Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:39

Spenk schreef:
Dan wordt het voor de starter helemaal onbetaalbaar. Waar denk je dat mensen zomaar even 5000 euro per jaar vandaan toveren? Op je spaarrekening staat dat geld. Je huis zit het vermogen in daar kan je niet bij.

Gewoon huren.
You will own nothing and be happy.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:43

Popstra schreef:
Dus als je rijk bent omdat je je leven hard gewerkt hebt moet je maar meer belasting gaan betalen?

Vind dat nogal een kromme gedachte. Of rijk zijn een schande is lijkt wel

Dat is wat ik dus ook steeds probeer te zeggen :j
Je hebt hard gewerkt, zuinig geleefd, een paar ton gespaard op de bank om tijdens je pensioen wat ruimer te kunnen leven, en dan moet je over die paar ton al een aantal duizend euro per jaar afdragen aan vermogensbelasting. Ik vind dat veel belasting voor 'weinig' geld.

Vandaar de vergelijking tussen vermogen op de bank of vermogen in een huis. Dat is in principe hetzelfde vermogen, je hebt er even hard voor gewerkt, maar de een hoeft weinig/niks af te dragen en de ander vrij veel. Helemaal eerlijk vind ik dat niet, ondanks ik wel begrijp wat de reden is.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 14-03-22 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:44

8nnemiek schreef:
Ik niet, de overheid wel, want vanaf €50.000 betaal je al een half procent belasting over je vermogen, en vanaf €100.000 betaal je bijna anderhalf procent.
Van mij mocht dat best worden aangepast zodat je bijvoorbeeld vanaf een half miljoen pas belasting betaalt bijvoorbeeld. Dan ben je redelijk 'rijk'.
En dat ze dan vanaf het miljoen de belasting nog wat verder verhogen, want dan heb je volgens mij zoveel dat je die paar procent echt niet meer mist.

Een half miljoen... dat is € 500.000,- toch? De gemiddelde prijs van een koophuis momenteel.. Ik vind dat niet perse heel rijk.... Of heb je het nu over een half miljoen spaargeld? Want dan heb je denk ik best wel veel geld :j

Huren prima, als ze er dan voor kunnen zorgen dat je met een aow of klein pensioen ook nog ergens kunt wonen :j

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:49

_San87_ schreef:
Een eigen huis in box 3 is imo geen optie. Alle volgende eigen huizen (een 2e, 3e, 4e, maak er wat van) kunnen er wat mij betreft wel in.

Dat is dus al zo.

En iemand anders had het hier over verhuren van die extra woningen. De huurinkomsten worden ook weer belast in box 1, dus voor mensen met een hoog inkomen tegen 49,5%.
Ook aftrekposten werd hier nog iets over geroepen. Op het moment dat je in de hoogste schijf valt met je inkomen, worden de aftrekposten tegen een lager tarief afgezet.

Normaal dus inkomen x tegen 49,5% en bijv aftrek voor partneralimentatie ook met 49,5%, dat wordt nu steeds lager (2021 43%) zodat er méér belasting wordt betaald.

*zo nu kruip ik weer terug onder de meelees steen*

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:50

Ik vind een huis van 350.000 op hypotheek wel anders dan 350.000 op de bank hebben staan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:56

8nnemiek schreef:
Wat enorm triest dat mensen zich gaan afreageren op Russen die veelal niks met de oorlog te maken hebben er en waarschijnlijk gewoon tegen zijn.

Studiefinanciering heb ik ook nog gehad inderdaad, dat mocht je toen nog allemaal houden en dat zou van mij direct weer terug mogen komen.

Wat betreft die vermogensbelasting, die zou van mij wel wat eerlijker mogen worden uitgebreid inderdaad. Nu zie je vaak dat rijkere mensen een of meerdere huizen hebben, soms ook nog een deel verhuren, maar daar geen vermogensbelasting over betalen omdat er nog een plukje hypotheek op zit.
Van mij mag iemand met een huis van 3 ton gewoon die 1,5% vermogensbelasting = €4500 per jaar aan belasting betalen, net zoals degene doet die datzelfde bedrag op de bankrekening heeft staan voor zijn/haar pensioen. Dat is veel eerlijker.

Als het gaat om extra huizen die als belegging zijn aangekocht kan ik daar in mee, maar niet op het huis waar je in woont en ook niet op een huis wat je tijde8in bezit hebt wegens erfenis of verbouwing voordat een van die huizen wordt verkocht.
Het is al erg genoeg dat er zoveel erfbelasting moet worden betaald over wat je ouders je nalaten.
Meest valt te halen bij ordinaire huisjesmelkers die panden als belegging kopen en verhuren. Belast dat maar zodanig dat die huisjes goedkoop verkocht gaan worden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:15

enzino schreef:
Spenk schreef:
Dan wordt het voor de starter helemaal onbetaalbaar. Waar denk je dat mensen zomaar even 5000 euro per jaar vandaan toveren? Op je spaarrekening staat dat geld. Je huis zit het vermogen in daar kan je niet bij.

