Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mysa schreef:elnienjo schreef:En eten is gewoon eerste levensbehoefte.
Eten is een eerste levensbehoefte en vlees eten is een luxe.
Mizora schreef:De veestapel halveren zal juist ten koste gaan van de kleine boeren, maar voor het dierenwelzijn en het milieu is dat niet verkeerd. Veel welzijnsverbeterende acties zijn voor kleine boeren niet op te brengen, ook is de kwaliteit van ventilatie vaak slechter en zie je ze pas op het laatst bij een verplichting innoveren.
Bij melkvee zie je bijvoorbeeld dat grote stallen vaak meer m2 per koe hebben en betere ligbedden (waterbedden of diepstrooisel en groter), kleine boertjes zie je vaak nog beton met eventueel tig jaar oud rubber toplaag (daardoor bijna zo hard als beton) in ligboxen die ook nog ingesteld zijn op kleinere koeien en toen krap werden gebouwd omdat dierenwelzijn toen nog niet zo in de belangstelling stond. De echt kleine boeren zijn zelfs nog reglematig grupstallen. Weidegang is vaak bij zeer grote stallen lastiger, hoewel het ook zeker vaak wel gebeurt, maar minder vaak dan bij de kleine stallen. Omdat melkrobots wel een verbeterd dierenwelzijn opleveren, maar ook betekenen dat er een directe verbinding tussen stal en weiland moet zijn. Daarnaast hebben grotere melkveehouders een groter aaneengesloten huiskavel nodig, wat lastig is door allerlei wegen die aangelegd moeten worden. Hierdoor is het percentage weidemelkers bij zeer grote bedrijven wat lager dan bij kleine bedrijven.
Bij varkens zie je vaak dat de kleinere bedrijven lastiger schoon te maken zijn met lagere plafonds en slechtere verlichting. Een varkenshok met 10 varkens is niet groter bij een klein bedrijf. En de varkens zien net zo min (of zelfs nog minder vaak) zonlicht. Er zijn alleen minder hokken per afdeling en minder afdelingen per bedrijf. Bij grote bedrijven is er vaak de mogelijkheid om iemand permanent op de kraamafdeling te laten lopen, waardoor ze gemakkelijker kunnen ingrijpen als er iets mis gaat (doodgelegen biggen voorkomen en ondersteunen bij moeilijkere geboortes). Ook hebben ze diervriendelijkere vloeren/kraamverblijven waardoor de zeugen vaak veel eerder los kunnen lopen.
Relaxed schreef:Shaggy09 schreef:Is gewoon feit Relaxed, je sterft niet zonder vlees, dus geen primaire behoefte.
Dat klopt, maar om het af te doen als luxe slaat ook nergens op..
elnienjo schreef:Jij ziet de arme laag van de bevolking weer graag kreperen met 'n bord havermout pap en 'n bak rijst? Groente en fruit zijn inmiddels ook al onbetaalbaar gemaakt door die asociale btw-verhoging.
elnienjo schreef:Silenna schreef:Het is prima als mensen pertinent elke dag vlees willen eten zoals Elnienjo, maar dan ga je er maar ook mooi (flink) meer voor betalen. Ik ben voor een vleestax: de "vervuiler" betaald, en ik vind het prima om terug te gaan naar twee keer per week vlees, als luxe. Net als mensen die onnodig veel vliegen of veel korte vluchten binnen Europa doen, vliegtax erop.
Dat betekent dat mensen die met 'n minimaal inkomen hebben dus niets meer kunnen. Denk maar niet dat een modaal verdienend persoon zich laat tegenhouden door wat vliegtax.
En eten is gewoon eerste levensbehoefte. Net of al die vegarommel goedkoop is trouwens. Kun je beter een doos goedkope diepvriesfrikandellen mee nemen.
elnienjo schreef:Jij ziet de arme laag van de bevolking weer graag kreperen met 'n bord havermout pap en 'n bak rijst? Groente en fruit zijn inmiddels ook al onbetaalbaar gemaakt door die asociale btw-verhoging.
brokjes schreef:@ruitje,
Ik denk dat het wel een fundamentele discussie is om te voeren. Minder vee zou namelijk veel op kunnen lossen zoals de woningnood en zou NL kunnen helpen klimaat doelen wel te halen.
