Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:59

Ladyingreen schreef:
juval schreef:
het landbouwpotje waar iedereen zo over loopt te huilen is totaal niet nodig, belasting geld kan veel beter benut worden. De wet en normering kan aangepast, dan is uitkopen niet nodig.

Beste Imandra, en anderen, luister aub dit verhaal: https://www.youtube.com/watch?v=h_wi3T0z6ZE

Bovenstaande is een video op zijn eigen kanaal, waarin om de 4 minuten een reclame is toegevoegd, zijn account staat vol vlogs waarin hij monologen houdt over allerlei onderwerpen, zoals IQ en daarbij verbanden legt waarvan mijn oren gaan klapperen.

Wie is deze man? En waarom is hij uitgenodigd om te komen spreken?

Je denkt dat hij zelf die reclames invoegt in zijn video's op youtube?
of waarom is dat precies de vermelding waard?

Deze meneer is niet de enige die aangeeft dat de huidige toepassing van het Aerius niet deugd.
https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimt ... m-reageert

''Volgens een commissie van wetenschappers onder leiding van econometrist Leen Hordijk zijn de uitkomsten van het Aerius-systeem niet betrouwbaar genoeg, omdat de berekeningen te gedetailleerd zijn.

Daar komt bij dat Aerius bij wegen alleen de stikstofneerslag binnen 5 kilometer meerekent, terwijl de meeste stikstof uit uitlaatgassen (in de vorm van stikstofoxiden) verder weg waait en elders neerslaat. Die stikstof draagt wel degelijk bij aan de ‘stikstofdeken’ boven kwetsbare Nederlandse natuur. Bij alle andere activiteiten waar een vergunning voor nodig is, van landbouw tot industrie, wordt wél alle stikstofneerslag (ammoniak en stikstofoxiden) meegerekend. Die verschillende beoordeling van stikstofbronnen is volgens Hordijk „niet verdedigbaar.”
https://vanwestreenen.nl/nieuws/forse-k ... -stikstof/

Voor de meeste burgers komt het niet zo nauw of die berkeningen wel of niet 100% kloppen. De meeste mensen snappen wel dat de manier waarop we nu samenleven met de natuur niet houdbaar is. Waar de winst behaald wordt, maakt voor de meeste burgers niet zoveel uit.

Voor boeren als Juval echter, kan het betekenen dat op basis van omstreden rekenmodellen precies hun huis en haard weg moet. Daar wordt steeds zo makkelijk over heen gestapt hier.

Men moet gewoon niet zeuren want er is teveel stront. Er is ook teveel vliegverkeer. Schiphol is de tweede hub-airport van de wereld! Snapt men dan echt niet hoe vreselijk krom dat voor een individu kan voelen?

_chou

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:09

Ik vind dat er hier ook hard geschreeuwd wordt dat het probleem vooral bij de boeren aangepakt moet worden en niet bij andere grote bedrijven die veel uitstoten (bijvoorbeeld Schiphol) of de gewone man.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:14

Ik snap de pijn bij boeren en Juval heel goed, de overheid is geen betrouwbare partner gebleken voor boeren in de afgelopen decennia. Juist de pijn van een boer, ten opzichte van andere 'industrieën, als het aankomt op bedrijfsbeëindiging snap ik volledig: het gaat écht om mensen, families, historie, verbonden met de grond, met de omgeving.

Waar ik vooral moeite mee heb ik dat veel mensen met allerlei onderzoeken en conclusies daarvan aan de haal gaan. En dit vermengen met eigen belang, politieke voorkeuren, ect. Wouter de Heij kan inderdaad zelf kiezen hoeveel advertenties er getoond worden in zijn geplaatste video's. Hoe meer advertenties....hoe meer hij er aan verdiend.

Op de vorige pagina werd een artikel geplaatst van Cumula (een brancheorganisatie) waarvan de kop is:

"Het Aerius rekenmodel dat nu wordt gebruikt om de stikstofdepositie op natuurgebieden te berekenen is daarvoor in de huidige vorm niet geschikt. Dit concludeert het adviescollege dat hiernaar onderzoek heeft gedaan. Cumela vindt dat, net als bij verkeer, de depositie op 5 km van een bedrijf niet meer moet worden meegeteld omdat dit niet goed te meten is."

