Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:49

Het eerste wat ik doe is topic checken....in de hoop dat Daisy terecht is.

Het blijft zo hangen. Zo verschrikkelijk.

Charr91, sterkte voor jou!
Kan me niet voorstellen hoe dit voor jou maar ook de herder is.

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:51

Skessa_ schreef:
Loopt zo'n honden zoekterm dan geen gevaar voor de wolven? Of zitten die aan een lijn?

Geen idee hoor hoe dat werkt, vroeg het me gewoon af.

Die lopen aan een lange lijn. Niemand wil het risico meer lopen om de hondje los te laten. Er is ook een tip gegeven om de andere 2 honden van de herder mee te laten helpen met zoeken maar dit risico gaat hij niet nemen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:53

Kinke schreef:
MarlindeRooz schreef:
De vrouw van de gemeente Heerde die er was zal ik maar niet te veel over zeggen. Dat is niet zo handig. Maar zij wil heel graag samenleven met de wolf. Ze vindt dat wij in zijn territorium lopen.

Was dit iemand in dienst van de gemeente? Wat voor functie had ze dan?

Waarom is dit belangrijk? Het was iemand die wat te zeggen heeft.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:54

Skessa_ schreef:
Loopt zo'n honden zoekterm dan geen gevaar voor de wolven? Of zitten die aan een lijn?

Ook aangelijnd is er daar een risico en petje af voor de geleider die toch helpt ondanks dit gevaar!! Ik ga er wel vanuit dat geleider en hond begeleiding krijgen van andere mensen die wel wat bij hebben om de wolf af te kunnen weren.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:58

charrr91 schreef:
Skessa_ schreef:

Die lopen aan een lange lijn. Niemand wil het risico meer lopen om de hondje los te laten. Er is ook een tip gegeven om de andere 2 honden van de herder mee te laten helpen met zoeken maar dit risico gaat hij niet nemen

Nee zou ik ook absoluut niet doen, heel begrijpelijk.

Daarnaast hoop ik dat de mensen van het zoekteam met genoeg man zijn om als het nodig mocht zijn de wolf af te weren. Respect dat ze dit aangaan!
Honden een tracker om, maar dat zullen ze zelf ook wel al bedacht hebben.

Charr91, ook voor jou heel veel sterkte! :(:)
Dit laat je inderdaad niet los, zelfs als buitenstaander blijf je eraan denken |(

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:59

Je mag toch hopen dat daar ook gewapend personeel aan het zoeken is. Als ze die wolf zo dicht bij hebben taser die wolf dan maar. Dat zal misschien toch effect hebben.

Ik hoop ook dat Daisy gauw gevonden is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:59

tienus63 schreef:
Poedel Louie is van de aardbodem verdwenen nadat ie werd meegenomen door een wolf.

Luister podcast geleidewolf
https://open.spotify.com/episode/6BbLk6 ... 4-wYs8JJoQ

Maar een kleine poedel die naar nest gebracht is (en mogelijk kort getrimd was) is wel heel wat andere situatie dan dit nu bij Daisy gelukkig want we mogen nog hoop hebben dat ze leeft al wordt die met het uur kleiner maar ik blijf hopen!!!

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:02

Wat verschrikkelijk allemaal. |( Als je eraan denkt dat je beestje doodsbang en wellicht gewond de nacht ergens is ingegaan, dan word je gewoon ziek als baasje. :(

Ik zou zo willen dat ze afgeschoten gaan worden, maar helaas. -O-

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:05

Mac schreef:
Het laatmij ook niet los. Ik heb ook zitten denken hoe het verder moet met de schaapskudde. Ik kan me niet voorstellen dat de herder op deze manier nog kan en wil werken - en zijn honden ook niet.

Zo mooi zijn als de herders ook met een vuist op tafel slaan. Niet alleen de schapen zijn kwetsbaar maar ook de honden.

Zonder hen geen heide.
Laatst bijgewerkt door Onali op 04-09-25 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:06

https://www.facebook.com/share/p/1CoNVMqqWz/

Bericht gaat niet over zoekteams maar over wolven in Nederland in het algemeen.

Van een hondentrainer uit de omgeving.
Nog maar een jaar geleden zou ik dit waarschijnlijk niet gedeeld hebben. Hoewel ik al jaren letterlijk wakker lag vanwege mijn paarden.

Toch was ik wel bereid mee te gaan in het adagium 'Bescherm je dieren'. Maar inmiddels denk ook ik dat het onbegonnen werk is.

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:10

Onali schreef:
Mac schreef:
Het laatmij ook niet los. Ik heb ook zitten denken hoe het verder moet met de schaapskudde. Ik kan me niet voorstellen dat de herder op deze manier nog kan en wil werken - en zijn honden ook niet.

Zo mooi zijn als de herders ook met een vuist op tafel slaan. Niet alleen de schapen zijn kwetsbaar maar ook de honden.

Zonder hen geen heide.

