Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:15

Nu bij Khalid en Sophie een man die afgelopen weekend vanuit Gaza terug naar Nederland is gekomen. Erg indrukwekkend verhaal. Wat een verschrikking daar.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:26

FiveSports schreef:
Hoe vertaal jij het Engelse woord "near"? :+

Ik zie nergens het woord near staan. Wat ik plaatste is vertaald door ImTranslator. Jij dan?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:00

Ik weet niet of jullie dit akkefietje op de UvA hebben meegekregen? Een joodse student en zijn familie tijdens de diploma-uitreiking uitgescholden 'fiets jews' En niemand greep in.. Nou zou je kunnen zeggen: tja, een vervelend incident. Maar er vinden steeds meer vervelende incidenten plaats in Europa. Een hotel vernield in Spanje, een vrouw in Frankrijk neergestoken en haar deur beklad met hakenkruis. De joden zijn weer bang. En straks de Europese moslims waarschijnlijk ook. Deze oorlog heeft verstrekkende gevolgen.

https://archive.ph/2023.11.06-030319/ht ... 7.7-641.26
Laatst bijgewerkt door mysa op 06-11-23 21:31, in het totaal 2 keer bewerkt

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:11

irmaz schreef:
FiveSports schreef:
Hoe vertaal jij het Engelse woord "near"? :+

Ik zie nergens het woord near staan. Wat ik plaatste is vertaald door ImTranslator. Jij dan?

Ah ik zie het, in het filmpje staat er "near", dus in de buurt van en niet in.
IDF verhaal erbij zegt idd "in".
Los van dat de IDF zovaak betrapt is op leugens, nu weer een voorbeeld waarom je ze eigenlijk niet als bron moet nemen ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:20

Mysa, waarom zou de Europese moslim bang moeten worden? Zijn daar aanleidingen voor of incidenten geweest die daar op wijzen? Vraag dit puur omdat ik er benieuwd naar ben gezien ik daar niks van in mijn omgeving zie. Wel richting de joden, vooral uitspraken online.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:21

Citaat:
Op de terugweg van onderzoek naar geweld door radicale kolonisten tegen Palestijnen werd een ARD-team op de Westelijke Jordaanoever vastgehouden en bedreigd door Israëlische soldaten. De studio van ARD Tel Aviv ziet dit als een duidelijke aanval op de persvrijheid.
https://www.tagesschau.de/ausland/asien/ard-team-angegriffen-100.html

Afbeelding

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:26

Rennie89 schreef:
Mysa, waarom zou de Europese moslim bang moeten worden? Zijn daar aanleidingen voor of incidenten geweest die daar op wijzen? Vraag dit puur omdat ik er benieuwd naar ben gezien ik daar niks van in mijn omgeving zie. Wel richting de joden, vooral uitspraken online.

Genoeg reden om bang te zijn denk ik.

Afbeelding

pien_2010

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:28

In Frankrijk zijn ook teveel incidenten en op vele scholen met Joodse studenten is de gendarmerie. Het is toch verschrikkelijk!!!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:32

FiveSports schreef:
Rennie89 schreef:

[ [url=m/Dh9F5A.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja maar dat staat compleet los van wat er nu speelt dus ik snap die link niet. Ik kan mij dat met 9/11 nog goed herinneren, hoe daarna de irrationele angst jegens moslims of mensen die er uitzien als moslims naar boven kwam. Echt belachelijk. Islamofobie is toen heel erg gestegen onder de westerse mensen. Maar wat er nu afspeelt staat hier los van naar mijn beleving en heb ook niks in mijn omgeving gehoord of gezien die er op zou wijzen dat wat er nu afspeelt in Israël en omgeving dit zou doen aanwakkeren. Eerder richting de joden. Maar ik kan het mis hebben?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:37

Gelukkig heb ik nog niet gehoord van incidenten in de buurt.

