Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 11:36

tienus63 schreef:
Dhr Zoet en dhr Koffeman met elkaar in gesprek.
Citaat:
6 oktober 2024/Nederland
Koffeman: „Er zijn geen kinderen belaagd in Nederland.”
Wanneer je dit met een glashard gezicht ontkend, dan verlies je alle geloofwaardigheid en zou er misschien toch een medisch onderzoek opgestart moeten worden naar de geestelijke gezondheid van deze politicus?
Hij is tenslotte lid van de 1st kamer
---

Wat te doen met de wolf? Deze twee tegenpolen zoeken een middenweg: ‘Je zegt nogal wat’

In Op Neutraal Terrein kruisen streekgenoten degens. Ze koesteren raakvlakken, maar blijven tegenpolen. Vandaag: BBB-gedeputeerde Harold Zoet ontmoet Niko Koffeman, PvdD-senator en voorzitter van de Faunabescherming. Kunnen twee uiterste standpunten over de wolf tóch bij elkaar komen?
„We zijn vrienden geworden!” roept Harold Zoet lachend, terwijl hij samen met Niko Koffeman op de parkeerplaats nog staat na te praten. „We doen een barbecuetje.” Koffeman vraagt met een brede grijns of hij dan wel even een vegetarische burger voor hem regelt.
Dit is allemaal nadat ze elkaar twee uur lang hebben betwist. Harold Zoet, BBB-gedeputeerde van de provincie Gelderland, en Niko Koffeman, Eerste Kamerlid van de Partij voor de Dieren en voorzitter van de Faunabescherming, staan regelmatig samen ‘voor het hekje’, zoals Zoet het uitdrukt. Als Zoet de wolf wil paintballen of zenderen, stapt Koffeman met de Faunabescherming naar de rechter.

In Utrecht kreeg de Faunabescherming onlangs gelijk van de rechter: de wolf uit Utrecht mag voorlopig niet gezenderd worden.
Indrukwekkend

We spreken elkaar in Harderwijk, op een steenworp afstand van de plek waar hondje Bruno vermoedelijk door een wolf is doodgebeten. Koffeman woont op de Veluwe en ziet de wolf regelmatig; Zoet woont eveneens op de Veluwe en heeft hem ook gezien. Hij vond hem indrukwekkend. „Hij was veel groter dan ik dacht.”

Ze houden allebei van natuur, zeggen de mannen. Koffeman bedankt Zoet veelvuldig voor de subsidies voor wolfwerende rasters voor schapenhouders in Gelderland. „Maar onze opvattingen over de wolf liggen wel uit elkaar.”

Zoet vindt elk dier prachtig, ook de wolf. „Maar ik denk dat de leefomgeving en de wildstand in balans moeten zijn met de andere opgaven in dit land.”

Dat is ongefun­deerd angst aanpraten
Niko Koffeman, Faunabescherming

Koffeman: „Het is niet zo dat de wolf maar aanfokt en ongebreideld groeit. Dat is ongefundeerd angst aanpraten. Er wordt heel ongebalanceerd gekeken naar de slachtoffers van de wolf. ‘Vorig jaar heeft hij al 1500 slachtoffers gemaakt.’ Dat doet de knut met blauwtong elke dag!”

Zoet: „In Finland en Zweden is het aantal mensen per vierkante kilometer zoveel minder dan hier in Nederland. En toch hebben ze daar ook al problemen. De wolf trekt naar de mensen toe en naar het gebied waar boeren zitten.”

Dat de beschermde status van de wolf mogelijk nu Europees wordt afgeschaald, is voor Zoet goed nieuws maar voor Koffeman zeker niet.

Koffeman: „Dat de wolf in Europa opeens een onderwerp is, komt niet door de groei van het aantal wolven, maar doordat de pony van Von der Leyen gepakt werd. Dat is de reden.”

Schrikt af

Zoet: „Dat vind ik een populistisch en goedkoop standpunt. Er zijn veel meer mensen die zich zorgen maken. Ik heb in Finland veel beschermd vee gezien. In Gelderland is ook al 2 miljoen euro aan subsidie voor rasters aangevraagd. Maar wás het maar een garantie. Het schrikt af, maar nooit honderd procent. En wat in Utrecht gebeurd is, met die twee kinderen, gaan we nooit met rasters oplossen.”