Gewoon huren.
You will own nothing and be happy.

En je gooit geld weg. Je investeert nergens in namelijk.
Zeker als jongere generatie die net komt kijken, in combinatie met de slechte spaarrente, is het kopen van een huis eigenlijk wel belangrijk om vermogen op te kunnen bouwen voor later.

En ja: ik vind het een probleem dat dat nu zo lastig is en lang niet voor iedereen haalbaar is ;).

8nnemiek schreef:
Popstra schreef:
Dus als je rijk bent omdat je je leven hard gewerkt hebt moet je maar meer belasting gaan betalen?

Vind dat nogal een kromme gedachte. Of rijk zijn een schande is lijkt wel

Dat is wat ik dus ook steeds probeer te zeggen :j
Je hebt hard gewerkt, zuinig geleefd, een paar ton gespaard op de bank om tijdens je pensioen wat ruimer te kunnen leven, en dan moet je over die paar ton al een aantal duizend euro per jaar afdragen aan vermogensbelasting. Ik vind dat veel belasting voor 'weinig' geld.

Vandaar de vergelijking tussen vermogen op de bank of vermogen in een huis. Dat is in principe hetzelfde vermogen, je hebt er even hard voor gewerkt, maar de een hoeft weinig/niks af te dragen en de ander vrij veel. Helemaal eerlijk vind ik dat niet, ondanks ik wel begrijp wat de reden is.

Ik denk dat vermogensbelasting over je eerste huis van 3 ton niet helemaal eerlijk :=. Het is in veel gevallen niet je hele vermogen. In tegenstelling tot geld op een beleggings- of spaarrekening, is het grootste gedeelte van het huis (zéker in het begin) gewoon hypotheek en geen geld waar je zo bij kan.

Is het huis zonder hypotheek gefinancierd, ja, dan kan ik erin komen. Maar een normaal 1e huis gefinancierd met hypotheek? Dan zou ik onder de 5,5/6 ton echt geen vermogensbelasting vragen, dan breng je mensen echt in de problemen denk ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:27

Ik heb het huren van een huis echt nooit gezien als weggooien van geld. Ik vind dat er behoorlijk veel voordelen aan zitten :).

Wij huren en we bouwen ook nog eens wat op omdat we beleggen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:30

_San87_ schreef:
Ik heb het huren van een huis echt nooit gezien als weggooien van geld. Ik vind dat er behoorlijk veel voordelen aan zitten :).

Wij huren en we bouwen ook nog eens wat op omdat we beleggen.

"Weggooien" is natuurlijk erg gechargeerd, maar financieel gezien is het soort-van wel. Je betaalt eigenlijk een 'hypotheek' maar investeert daarmee niet in een huis waar je met verkoop winst op kan maken. Anders gezegd, je krijgt niet (een deel) van je investering terug op een later moment.

Er zullen best voordelen aanzitten, maar een groot voordeel aan een koopwoning is dus dat je (algemeen genomen) over je leven daar wel vermogen mee opbouwt wat je op je oude dag ook kan aanspreken. (huizen worden in de regel namelijk wel meer waard; dat is de trend van de afgelopen 30+ jaar, muv (relatief aan het geheel) korte periode's waarin de markt flink inkakte).

Het is dan ook best zonde dat veel jongeren nu geen eigen huis kunnen betalen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:38

Huren in NL is gewoon een bizar slecht stelsel helaas.
In sommige andere landen is huren wel zinvoller als je geen reserve hebt. Bij huur waarbij ook het volledige huisonderhoud (incl. vloer en muren en grote apparaten zoals wasmachine en vaatwasser) onder je huur vallen heb je nooit, maar dan echt nooit onvoorziene kosten. Dat is ook echt wel prettig als je niet echt in staat bent om te sparen of juist heel gericht wil sparen zonder verrassingen.
Bovendien verhuis je dan makkelijker met het werk mee waardoor je bijv. weer geen auto nodig heeft.
Met het bizar slechte huursysteem en gebrek aan woningen in NL wordt je inderdaad al jong „gedwongen“ om te kopen en een regio te kiezen die achteraf helemaal niet praktisch was.
Maar nu gaat het wel erg off-topic denk ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:41

Heel gechargeerd, ja. Er zitten prima voordelen aan een huurhuis. Ik vind het ook oerdom van de overheid het kopen van een woning te hebben gestimuleerd en de huursector helemaal uit te kleden. Voor veel mensen is huren een meer dan prima manier om lekker te kunnen wonen.

Er zijn meer wegen die naar investeringen terug krijgen leiden, dan het kopen van een huis.

