13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:01

Perrokai schreef:
.
Citaat:
Laura kan enorm intelligent zijn (wat ze imo niet is),

en jij vind dat ze niet intelligent is omdat ?

Citaat:
enorm ervaren zeilster zijn (geloof ik best), en de meest gevanceerde app. aan boord hebben(die niet meer werkt tijdens storm of uit kan vallen)

:? wat werkt er niet meer tijdens een storm ?
ja uitvallen en kapot gaan kan alles altijd

Citaat:
maar fysiek en geestelijk kan een kind dit niet aan. Dat zegt de jongen van 17 ook die het wel gedaan heeft. Ze is 3,5 week op zee, stel je voor, dan komt er toch een storm,

tja stel je voor

je loopt de straat over en er kmot een dronken vent aanrijden
of je loopt met oude jaar buiten en een groepje idioten begooit je met strijkers

kan ook zomaar als je op zo'n banketstaaf watertje als de oosterschelde zit

kan allemaal .. zomaar

Citaat:
dan kun je dus niet naar een vluchthaven want er zijn geen havens of land.... Je stuurautomaat klapt er uit bij zwaar weer, dan moet je ook nog als de wind aanzwelt en de golven, op volle zee, aangelijnd een zeil of laten zakken of trimmen. Ze kan op een container varen, heb ik ook mee gemaakt maar weer geluk gehad.

ja kan ook zomaar allemaal gebeuren

containers zijn een groot gevaar omdat je deze vaak net niet zien kan net onder de waterspiegel
en er drijven er genoeg op/in dat grote water

je kan ook zelfs tegen een grote vis aan varen .. ook erg gevaarlijk
(nog niet aangedacht zeker?)

kan ook zomaar net zo goed dat ze die niet tegen gaat komen

kan ook tijdens een oversteek naar engeland gebeuren

was het niet 2 jaar terug dat er een in de mast was geklommen en naar beneden was gevallen
op het dek en rug had gebroken .. kan ook nog !

Citaat:
Als je op de noordzee in zwaar weer zit dan zit er een systeem in de golven, ik meen me te herinneren twee kleintjes en dan een grote, die grote ronkt als de motor van een aankomend containerschip. Die grote golf neemt de wind uit je zeilen dus sla je in 1 keer terug waarop die golf komt de wind weer in je zeilen slaat en je voor je gevoel plat op het water slaat

:') sorrie maar dit is zo mooi omschreven ...
heb ik toch iets anders ervaren :o

idd :Y) goed omthouden 2 laag 1 hoog

geen idee hoe je de wind had en waarom ..
maar vond het zelf fantastisch mooi met windkracht 10 op de noordzee :o
was naar mijn zin veel te snel aan de overzijde (en dan op de golven de haven in
is dan iets minder maar ach ..)

maar op het gemakje , geen deadline , midden op ze in de nacht wind iets achterlijker dan dwars en blazen , het oplichtend schuim achter je .. heerlijk , prachtig en mooi

nee je wilt dan niet aan de wind zeilen
dat moet je dan niet willen
en als er geen wedstrijd of moeten in het spel is zal je dat dus ook niet doen
dan wil je niet tegen de wind in door de golven

ook menig zwaar weer wedstrijd meegedaan , das heel ander verhaal :Y)
dan ga je wel op het scherpts en ja dan bulderd het idd ja..
dan trilt je boot bij iedere klap , ijs op dek maakt het er niet minder glad op
maar beetjer helder denkend , geen wedstrijd hebbend , ga je dan iets ruimer varen
laura is ook geen wedstrijd zeiler maar een op het gemakje zeiler

Citaat:
. Je moet je aan de railing vastbinden anders sla je aan de lage kant over boord
.
op zee ALTIJD saftyline etc etc .. net zoiets als op zondag met de auto tuffen en toch je gordel aandoen,ook voor dat korte ritje naar de winkel , of cap op ook tijdens het uitstappen etc etc

Citaat:
Ondertussen moet je al die tijd of op je stuurautomaat zitten

neem aan dat je dit figuurlijk bedoeld ?