Koffeman: „Er zijn geen kinderen belaagd in Nederland.”

Zoet trekt zijn wenkbrauwen op. „Dat is met dna-onderzoek vastgesteld. Ik heb foto’s gezien van wolvenbeten bij mensen en de foto’s van het kind in Utrecht. Er is gebeten en de mensen hebben het gezien.”

Koffeman: „Laten we nou niet zelf patholoog-anatoompje gaan spelen. Er is veel te snel de conclusie getrokken dat de wolf het op het kind gemunt had. Twee dagen later bleek er ook een hond bij te hebben gelopen.”

Zoet: „Je maakt het wel heel klein. Pas rende hij tussen fietsende kinderen door.”

Koffeman: „In beide gevallen in Utrecht had de wolf geen belangstelling voor het kind. We moeten het zuiver houden.”

Zoet: „Ik heb mensen gesproken uit Nunspeet die met hun hondje liepen, dat strak naast hen liep. Hij kwam van achteren, greep het hondje en liep ermee weg in zijn bek. Dan heb je geen angst voor mensen.”

Koffeman: „Nee, geen óóg voor mensen, dat is wezenlijk iets anders. Je moet de prikkels voor wolven wegnemen. Dus geen loslopende honden toestaan in wolvengebied. Als het dan nóg voorkomt, is er sprake van een probleemsituatie.”

Zoet: „Niko, als dat hondje was aangelijnd, had hij hem ook gepakt.”

Koffeman: „Dat is een aanname.”

Moeten we met onze honden vanuit hier naar de kust om ze daar uit te kunnen laten?
Harold Zoet, gedeputeerde

Zoet: „Een hond moet ook los kunnen lopen, dat wil ik graag mogelijk houden in dit land.”

Koffeman: „Langs de kust in Noord-Holland kun je prima je hond los laten lopen.”

Zoet: „Moeten we met onze honden vanuit hier naar de kust om ze daar uit te kunnen laten?”

Koffeman: „Je gaat wéér uit van de primaire belangen van de mens en zijn hond om het gedrag van de wolf te definiëren.”

Zoet: „Ja maar Niko, het is wel afwijkend gedrag. Wij willen aan de slag met paintball. Ik vind het echt jammer dat wij, als provincie en de Faunabescherming, daar steeds over in gevecht moeten gaan met elkaar.”

Koffeman: „Ik ook.”
Terug naar zijn habitat

Zoet: „De mens en de wolf zijn er beide niet bij gebaat. Het zou heel ruiterlijk zijn als de Faunabescherming dat zou toelaten. We willen met de paintball de wolf duidelijk maken dat hij terug moet naar zijn habitat.”

Koffeman: „Het is puur natuurlijk gedrag dat de wolf heeft laten zien. Paintballen en zenderen als conditionering werkt niet, omdat de situatie al voorbij is op het moment dat je de pijnprikkel toedient. Dat is uit onderzoek in Amerika gebleken.”

Zoet: „En daar vinden we elkaar, want we willen sneller kunnen ingrijpen. Zodra een boswachter in het gebied is en een wolf afwijkend gedrag vertoont, moet hij dat meteen kunnen doen. In Finland sprak ik een boer die een alfamannetje was tegengekomen, grommend en agressief. Hij is heel langzaam achteruitgelopen. Ik weet niet wat er gebeurd was als daar een kind had gelopen dat was weggerend. Dat is een prooi.”

Koffeman: „Je laat niet je kind alleen in het bos lopen in wolven- of wildezwijnengebied. Wilde zwijnen zijn vele malen gevaarlijker dan wolven.”

Zoet: „Ik heb nog nooit gehoord dat een kind is aangevallen door een wild zwijn.”

Koffeman: „En als een man wordt overlopen door een rund, zeggen we ook niet en masse: neerschieten al die runderen!”

Zoet: „Nou, die halen we uit de kudde. En wat doen we met dat wilde zwijn? Die schieten we.”

Koffeman: „Ja, dat is wettelijk zo geregeld en als een wolf gevaarlijk onnatuurlijk gedrag vertoont, mag je hem aanpakken. Maar dat is nu niet het geval. We zijn bezig met het lijden dat we vrezen.”