Hij doet niet anders. Er lopen op de renderklippen al 6 jaar rond de 5-6 roedels. Nooit een probleem geweest. Deze wolf is een reu en handelt alleen. Hij heeft geen eens aandacht voor de schapen, alleen voor de honden die er lopen en is maar op 1 ding uit: moorden. Nu is Daisy het slachtoffer maar zolang dat beest daar loopt vrees ik dat het niet alleen bij haar gaat blijven..
Laatst bijgewerkt door charrr91 op 04-09-25 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:11

Onali schreef:
Mac schreef:

Zonder hen geen heide
.

Vergeet dat maar.
Diegenen die dat geprobeerd hebben zijn van een koude kermis thuisgekomen (jaren geleden al!!).

En diegenen die nu nog zwijgen weten heel goed dat ze nergens meer aan de bak komen als ze zich openlijk anti-wolf uitspreken.
Wat je nooit mag vergeten dat er altijd op aanbesteding gewerkt word, natuurmonumenten (dankzij de postcodeloterij en prive giften) en andere natuurorga's een hele grote vinger in de pap hebben.
Zoals met veel zaken een centenkwestie.

Onali

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:13

Zou meer impact hebben als ze massaal, dus landelijk, letterlijk weglopen.

Maar net als zoveel dingen zal dit wel een utopia zijn.

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:18

Weet je wat het is. Deze wolf wordt niet als probleem gezien. Het is normaal gedrag wordt er gezegd. Zo lang ze dat niet inzien gebeurd er niks tegen deze wolf. Heel leuk die aanlijnplicht maar deze wolf grijpt honden tussen de voeten van mensen, aangelijnd of niet. Ik denk dat zelfs een kleuter wel weet dat dit gedrag echt niet normaal is. Zelfs nu Daisy het slachtoffer is en er voor dat incident al 4 andere incidenten zijn geweest zien ze nog het probleem niet. Dan heb je wel echt een onwijs bord voor je kop..
Laatst bijgewerkt door charrr91 op 04-09-25 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:18

Onali, weet je wat ik een utopia vind?
Dat mensen als een Leugenveld bijvoorbeeld (en dat is er maar een, zo zijn er velen, ook in BE en DE) een keer tot verantwoording geroepen zouden worden.

Lees het stuk wat Mysa geplaatst heeft maar eens door alsjeblieft.
Dat is precies het punt.

Door o.a. bovengenoemde heeft het zo ver kunnen komen, men had ook vanaf dag 1 adequate maatregelen kunnen nemen ipv alles onder het tapijt te willen vegen.
Wolfje is inmiddels inderdaad goed getraind.

Dank voor het plaatsen ervan Mysa _/-\o_ ik had die nog niet gezien, maar het beschrijft perfect de situatie zoals ik ze al jaren zie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:21

De meeste houden hun mond want wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
Maar hopelijk word dit ze ook teveel.

Zonder schapen geen mooi aangelegd cultuurlandschap: hei.
Want het dicht groeien, wat de schaapjes voorkomen dat is juist meer natuurlijk.
Misschien vinden die poffertjes dat juist wel goed? Zou wel bij hun denkwijze passen.
Dan nog wat over stikstof zeiken dat daarom de heide dichtgroeit en hun fabel is weer rond.

Ik hoop zo dat het arme hondje gevonden word.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:22

charrr91 schreef:
Hij doet niet anders. Er lopen op de renderklippen al 6 jaar rond de 5-6 roedels. Nooit een probleem geweest. Deze wolf is een reu en handelt alleen. Hij heeft geen eens aandacht voor de schapen, alleen voor de honden die er lopen en is maar op 1 ding uit: moorden. Nu is Daisy het slachtoffer maar zolang dat beest daar loopt vrees ik dat het niet alleen bij haar gaat blijven..

Ik ben bang dat deze wolf niet de enige is rond Epe die dit gedrag vertoont.

Aan de andere kant van het dorp worden ook honden aangevallen en bijna dagelijks wolven gezien. Ook meerdere wolven tegelijk worden hier gezien. En ik weet vrij zeker waar die vandaan komen. Niet vanuit Epe-Noord.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:25

Ik hoorde laatst dat er subsidie per wolf vanuit de EU komt? Klopt dat?
Dat wordt hier in België gezegd. Dus dat er naast alle dure wolven safari’s ook deze financiële prikkel achter zit.

Ik duim nog steeds mee voor Daisy. Verschrikkelijke situatie ;(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 08:30

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Citaat:
Interactie met wolf ❗️❗️❗️❗️❗️

Gedeputeerde Harold Zoet er is nu dus nog een wolf met probleem gedrag❗️

Epe!!

Deze week heeft er nóg een incident plaats gevonden, hoogst waarschijnlijk met dezelfde wolf.

Onderstaande tekst werd ons gestuurd.
Let op nog niet geverifieerd, gezien het feit dat deze van diverse kanten, vanuit Epe werd gestuurd lijkt dit zeer betrouwbaar.

Tekst

Je zal het niet geloven... door het oog vd naald vanmorgen...

