God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:28

Ik heb toevallig pas les gehad over Darwin.. (jaja op een christelijke school nog wel :P)

En ik moet zeggen dat ik wel in beide geloof..
Evolutie is nou nog bezig..
Maar als ik moet kijken naar hoe de aarde ontstaan is ben ik het niet eens met Darwin.
Ik geloof in God, Darwin qua ontstaan van aarde is in mijn ogen onzin..

En jullie zeggen nou wel bewijzen.. Maar welke bewijzen?
Was iemand erbij toen de aarde er "ineens" was?
Het is beide niet te bewijzen..
Het is wel te bewijzen dat evolutie nou nog bezig is,, maar in zijn ontstaan van de aarde zie ik niks..

(Wel erg toevallig, heb nu als reclame hier onderaan scheppingofevolutie.nl XD)

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:31

xTamara schreef:
Maar als ik moet kijken naar hoe de aarde ontstaan is ben ik het niet eens met Darwin.
Ik geloof in God, Darwin qua ontstaan van aarde is in mijn ogen onzin..

Dan mag je mij vertellen wat Darwin heeft gezegd over het ontstaan van de aarde. :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:50

Snader schreef:
Dat kan je niet zomaar zeggen. Om met jouw eigen woorden te spreken: We weten niet of we intelligent genoeg zijn om alles ooit te begrijpen. ;)

Het doet er ook niet toe. Persoonlijk vind ik het zonde om de moed bij voorbaat op te geven, daar heeft nog nooit iemand wat mee bereikt. Een gezonde interesse heeft nog nooit kwaad gedaan, in tegendeel. Zie, dit topic is er het sprekende bewijs van! :) Niet alleen heb ik weer wat kennis op gedaan, ook heb ik meer begrip gekregen voor Christenen (o.a. dankzij het eindeloze geduld Blue_Eyes).

Natuurlijk heb ik ook aan andere opties gedacht. Als ik niet zeker weet hoe iets in elkaar zit, dan probeer ik alle opties open te houden. :) Als ik 'zomaar' ergens in geloof, dan heb ik de kans dat ik me afsluit voor de waarheid.

Ik heb het niet over wetenschappers etc he? Natuurlijk moeten die gewoon doorgaan met onderzoeken ;) Ik heb het over het "gewone klootjesvolk" zullen we maar zeggen, waar ik overigens zelf ook toe behoor :D Dat is wat heel duidelijk naar voren komt in deze discussie, geloof je in het scheppingsverhaal, dan geloof je niet in wetenschap en ben je dom. Het is óf Darwin, óf de bijbel. Vind ik echt vreselijk kortzichtig :n Zeker als je nagaat dat je het helemaal niet tegenover elkaar kunt zetten, waar we het al eerder over hadden. En inderdaad, we weten niet of we intelligent genoeg zijn, daar kunnen we alleen achter komen door de echt intelligente mensen (de wetenschappers dus) hun werk te laten doen met open vizier, en graag ook met de optie dat ze er misschien wel nooit achter zullen komen. :D

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:51

Vis word koe enzo?

Eerst was er een vis, toen treden er allemaal mutaties op, toen was het een hagedis.. dat soort troep..

Mens komt van apen af.. Laat me niet lachen

Trouwens, bestaat er al niet een topic over dit onderwerp?

Lyonesse

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:52

Ook jij hebt de evoluthietheorie niet goed begrepen :+

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:55

Nou leg uit wat er fout aan is dan?
Dat is toch een groffe samenvatting van het hele gebeuren?

Dat vleermuizenembryo's en kippenembryo's allemaal op elkaar lijken? Of heb ik geen goed biologieboek? :P

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:59

Nee hoor, Mensen en apen hebben gezamelijke voorouders, er was een wezen/iets waaruit mensen en apen ontstaan zijn. Niet: een mens was vroeger een aap, een mens is nooit een aap geweest.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 00:01

Nou in mijn ogen is gezamelijke voorouders toch ong. hetzelfde hoor.. dat betekend dat we bij dezelfde plaats vandaan komen..
En in mijn ogen klopt dat ook weer niet vanwege scheppingsverhaal.. maar het is maar net waar je in geloofd

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 00:05

Als je een gezamelijke voorouder ongeveer hetzelfde vind, kun je natuurlijk ook zeggen dat apen uit mensen ontstaan zijn :D