Zoet: „Je weet hoe dit in Finland wordt genoemd? De nieuwe moderne wolf. De wolf die nu ander gedrag vertoont dan vroeger.”

Koffeman: „Dan kunnen we een nieuwe escalatieladder maken en probleemwolven uit de populatie halen. Maar niet een wolf met natuurlijk gedrag kenschetsen als probleemwolf.”

Zoet: „Nu komen we ergens, want het zou fijn zijn als we elkaar daarbij zouden helpen. Ik ben wel heel benieuwd wat jouw definitie van probleemwolf is.”

Koffeman: „Dat is nou precies wat we niet moeten doen. We moeten algemene definities hebben die we allemaal erkennen.”

Je zegt eigenlijk dat ik schuldig ben als er een kind wordt aangeval­len
Niko Koffeman, Faunabescherming

Volgens Koffeman moeten gebieden waar wolven hun burcht hebben, worden afgesloten.

Zoet wil Nederland niet op slot zetten voor de ‘hardwerkende Nederlander die wil ontspannen’. Hij vindt dat er geen problemen waren toen er veertig wolven in Nederland waren, maar volgens Koffeman kan hij die limiet helemaal niet stellen. „Jullie denken dat de mens alwetend is en mag bepalen wat alle aantallen zijn.”

Zoet haalt de Bijbel erbij waarin dat duidelijk is genoemd. Maar, zegt Koffeman: „Daar staat ook in dat de wolf en het lam samen zullen zijn.”
Hoeveel zijn er?

De mannen verschillen van mening over hoeveel wolven er zijn. Koffeman houdt de cijfers van BIJ12 aan, Zoet die van de Faunabeheereenheid. Dus zegt de een dat er 51 zijn en de ander 150. Zoet vindt dat de gunstige staat van instandhouding in Nederland al lang is bereikt, dat zou Hugh Jansman, onderzoeker aan Wageningen Universiteit hebben gezegd. Maar dat is, zegt Koffeman: „Een particuliere mening, omdat het Europees bepaald wordt.”

Zoet: „Het zou toch fijn zijn als we de wolven kunnen zenderen zodat we meer te weten komen over het gedrag van de wolf.”

Koffeman: „Ik ben er niet tegen als het een onderzoeksdoel heeft, maar dan alleen als het om een probleemwolf gaat.”

Zoet vindt het opvallend dat Nederlandse wolvenexperts steeds hun verwachtingen moesten bijstellen. „Die wolvenexperts hadden het allemaal uit de boeken.” Daar is Koffeman het mee eens. „Geweldig, daar vinden we elkaar weer. Je kunt er niet blind op varen.”
Zoet: „Het kan zijn dat de wolf zijn gedrag aanpast en wel mensen gaat aanvallen. Je kunt in het drukke Nederland met deze aantallen wolven op je klompen aanvoelen dat dit een keer misgaat.”

Koffeman: „Als we onze klompen erbij gaan halen, dan kun je je ook afvragen hoeveel kinderen slachtoffer worden van landbouwvoertuigen en auto’s.”

Zoet: „Ja, en wat doen we daaraan? Mensen moeten een rijbewijs hebben voor een tractor, er hangen spiegels aan, en als er door roekeloos gedrag een ongeluk gebeurt, vorderen we het rijbewijs in. Dus als een wolf afwijkend gedrag vertoont, moet je daar ook iets aan doen.”

Koffeman: „Ik ben ook voor preventieve maatregelen.”

Zoet: „Maar steeds als we het willen doen, staan we tegenover elkaar. Tot het moment dat het echt misgaat, en dat wil ik als gedeputeerde te allen tijde voorkomen.”

Koffeman: „Je bedoelt het niet zo, maar je zegt nogal wat. Je zegt eigenlijk dat ik schuldig ben als er een kind wordt aangevallen. Maar als een kind wordt doodgereden, belt niemand de ANWB.”

Niko, het gaat gebeuren
Harold Zoet, gedeputeerde

Zoet: „Ik vind dat je een middenweg moet zoeken. De polarisatie ontstaat doordat er geen oplossing komt. Daarom moet je naar aantallen kijken en ingrijpen bij calamiteiten. Je zult zien dat de angel er gelijk uit is. Dan is het namelijk een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Dat zou ontzettend helpen.”

