[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:13

Is gewoon feit Relaxed, je sterft niet zonder vlees, dus geen primaire behoefte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:14

Shaggy09 schreef:
Is gewoon feit Relaxed, je sterft niet zonder vlees, dus geen primaire behoefte.

Dat klopt, maar om het af te doen als luxe slaat ook nergens op..

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:14

mysa schreef:
elnienjo schreef:
En eten is gewoon eerste levensbehoefte.

Eten is een eerste levensbehoefte en vlees eten is een luxe.

Jij ziet de arme laag van de bevolking weer graag kreperen met 'n bord havermout pap en 'n bak rijst? Groente en fruit zijn inmiddels ook al onbetaalbaar gemaakt door die asociale btw-verhoging.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:15

Mizora schreef:
De veestapel halveren zal juist ten koste gaan van de kleine boeren, maar voor het dierenwelzijn en het milieu is dat niet verkeerd. Veel welzijnsverbeterende acties zijn voor kleine boeren niet op te brengen, ook is de kwaliteit van ventilatie vaak slechter en zie je ze pas op het laatst bij een verplichting innoveren.

Bij melkvee zie je bijvoorbeeld dat grote stallen vaak meer m2 per koe hebben en betere ligbedden (waterbedden of diepstrooisel en groter), kleine boertjes zie je vaak nog beton met eventueel tig jaar oud rubber toplaag (daardoor bijna zo hard als beton) in ligboxen die ook nog ingesteld zijn op kleinere koeien en toen krap werden gebouwd omdat dierenwelzijn toen nog niet zo in de belangstelling stond. De echt kleine boeren zijn zelfs nog reglematig grupstallen. Weidegang is vaak bij zeer grote stallen lastiger, hoewel het ook zeker vaak wel gebeurt, maar minder vaak dan bij de kleine stallen. Omdat melkrobots wel een verbeterd dierenwelzijn opleveren, maar ook betekenen dat er een directe verbinding tussen stal en weiland moet zijn. Daarnaast hebben grotere melkveehouders een groter aaneengesloten huiskavel nodig, wat lastig is door allerlei wegen die aangelegd moeten worden. Hierdoor is het percentage weidemelkers bij zeer grote bedrijven wat lager dan bij kleine bedrijven.

Bij varkens zie je vaak dat de kleinere bedrijven lastiger schoon te maken zijn met lagere plafonds en slechtere verlichting. Een varkenshok met 10 varkens is niet groter bij een klein bedrijf. En de varkens zien net zo min (of zelfs nog minder vaak) zonlicht. Er zijn alleen minder hokken per afdeling en minder afdelingen per bedrijf. Bij grote bedrijven is er vaak de mogelijkheid om iemand permanent op de kraamafdeling te laten lopen, waardoor ze gemakkelijker kunnen ingrijpen als er iets mis gaat (doodgelegen biggen voorkomen en ondersteunen bij moeilijkere geboortes). Ook hebben ze diervriendelijkere vloeren/kraamverblijven waardoor de zeugen vaak veel eerder los kunnen lopen.

Maar juist die weidegang zou ik graag veel meer zien. Hier in de buurt zijn het vooral de kleinere bedrijven waarbij de koeien inderdaad de hele zomer en soms zelfs 's winters buiten lopen. Een waterbed is vast heerlijk, maar ik zie koeien toch liever in het gras liggen dan dag in dag uit in een donkere stal.
En hier in de buurt heb je de Livar varkens die dag en nacht buiten kunnen lopen.. en een kilometer verder een stal van Straathof.. Ik denk dat iedereen wel weet waar zo'n varken voor zou kiezen.
Het zou mooi zijn als de prijzen tegelijkertijd genoeg omhoog zouden gaan dat die kleine boeren ook genoeg over houden voor innovatie en ruimere stallen, waterbedden en extra strooisel.