De conclusie van het adviescollege is anders en doet een andere aanbeveling:

"Het adviescollege beveelt aan de gelijkwaardigheid, transparantie en robuustheid van AERIUS te
vergroten door voor de depositieberekening van emissies van verkeer hetzelfde model te gebruiken
als voor de depositieberekening van de andere sectoren, zoals landbouw en industrie
."

Ik zie dit zoveel gebeuren; mensen worden gevoed met gekleurde informatie. Ik net zo goed hé. In welke bubbel ik dan ook mag zitten.

Daarbij vind ik ook dat ALLE industrieën moeten worden aangepakt, zeker ook Schiphol, Tata, ect. Het mag allemaal wel een tandje minder.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:21

juval schreef:
je gelooft wat je wilt geloven toch? als je niet openstaat voor andere wetenschappelijke meningen of om te leren en naar andere inzichten te luisteren, tja, dan blijf je lekker in je eigen bubbel.

Wat wij geloven is niet zo belangrijk, ik heb er geen verstand van.
Maar het beleid is conform de huidige wetgeving en zal uitgevoerd moeten worden, ongeacht wat deze wetenschapper hier van vindt, denk ik.

Weer uitstel? Europa gunt Nederland niet weer uitstel, vermoed ik.

Volgens mij wordt de industrie zoals Schiphol, Tata Steel en Chemours ook aardig onder druk gezet, met name door acties van organisaties als Greenpeace en XR.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:27

Ladyingreen schreef:
Ik snap de pijn bij boeren en Juval heel goed, de overheid is geen betrouwbare partner gebleken voor boeren in de afgelopen decennia. Juist de pijn van een boer, ten opzichte van andere 'industrieën, als het aankomt op bedrijfsbeëindiging snap ik volledig: het gaat écht om mensen, families, historie, verbonden met de grond, met de omgeving.

Waar ik vooral moeite mee heb ik dat veel mensen met allerlei onderzoeken en conclusies daarvan aan de haal gaan. En dit vermengen met eigen belang, politieke voorkeuren, ect. Wouter de Heij kan inderdaad zelf kiezen hoeveel advertenties er getoond worden in zijn geplaatste video's. Hoe meer advertenties....hoe meer hij er aan verdiend.

Op de vorige pagina werd een artikel geplaatst van Cumula (een brancheorganisatie) waarvan de kop is:

"Het Aerius rekenmodel dat nu wordt gebruikt om de stikstofdepositie op natuurgebieden te berekenen is daarvoor in de huidige vorm niet geschikt. Dit concludeert het adviescollege dat hiernaar onderzoek heeft gedaan. Cumela vindt dat, net als bij verkeer, de depositie op 5 km van een bedrijf niet meer moet worden meegeteld omdat dit niet goed te meten is."

"Het adviescollege beveelt aan de gelijkwaardigheid, transparantie en robuustheid van AERIUS te
vergroten door voor de depositieberekening van emissies van verkeer hetzelfde model te gebruiken
als voor de depositieberekening van de andere sectoren, zoals landbouw en industrie
."

Ik zie dit zoveel gebeuren; mensen worden gevoed met gekleurde informatie. Ik net zo goed hé. In welke bubbel ik dan ook mag zitten.

Daarbij vind ik ook dat ALLE industrieën moeten worden aangepakt, zeker ook Schiphol, Tata, ect. Het mag allemaal wel een tandje minder.

Er zijn dus verschillende onderzoekers, adviescolleges en brancheorganisaties die concluderen dat de huidige toepassing van het model niet klopt. Dan is het toch raar dat we daar niks mee doen? Los van de verschillende toepassingen die ze adviseren trekken ze allen de conclusie dat wat we nu doen, niet werkt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:31

Electra63 schreef:
juval schreef:
je gelooft wat je wilt geloven toch? als je niet openstaat voor andere wetenschappelijke meningen of om te leren en naar andere inzichten te luisteren, tja, dan blijf je lekker in je eigen bubbel.

Maar het beleid is conform de huidige wetgeving en zal uitgevoerd moeten worden, ongeacht wat deze wetenschapper hier van vindt, denk ik.

Volgens mij wordt de industrie zoals Schiphol, Tata Steel en Chemours ook aardig onder druk gezet, met name door acties van organisaties als Greenpeace en XR.

en daarom is de huidige wetgeving fout. Het klopt gewoon niet, en wij zijn daar de dupe van. De wet moet aangepast en de normen.