Koffeman: „Ik ga een heel eind met je mee. Als jij zegt dat je in het midden wilt terechtkomen, klinkt dat heel mooi, maar ingrijpen wegens gevaar is nog niet nodig.”

Zoet: „Niko, het gaat gebeuren. Volgend jaar hebben we weer vijftig welpen erbij.”

Koffeman: „Je maakt rekensommen die niet geverifieerd zijn.”

Hoe vaak komen jullie nog tegenover elkaar te staan?
Koffeman: „Ik hoop niet zo vaak. We hebben daar helemaal geen zin in. We spelen geen juridische spelletjes.”

Zoet: „Als er morgen in alle zorgvuldigheid een wolf moet worden afgeschoten, is de kans groot dat we weer met jullie te maken krijgen.”

Koffeman: „Als het niet wettelijk geborgd is wel.”

https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~abbd3152/

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/B9eBXS ... tid=WC7FNe

DuoPenotti schreef:
https://www.facebook.com/share/p/vutioVF3nEhNbTB1/

Vandaag in De Stentor!
Interview Gedeputeerde Harold Zoet en voorzitter De Faunabescherming / senator PvdD Niko Koffeman!

voor wie het artikel zelf wil lezen had ik deze al gepost

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 11:37

DuoPenotti schreef:
Jessix schreef:
Ken je haar dat je zo goed weet waar haar ideeën over de wolf vandaan komen? Of kun je je gewoon echt niet voorstellen dat niet iedereen voor afschieten is? Ze moet dan wel gebrainwasht zijn door Lelieveld?

Veel plezier met luisteren morgen.

waar heb ik het over afschieten? Waarom leg je mij in de mond waar ik hier niet eens aan dacht?
Ken je mij zo goed dat je mijn ideeën weet?!

Blijkbaar niet, ondanks mijn vele posts :+

Nee dacht niet aan afschieten, ja ik kan mij niet voorstellen dat iemand denkt dat is de natuur als je hond is verslonden.

In jouw vele berichten heb jij het over een nul stand. Daar ben jij volgens mij heel duidelijk in. Heb ik je niet goed begrepen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 11:39

Jessix schreef:
In jouw vele berichten heb jij het over een nul stand. Daar ben jij volgens mij heel duidelijk in. Heb ik je niet goed begrepen?

wat heeft dat te maken met de podcast/ artikel van de vrouw?

Of ik dan meteen denk: afschieten; afschieten; afschieten.
Of dat ik dan meteen denk: waarom is die vrouw niet voor afschieten; afschieten.

je haalt er nu gewoon dingen bij die blijkbaar in jou hoofd omgaan, want in het mijne zitten ze niet in betrekking tot deze vrouw en wat ze heeft verteld.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 11:45

Femke_Tweety schreef:
Ik snap ook dat ze die gedachten nu nog heeft.

Het een kan gewoon echt naast het ander.

Ik snap haar gedachten ook. Het stond haar handelen trouwens ook helemaal niet in de weg.

Wat ik uit het interview haal is dat zij niet had geweten wat een top predator de wolf is. Dat je geen schijn van kans maakt met je hondje los of aan de lijn. Zij ziet het als hun territorium waar ze 5 welpen moesten voeden. Als ze die kennis had gehad dan had ze geweten dat ze in dat gebied nooit had moeten komen.

Ik denk dat de podcast voor jou sowieso wel interessant is Femke. Ook twee afleveringen met deskundigen die eens niet beweren alle wijsheid in pacht te hebben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 11:48

DuoPenotti schreef:
Jessix schreef:

wat heeft dat te maken met de podcast/ artikel van de vrouw?

Of ik dan meteen denk: afschieten; afschieten; afschieten.
Of dat ik dan meteen denk: waarom is die vrouw niet voor afschieten; afschieten.

je haalt er nu gewoon dingen bij die blijkbaar in jou hoofd omgaan, want in het mijne zitten ze niet in betrekking tot deze vrouw en wat ze heeft verteld.