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 00:10

Nee, het is gewoon raar..
Gezamelijke grootouders, hoe kunnen daar 2 verschillende soorten uit kunnen komen?
Dat kan alleen dat als die grootouders ook verschillend waren..
En trouwens.. Wij hebben 46 chromosomen? Een aap 48 zag ik net..
Het is qua DNA zo ong. onmogelijk..
Maar dan zeggen ze natuurlijk weer dat het mutaties waren ofzo.. Ik vind het hele verhaal maar vaag, en ook dit kan niet bewezen worden.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 00:18

De hele essentie van evolutie IS mutatie :+
Het antwoord op je andere vragen is zelfs op wikipedia al te vinden. Ik reageerde alleen op je stelling dat mensen ontstaan zijn uit apen, dat is dus niet zo. Of je wel of niet in de evolutietheorie gelooft moet je verder helemaal zelf weten hoor :D

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 00:21

En ik ging alleen maar op je in.
Het maakt mij ook echt niet uit, als ik antwoord krijg op mijn vragen geloof ik er waarschijnlijk nog niet in.

En het zal vast op wikipedia te vinden zijn, maar dat maakt het niet meer waar.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 00:28

@Lyonesse: Dan mag jij me vertellen waar ik toe behoor. De 'theory of everything' en zeker de evolutie heeft niks met mijn vakgebied te maken, maar ik ben wel wetenschapper. Laat ik er zelf antwoord op geven, ik vind dat je me kan rekenen tot het 'gewone klootjesvolk'. Nu, wat doet het er toe? :)

Tot een zekere hoogte vind ik het een fijn tijdverdrijf, ik vergroot mijn kennis ermee en daarmee ook mijn begrip voor de wereld. Deze nieuwsgierigheid heeft naar mijn idee alleen positieve gevolgen, dus waarom zou je er dan op tegen zijn? :) Wat heb je eraan om mensen ongeïnteresseerd en 'dom' te houden? Helemaal niks.

Het is inderdaad kortzichtig dat er mensen zijn die God tegenover Darwin zetten en van de gekke dat zij mensen dom vinden als ze in het scheppingsverhaal geloven. Wél vind ik het zonde als het scheppingsverhaal klakkeloos wordt aangenomen en men zich zo afschermt voor de wereld.

Nu snap ik alleen niet wat je daarmee wil vertellen. Is dat nu een reden om mensen aan te bevelen om zich niet in deze materie te verdiepen? Juist niet, zou ik zeggen. :) Als ze meer leren over de wereld, dan zal het duidelijker worden dat ze heel weinig weten over de wereld. Het zou ze bescheiden en meer 'open-minded' maken, een beter mens als je het mij vraagt.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 00:38

@xTamara: Het is je goed recht om een mening te hebben. Alleen kom je nogal ongenuanceerd over en ik twijfel of je iets hebt begrepen van de evolutie. Laten we het in het midden laten. ;) Aan jou de vraag: Kan je ergens een mening over vormen als je geen verstand van zaken hebt?

Bedtijd. Truste allemaal. :)

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 00:41

Ik geef toe dat ik er niet veel van weet, ik heb er pas les over gehad op school en dat is dan het enige wat ik ook weet.

Maar tuurlijk kan je er een mening over vormen, geen terechte mening misschien maar wel een mening..

Wat denk je van alle mensen die dingen roepen over christendom e.d. terwijl ze daar ook niks vanaf weten?
Ik denk dat weinig mensen zijn die uberhaupt wat af weten van de bijbel.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 00:47

Het is heel dapper dat je toegeeft dat je er niet veel over weet! :)

xTamara schreef:
Wat denk je van alle mensen die dingen roepen over christendom e.d. terwijl ze daar ook niks vanaf weten?

Nog een vraag: Kan je hiermee jouw mening over de evolutie rechtvaardigen? Als je het mij vraagt ben je nu geen haar beter. ;)

Ondanks dat ik op christelijke scholen heb gezeten, weet ik niet zoveel af van het christendom. Om die reden heb ik ook geen 'harde' mening over het christendom en probeer ik voorzichtig te zijn met uitspraken. :)
Laatst bijgewerkt door Snader op 30-03-09 00:53, in het totaal 1 keer bewerkt

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 00:53

Nee daarmee rechtvaardig ik mijn mening niet mee.
Met alles wat ik er vanaf weet, en nee dat is niet veel, geloof ik gewoon in God.