Er waait ook een nieuwe/andere wind in Europa inmiddels. Hopelijk met wat meer verstand van zaken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:55

Die rechtse wind bedoel je?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:00

Schiphol wordt hier vaak genoemd. Maar Schiphol en natuur hebben wel een bijzondere band, de luchthaven is namelijk gebouwd op grond die pas sinds anderhalve eeuw boven water ligt.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:08

996981 schreef:
Ladyingreen schreef:

."

Er zijn dus verschillende onderzoekers, adviescolleges en brancheorganisaties die concluderen dat de huidige toepassing van het model niet klopt. Dan is het toch raar dat we daar niks mee doen? Los van de verschillende toepassingen die ze adviseren trekken ze allen de conclusie dat wat we nu doen, niet werkt.

Nee dat is niet de helemaal de conclusie. Het (in dit geval de Aerius calculator) moet vooral verbeterd worden. Hopelijk gaan ze dat inderdaad ook snel doen, betere meetresultaten lijken me voor iedereen een goede zaak.

Ik ben niet helemaal op de hoogte hoe de BBB de Aerius calculator ziet en wat ze er mee willen of niet, ga ik even uitzoeken :-)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:30

juval schreef:
als je het verhaal van de heer De Heij mag geloven is het genoeg om bufferzones van max 500 meter rondom de N2000 gebieden aanhoud voldoende is. Sowieso is drijfmest beter dan kunstmest qua uitstoot, dus dat zou niet moeten worden tegengewerkt. Het Aeriusmodel moet uit de wet en de normering moet worden aangepast.
Dát is wat boeren willen. Eerlijke regels op basis van eerlijke meetgegevens. geen rekenmodellen waar niets van klopt.

Maar minder uitstoot betekent niet minder vervuiling van het oppervlaktewater, toch?

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:36

juval schreef:
Electra63 schreef:

en daarom is de huidige wetgeving fout. Het klopt gewoon niet, en wij zijn daar de dupe van. De wet moet aangepast en de normen.

Er waait ook een nieuwe/andere wind in Europa inmiddels. Hopelijk met wat meer verstand van zaken.

De normen zou ik liever niet aangepast zien, de wetenschappelijk conclusie is dat deze huidige normen belangrijk zijn voor het behouden van de natuur en dat verlaging van de normen mogelijk onomkeerbare schadelijk zou zijn voor de ecologie van de Nederlands natuurgebieden.

Daarbij zou het ook fijn zijn als de fijnstof verminderd en de waterkwaliteit verbeterd.

Die nieuwe wind, ik vind het vooral letterlijk ongezond. We willen toch allemaal een mooie, gezonde wereld voor onszelf en onze kinderen/kleinkinderen? Waarom moet onze gezondheid en die van andere dieren en planten altijd leiden onder economische belangen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:12

Ladyingreen schreef:
De normen zou ik liever niet aangepast zien, de wetenschappelijk conclusie is dat deze huidige normen belangrijk zijn voor het behouden van de natuur en dat verlaging van de normen mogelijk onomkeerbare schadelijk zou zijn voor de ecologie van de Nederlands natuurgebieden.

Daarbij zou het ook fijn zijn als de fijnstof verminderd en de waterkwaliteit verbeterd.

Die nieuwe wind, ik vind het vooral letterlijk ongezond. We willen toch allemaal een mooie, gezonde wereld voor onszelf en onze kinderen/kleinkinderen? Waarom moet onze gezondheid en die van andere dieren en planten altijd leiden onder economische belangen?

ben je bekend met het fenomeen indoctrinatie?
als er maar vaak genoeg gezegd wordt dat de natuur op omvallen staat, dat de emmer overloopt, dat het 5 over 12 is en dat er een stikstofdeken over het land ligt... dan gaan mensen dat geloven. Hoeft niet de waarheid te zijn...

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:15

Oké, maar hoe weten we dan wél wat de waarheid is?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:19

Ladyingreen schreef:

kijk! als we dat wisten :+

iedereen leeft in zijn eigen waarheid. Ik zeg dat de veestapel niet hoeft te halveren, en de tegenstanders willen van wel. Daar kom je nooit uit.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:25

juval schreef:
Ladyingreen schreef:

ben je bekend met het fenomeen indoctrinatie?
als er maar vaak genoeg gezegd wordt dat de natuur op omvallen staat, dat de emmer overloopt, dat het 5 over 12 is en dat er een stikstofdeken over het land ligt... dan gaan mensen dat geloven. Hoeft niet de waarheid te zijn...