Dat schrijf ik helemaal niet. Ik ga in op het commentaar wat jij hebt zonder ook maar het interview te hebben geluisterd. Je trekt conclusies. Het is weer de schuld van Lelieveld, blablabla. Vandaar mij vraag (ja vraag want er stonden vraagtekens in mijn bericht) of je je nu echt niet voor kan stellen dat er mensen zijn met een andere en dan nog steeds eigen mening?

Je komt trouwens heel agressief over. Is dat je bedoeling?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 11:49

tienus63 schreef:
tienus63 schreef:
Dat doofpotten dat is een kwalijke zaak.

Las gisteren een opmerking van bewoner van Den Treek.
Een automobilist dacht een hond aangereden te hebben, die belt keurig de politie.
Politie komt bij de bewoner aan de deur. Zijn jullie een hond kwijt? Nee.
Even later is er een team van defensie om te zoeken naar een ‘hond’.
Hond of wolf is afgelopen donderdag aangereden.

Het bericht gevonden.

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
Ik laat de link bewust even achterwege. Naam ook er ook afgehaald.

Is het niet omdat ze bang zijn voor een gewond dier dat ergens in de bosjes ligt te creperen? Voor een gewonde hond zoekt de politie dan vaker wel eventjes mee. Een gewonde wolf is gevaarlijk dus ook niet zo gek dat ze dan even rond zoeken.
Ik zit hier ook langs defensie terrein en ook al meerdere keren gehad dat als wij (met of zonder politie) staan te prullen rondom hun hek, zij er als de kippen bij zijn wat we aan het doen zijn.

Dieuwke_

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 11:52

Jessi en DP, kunnen jullie stoppen elkaar steeds in de haren te vliegen? De interessante berichten sneeuwen helemaal onder door dat gehakketak van jullie op elkaar. Negeer elkaars berichten gewoon, jullie worden het toch niet eens.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 11:54

Dieuwke_ schreef:
Jessi en DP, kunnen jullie stoppen elkaar steeds in de haren te vliegen? De interessante berichten sneeuwen helemaal onder door dat gehakketak van jullie op elkaar. Negeer elkaars berichten gewoon, jullie worden het toch niet eens.

Nee ik post hier wat ik wil. Ik blijf daarbij beleefd dus als je vind dat ik iets verkeerds doe dan tem je maar.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 11:55

Prima, doe ik :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 11:58

Dieuwke_ schreef:
Prima, doe ik :j

Geen probleem. :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 12:01

Jessix schreef:
Dat schrijf ik helemaal niet. Ik ga in op het commentaar wat jij hebt zonder ook maar het interview te hebben geluisterd. Je trekt conclusies. Het is weer de schuld van Lelieveld, blablabla. Vandaar mij vraag (ja vraag want er stonden vraagtekens in mijn bericht) of je je nu echt niet voor kan stellen dat er mensen zijn met een andere en dan nog steeds eigen mening?

Ik was net aan het stofzuigen, voor dat je dit schreef. En aan het overdenken wat hier zonet was geschreven. En ik dacht net: dit is helemaal Jessix niet. Zo "ken" ik haar niet.
Als ze weer persoonlijk word zeg ik gewoon ik ga hier niet meer verder op in, vind je altijd een fijne bokker en ik krijg het gevoel (dus geen feit) dat je je behoorlijk op laat naaien door andere.

Dat vind ik het niet waard om er dan op door te gaan.

En nee voel me niet agressief, ben het ook niet, maar vond het juist van jou.
Misschien is het je eigen gevoel wat je nu in een ander, in dit geval mijn berichten, ziet? (vraag, geen feit)

Nogmaals, het is me niet waard om met jou te steggelen, dus laat het hierbij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 12:05

DuoPenotti schreef:
Jessix schreef:

Ik was net aan het stofzuigen, voor dat je dit schreef. En aan het overdenken wat hier zonet was geschreven. En ik dacht net: dit is helemaal Jessix niet. Zo "ken" ik haar niet.
Als ze weer persoonlijk word zeg ik gewoon ik ga hier niet meer verder op in, vind je altijd een fijne bokker en ik krijg het gevoel (dus geen feit) dat je je behoorlijk op laat naaien door andere.