En ja, de aandelenmarkt kan instorten, die kans is er. Maar dat geldt ook voor de huizenmarkt.

Het is imo een keuze afweging waarin de een niet beter is dan de ander.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:46

Mee eens. De manier waarop in NL gemiddeld negatief over huur gesproken wordt (als in geld weggooien) is ook niet ok.
Wel is het systeem krom. Als je als huurder onverwacht geld moet stoppen in een huis dat niet van jou is dan heb je nog steeds niet die zekerheid dat je met je loon uitkomt en is verhuizen veel te duur.
Ik ben echt helemaal gewend geraakt aan het systeem dat een woning gewoon compleet geverfd met vloer en apparateninrichting opgeleverd wordt. Dan is niets een verrassing en je kunt letterlijk binnen 1 dag verhuizen. Dan is huren echt een verlichting van bepaalde zorgen.
Inmiddels hebben we gekocht. Ja natuurlijk zijn de theoretische maandlasten lager, maar er is altijd wel iets wat nog vervangen moet worden. Dat zijn uiteindelijk ook allemaal kosten die aardig in de papieren lopen en waar mensen zich te rijk rekenen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 14-03-22 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:49

-O-
8nnemiek schreef:
Wat enorm triest dat mensen zich gaan afreageren op Russen die veelal niks met de oorlog te maken hebben er en waarschijnlijk gewoon tegen zijn.

Studiefinanciering heb ik ook nog gehad inderdaad, dat mocht je toen nog allemaal houden en dat zou van mij direct weer terug mogen komen.

Wat betreft die vermogensbelasting, die zou van mij wel wat eerlijker mogen worden uitgebreid inderdaad. Nu zie je vaak dat rijkere mensen een of meerdere huizen hebben, soms ook nog een deel verhuren, maar daar geen vermogensbelasting over betalen omdat er nog een plukje hypotheek op zit.
Van mij mag iemand met een huis van 3 ton gewoon die 1,5% vermogensbelasting = €4500 per jaar aan belasting betalen, net zoals degene doet die datzelfde bedrag op de bankrekening heeft staan voor zijn/haar pensioen. Dat is veel eerlijker.

Lekker eerlijk hoor :/
Dus ik en mijn vriend die krom liggen om een groot huis te kunnen betalen en onderhouden moeten maar meer belasting betalen om iemand anders zijn uitkering te betalen?
Ben ik totaal niet met je eens

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:52

Anywho.

Ik denk dat we in de loop van dit half jaar gaan zien hoe hoog de kosten daadwerkelijk gaan worden voorlopig. En daar maak ik me best zorgen om, eigenlijk :).

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:52

Sizzle schreef:
Bovendien verhuis je dan makkelijker met het werk mee waardoor je bijv. weer geen auto nodig heeft.

Je sociale leven en opgebouwde herinneringen achterlaten voor zoiets onzekere als een baan wil ook niet iedereen. Bovendien heb je dan de auto juist nodig om op familiebezoek te gaan.
Ook heb je doorgaans meer huis en tuin voor je geld als je buitenaf woont.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:59

Jij ziet gewoon altijd alleen maar de negatieve dingen, of niet?
Niets is voor iedereen ;)
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het ook gewoon fijn kan werken als je niet het typ bent dat continue bij familie in de keuken zit. In iedergeval werkt het voor een grote groep mensen prima.
Je hoeft natuurlijk niet te verhuizen, maar dat het makkelijker gemaakt wordt is gewoon een voordeel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:28

Ik snap wel dat verhuizen bij huur zoals jij het vertelt veel makkelijker is, sizzle. Huis wat ik huur was echt compleet doorgeleefd. Lagen behang over elkaar, stroom met kroonsteentjes en verkeerd draad doorgelusd. Aanbouw compleet lek, maar dat viel niet onder verantwoordelijkheid van verhuurder hoorden we achteraf. Maar ook slecht onderhoud door de verhuurder waardoor er schade in huis ontstond die zij niet oplossen. Zij hebben toen alleen stukje asbest eruit gehaald, verder alles zelf moeten doen. Dan verhuis je ook minder snel, want je hebt er een hoop ingestoken en bij andere huurwoning moet je toch weer die vloeren enzovoorts aanschaffen.