Vreemde opmerking, er wordt vrij veel onderzoek naar de staat van de Nederlandse natuur gedaan en de conclusies zijn zonder uitzondering dat het slecht gaat. https://www.wur.nl/nl/show/zes-vragen-o ... erland.htm

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:29

Ik denk dat Juval niet 'gelooft' in de wetenschap/onderzoek/ect.
(Dit is een aanname Juval, je mag me altijd verbeteren).

En daar zit volgens mij ook de angel in heel veel discussie's: kennis gaat gebukt onder (onderbuik)gevoel.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:31

Wat zijn de achtergronden van de onderzoeken en onderzoekers? Ik snap dat je als boer minder waarde hecht aan een onderzoek die door iemand gedaan is die heel begaan is met de klimaatcrisis of er zelfs aan verdiend.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:36

stikstof heeft heel weinig met klimaat te maken, maar dat terzijde.

Er zijn ook genoeg wetenschappers die het tegendeel 'bewijzen', wat ik dus bedoel is, je bepaalt zelf wat en wie je gelooft.
dhr De Heij zegt bijvoorbeeld dat bij metingen voornamelijk hogere concentraties stikstof zijn gevonden bij nat weer, en minder bij warm/droog weer.

ik heb bijvoorbeeld ook veel vertrouwen in mevrouw Fresco als voormalig voorzitter van de WUR: https://visserij.nl/2023/03/08/louise-f ... aangedaan/

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 17:00

juval schreef:
als je het verhaal van de heer De Heij mag geloven is het genoeg om bufferzones van max 500 meter rondom de N2000 gebieden aanhoud voldoende is. Sowieso is drijfmest beter dan kunstmest qua uitstoot, dus dat zou niet moeten worden tegengewerkt. Het Aeriusmodel moet uit de wet en de normering moet worden aangepast.
Dát is wat boeren willen. Eerlijke regels op basis van eerlijke meetgegevens. geen rekenmodellen waar niets van klopt.

Maar dat gaat dus niet gebeuren, want de mening van een eenling is over het algemeen niet genoeg om EU beleid te veranderen. En iedereen die je iets anders wijsmaakt liegt. Dus, stel je volr, dit gaat niet lukken, en die kans is zeer, zeer reeel, wat dan?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 18:30

Wouter de Heij werkt voor een groot voedselbedrijf en is ingenieur, geen wetenschapper. Hij heeft zeker een sterk belang bij de uitspraken die hij doet.

Stikstof heeft absoluut met klimaat te maken! Het is 1 werkend systeem wat weliswaar opgedeeld is in compartimenten. Maar die communiceren volop met elkaar.

De overheid kan vooral hard schoppen tegen de modellen, maar zie vooral veel cherry picking. Als ze een model vinden wat ze goed uitkomt, gebruiken ze die wel. Vooral sterke lobby.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 18:46

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 18:51

juval schreef:

Wat je hier boven vermeld doe je zelf toch net zo goed? Sta je wel open voor de review van het RIVM over het werk van Wouter de Heij?
https://www.rivm.nl/stikstof/actueel/ri ... -overzicht

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:01

Ik begrijp ook nooit zo goed, dat burgers blij zijn met de rechtse wind die door Europa nu waait.
Verwacht je daar dan wat goeds voor ons van ?

Zoals de mestcrisis, Europa gaat echt niet toestaan dat Nederland nog langer deze uitzonderspositie behoudt, zeker of ook niet deze rechtse wind.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:15

juval schreef:
Ladyingreen schreef:

kijk! als we dat wisten :+

iedereen leeft in zijn eigen waarheid. Ik zeg dat de veestapel niet hoeft te halveren, en de tegenstanders willen van wel. Daar kom je nooit uit.

Ik vind dat de veestapel minstens met 70% moet krimpen. Niet alleen voor ons natuur, ook die van de wereld en de gezondheid voor de boer en de mensen die wonen in de omgeving van intensieve veehouderij. En ook voor dierenwelzijn.

Waar ik het met Juval mee eens ben is dat de boeren schandalig behandeld zijn door dit waardeloos beleid vanuit de overheid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:17

juval schreef:
Er waait ook een nieuwe/andere wind in Europa inmiddels.

Je bedoelt antidemocratisch en corrupt, en af en toe al aardig fascistisch?