Dat vind ik het niet waard om er dan op door te gaan.

En nee voel me niet agressief, ben het ook niet, maar vond het juist van jou.
Misschien is het je eigen gevoel wat je nu in een ander, in dit geval mijn berichten, ziet? (vraag, geen feit)

Nogmaals, het is me niet waard om met jou te steggelen, dus laat het hierbij.

Nee hoor, ook mijn mening komt gewoon bij mijzelf vandaan. Het gaat ook niet om mijn gevoel of mening in deze maar in die van de vrouw in kwestie. Daarover stelde ik jou vragen na aanleiding van jouw mening over het interview wat je nog niet gehoord hebt.

Maar prima als je daar niet meer op in wil gaan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 12:29

Fijn Rizette dat je je quotes nu goed aanpast, leest zoveel fijner!

Rizette schreef:
En idd je moet eens zien wat pro wolf schrijft, zo nu en dan hier maar meer op fb, daar wordt een aanval op een kind belachelijk gemaakt. Ik zit niet in die pro wolf groepen, hou het er nog geen uur uit. Maar dat het zich stapelt, snap ik heel goed. Dergelijke zaken gaan je wel hoog zitten. Het begint idd met dat iedereen zijn vee wel kan beschermen en dat het slechte dierhouders zijn die dat niet doen.

Ik denk dat dat inderdaad is hoe het werkt. De onmacht, het onrecht, het lezen van zoveel nare berichten van mensen die denken er verstand van te hebben (maar gewoon echt geen idee hebben) en het belachelijk maken van incidenten en zorgen, plus waarschijnlijk ook scheldwoorden? Als je dat steeds weer leest dan is het bijna niet te doen om je frustratie niet door te laten sijpelen hier.

Ik vind het ook niet handig/constructief om die mensen weg te zetten met een naam als 'poffertje', maar ik begrijp wel waar het vandaan komt. Net als jij kan ik het echt niet volhouden om dat soort groepen te volgen, dan zou ik me veel te boos maken dus ik neem mezelf daartegen in bescherming.

Maar ook hier inderdaad geregeld opmerkingen als 'eigen schuld' (ook weer over die vrouw met haar hond, want tja, had ze maar niet in dat bos moeten lopen --> die wolf loopt óók buiten het bos), heel naar vind ik dat. Ik vind het fijn dat het niet de overhand heeft hier, zulke berichten, hoop dat dat zo blijft.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 12:30

Jessix schreef:
Syrianda schreef:

Ik vind het ook een goede podcast. Heb gisteren alle afleveringen geluisterd.
Echt een aanrader.

Ja vind ik ook. Ik heb ook in 2 dagen tijd alles geluisterd.

Hier idem , achter elkaar door geluisterd.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 12:46

Jessix schreef:
Femke_Tweety schreef:
Ik snap ook dat ze die gedachten nu nog heeft.

Het een kan gewoon echt naast het ander.

Ik snap haar gedachten ook. Het stond haar handelen trouwens ook helemaal niet in de weg.

Wat ik uit het interview haal is dat zij niet had geweten wat een top predator de wolf is. Dat je geen schijn van kans maakt met je hondje los of aan de lijn. Zij ziet het als hun territorium waar ze 5 welpen moesten voeden. Als ze die kennis had gehad dan had ze geweten dat ze in dat gebied nooit had moeten komen.

Ik denk dat de podcast voor jou sowieso wel interessant is Femke. Ook twee afleveringen met deskundigen die eens niet beweren alle wijsheid in pacht te hebben.

Ik wil hem sowieso nog luisteren.

Het valt mij op dat op de Heuvelrug (ik ben momenteel in mijn 'thuisomgeving') maar op heel weinig plekken daadwerkelijk aangegeven staat dat er wolven zijn.

Ik wandel in verschillende gebieden, en vrijwel nergens staat info dat je extra op moet letten. Bijvoorbeeld ook niet bij Bornia, direct onder Austerlitz. In Austerlitz worden momenteel ongeveer dagelijks wolven gezien, zodanig dat buurtbewoners een bepaald individu al herkennen aanneen bepaald patroon in de vacht.

Ik heb kort een paar boswachters gesproken, en aangegeven dat het mij verbaasde dat er bij de ingangen de gebieden in niet een klein beetje informatie hangt.