In Amerika wel, als voorbeeld dit 6 jarig kind en zijn moeder.
Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:40

mysa schreef:
Ik weet niet of jullie dit akkefietje op de UvA hebben meegekregen? Een joodse student en zijn familie tijdens de diploma-uitreiking uitgescholden 'fiets jews' En niemand greep in.. Nou zou je kunnen zeggen: tja, een vervelend incident. Maar er vinden steeds meer vervelende incidenten plaats in Europa. Een hotel vernield in Spanje, een vrouw in Frankrijk neergestoken en haar deur beklad met hakenkruis. De joden zijn weer bang. En straks de Europese moslims waarschijnlijk ook. Deze oorlog heeft verstrekkende gevolgen.

https://archive.ph/2023.11.06-030319/ht ... 7.7-641.26

Ach, bah...!

En wat ont-zet-tend laf dat niemand iets er tegen in brengt.
Mokum Olf onwaardig....
|(

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:41

Vreselijk dat zoiets gebeurd en walgelijk, dat mag van mij gewoon de doodstraf of levenslang krijgen als je denkt dat je zoiets maar kan doen. (Over dat jongetje… )

Maar nog steeds link ik dit niet aan de Europese moslim.

FiveSports

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:51

Dat is een Amerikaans voorbeeld inderdaad, weet (offline) geen voorbeelden uit de buurt.
Online gebeurt er genoeg, zoals dit filmpje waarbij Israëliers plaatjes te zien krijgen van vermoorde kinderen in Gaza en zegt dat het haar blij maakt en ze ervan geniet. Zag ik vanavond voorbij komen
Afbeelding

En hier zijn echt enorm veel voorbeelden van.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:52

Edit:
Mogelijk fake
Laatst bijgewerkt door FiveSports op 06-11-23 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:03

FiveSports schreef:
Dat is een Amerikaans voorbeeld inderdaad, weet (offline) geen voorbeelden uit de buurt.
Online gebeurt er genoeg, zoals dit filmpje waarbij Israëliers plaatjes te zien krijgen van vermoorde kinderen in Gaza en zegt dat het haar blij maakt en ze ervan geniet. Zag ik vanavond voorbij komen
[ [url=m/DeHneP.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hier zijn echt enorm veel voorbeelden van.

Andersom ook het nodige gezien. Onder alle bevolkingsgroepen lopen rotzakken rond, je kunt de excessen eruit pikken, doe ik ook. Maar je doet een beetje alsof dit de norm is onder Israëliërs en dat is pertinent niet waar.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:16

Het gaat mij om de woordkeuze “Europese moslims” gelinkt aan wat er in Israël en Palestina gebeurt. Dat er discriminatie is en dat er achterlijke en ronduit gestoorde uitspraken worden gedaan over de hele wereld is vreselijk en ook dingen die gebeuren naar aanleiding van wat er daar gebeurd, maar ik kon en kan díe link niet leggen. Dat is hetgeen waar ik op reageer.

Ik heb inderdaad ook belachelijke reacties gezien van zowel Israëlische zijde als Palestijnse kant, elk onschuldig leven is belangrijk en onbetaalbaar, wat de achtergrond of religie ook is moet helemaal niet uit maken. Elk slachtoffer is een slachtoffer teveel. Denk overigens ook dat dit voor de aandacht word gedaan, “lekker trollen” of hoe je het ook noemt. Dan heb ik het over die online filmpjes.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:19

FiveSports schreef:
Rennie89 schreef:

Kijk even naar de jaartallen van de incidenten, die zijn tamelijk antiek hoor. Lijkt me geen reden om die vandaag de dag als bedreigend op te voeren.

Als je al valt over een woordje in een filmpje van IDF (en de beelden gewoon negeert) dan lijkt me deze foto echt alleen maar bedoeld als angstpropaganda :roll:

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:20

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:26

Ik heb persoonlijk nog geen voorbeeld gezien van Palestijnen die expliciet blij zijn om vermoorde Israëlische kinderen, jullie wel?

Omgekeerd dus zowel normale Israëliers online als Israëlische politici die het expliciet over kinderen hebben.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:27

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:29

irmaz schreef:
FiveSports schreef:

Kijk even naar de jaartallen van de incidenten, die zijn tamelijk antiek hoor. Lijkt me geen reden om die vandaag de dag als bedreigend op te voeren.