Wat ik met die opmerking bedoelde is dat mensen er niet tegen kunnen als je je mening geeft over iets waar je niet veel vanaf weet, maar zelf weten ze vaak ook niet veel af van het standpunt wat diegene heeft.
Zo kun je nergens meer een mening over geven als je alles rond dat onderwerp moet weten.

En nee ik ben ook geen haar beter, misschien zelfs erger..
Ik zeg niet ook niet om er zelf beter van te worden maar om even duidelijk te maken dat het andersom ook gebeurt.

Maar ik hou me er van nu af aan buiten, want het is vervelend voor jullie als ik mijn mening geef terwijl ik er niet zoveel vanaf weet. Ik wou in dit topic alleen even mijn mening geven waardoor ik voor God ga.

edit: spelfout.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 00:57

xTamara schreef:
Ik geef toe dat ik er niet veel van weet, ik heb er pas les over gehad op school en dat is dan het enige wat ik ook weet.

Maar tuurlijk kan je er een mening over vormen, geen terechte mening misschien maar wel een mening..

Ik denk dat weinig mensen zijn die uberhaupt wat af weten van de bijbel.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ze je in de lessen op school geleerd hebben over de evolutietheorie. Is wat je hier zegt in je laatste paar berichten wat je geleerd hebt op school? Hoeveel uur hebben jullie op school eigenlijk besteed aan de evolutietheorie?
Ik zelf ben trouwens opgegroeid met zo'n anderhalf uur bijbel per dag, vind je dat genoeg om iets af te weten van de bijbel?

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 01:33

spettic schreef:
_Sigrid_ schreef:
Darwin..

Waarom? Omdat daar gedegen bewijs voor is en met God heb ik dat nog niet meegemaakt...

Bovendien, weken van 7 dagen...dat hebben mensen ook maar verzonnen. De Romeinen hadden weken van 10 dagen en ook maar 10 maanden in een jaar. Is maar net hoe je de tijd indeeld.

Vind bovendien dat de natuur verder prachtig in elkaar zit, maar daar hoeft niet persé een brein achter te zitten. Het enige object dat die natuur verstoord is de mens...dan heeft God toch wel erg slecht werk afgeleverd is het niet?

Eerst iets moois scheppen en daarna mensen erbij zetten om alles weer om zeep te helpen. Haha, niet logisch inderdaad.

God heeft alles goed geschapen maar de mensen hebben het zelf verprutst.
Het was Gods bedoeling dat alles zo zou blijven.

Maar hoe zit het dan met de almachtigheid van God?
Hij heeft de mens naar zijn evenbeeld geschapen, God is almachtig en alwetend.
En toch maakt Hij de mens die de natuur verprutst en oorlogen voert etc..?

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 02:24

Maar ik geloof wel dat er "iets" is, alleen wat dat "iets" inhoud, gaat mijn brein te boven.
Ik ben een tijd naar een kerk gegaan, heb daar veel geleerd maar ben het zeker niet eens met alles.
Datzelfde heb ik met Darwin :o

Ik vind het een moeilijk onderwerp eerlijk gezegd.
De wetenschap kan veel maar ik vraag me af of de mens inteligent genoeg is om er achter te komen welke theorie klopt.
Dit soort onderwerpen gaan mijn petje te boven, maar ben dan ook geen wetenschapper.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:38

xTamara schreef:
Zo kun je nergens meer een mening over geven als je alles rond dat onderwerp moet weten.

Dat is zo. Toch, vind je niet dat je minstens de basisprincipes van de evolutie nodig hebt om er een mening over te kunnen vormen? :) Je hoeft er niet over na te denken of hierop te reageren, als je dat niet wilt.

Het is niet vervelend dat je een mening hebt en deze verkondigd terwijl je er naar eigen zeggen niet zoveel vanaf weet. Dat is je goed recht en je kan dan nog steeds een aanvulling zijn voor het topic. Wat mij betreft ben je meer dan welkom om te lezen en te reageren in dit topic. ;)

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:14

Hermelientje schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ze je in de lessen op school geleerd hebben over de evolutietheorie. Is wat je hier zegt in je laatste paar berichten wat je geleerd hebt op school? Hoeveel uur hebben jullie op school eigenlijk besteed aan de evolutietheorie?
Ik zelf ben trouwens opgegroeid met zo'n anderhalf uur bijbel per dag, vind je dat genoeg om iets af te weten van de bijbel?

in ons bioboek gaan er 2/3 paragraven over de evolutietheorie, wij behandelen dat in 1 les.
(Wat we vaker doen en niet alleen maar omdat het over Darwin gaat)
En dan heb ik het wel over mijn biologieleraar van nu, ik heb 4 jaar een ander gehad en die wou dit niet behandelen, hij was dan ook zeer streng in zijn geloof.