Anoniem

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:16

Waarom wordt vlees als luxe gezien als ik vragen mag?
Wat zijn de voordelen voor de vleeseter?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:17

Relaxed schreef:
Shaggy09 schreef:

Dat klopt, maar om het af te doen als luxe slaat ook nergens op..

Ik zie het ook niet als luxe maar we moeten echt van zeurderige 'ik moet iedere dag mijn vlees' houding af, willen wij en/of onze (klein)kinderen nog chill oud worden op deze aardbol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:18

Misschien moeten we er vooral vanaf om te bepalen wat een ander wel of niet wil eten.. ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:18

elnienjo schreef:
Jij ziet de arme laag van de bevolking weer graag kreperen met 'n bord havermout pap en 'n bak rijst? Groente en fruit zijn inmiddels ook al onbetaalbaar gemaakt door die asociale btw-verhoging.

Kom nou, elnienjo :+
Ik eet bijna volledig plantaardig en ik ben zo'n 30 euro per week kwijt voor twee personen.
Ik zou overigens best een paar kilo kwijt willen. Ben zeker niet aan het creperen :')
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 18-03-21 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:19

elnienjo schreef:
Silenna schreef:
Het is prima als mensen pertinent elke dag vlees willen eten zoals Elnienjo, maar dan ga je er maar ook mooi (flink) meer voor betalen. Ik ben voor een vleestax: de "vervuiler" betaald, en ik vind het prima om terug te gaan naar twee keer per week vlees, als luxe. Net als mensen die onnodig veel vliegen of veel korte vluchten binnen Europa doen, vliegtax erop.

Dat betekent dat mensen die met 'n minimaal inkomen hebben dus niets meer kunnen. Denk maar niet dat een modaal verdienend persoon zich laat tegenhouden door wat vliegtax.
En eten is gewoon eerste levensbehoefte. Net of al die vegarommel goedkoop is trouwens. Kun je beter een doos goedkope diepvriesfrikandellen mee nemen.

Je hoeft 200 gram kip natuurlijk ook geen 30 euro te maken, hé. Maar om ervoor te zorgen dat mensen simpelweg minder en bewuster vlees gaan eten, is een dergelijke maatregel wel nodig. En ja, dat betekent dat de één met een hoger inkomen misschien meer vlees kan eten dan iemand met een lager inkomen. Ik kan dan zelf ook niet meer 4x per week vlees eten, so what. Ik wil ook graag een paard maar geen geld voor, ja dat is dan toch ook gewoon jammer voor me? :')
En eten is een eerste levensbehoefte ja, maar vlees is dat natuurlijk absoluut niet. Het was ooit een luxeproduct, en er gaat écht niemand dood (letterlijk en figuurlijk) als dat het weer wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:20

Mhua zodra er vleestax komt, ga ik zelf wel dieren slachten :+

juval

wel of geen vlees eten moet ieders eigen keuze blijven!

het halveren van de veestapel in Nederland is niet duurzaam of dier/milieuvriendelijk. De veehouderij zal zich verplaatsen. Naar landen met minder regels vwb milieu en dierenwelzijn. Wat schiet de wereld daar mee op?
Nederland kan heel goed en duurzaam produceren en zijn daarmee top van de wereld.

Discussie over wel of niet veganistisch leven lijkt me niet nuttig in dit topic verder.

Shaggy09

Relaxed schreef:
Misschien moeten we er vooral vanaf om te bepalen wat een ander wel of niet wil eten.. ;)

Nou nee, als je nog even met de aarde wilt doen dan kun je dus niet iedere dag vlees blijven eten. Zo moeilijk is dat toch niet?

Boras

elnienjo schreef:

Maar ik zie de arme laag van de bevolking ook niet graag doorgaan op dezelfde voet met ongezond voedsel, waaronder teveel vlees. Dat is wel wat nu vaak aan de hand is. Ik gun deze mensen een betere gezondheid en een langer leven met een relatief gezonde oude dag. Als het moet, en dat moet, mag dat van mij opgelegd worden door maatregelen van de overheid.