Citaat:
of met de hand je roer vasthouden. Daar staan krachten op die een kind gewoon niet aankan, laat staan een paar uur. Je kunt niet eten en drinken, niet naar de WC en niet slapen uiteraard
.
in het extreme geval .. het het zeer extreme geval
maar uh alles loslaten is altijd een optie
geen leuke geen fijne maar wel een optie

Citaat:
In het dal van een golf zie je niks, als je op de top komt moet je voordat je plat slaat snel kijken of er een schip rond vaart. Die denderen namelijk dwars over je heen. Niet met opzet, maar ze gaan
enorm hard en kunnen gewoon niet remmen of even bijsturen.

yep 2 laag 1 hoog 2 laag 1 hoog , plat slaat ?? oja scherp aan de wind en niet anticiperend op ..
(is me echt nog nooiiiiiiiiiiit overkomen maar okee .. zal wel net zo'n strakke actie zijn als niet rekening houden met stroming , golf en windrichting .. daar onderstroom toch wel beetje belangrijk is om rekening mee te houden , dingen als met de golf meesturen en er niet op of hebben ze je dat tijdens
je lesjes niet geleerd ?

Citaat:
En dan heb je rolfokken en weet ik veel wat allemaal nog meer maar als het vast zit moet je het dek op en of schoten doorsnijden en dat klapperende zeil binnen halen terwijl het je arm kan breken en noem maar op. Echt gekkenwerk
.
yep .. kan ook zomaar gebeuren

(mogen jou kinderen wel buiten spelen ? je wilt niet weten wat daar ook zomaar zou kunnen gebeuren

neem aan dat je net als wij ook raambreek hamer + gordel mes voor in de auto hebt binnen handbereik aan beide zijden van de auto ? en net als ik cursus auto te water gedaan hebt
zodat je weet wat je moet doen als je ooit door een foutje te water geraakt ? en een slipcursus
daar het weer ook op de weg zomaar kan opslaan

neem aan dat je ook rijd met cap en goed schoeisel en nihil losse dingen
weet hoe je moet reageren als je paard schrikt of er vandoor gaat etc etc

Citaat:
Ik had verwacht dat er een schip op kleine afstand achteraan zou varen en dat de boot zo omgebouwd was dat in principe een kind meer kans zou maken het wel te redden. Maar dat is helemaal niet zo.....verre van.

tijdens de oversteek .. de 3,5 week periode, gaan ze idd met een hele vloot ja
en wat voor veiligheids maatregelen en handy stuff had je nog meer aan boord willen zien
van wat er nog niet is ? vertel eens

en als je met windkracht 10 op zee geen gps meer hebt
dan is het idd 2 laag 1 hoog en om je heen kijken
sterren turen
laatste bekende positie opzoeken op de kaart
snelheid stroming etc en berekenen waar je ongeveer zit
grote vaarroutes worden zo veel mogelijk gemeden
en zo druk als de noordzee is is het gelukkig niet op de oceaan
berekenen waar je ongeveer zit en evt de storm uit zitten
de noordzee is maar klein en de vaargeul relatief groot
dat is op de oceaan ietjes anders

stuur automaat kapot ?? touwtje doet wonderen om even een koers aan te houden
ingeval van heftige storm alles naar beneden en uitzingen
er is nooit ineens storm .. als je denkt dat er evt storm zou kunnen komen
dat anticpeer je daarop en pas je je zeilvoering aan
als je geen grote sterke vent bent zal je dat dus eerder doen , thuh ..
dat jij niet op het ijsselmeer kunt navigeren betekend uiteraard dat niemand dat kan ??

JA HET KAN dat ze te maken krijgt met een storm in die 3,5 week
HET KAN dat er dan iets stuk gaat

HET KAN OOK dat als ze hier blijft , word verkracht aangereden etc etc

KAN ALLEMAAL :D

kan ook dat ze buiten storm zeizoen zeilt en ze er alles aan doet om de grote risico's te vermijden
Citaat:
Vader heeft gewoon het kind verknald van jongs af aan
.

Ik zou zeggen, moeder van Laura Dekker, half de wereld staat achter je en de rest interessert het niet, doe er wat aan en stap naar de rechter. Moskovitsch helpt je wel, die gaf het al aan. Echt uit alles blijkt dat ze zichzelf enorm overschat gevoed door vader. En de zeilreis, de gevaren en de elementen enorm onderschat alsmede de psychische en lichamelijke belasting.
Citaat:
Ik heb Laura zelf nog geen zinnig woord horen zeggen nergens.