Erg jammer dat je op mij reageer met eenneem aan dat je me dus totaal niet serieus neemt. Dat mag, is wel jammer.
juval schreef:wel of geen vlees eten moet ieders eigen keuze blijven!
het halveren van de veestapel in Nederland is niet duurzaam of dier/milieuvriendelijk. De veehouderij zal zich verplaatsen. Naar landen met minder regels vwb milieu en dierenwelzijn. Wat schiet de wereld daar mee op?
Nederland kan heel goed en duurzaam produceren en zijn daarmee top van de wereld.
Discussie over wel of niet veganistisch leven lijkt me niet nuttig in dit topic verder.
Shaggy09 schreef:juval schreef:wel of geen vlees eten moet ieders eigen keuze blijven!
het halveren van de veestapel in Nederland is niet duurzaam of dier/milieuvriendelijk. De veehouderij zal zich verplaatsen. Naar landen met minder regels vwb milieu en dierenwelzijn. Wat schiet de wereld daar mee op?
Nederland kan heel goed en duurzaam produceren en zijn daarmee top van de wereld.
Discussie over wel of niet veganistisch leven lijkt me niet nuttig in dit topic verder.
Meer kleinschalige veehouderij en een eerlijkere prijs voor de boer, dat is wat d66 wilt. Niet de boeren laten verpieteren. Ik zie daar geen nadeel in, maargoed.
Shaggy09 schreef:juval schreef:wel of geen vlees eten moet ieders eigen keuze blijven!
Meer kleinschalige veehouderij en een eerlijkere prijs voor de boer, dat is wat d66 wilt. Niet de boeren laten verpieteren. Ik zie daar geen nadeel in, maargoed.
Shaggy09 schreef:Relaxed schreef:Misschien moeten we er vooral vanaf om te bepalen wat een ander wel of niet wil eten..
Nou nee, als je nog even met de aarde wilt doen dan kun je dus niet iedere dag vlees blijven eten. Zo moeilijk is dat toch niet?
Silenna schreef:Ik denk ook dat er weinig mensen zijn die zeggen dat je helemaal géén vlees meer mag eten. Wil jij grootverbruiker zijn van vlees? Prima, maar dan ga je ervoor betalen. Het klimaat betaalt er namelijk ook voor.
Kun je het je dan niet meer veroorloven om elke dag vlees te eten (zoals ik?) Jammer dan. Ik wil ook graag een paard, in een dikke audi rijden of een boot kopen, heb ik ook geen geld voor. Dat is toch gewoon hoe het werkt?
Cer schreef:Boras schreef:Net zoals dat gebeurt met het roken.
Vlees en roken ga je niet vergelijken mag ik hopen? Ook niet als metafoor voor elkaar gebruiken of iets.. ?
Silenna schreef:Ik denk ook dat er weinig mensen zijn die zeggen dat je helemaal géén vlees meer mag eten. Wil jij grootverbruiker zijn van vlees? Prima, maar dan ga je ervoor betalen. Het klimaat betaalt er namelijk ook voor.
elnienjo schreef:mysa schreef:
Eten is een eerste levensbehoefte en vlees eten is een luxe.
Jij ziet de arme laag van de bevolking weer graag kreperen met 'n bord havermout pap en 'n bak rijst? Groente en fruit zijn inmiddels ook al onbetaalbaar gemaakt door die asociale btw-verhoging.
ruitje schreef:Eerlijk, ik hoor liever: over 30 jaar moet zoveel % van de boeren weg zijn, en dat gaan we met dit en dit stappenplan doen. Dan kan ik er nu nog voor kiezen om te bedenken daar aan mee te doen, of gewoon nu de boel plat te gooien en er woningen op te bouwen. Ik vind een omslag niet erg, maar wel met een gedegen plan. Ik vertrouw er op dat D66 en VVD dat wel kunnen samen eigenlijk. Jullie niet?