Net zoals dat gebeurt met het roken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:21

brokjes schreef:
@ruitje,

Ik denk dat het wel een fundamentele discussie is om te voeren. Minder vee zou namelijk veel op kunnen lossen zoals de woningnood en zou NL kunnen helpen klimaat doelen wel te halen.
Erg jammer dat je op mij reageer met een :') neem aan dat je me dus totaal niet serieus neemt. Dat mag, is wel jammer.

Ik neem jou zeker serieus. Jij gaf in de vorige post alleen maar aan mij iets kwalijk te nemen omdat ik naar mijn eigen belangen kijk betreft de uitkomst van de verkiezingen. Ik zou niet weten wat ik verder met jouw mening daarin moet behalve dat van mij af laten glijden? Inhoudelijk worden we het daar nooit over eens...

De discussie betreft minder vee wil ik best voeren( lees je ook in mijn posts dat ik best achter die verandering sta) . Volgens mij ben ik de enige die de afgelopen pagina's nog vroeg: hoe zien jullie dat voor je met deze uitslag van de verkiezingen? Ook geef ik aan voor verhoging van de vleesprijs te zijn.

De laatste pagina's echter gaat de discussie meer richting naar of we wel of geen vlees moeten eten, waarbij ook nog feiten worden genoemd die niet kloppen( Corona komt door de bio industrie, really? ) . En als ik iets geleerd heb is dat we het over dat vraagstuk nooit eens gaan worden.

Ik heb groot respect voor vegans, dat je zo ver voor je principes gaat. Dat vind ik echt mooi.
Ik echter, heb dat niet en daar gaan we het nooit over eens worden :D . Ik wil daar dus ook helemaal niet over discussiëren, daarom zit ik niet in topics over vlees eten/vegetarisch eten. Ik denk daar gewoon anders over en dat mag volgens mij ook gewoon :)

Daarom ben ik dus blij met de D66( ondanks dat die dus standpunten hebben die spannend zijn voor mijn bedrijf) omdat ik er wel in geloof dat zij bruggen kunnen slaan, en deze omslag netjes kunnen gaan vormgeven :) . Ik denk namelijk, dat het goed is om een langetermijnvisie op de landbouw los te laten.

Want net zoals bij de nertsen zou je over 25 jaar kunnen zeggen: De boeren wisten allang dat hun sector niet meer houdbaar was maar dat hebben ze gerekt.

Eerlijk, ik hoor liever: over 30 jaar moet zoveel % van de boeren weg zijn, en dat gaan we met dit en dit stappenplan doen. Dan kan ik er nu nog voor kiezen om te bedenken daar aan mee te doen, of gewoon nu de boel plat te gooien en er woningen op te bouwen. Ik vind een omslag niet erg, maar wel met een gedegen plan. Ik vertrouw er op dat D66 en VVD dat wel kunnen samen eigenlijk. Jullie niet?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:21

juval schreef:

het halveren van de veestapel in Nederland is niet duurzaam of dier/milieuvriendelijk. De veehouderij zal zich verplaatsen. Naar landen met minder regels vwb milieu en dierenwelzijn. Wat schiet de wereld daar mee op?
Nederland kan heel goed en duurzaam produceren en zijn daarmee top van de wereld.

Discussie over wel of niet veganistisch leven lijkt me niet nuttig in dit topic verder.

Meer kleinschalige veehouderij en een eerlijkere prijs voor de boer, dat is wat d66 wilt. Niet de boeren laten verpieteren. Ik zie daar geen nadeel in, maargoed.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:23

Shaggy09 schreef:
juval schreef:

Meer kleinschalige veehouderij en een eerlijkere prijs voor de boer, dat is wat d66 wilt. Niet de boeren laten verpieteren. Ik zie daar geen nadeel in, maargoed.