ach ja .. het is maaar hoe je wat bekijkt

verder is het erg simpel
verschil tussen de eerdere rechtbankuitspraak en deze heeft slechts 1 verschil gebracht
dat bjz niet meer zo mag tegen werken en een kind geestelijk naar de filestijnen mag brengen
en haar dus de kans moeten geven om het rijtje van punten af te werken
of dat haar lukt is een 2e maar mometeel nog niet aan de orde
rechtbank geeft haar de kans mits ze aan de lijst nog te doen voldoet
en geeft haar ook de kans om te zorgen dat ze dat dan ook kan doen

ipv een bjz die zegt ja je moet meer solo uren maken
maar je mag niet zeilen .. succes
en hoe zouden de bokt ridders hier op zoiets reageren ?

ja hoor je mag snoepje als je der bijkan
maar je mag m niet pakken

dat is emotioneel heeel iets anders als een storm op zee

het is GELUKKIG niet aan mij en ook niet aan jou en ook niet aan de rest vd wereld
er word over een paar maand opnieuw gekeken naar hoe het er dan voorstaat
dan is ze bijna 15

weer bijna een jaar verder jaar ouder jaar meer ervaring
voor nu , of eigenlijk paar maand geleden
was "men" het er overeens , ze was er nog niet klaar voor

enigste ! wat de rechter nu heeft gezegd
van we gaan der helpen ipv tegenwerken bjz ..
en voor juni gaan we weer kijken of ze er dan wel klaar voor is

er is NU dus niks aan de hand .. over een paar maanden verder kijken

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:07

Heb inmiddels een aantal site's zitten lezen van zeer ervaren zeezeilers. Zelfs die vragen zich af waar ze aan begint en geven aan dat het voor hen al zwaar was Laat staan voor een 15 jarige.
Maar goed, als ze wil, gewoon laten gaan en laten wij (de gemeenschap) er verder geen geld aan besteden!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:14

nickyu schreef:
ipv een bjz die zegt ja je moet meer solo uren maken
maar je mag niet zeilen .. succes
en hoe zouden de bokt ridders hier op zoiets reageren ?

Gelukkig zegt BJZ dat ook niet

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:33

Een oom van mij heeft dezelfde boot als zij, hij zeilt er ook wedstrijden mee op open zee e.d.
Hij neemt een crew mee van zo'n 6 tot 8 man. Sterke, volwassen mannen.
Soms kunnen zij met hun achten de boot maar nét in bedwang houden.

Hoe kan een kind van 13 dat in godsnaam in haar eentje?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:53

Sorry Nickyu, ik ervaar jouw commentaar als een poging om mij belachelijk te maken. Een persoonlijke aanval dus. Je weet helemaal niet wat ik meegemaakt heb en onder welke omstandigheden en je maakt de wel ervaren zeilers bij mij aan boord en die anderen op zee die nacht belachelijk met je commentaar. Je sarcasme is het grote bewijs ervan. Er zijn mensen verdronken die nacht. Bedankt voor je respect.

Op de oosterschelde mag laura niet eens komen met haar boot.... alleen. Dat is hetzelfde om haar de a 4 op te sturen op zondag in een auto zonder rijbwijs, omdat ze zo goed kan rijden en tja daar droomde ze van ???? en hoe meen jij te weten wat ik allemaal wel en niet geleerd heb, wel of niet gedaan heb, wel of niet scherp aan de wind gevaren heb, wel of niet dus op een golf afstuurde en ga zo maar door. Rijke fantasie hou ik het maar op.
Als jouw kind in een mast klimt, hou jij het dan tegen ? Ik wel. Ik vind het te kort door de bocht om te zeggen we trekken overal onze handen van af en zien wel wat er gebeurt maar levensgevaarlijk of niet, een droom van een 10 jarige gaat voor want tja ze word er zo treurig van als ze het niet mag doen weet je....

Het enige wat ik nogmaals op kan maken uit jouw verhaal is dat dit dus een kind in levensgevaar brengt met voorbedachte rade omdat je weet hoe gevaarlijk het is, hoe moelijk het is en dat er flinke risico's zijn. Dat weet je niet als je de straat over steekt. De dingen die jij noemt horen bij de normale risico's van het leven en moeten we accepteren. Dit risico wat ze met haar leven nemen hoeven we niet te accepteren, net zo min als dat ik moet accepteren dat een kind denkt op zn 10e dat het wel zes weken alleen op vakantie kan naar Ibiza ofzo.....of voor mijn part friesland. ;)