Ik vergiste me als starter vooral in de kosten van stomme dingen als raambekleding, lampen enzovoorts. En heel eerlijk, dat is nu 1 van de redenen dat ik niet verhuis naar bijvoorbeeld iets kleiners. Plus dat dat tegenwoordig veel duurder is als waar ik nu woon en er geen rekening gehouden wordt met handicap.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:36

Precies dat systeem is eigrnlijk gewoon door en door rot.
Het moeten investeren in een huis van een ander slaat nergens op als je er over na denkt en geeft ook veel verspilling van materiaal.
Het snel kunnen wisselen met groot aanbod en zonder onvoorziene kosten heeft echt voor veel mensen een voordeel. Je weet dan gewoon altijd exact wat je per maand kwijt bent. Gaat de koelkast kapot? Belletje naar de verhuurder.
Voor mij gaf dat veel stress verlichting toen we nog niet bepaald ruim zaten.
Immers woont niet het grootste deel van de mensen in een huis met tuin, maar in een appartement in de stad. Dan is het een voordeel als die mensen makkelijker van woning kunnen wisselen tussen steden bijv. Van mijn collega‘s heeft nog niet de helft een auto.
In Bern zijn nu woonblokken neergezet zonder parkeergelegenheid en ook geen optie tot parkeerkaart. Daarmee kun je dus de prijzen iets lager maken en de navraag was duidelijk groot genoeg. Uiteindelijk zullen we toch in het voordeel van het milieu moeten gaan denken als niet het „na mij de zondvloed“ typ bent.

Uiteraard heeft het ook nadelen omdat het dan minder naar je eigen ideen ingericht is en de huur vrij hoog is omdat daarmee dan alles afgedekt is.

Terug on-topic: Voor vluchtelingen is het in iedergeval niet handig om in een woning te komen waar alles nog gedaan moet worden om dan over een naar weer terug naar eigen land te gaan.

MyWishMax

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:50

Nee, precies. Hoewel vluchtelingen hier bij deze verhuurder wel inrichting krijgen. Meubels en elektronica. Maar dat zijn wel vluchtelingen die hier willen blijven.

(En die koelkast is een goed voorbeeld, mijne ging stuk en ik moest hem dus zelf vervangen. Dat was toch geld wat er niet was, maar zonder koelkast is het ook erg lastig. Dan is een belletje veel handiger)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:56

Een huis in box 3 lijkt mij super oneerlijk. En wat wordt dan onder het vermogen verstaan? De woz waarde minus de hypotheek? Of de complete waarde? Dan word je dus gepakt op het moment dat je de hypotheek aflost en je dus meer eigen geld in je huis hebt zitten. Moet je dan daar ook nog belasting over gaan betalen? Moet niet gekker worden. Ik heb het al betaald bij het krijgen van mijn loon, toen nog bij de aankoop, daarna elk jaar OZB en dan zou ik ook nog over mijn eigen geld wat er inzit moeten betalen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:15

Spenk schreef:

Nou daar zou ik dan ook wel bang voor zijn. Ik ben de derde generatie die in mijn huis woont, maar als ik dat jaarlijks op moet hoesten dan zou dat onbetaalbaar worden. De huizenprijzen stijgen hier de pan uit, waardoor mijn huis ook absurd in waarde is gestegen. (niet vanwege het huis, maar vanwege de plek) :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:17

Een 1e huis waar je zelf in woont lijkt me ook niet helemaal eerlijk, maar een 2e huis bijvoorbeeld of gewoon meerdere.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:18

Je vermogen is inderdaad alleen het deel waar geen hypotheek op zit. Het bedrag waar hypotheek op zit is 'van de bank', toch?

Maar de hypotheekrende is volgens mij sowieso hoger dan 1,5%. Dus je zou er na afbetalen van de hypotheek altijd op vooruit gaan, zelfs als dat huis in box 3 zou vallen.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:20

Een interessante over dit onderwerp is de serie van sander schimmelpennick (sander en de kloof), die heeft uitgelicht dat het eigenlijk oneerlijk is dat inkomsten zo hard belast worden, maar vermogen eigenlijk vrijwel niet.
Uiteindelijk is dat helemaal niet in het voordeel van het modale gezin.

Ik ben ook voor verhoogte vermogens belasting, dat zou dus wel kunnen betekenen dat de inkomsten belasting wat verlicht wordt. Waardoor juist de mensen die niet enorm ruim hebben om te sparen wat meer besteed ruimte krijgen.

Het geld om tegemoed komingen te betalen moet immers ergens vandaan komen. We kunnen niet en minder belasting betalen en meer gaan uitgeven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:59

Maar waarom moet je vermogen zo zwaar gaan belasten? Mensen hebben daarvoor gewerkt en daarover al belasting betaald middels de loonbelasting. Waarom moet je ze dan nog een keer pakken en nog wel elk jaar opnieuw?

En waarom zou je vermogen in een huis willen belasten? Dan stimuleer je mensen om schulden aan te gaan want je kan maar beter zorgen dat het van de bank is dan. Je wordt eerst over de koop al gepakt en daarna over de waarde van je huis al elk jaar aangeslagen middels de OZB. En voor de auto betaal je eerst BPM en dan wegenbelasting en middels de brandstof ook accijns. En voor de hond betaal je belasting en als je doodgaat mag er weer worden afgerekend.