Ik ook niet, maar ik heb het idee dat de D66 (en GL ook trouwens) teveel begint bij kleinschaliger veehouderij en te weinig bij de eerlijkere prijs. Dat is wat ik wilde zeggen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:23

Shaggy09 schreef:
juval schreef:

zo komt het verhaal niet op mij over.
maar goed, aangezien ik geen keuze heb zal ik ze het voordeel van de twijfel geven.. we wachten af.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:24

Boras schreef:

Vlees en roken ga je niet vergelijken mag ik hopen? Ook niet als metafoor voor elkaar gebruiken of iets.. ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:25

Shaggy09 schreef:
Relaxed schreef:

Nou nee, als je nog even met de aarde wilt doen dan kun je dus niet iedere dag vlees blijven eten. Zo moeilijk is dat toch niet?

Alsof dat alleen aan vlees eten ligt.. Hou toch op zeg :n

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:26

Ik denk ook dat er weinig mensen zijn die zeggen dat je helemaal géén vlees meer mag eten. Wil jij grootverbruiker zijn van vlees? Prima, maar dan ga je ervoor betalen. Het klimaat betaalt er namelijk ook voor.

Kun je het je dan niet meer veroorloven om elke dag vlees te eten (zoals ik? :') ) Jammer dan. Ik wil ook graag een paard, in een dikke audi rijden of een boot kopen, heb ik ook geen geld voor. Dat is toch gewoon hoe het werkt? Zelfde geldt wat mij betreft voor vliegen. Wil jij 4x per jaar met het vliegtuig op vakantie? Dikke prima, maar dan mag je er ook flink voor betalen, misschien wel een x% van je loon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:27

Silenna schreef:
Ik denk ook dat er weinig mensen zijn die zeggen dat je helemaal géén vlees meer mag eten. Wil jij grootverbruiker zijn van vlees? Prima, maar dan ga je ervoor betalen. Het klimaat betaalt er namelijk ook voor.

Kun je het je dan niet meer veroorloven om elke dag vlees te eten (zoals ik? :') ) Jammer dan. Ik wil ook graag een paard, in een dikke audi rijden of een boot kopen, heb ik ook geen geld voor. Dat is toch gewoon hoe het werkt?

Inderdaad, ik haal mijn vlees (via mijn ouders) dus rechtstreeks bij de boer (hun buren) Betaal er graag wat meer voor en weet waar het vandaan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:27

Cer schreef:
Boras schreef:

Vlees en roken ga je niet vergelijken mag ik hopen? Ook niet als metafoor voor elkaar gebruiken of iets.. ?

Niet mijn uitspraak, maar denk dat die vergelijking wel passend is.

Veel mensen zijn letterlijk ziek van de welvaart.

@ruitje, bedankt voor je reactie. Ik reageerde ook een beetje te fel.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:28

Silenna schreef:

Bij deze mijn antwoord op jou Relaxed.

@juval, maar daar gaat het voor mijn gevoel wel mis. Als je de debatten had gevolgd dan had je hetzelfde verhaal als mij gehoord. Ik snap de angst bij de boeren, maar het is niet zo zwart/wit als in wél of geen boeren. Er zijn middenwegen die voor alle partijen gunstig zouden kunnen uitwerken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:29

elnienjo schreef:
mysa schreef:

Eten is een eerste levensbehoefte en vlees eten is een luxe.

Dan ben jij vást ook voor een basisloon?

Weet je welke partijen daar achter staan?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:29

ruitje schreef:
Eerlijk, ik hoor liever: over 30 jaar moet zoveel % van de boeren weg zijn, en dat gaan we met dit en dit stappenplan doen. Dan kan ik er nu nog voor kiezen om te bedenken daar aan mee te doen, of gewoon nu de boel plat te gooien en er woningen op te bouwen. Ik vind een omslag niet erg, maar wel met een gedegen plan. Ik vertrouw er op dat D66 en VVD dat wel kunnen samen eigenlijk. Jullie niet?

30 jaar terwijl de wetenschap zegt dat het 1 voor 12 is?

Dat lijkt me dweilen met de kraan open.