorbeeld. vorige week zat ik in de trein. het was heel druk. ik dacht 'ik ga gewoon een plaatsje zoeken, dan vraag ik gewoon of die persoon zijn/haar tas wilt weghalen, want anders denken ze misschien dat ik mensenschuw ben (hhaha ik heb zulke leuke gesprekken in mezelf :P). dus dat deed ik, heb ik geen problemen mee. zat ik naast een oud dametje (in zo'n 4 persoonsstukje). zij moest naar het toilet, niemand stond even voor haar op, behalve ik natuurlijk, ondersteunde haar nog eventjes en gaf haar een glimlach. dit hoor je gewoon te doen als menszijnde. maar het leuk is, dat zij eerst heel gespannen naast mij zat, toen ze terug kwam van het toilet zat ze ineens veel relaxter en begon ze tegen me te babbelen joh haha. als ze die avond thuis komt zegt ze misschien wel tegen haar man 'nou ik heb vandaag een lieve moslim in de trein ontmoet '.. ik ben gek.

Weet je, ondanks mijn reacties hier enz vind ik dit oprecht jammer... Echt... Waarom moet jij perfect zijn omdat je een hoofddoek draagt? Waarom mag jij niet gewoon letterlijk jezelf zijn omdat "iemand" je wel eens associaal kan vinden... Meid je bent goed zoals je bent, je hoeft niet perfect te zijn! Als ik jou hier bezig zie in topics dan ben je volgens mij gewoon een leuk, gezellig en oprecht mens dat respect heeft voor haar omgeving... Daar kunnen heel wat mensen (inclusief ik zelf) nog wat van leren... Jij hoeft je echt niet anders voor te doen dan je bent. :) Ik denk dat de Islam aan jou een heel mooi visite kaartje heeft! :)
Zo... Dat wilde ik effe kwijt. En nou ga'k douchen en eten maken! :')

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:38

jameyskatje schreef:
[.

en weet je wat het gekke is......... dit zou normaal gedrag moeten zijn van iedereen, waar dan ook vandaan, welk geloof dan ook!!

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:39

KiWiKo schreef:
jameyskatje schreef:
[.

en weet je wat het gekke is......... dit zou normaal gedrag moeten zijn van iedereen, waar dan ook vandaan, welk geloof dan ook!!

mee eens!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:39

OF ik begin te trippen OF ik ben gewoon gek, maar krijg nu echt het gevoel dat mijn stofzuiger mij aan begint te staren.. haha dus ik ga nu echt even aan 'de opruim'.. ik lees later weer verder..:)

Mee eens Kiwiko..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:46

bedankt ayasha!

ik ga ook maar eens iets anders doen haha. denk even joggen ofzo.

tot snel allemaal !

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:50

Een hoofddoekje voor de klas, tja vind ik moeilijk. Ik ben in ieder geval van mening dat kinderen je gezicht goed moeten kunnen zien. Het is erg belangrijk dat ze je gezichtsuitdrukkingen etc goed kunnen zien. Gebrekkig nederlands spreken vind ik niet kunnen. Ook hier maakt het voor mij wel uit of het basisonderwijs is of hoger onderwijs. Voor de klas moet je namelijk kennis overdragen, dit gaat het beste als je beide dezelfde taal spreekt. Je kunt dat iets beter uitleggen vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:09

Jeetje, wat zijn jullie hard gegaan!
Ga ook es een keer uit eten enzo :D

Maar dames, ook even van mij, complimenten over hoe het gaat! Heel leuk om zo bij te lezen :j

@Snoevie, je stukje uit Egypte is me trouwens bij gebleven, jammer dat jij het zo ervaren hebt...
Heb trouwens alleen dames in een niqaab gezien daar, geen enkele burka. (is volgens mij ook echt puur Afghaans, toch JS?)
En ja dat de 'rijke westerling' meer moet betalen, het is erg jammer.. maar ik geef ze aan de andere kant geen ongelijk dat ze het proberen ;) Als ik moest werken voor het hongerloontje dat ze daar krijgen (omgerekend 500,- euro in de maand voor 6 dagen per week werken is veel), zou ik ook alles proberen om meer te krijgen.
En het doet mij denken aan een vakantie in Tsjechië, aangekomen op de camping stonden bij de ingang 2 borden. 1 bord met prijzen voor toeristen en 1 bord met de prijzen voor de Tjechen en dat scheelde zo'n 60% in prijs ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 08:32