In Amerongen, regio Amerongense berg, zag ik dat eergisteren dan weer wél.

Ik moet zeggen dat ik, waar ik voorheen rustig hurkte om bijzondere paddestoelen of korstmossen op de foto te zetten, dat nu toch met een wat minder comfortabel gevoel doe.
En mijn hond die het eigenlijk heel hard nodig heeft om uit te razen krijgt beduidend minder kans nu, want overal aangelijnd.
Mijn 9 kilo hond maakt geen schijn van kans, en zelf ziet hij gevaar nauwelijks en wil overal mee kennis maken. Niet heel wijs.

Dit stond in Amerongen;

Afbeelding

Afbeelding

Maar op veel plekken het bos in dus niets.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 13:05

GDG schreef:
Ik denk dat dat inderdaad is hoe het werkt. De onmacht, het onrecht, het lezen van zoveel nare berichten van mensen die denken er verstand van te hebben (maar gewoon echt geen idee hebben) en het belachelijk maken van incidenten en zorgen, plus waarschijnlijk ook scheldwoorden? Als je dat steeds weer leest dan is het bijna niet te doen om je frustratie niet door te laten sijpelen hier.

Ik denk inderdaad ook dat het zo werkt en het probleem zit denk ik voornamelijk bij Facebook. Dat is een soort van riool geworden met reactieś en dat is bij meerdere onderwerpen. Ik begrijp echt niet waarom mensen zo lelijk zich gedragen en alles maar uitkramen.

Maar ik denk niet dat je dat soort reacties hiernaar toe moet trekken. Dit zijn echt 2 verschillende werelden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 13:07

Maar Femke, mijn 45 kg wegende kruising BS x Mechelaar maakt ook geen schijn van kans hoor! Ook al denken een aantal mededorpenaren dat wel en willen ze graag dat ik hun vergezel als ze met hun hond een rondje bos gaan doen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 13:17

Benzz schreef:
Maar Femke, mijn 45 kg wegende kruising BS x Mechelaar maakt ook geen schijn van kans hoor! Ook al denken een aantal mededorpenaren dat wel en willen ze graag dat ik hun vergezel als ze met hun hond een rondje bos gaan doen.

True.

Maar in deze ging ik even uit van de mijne.
Ik denk wel dat iets kleins op dit moment nog iets vlotter doelwit zal zijn dan wat groters.

In een groep, met aangelijnde honden, denk ik dat het risico op dit moment ook nog kleiner is dan als individu.

Wolvengebied met wolven waarvan al bekend is dat ze dichtbij mensen en honden komen riskanter dan in gebieden waar de plaatselijke wolven dat nog niet doen,

Etc etc.

Dat is deels ook het ingewikkelde, er spelen zo veel factoren mee om het risico van een individuele situatie te kunnen inschatten,
Dat het haast onmogelijk is om het in al zijn nuances heel simpel neer te zetten.
Terwijl veruit de meeste mensen behoefte hebben aan simpele informatie die snel beschikbaar en behapbaar is.

Maar met het verliezen van nuance krijg je ook automatisch àltijd mensen die zeggen 'het klopt niet, want'.
1 van de grote uitdagingen in communicatie richting grote groepen.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 13:26

Kan dit topic aub weer meer over de meldingen gaan? Die sneeuwen helaas helemaal onder.

Dan kunnen de welles nietus discuseerders en ellenlange quoters hun eigen topic maken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 13:28

Idd dat er nergens gewaarschuwd wordt vind ik kwalijk. Ik weet iig nu wel dat ze vanachter komen, en uit de dichte dekking. Ik loop dus niet meer op de smalle bochtige paadjes die mijn hond zo leuk vindt. Daar zie ik een wolf niet aankomen. Ik loop alleen nog op plekken waar ik de weg goed ken en overzicht heb. Het losloopgebied zoek ik alleen op op drukke momenten en bij voorkeur samen met mijn man. Meer oren en ogen is alleen maar goed. Daarbij let ik heel goed op wat mijn hond laat zien en kijk ik vaker om me heen. Ook dus achterom.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 13:28

DuoPenotti schreef:
Willen we aub een beetje op de quotes letten? Zulke zoekpuzzel soms.