Als je al valt over een woordje in een filmpje van IDF (en de beelden gewoon negeert) dan lijkt me deze foto echt alleen maar bedoeld als angstpropaganda :roll:

Als het volgens jou verstandig is om bewezen leugenaars als bron te nemen...
En als het voor jou hetzelfde is dat iets in de buurt van een moskee of in een moskee zelf is... Tjah

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:33

irmaz schreef:
FiveSports schreef:
Kunnen we toch nog trots zijn op onze jongens uit Urk... Pathetic
[ [url=m/KkHWow.jpg]Afbeelding[/url] ]
https://www.islamomroep.nl/2023/11/04/u ... n-bijbels/

Zojuist op tv: fake foto

FiveSports schreef:
Linkje of iets?

v. Roosmalen en Groenteman, uitzending van vandaag

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:34

FiveSports schreef:
Ik heb persoonlijk nog geen voorbeeld gezien van Palestijnen die expliciet blij zijn om vermoorde Israëlische kinderen, jullie wel?

Omgekeerd dus zowel normale Israëliers online als Israëlische politici die het expliciet over kinderen hebben.

Dit is echt het niveau waarop je hier verder wil? >;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:39

irmaz schreef:
FiveSports schreef:

Dit is echt het niveau waarop je hier verder wil? >;)

Nou inderdaad. FS, blijf alsjeblieft bij de feiten in plaats van een heel volk te demoniseren.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:40

Dit zijn een paar incidenten:

https://www.nd.nl/nieuws/nederland/1199188/de-schrik-zit-erin-bij-moslims-in-culemborg-waarom-worden-onz

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20231024_46806530?utm_source=google&utm_medium=organic

https://www.aa.com.tr/en/europe/western-france-mosque-receives-islamophobic-threat-letter/3041845

https://www.dailysabah.com/world/europe/germany-concerned-over-surge-in-anti-muslim-hatred-amid-gaza-crisis

Maar ook sommige politici hebben opmerkelijke reacties die vooral moslims lijken te targeten in plaats van beide groepen, bijvoorbeeld in Frankrijk en Duitsland, waar reacties tegenover Islamieten en pro-Palestina protesten imo best buiten proportie zijn als je het vergelijkt met de Joden en pro-Israël kant. Je moet dan (imo) of beide kanten aanpakken of gewoon niet. En het recht om te protesteren hoort er gewoon te zijn, óók voor Islamieten.

Het lijkt mij alleen maar meer dan logisch dat zowel antisemitisme en islamofobie beiden toenemen op het moment? Islamofobie was sowieso al een probleem. Antisemitisme denk ik ook wel al lijkt mij dat gewoon heel lang veel stiller geweest te zijn. Ik betwijfel dan ook niet dat beide groepen, die antisemitisch of islamofobisch zijn, dit hele gebeuren nu als excuus gebruiken om dat nu nog extra te uiten. En daarnaast zullen er ook mensen zijn die voorheen wellicht niet zulke gedachten hadden, maar dit nu wel hebben.

En ook buiten Europa ziet men het:

https://nieuws.marokko.nl/87814/gaza-geweld-leidt-tot-golf-van-moslimhaat-in-vs/

https://www.cbsnews.com/news/hit-and-run-injured-stanford-arab-muslim-student-investigated-possible-hate-crime-california/

https://www.vox.com/23930119/hate-crimes-muslims-jews-palestinians-arabs-fear

https://www.axios.com/2023/10/31/jewish-muslim-hate-crimes-nyc-la

Ik zag ook iets over moslimhaat in Australië vandaag maar kon dat zo even 1, 2, 3 niet terugvinden.

In ieder geval, het lijkt mij logisch dat wanneer het zich voordoet buiten Europa dat dit niet (magisch) niet ook het geval is in Europa. Natúúrlijk is er meer moslimhaat en antisemitisme.

Disclaimer: ik spreek me niet uit voor of tegen één van de kanten, al is dat volgens mij ook wel duidelijk. Je kunt uiteraard ook genoeg van dit soort artikelen vinden over antisemitisme. Gezien er gevraagd werd naar moslimhaat heb ik mij daar dan ook kort op gefocust met een snelle zoekactie.