En het enige verschil tussen jou en mij is, in deze, dat ik een toegevoegd groot risico met het leven van een kind niet wil nemen en jij wel. Dat heeft niks te maken met wie hier nu het beste kan zeilen, de meeste lesjes heeft gehad, wel of niet aan het wedstrijdzeilen was, of wel of niet de meest ervaring en of kennis heeft. Ik bedoel we houden ze thuis of brengen ze naar school omdat het te glad is, maar een paar maanden later duwen we ze af in een bootje voor een reis om de wereld ? Volgens mij is de natuurlijke reactie van een ouder zijn kind in bescherming te nemen als hij/zij dat kan iig tegen de grote onnodige gevaren en risico's. Dat is wat je op een weegschaaltje legt, weegt een pruillip zwaarder als de risico's ? Of loopt ze onherstelbare schade op als er nee gezegd word tegen haar ?

En geweldige ervaring is het ook als je het op bijvoorbeeld je 18e doet, of samen met anderen. Of maakt dat het minder......? Met intelligentie en scholing redt je het niet als het lichamelijk niet haalbaar is......dat is mijn punt. De hele tijd al al.....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:55

Perrokai

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:58

Nee zou ik ook niet doen, ik vocht ook tot het einde....

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:06

Verschrikkelijk dat die moeder tot zo'n besluit heeft moeten komen..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:21

Een nogal verdraait verhaal in de Belgische pers.
Wat ze echt zei nadat haar te verstaan was gegeven dat haar inbreng totaal niet meegenomen zou worden, en dat is wat ik dus schandelijk vind, dat ze met bloedend hart de juridische banden verbreekt.
Dit omdat er geen rekening mee gehouden wordt en omdat het daardoor de zaak voor Laura alleen maar moeilijker maakte.
Uit een direkt interview op de radio

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:23

Dit topic heeft in heel korte tijd een nare persoonlijke wending genomen. Ik zet een tijdelijk slotje om een en ander even rustig uit te kunnen zoeken.

En het slotje gaat er weer af. Ik heb een hoop speculatie over de moeder van Laura verwijderd en zou het ook erg waarderen als er niet verder over de verhoudingen tussen Laura, haar vader en haar moeder gespeculeerd zou worden. De situatie is voor hen al erg genoeg zonder dat hun hun priveleven onderwerp van discussie op internet wordt. Het is ook niet nodig dat de moedergevoelens van de wederzijdse discussiegenoten in dit topic aan de orde komen.

Al begrijp ik dat, bij gebrek aan concrete informatie, de discussie wel persoonlijk zal moeten worden, omdat er niks anders te discussieren valt. Mocht het nou in de komende dagen weer de te persoonlijke kant opgaan, dan zal er een definitief slotje geplaatst worden.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:53

Is er nog nieuws over dit zeilverhaal?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:11

Ik kwam er gister achter dat ze helemaal niet alleen de wereld rond reist, maar dat er altijd een boel volgboten op een paar 100 m afstand achter haar varen... In dat geval kijk ik al heel anders naar haar zeiltocht en zou ik er eerder "ja" tegen zeggen (al zou ik het mijn eigen kinderen alsnog verbieden, maargoed)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:14

Dan zou ze van mij toch nog eerst even haar school af mogen maken! :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:16

Als die wereldschool haar compleet vervangend onderwijs kan geven vind ik dat ook wel goed eigk. Maar nu niet meer denk ik, omdat het TE breed in de media uitgemeten is en ik denk dat anderen hier daardoor sneller misbruik van gaan meten ("ja maaaar zij mag ook!")

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:19

Kinderen moeten eerst hun school maar eens afmaken, vind ik.
Inderdaad, als zij mag willen anderen ook.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik helemaal niets (meer) met het meisje heb en dat ze van mij vanaf 18 jaar pas mag gaan varen... Ik vind het een eigenwijs en verwend kind. Maargoed, dat heb ik hier wel eens eerder laten blijken.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:22

ik ben het met MamboBeach eens. laat ze gewoon tot hun 18e op school zitten, we hebben hier niet voor niets de leerplicht tot 18 jaar en als die wereldschool zo geweldig vervangend was deden veel meer kinderen dat zouden doen die een beetje talent hebben.
ik heb op de school gezeten waar ook Ids Postma zat, en die kreeg zo nu en dan eens een dagje vrij als ie een belangrijke wedstrijd had maar ook hij moest gewoon braaf zijn lessen volgens net als ieder ander kind.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:26

MamboBeach schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik helemaal niets (meer) met het meisje heb en dat ze van mij vanaf 18 jaar pas mag gaan varen... Ik vind het een eigenwijs en verwend kind. Maargoed, dat heb ik hier wel eens eerder laten blijken.

