Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 10:38

het lijkt me verschrikkelijk om gedwongen je huis te moeten verlaten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 10:57

Het zou voor mij heel erg liggen aan de reden of ik er vrede mee zou hebben of niet. Voor een algemeen landsbelang, zoals voor de energietransitie, of voor het bouwen van een ziekenhuis oid, zou ik dat okay vinden. Voor de bouw van een vakantiepark niet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 11:00

_San87_ schreef:
Het zou voor mij heel erg liggen aan de reden of ik er vrede mee zou hebben of niet. Voor een algemeen landsbelang, zoals voor de energietransitie, of voor het bouwen van een ziekenhuis oid, zou ik dat okay vinden. Voor de bouw van een vakantiepark niet.

in dit geval zou er industrie voor in de plaats komen. Heb je daar vrede mee?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 11:33

Ja. Energiestations zijn belangrijk.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 12:41

Maar het zijn niet alleen energiestations. Voor de energiestations is genoeg ruimte in de omgeving.

Het is door de industrie dat ze weg moeten.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 12:48

aan-/afvoer over zee, doorvoer via de rivieren, Rotterdam wil wel de grootste (doorvoer :D )haven blijven, dus mag het wat kosten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 12:55

Douce schreef:
Maar het zijn niet alleen energiestations. Voor de energiestations is genoeg ruimte in de omgeving.

Het is door de industrie dat ze weg moeten.

Als ik het artikel lees gaat het om het volgende:

Citaat:
In Geertruidenberg, zo'n twintig kilometer verderop, wordt een bestaand 380 kV-station uitgebreid en komt een nieuw station waar door windmolens op zee opgewekte energie aan land op het stroomnet wordt gekoppeld.

Citaat:
In Moerdijk komt een nieuw 380 kV-hoogspanningsstation. Ook liggen er plannen voor waterstoffabrieken en willen bedrijven verduurzamen en uitbreiden. Verder gaan de buizen van de Delta Rhine Corridor (voor ammoniak en waterstof) van de Rotterdamse haven ook via Moerdijk naar Limburg.

Volgens het artikel is het een combinatie van voornamelijk energiestations en bedrijven de mogelijkheid geven te verduurzamen en uit te breiden. De Delta Rhine Corridor is een buizenstelsel dat energiezekerheid en energie-onafhankelijkheid moet waarborgen, alsook een veilige optie om gevaarlijke stoffen te vervoeren.

Dat valt allemaal onder industrie, maar het is naar ik het lees wel industrie om ervoor te zorgen dat Nederland kan voorzien in eigen energiebehoefte en klimaatdoelen kan nastreven. Of heb ik het mis?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 13:07

Jazeker.

Ik ontken zeker niet dat er energievoorzieningen komen, echter zit de crux hem in "bedrijven de mogelijkheid te geven te verduurzamen en uit te breiden".

Dat is gewoon een platte uitbreiding van het industrieterrein wat er al jaren ligt. Dat hoeft echt niet om Nederland van energie te voorzien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 13:17

Ik lees het als een combinatie? Doordat het dorp weggaat, kunnen er op die plekken energiestations gebouwd worden, en kan ook de industrie dat daar al is verduurzamen en uitbreiden.

Ik weet niet precies wat voor bedrijven daar allemaal zitten, maar uitbreiding van industrie is niet per se negatief.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 13:20

Het is daar al 1 groot industriegebied, ik ken mensen die in Moerdijk wonen en mijn zus woont 1 dorp verderop. Naar om zo je huis uit te moeten.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 13:23

_San87_ schreef:
Ik lees het als een combinatie? Doordat het dorp weggaat, kunnen er op die plekken energiestations gebouwd worden, en kan ook de industrie dat daar al is verduurzamen en uitbreiden.

Ik weet niet precies wat voor bedrijven daar allemaal zitten, maar uitbreiding van industrie is niet per se negatief.

Klopt, zo is het verpakt. Maar als je kijkt naar de saldo ruimteverdeling, was het opdoeken van het dorp niet nodig zonder die uitbreiding van de industrie. En dat is waar wat mij betreft de schoen wringt, zeker ook in communicatie.

Het was allemaal voor een goed doel, want energie voor heel Nederland. Ja, leuk en aardig maar daar is dus niet zoveel ruimte voor nodig. Energievoorzieningen is niemand in de buurt tegen, onnodige opofferingen wel.

Je kunt uitbreiding van industrie niet per definitie als iets slechts zien (zelf weet ik nog niet wat ik daarvan vind, ik ben slecht in handelsbelangen meenemen), maar feit is en blijft dat veel industriegrond nu onbenut is. Dus om een dorp daarvoor op te offeren is gewoon.. zonde. Of, het alternatieve scenario, ons buitengebied.