Ik ben van mening dat moslims discriminatie zelf in stand houden omdat als men niet krijgt wat men wil er gelijk discriminatie geroepen wordt. Ik ben laatst uitgefoeterd door een muts met een hoofddoek omdat ik haar niet voor liet gaan bij de kassa. Ik discrminieerde. En zo zie je dat vaak, het gaat niet zoals men wil en het is zo makkelijk om discriminatie te roepen. En daar leven bepaalde organisaties van waardoor het ook weer in stand gehouden wordt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:20

Kanelly,misschien was het ook een niqaab,ik kan het idd best verkeerd gezien hebben.

en dan is egypte idd niet het enige land waar het uitbuiten van toeristen gebeurd...........achja het is nu eenmaal niet anders

faye,als ik ctjelief goed begrijp,dan prikken zij van het anti discriminatie bureau wel door dit soort mensen heen die discriminatie om niks roepen..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:23

faye schreef:
Ik ben van mening dat moslims discriminatie zelf in stand houden omdat als men niet krijgt wat men wil er gelijk discriminatie geroepen wordt. Ik ben laatst uitgefoeterd door een muts met een hoofddoek omdat ik haar niet voor liet gaan bij de kassa. Ik discrminieerde. En zo zie je dat vaak, het gaat niet zoals men wil en het is zo makkelijk om discriminatie te roepen. En daar leven bepaalde organisaties van waardoor het ook weer in stand gehouden wordt.

maar zo zie je dus ook, dat niet-moslims een negatieve/asociale ervaring met een hoofddoekdragende meid direct afschuiven op 'de moslims'.. vandaar dus ook mijn verhaal hierboven dat ik soms zelfs op mijn tenen loop door dit soort gedachten. snappie? dit bevestigd mijn verhaal alleen maar eigenlijk

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:26

ik snap faye,maar ik snap jou ook heel goed.

ze had beter kunnen zeggen: een beperkte groep.
want natuurlijk geldt het nooit voor iedereen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:38

jameyskatje schreef:
faye schreef:

maar zo zie je dus ook, dat niet-moslims een negatieve/asociale ervaring met een hoofddoekdragende meid direct afschuiven op 'de moslims'.. vandaar dus ook mijn verhaal hierboven dat ik soms zelfs op mijn tenen loop door dit soort gedachten. snappie? dit bevestigd mijn verhaal alleen maar eigenlijk

Ik vind dat je jezelf daarmee in een hoekje plaatst en het beeld bevestigt. Het lijkt inderdaad wel of moslim in nederland betekent dat je slachtoffer bent.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:58

is dat in veel gevallen niet zo? zoals we al hadden besrpoken, er zijn een aantal zondebokken in nederland.. bv moslims, homo's etc.. daarbij hebben de moslims de handicap dat de islam een hot-item is momenteel. meer dan de homoseksualiteit. ik vind zeker dat men niet meer objectief is jegens het beoordelen van een islamitisch persoon. men kijkt niet eens meer naar de persoon ansich heb ik het idee. zoals je zelf al zei: een meid met een hoofddoek, dus moslims. kijk eens naar het topic over de stemwijzer. pvv komt wel heeeel vaak op 1 uit. vind ik toch best een aanval richting de moslims mocht de pvv de grootste partij worden. aangezien de pvv duidelijk de moslims aanvalt (ook de normale islamitische staatsburger, niet alleen de uitzonderingen, alles hup over 1 kam). dat vind ik onterecht. vind niet dat nederland dat verdiend nee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:07

jameyskatje schreef:
it. ik vind zeker dat men niet meer objectief is jegens het beoordelen van een islamitisch persoon. men kijkt niet eens meer naar de persoon ansich heb ik het idee.

Helemaal mee eens, en de schuldlast is omgedraaid. Ineens moeten moslims, in elk geval in de gewone omgang maar soms ook echt, bewijzen dat ze geen terrorist of extremist of vrouwenonderdrukker zijn.
... en als ze dat dat doen nemen ze de slachtofferrol op zich. 't Is niet goed of het deugt niet.