Rizette schreef:
Nou eigenlijk weet ik niet hoe dat werkt. Je krijgt bij het posten in beeld dat er maar 2 quotes in mogen zitten en dan wordt mijn post de derde. Dus dat kan eigenlijk niet dus skip ik er 1 maar hoe zou je dat dan eigenlijk aan moeten pakken?

Je kunt eindeloos quoten. Als je de quotes allemaal maar los zet. Zoals ik hierboven doe.
Je mag alleen maar 2 quotes in 1 quote zetten.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 13:39

Sanet schreef:
Is dat gewoon in het dorp?? Pffff ….

Dat is niet echt bijzonder. De eerste of 1 van de eerste wolf gesignaleerd in Drenthe liep ook door meerdere dorpen lekker makkelijk langs de weg. Geef ze geen ongelijk, dat loopt lekker. Je ziet ze ook vaak zich via fietspaden verplaatsen en dan worden ze gefilmd door mensen die met hen meerijden en die krijgen dan commentaar of ze van plan zijn de wolf aan te rijden........

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 13:43

tienus63 schreef:
Italië heeft een persverklaring uit gebracht dat kinderen wel degelijk aan gevallen worden.
Via YouTube te kijken.

Citaat:
6 oktober 2024
Wolfinfo Huidig persbericht 10/5/24
Italië: Wolven vallen kinderen aan!
In Italië nemen de aanvallen van wolven op mensen niet af. Naast de aanslagen in Vasto in Abruzzen is opnieuw een zaak uit Locana/Piemonte gemeld.
https://www.youtube.com/watch?v=h4hcs0-pNT8

[ Afbeelding ]

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/Q2g28CUFXXfgdsyE/?

Zijn ze best ook nog wel laat mee, gezien wat er daar de laatste jaren allemaal is gebeurd met aanvallen op mensen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 13:45

Femke_Tweety schreef:
Het volledige artikel van Geist is wat dat aangaat echt super interresant.

Hij legt namelijk ook (deels) uit hoe het komt dat zoveel mensen, ook in de meer academische wereld, dat idee hebben.

Dat hij dat in eerste instantie, zelfs na jaren veldonderzoek, ook nog dacht,

En wat heeft gemaakt dat hij breder is gaan kijken.

En hoe het komt dat zowel de mensen die zeggen dat ze weinig doen in zekere zin gelijk hebben, maar ook waarom dat níet overal in iedere situatie zo is.

Is een lang artikel, maar wel écht de moeite waard.

Ik denk dat het heel goed zou zijn als veel mensen dat artikel zouden lezen.
(ook zij die zichzelf expert noemen, daar zitten er een paar bij die het in mijn ogen niet zijn, en die maken dat veel mensen helemaal geen vertrouwen meer hebben in experts, ook de echt goede niet, geplaatst...)

Het enige stuk over wolven dat de lading dekt en waar regelmatig bewijzen van verschijnen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 13:46

Femke_Tweety schreef:
Benzz schreef:

True.

Maar in deze ging ik even uit van de mijne.
Ik denk wel dat iets kleins op dit moment nog iets vlotter doelwit zal zijn dan wat groters.

In een groep, met aangelijnde honden, denk ik dat het risico op dit moment ook nog kleiner is dan als individu.

Wolvengebied met wolven waarvan al bekend is dat ze dichtbij mensen en honden komen riskanter dan in gebieden waar de plaatselijke wolven dat nog niet doen,

Etc etc.

Dat is deels ook het ingewikkelde, er spelen zo veel factoren mee om het risico van een individuele situatie te kunnen inschatten,
Dat het haast onmogelijk is om het in al zijn nuances heel simpel neer te zetten.
Terwijl veruit de meeste mensen behoefte hebben aan simpele informatie die snel beschikbaar en behapbaar is.

Maar met het verliezen van nuance krijg je ook automatisch àltijd mensen die zeggen 'het klopt niet, want'.
1 van de grote uitdagingen in communicatie richting grote groepen.

Ik verwacht het niet. Het kindje wat aangevallen werd was met een groep kinderen plus leidsters van de kinderopvang. Dat is toch een aardige groep.