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 13:32

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 14:36

Is misschien ook een idee voor de mensen die in kapotte huizen in Groningen zitten. Verhuizen naar stabiele grond in de buurt, met een huis zonder scheuren.. is dat gedoe ook gelijk voorbij. Je iedere dag afvragen of je huis in elkaar stort lijkt me ook erg stressvol

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 14:42

Stabiele grond in de buurt lijkt me lastig. Het is nog steeds niet stabiel daar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 14:50

Heel de provincie?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 15:46

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 15:50

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 16:06

fransje23 schreef:
Er zijn al waarschijnlijk al meer dorpen opgeofferd aan economische groei en welvaart of juist natuur.
Best wel verdrietig eigenlijk -O-

Heb vanuit de politiek hier niets over gehoord maar heeft waarschijnlijk ook niet mijn focus.
Tata en Schiphol is voor mij persoonlijk letterlijk en figuurlijk dichterbij.

In de jaren 50 is het hele dorp Rozenburg gesloopt voor de industrie in de Botlek en verderop weer opgebouwd, dus zo nieuw is het niet. Het heette toen overigens Blankenburg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 16:39

prompter schreef:
fransje23 schreef:
Er zijn al waarschijnlijk al meer dorpen opgeofferd aan economische groei en welvaart of juist natuur.
Best wel verdrietig eigenlijk -O-

Heb vanuit de politiek hier niets over gehoord maar heeft waarschijnlijk ook niet mijn focus.
Tata en Schiphol is voor mij persoonlijk letterlijk en figuurlijk dichterbij.

In de jaren 50 is het hele dorp Rozenburg gesloopt voor de industrie in de Botlek en verderop weer opgebouwd, dus zo nieuw is het niet. Het heette toen overigens Blankenburg.

Vandaar de.naam Blankenburg-tunnel ;).
Rondom Rotterdam is het ook vol gebouwd.
De dorpen rijgen zich aan elkaar vast en bijna alle boeren zijn verdwenen.

Mijn vader zijn bedrijf is ook verplicht gestopt/onteigend/uitgekocht in Rotterdam omdat daar woningen gebouwd moesten worden.
Bedrijven aan o.a. de Spoorweghaven en Bnnenhaven moesten allemaal plaats maken voor woningen.
De Binnenvaart en aanverwante bedrijven zijn bijna helemaal weg uit Rotterdam.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 17:11

Hier is ook genoeg verdwenen voor woningen.
Metname agrarische bedrijven maar ook mooie oude gebouwen moesten wijken voor de moderne tijd.

Als iets gesloopt wordt wat achteraf onnodig blijkt is het trouwens helemaal zuur.
Moeten we trouwens wel een ongebreidelde groei willen?
Kan een economie ook doorgroeien als een plofkip?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 17:23

fransje23 schreef:
Hier is ook genoeg verdwenen voor woningen.
Metname agrarische bedrijven maar ook mooie oude gebouwen moesten wijken voor de moderne tijd.

Als iets gesloopt wordt wat achteraf onnodig blijkt is het trouwens helemaal zuur.
Moeten we trouwens wel een ongebreidelde groei willen?
Kan een economie ook doorgroeien als een plofkip?

Het is heel simpel, als de bevolking groeit, moet de rest meegroeien, want iedereen wil kunnen wonen, werken, zorg en onderwijs krijgen, recreëren, enz.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 17:25

Gnome schreef:
Laat staan willen wonen. Echt een uithoek

Nou ja als er meer mensen gaan wonen wordt t vanzelf gezellig :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 17:29

journee schreef:
Het is heel simpel, als de bevolking groeit, moet de rest meegroeien, want iedereen wil kunnen wonen, werken, zorg en onderwijs krijgen, recreëren, enz.

Maar als het niet meegroeit of niet meer mee kan groeien?
Dan zullen mensen waarschijnlijk wegtrekken naar andere oorden?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 17:42

fransje23 schreef:
journee schreef:

Maar als het niet meegroeit of niet meer mee kan groeien?
Dan zullen mensen waarschijnlijk wegtrekken naar andere oorden?

Bij een bedrijf ligt dit helemaal aan het soort bedrijf. Groei is natuurlijk niet altijd mogelijk, zeker niet als iemand gebonden is aan een locatie. Soms zal er dan een onderdeel uit handen worden gegeven, bij gebrek aan kantoorruimte zal het personeel misschien meer thuis werken, misschien kan een bedrijf vernieuwen en de hoogte of de grond in bouwen, er kan ergens anders nog extra filiaal bijkomen en in het uiterste geval is verhuizen een optie, desnoods naar het buitenland. Maar wat de mogelijkheden zijn ligt echt helemaal aan het soort bedrijf. Voor een winkel is sneller een extra locatie te vinden dan voor een vliegveld en een voor een scheepvaartbedrijf heeft de aanwezigheid van water toch wel enige prioriteit. :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 17:45

Ik denk groter dan een bedrijf :)

Kan de wereld een eindeloos groeiende economie aan?
Is er ooit een punt van verzadiging, van voltooiing?