Ik liep in het bos het vaste rondje dat ik altijd loop. Belvedereweg/Beukenlaan en dan links het rondje door het bos. Natuurlijk ben ik ook al weken op mijn hoede, loop met een pieper en hou de honden dicht bij mij.

1 van mijn kleine hondjes moest poepen dus ik stond even stil. Ik bleef ernaast staan en hield de andere honden binnen zo'n 3 meter bij mij. Ik probeer altijd dan goed om mij heen te kijken en te luisteren of er iets aan komt, eerlijk, ik heb niks gehoord.

Terwijl ik naar de honden voor mij keek, gaf mijn kleine hondje die zat te poepen een schreeuw, dat was op minder dan een meter naast mij.

Ik keek opzij en zag een grote wolf die flitste langs mijn been en draaide gelijk om om weer aan te vallen. Ik gaf een gil en kon zijn aanval daardoor onderbreken.

Daarna volgde er van alles wat lastig is na te vertellen maar ik ga het proberen. Ik heb aan 1 stuk gegild en mijn pieper af laten gaan. De wolf probeerde steeds weer terug te komen en bleef op mij af stormen om de kleine hondjes te pakken. Door mijn agressieve houding bleef hij mij ontwijken. Ik heb een stok gepakt en hem iedere keer afgeweerd en in de tussentijd de kleintjes opgepakt. Mijn grotere hond sprong ertussen en stond in die tussentijd neus aan neus met de wolf. Met de kleintjes onder mijn armen, een gillende pieper en zelf schreeuwend heb ik toen de grote hond aangelijnd en ben richting Belvedereweg gaan lopen. Ik dacht ik moet zo snel mogelijk naar de weg of een huis voor hulp. Hij is het hele stuk meegelopen en probeerde steeds weer aan te vallen. Ik heb hem afgeweerd door middel van schoppen en schreeuwen. Toen ik op de Belvedereweg kwam, kwam er net een auto aan. Die man zag mijn paniek en heeft mij heel snel in de auto geholpen. Toen ik in de auto zat en omkeek was de wolf weg. Dit was ongeveer ter hoogte van Belvedereweg 13, waar het bospaadje op de Belvedereweg uit komt.

Ik was kapot. In een paar minuten tijd al mijn energie verbruikt die ik had. Trillend zwetend en huilend en hyperventilerend. Het was door het oog van de naald.

Bron geen wolf gezien op de Veluwe.

MarlindeRooz

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:35

Ik heb deze vrouw gisteren ook gesproken. Dit incident was gisteren dus ook. Nog voor het incident met de herder. De wolf vindt blijkbaar de honden een dreiging.

Ondertussen spreekt de gemeente over aanlijnplicht, kudde verplaatsen en nog meer bijzondere uitspraken die zo bizar zijn dat ik ze niet ga delen.
Bron: zelf gehoord van de beheerder van dit gebied vanuit gemeente Heerde.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:36

Die kreeg ik gisteren via WhatsApp en dat zou goed dezelfde kunnen zijn. Is niet ver van de Renderklippen.

De wolf hier bij ons in de buurt vindt honden niet eng, hij zoekt ze op, lijkt het.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:38

Zoals het al jaren gaat dus, alles, maar dan ook álles moet wijken voor de wolf.
Niks biodiversiteit.

MarlindeRooz, super dat je mee bent gaan zoeken trouwens!

Ik hoop echt alleen maar oprecht dat ze de hond nog in redelijke conditie terugvinden.

Kaaskoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:39

Ik duim vandaag weer verder voor Daisy.

En wat een dapper baasje hierboven.. wat een stress!

Over 3 weken heb ik dus een weekend Cantharel staan om met de hond te wandelen.
Kan ik ergens vinden hoe de status rondom dit gebied is qua wolven? Ik krijg er namelijk steeds minder een ontspannen gevoel bij, en dat was wel de eigenlijke bedoeling van dit weekend.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:42

Oh wacht dus niet 1 wolf daar maar meerdere...had ik niet gelinkt...maakt de situatie nog afschuwelijker. Wat als ze dit gedrag met meerdere tegelijk gaan uitvoeren.... ik benijdt de mensen daar in de omgeving absoluut niet wat een horror!!!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:48

dierenfan schreef:
Oh wacht dus niet 1 wolf daar maar meerdere...had ik niet gelinkt...maakt de situatie nog afschuwelijker. Wat als ze dit gedrag met meerdere tegelijk gaan uitvoeren.... ik benijdt de mensen daar in de omgeving absoluut niet wat een horror!!!

Nee niet 1 joh. De hele Veluwe zit vol met wolven. Ik geloof best dat ze niet allemaal voor problemen zorgen. Maar hoe meer wolven er zijn, des te meer problemen er zullen komen.

En afschieten wordt nog steeds gezien als noodoplossing voor individuen. En niet als beheer.

Gisteren op de terugweg had ik bijna nog twee reeën op de auto. Gelukkig reed ik met gepaste snelheid omdat ik het gebied en de risico’s ken. Daardoor had ik geen aanrijding. Maar een ree doet je niks als je ze tegenkomt in het bos (gisteren ook 1 gezien). Maar de wolf wel.