Dat vind ik opzich ook wel slecht, als ik met andere mensen, die niet geloven, in discussie ga over die evolutietheorie (zoals hier dus), weet ik er niet veel vanaf dat komt dus ook doordat het op school en thuis niet erg behandeld word.

Wat er in mijn aantekeningen staan is onder andere het volgende:

Dit is waar ik het mee eens ben, vooral omdat het bewezen is en waar is:

Organismen planten zich voort, meer nakomelingen dan ouders.
Er zit verschil in uiterlijk tussen de nakomelingen
Omgevingsveranderingen laten soortverandering ontstaan.

Niet mee eens:

Iets ontstaat spontaan. (uit iets levenloos ontstaat iets levends, en ik zie net in mijn boek dat al bewezen is dat dit niet klopt.)
Soorten kunnen zomaar veranderen.
Die 2 willen er bij mij niet echt in..

Meer staat er niet over in mijn aantekeningen.

Er staat nog wel iets in mijn boek over dieren met ong. hetzelfde bot en dus hebben ze een gezamelijke voorouder ofzo, ik weet niet of Darwin dat heeft verzonnen.
Ook dat die fossielen er miljoenen jaren over doen staat erin.. Dat geloof ik dus ook niet.
En natuurlijk de Big Bang is in mijn ogen waardeloos..

Ja jij kan er veel van weten, het is maar net hoe goed je toen opgelet heb enzo.
En dit gaat niet over jou, maar over zo ong. gemiddeld bokt.
Tuurlijk zijn er ook mensen op bokt/aarde die er wel veel vanaf weten en er niet in geloven.

@Snader: Misschien wel, maar ik heb ong. de basisprincipes, vind ik.
Ik weet er niet alles vanaf maar het is ook niet zo dat ik er niks vanaf weet. En je hoort tegenwoordig zoveel over het bestaan e.d. dat je met gemak ook niet meer weet wat bij de evolutietheorie, en Darwin hoort.

Ik zal ook zeker dit topic blijven volgen, en mijn mening geven wanneer ik het nodig vind.
Alleen omdat ik er niet superveel vanaf weet, zal ik me er niet al te veel mee bemoeien omdat dat irritant kan zijn voor medebokkers.
Ik vind dit altijd een zeer interessant onderwerp, en zal het daarom ook zeker blijven volgen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:10

Ik zie in dit topic regelmatig mensen die zeggen dat ze niet geloven dat de ene soort in de andere kan veranderen, of dat soorten überhaupt kunnen veranderen.

Ik ben eigenlijk wel wat iedereen hier precies bedoelt met 'soort'. Wat is jullie definitie daarvan?
Het is wel handig om dat duidelijk te krijgen, omdat we anders gemakkelijk over twee verschillende dingen praten zonder dat in de gaten te hebben.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:13

Soort is dieren die met elkaar vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen.
Als dieren dat met elkaar kunnen is het een soort.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:24

Draaikolk schreef:
Maar hoe zit het dan met de almachtigheid van God?
Hij heeft de mens naar zijn evenbeeld geschapen, God is almachtig en alwetend.
En toch maakt Hij de mens die de natuur verprutst en oorlogen voert etc..?

Even een korte uitleg.
In het begin, de eerste mens (Adam) en de tweede mens (eva), was alles goed. Later, de zondeval, (eten van de appel na verleiding door de duivel/ slang,) en werden de mensen verbannen uit het paradijs en werd iedereen sterfelijk. Daarmee kwam ook het verderf etc. in de wereld.

God is bezig met een reddingsplan. Een deel is al volbracht, de geboorte, het leven, het sterven en de opstanding van Jezus. Een ander deel, de uiteindelijke terugkomst van Jezus en het stichten van een nieuwe hemel en nieuwe aarde, moet nog plaatsvinden.
Wanneer??, dat weet niemand. Wel is het zo, dat er eerst de keuze wordt gegeven aan miljoenen mensen om God te leren kennen.