Dat vind ik ook nog steeds hoor, maar er werd/wordt steeds gesproken over een SOLO-reis. En dat vind ik wel raar, want zo solo is hij eigk niet. Wat mij eerlijk gezegd ook alleen maar weer sterkt in het idee dat ze het best uit kan stellen want zo "knap" vind ik het dan ook niet meer. Niet zo knap in elk geval dat ik begrijp dat ze het perse als jongste kind gedaan wil hebben. Want er vaart toch altijd wel vanalles achter haar aan wat in kan grijpen indien nodig. Maargoed, gelukkig voor haar is het mijn kind niet :P

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:31

Heino, dat vind ik ook wel eigenaardig hoor... Is het nu solo of niet!? Ik weet het niet, ik stap nog niet in een rubberbootje... :P

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:17

Vele mensen die voor de solo-reis van Laura zijn vinden haar een zelfstandige en volwassen meid.
De rechter was voorheen bezig om te kijken of zij deze reis kon maken, hierbij werd de kinderbescherming opgeroepen om toezicht te houden op Laura. Ze had nog geen ja maar ze had ook nog geen nee.
Wat doet Laura? Laura pakt het vliegtuig naar Sint Maarten en denkt daar een boot voor €3500,- te kopen om alsnog haar reis te maken.

En wij vinden dit volwassen en zelfstandig? Als ze zo volwassen is als er word beweerd door sommige, dan had zij geen vliegtuig gepakt naar Sint Maarten maar had zij aan de kinderbescherming laten zien dat zij deze reis (in haar ogen) aankan.
Als zij verstand van zaken had, dan had zij geweten dat je voor €3500,- geen zeilwaardige zeilboot kunt kopen van minimaal 8 meter, nog niet eens een tweedehands.

Dit weet ik omdat wij vorig jaar een zeilboot hebben gekocht van 9,13 meter en we ons hierin verdiept hebben.
De reis is trouwens geheel solo, in de havens staan er troepen klaar om haar op te vangen en te kijken naar haar geestelijke en lichamelijke toestand. Dit heb ik gelezen op haar eigen site.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:48

KellyZ schreef:
Dit weet ik omdat wij vorig jaar een zeilboot hebben gekocht van 9,13 meter en we ons hierin verdiept hebben.

Wow, ga jij ook de wereld rond?

Succes, alvast een gelukkig nieuw, nieuw jaar, voor het geval je het niet in een jaar red.
Enne........ doe voorzichtig he?

*D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:54

Is het nou wel Solo, of niet? Want ik lees een paar posten terug van Heino dat er op 100m boten achter haar aan varen en in het bericht van Kelly lees ik dat ze toch helemaal Solo gaat...

edit: typo

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:26

Joyce: ik weet er het fijne ook niet van maar dat schijnt vrij standaard te zijn bij dergelijke riskante zeiltochten.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:31

je kan nog zo veel geavanceerd apparatuur aan boord hebben, maar je moet het toch zelf handmatig via kaarten ed uitrekenen en volgen, apparatuur is fijn zolang het werkt , maar je kan je er niet volledig op toevertrouwen met zo'n reis, je moet er zelf altijd bij allert blijven en de coordinaten blijven volgen, het is geen scheeps tomtom

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:28

slokkie schreef:
KellyZ schreef:

Wow, ga jij ook de wereld rond?

Succes, alvast een gelukkig nieuw, nieuw jaar, voor het geval je het niet in een jaar red.
Enne........ doe voorzichtig he?

*D

Nee ik heb het over de prijzen van dergelijke boten... niet over een werelreis. En voor €3500,- koop je geen zeewaardig goed zeilschip.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 10:48

Dat het solo heet omdat ze alleen op een bootje zit is door Kim (dacht ik) al ergens aan het begin van dit topic uitgelegd. Ze gaat dus met een konvooi mee, maar zit alleen op een bootje! Dit is één van de redenen dat ik dus al had gezegd: laat lekker gaan!! Doordat de berichtgeving via de pers vaak beïnvloed is of enigszins verdraaid is kunnen er dus dit soort verwarringen plaatsvinden en heb je een topic waar men de berichten van voor en tegenstanders amper lezen.