Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:01

Voor een demonstratie moet toestemming gevraagd worden.
Als deze met grote wagens komen en dit een gevaar kan zijn voor de locatie en/of de toegangswegen, is dit een prima afweging/besluit.
Er is een alternatief: andere locatie en zonder wagens.

Shadow0

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:10

Voor een demonstratie moet geen toestemming gevraagd worden. Wel moet je het melden. Demonstraties kunnen wel verplaatst worden, of mogelijk verboden als er zwaarwegende redenen zijn. Maar je hoeft dus geen toestemming vooraf te vragen, dat is 1 van de mooie dingen van het demonstratierecht (en is daarmee anders dat vergunningsplichtige festivals ofzo.)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:13

Shadow0 schreef:
Voor een demonstratie moet geen toestemming gevraagd worden. Wel moet je het melden. Demonstraties kunnen wel verplaatst worden, of mogelijk verboden als er zwaarwegende redenen zijn. Maar je hoeft dus geen toestemming vooraf te vragen, dat is 1 van de mooie dingen van het demonstratierecht (en is daarmee anders dat vergunningsplichtige festivals ofzo.)

Maar er is wel aangegeven dat er beperkt plek is voor voertuigen. Het was dus echt geen verassing voor de mensen die kwamen demonstreren. Hadden ze dat wel gewild hadden ze met een andere plek moeten komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:14

Ja klopt. Het verbieden van voertuigen op een bepaalde plek mag wel gewoon.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:05

Shadow0 schreef:

Dat klopt: meldingsplicht en dan kan het eventueel verboden worden.

Maar de argumenten in dit geval, vind ik wel overtuigend.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:10

Ik ook hoor!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:14

Ze mogen gewoon demonstreren. Alleen niet helemaal zoals ze zelf willen. Net zoals de antirascisme demonstratie ook door mocht gaan in Den Haag, maar wel op een andere plek dan eerst de bedoeling was. In dat geval om voldoen ruimte te realiseren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:36

Prima toch?

Er wordt op Social Media nu hard geschreeuwd dat het oneerlijk is en dat je beter allochtoon kan zijn :D
Zelfs Baudet is fan van de kermis en heeft er goede herinneringen aan. ;)
Die grijpt ook iedere keer wel zijn kans.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:10

https://www.rtlnieuws.nl/entertainment/ ... rden-staan

Schokkend.
Als ik als half zwarte/half witte , de woorden van deze zwarte man hoor en lees, begrijp ik werkelijk niet dat hij een podium krijgt.
Ik krijg een soort plaats vervangende schaamte als mens van zulke uitlatingen.
En dan onder het mom van ik ben een woord kunstenaar.

In het geval dat ik als demonstrant voor dezelfde zaak zou strijden als hij. Dan zou ik persoonlijk en als organisatie woedend worden dat hij het level zo omlaag haalt .

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:17

Svadilfari1 schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/entertainment/ ... rden-staan

Schokkend.
Als ik als half zwarte/half witte , de woorden van deze zwarte man hoor en lees, begrijp ik werkelijk niet dat hij een podium krijgt.
Ik krijg een soort plaats vervangende schaamte als mens van zulke uitlatingen.
En dan onder het mom van ik ben een woord kunstenaar.

In het geval dat ik als demonstrant voor dezelfde zaak zou strijden als hij. Dan zou ik persoonlijk en als organisatie woedend worden dat hij het level zo omlaag haalt .

Als 'woordkunstenaar' had hij het dan niet expliciet over november hoeven hebben als het symbolisch was bedoeld. Hij heeft het over november omdat er dan levende mensen als zwarte piet verkleed rondlopen.
Naar ventje dit.
Ik las ook 'n bericht dat hijzelf afstamt van Ashanti die arme Ghanezen als slaaf verkochten. Dus de afkomsten van ons beider verre voorouders kun je minstens tegen elkaar wegstrepen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:22

Dat Akwasi niet zo snugger is had ik na zijn deelname aan expeditie robinson al wel door. :P

Ik vind het jammer dat het allemaal weer zo extreem moet.
Kwaad met kwaad vergelden. Haat tegen haat. Zielig tegenover nog triester.
Het lijkt wel een wedstrijd van mensen..

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:27

De censuur gaat verder dan alleen de beeldenstorm:
Citaat:
Little Britain is van Netflix gehaald vanwege enkele scenes met ‘blackface’. Het wordt moeilijker om te kijken naar Carol Beer (computer says no..) en Vicky Pollard (yeah but no but yeah but no but).

Gone with the Wind - een van de meest invloedrijke films ooit - is niet meer op HBO te zien. Reden is dat slavernij in deze film uit 1939 te kritiekloos wordt benaderd.

Diederik Ebbinge, het altijd ongemakkelijke schoolhoofd uit de luizenmoeder, was in een vorig leven onderdeel van de Vliegende Panters. In die hoedanigheid heeft hij ooit een sketch gemaakt waarin een criminele Dikkie Dik figureerde met een zwaar Surinaams accent. Diederik neemt afstand van zijn verleden, ondanks dat deze sketch zo ongeveer tot het nationale erfgoed behoort.

Dit vind ik een trieste en vooral foute ontwikkeling. Alles wordt kapot gecensureerd. En erger vind ik nog dat mensen dus blijkbaar gedwongen worden 'afstand te nemen' om aan deze idiote politiek correcte waan van de dag mee te doen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:28

Bron?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:29

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:30

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:31

Dank u. Kan ik het hele artikel even lezen.

Edit: oké, in het artikel van de NOS staat dus duidelijk meer achtergrondinformatie. Bijvoorbeeld:
Citaat:
Ook de Hollywood-klassieker Gone with the Wind uit 1939 werd deze week van streaming-platform HBO Max gehaald, omdat die film het Amerikaanse slavernijverleden zou romantiseren. De film keert wel weer terug, belooft HBO, maar dan met introductie en context over de tijd waarin de film uitkwam - toen rassenscheiding in het zuiden van de VS gebruikelijk was. Racistische fragmenten worden niet uit de film geknipt, want dat zou volgens HBO het idee kunnen geven dat zulke denkbeelden nooit hebben bestaan.

en

Citaat:
In Nederland is Little Britain overigens nog steeds te zien bij de VPRO: "Gelet op de wereldwijde roep om institutionele discriminatie en racisme tegen te gaan, vinden wij ook dat bepaalde sketches uit Little Britain niet meer passen in de wereld van vandaag", zegt de omroep tegen het AD.

Maar verwijderen wil de omroep ze niet, zonder dat er eerst nagedacht is over overkoepelend beleid voor oude programma's. "De VPRO wil onderzoeken hoe moet worden omgegaan met het audiovisuele erfgoed en dan in het bijzonder rond het genre satire. Dit vergt een zorgvuldige afweging die niet alleen in het licht van één satirisch programma is te maken."

Dat vind ik dan toch wel weer een flinke nuance aanbrengen.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 11-06-20 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:32

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:36

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:38

Svadilfari1 schreef:
Ik hoorde het vanmorgen van een vriend ; https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b5cdd8da/

Ik vind het volledig belachlijk het wissem van geschiedenis . Respectloos. En arrogant

En zo ook haat en geweld gebruiken.

Alle redelijkheid lijkt weg gevaagd.

Eens en ik weet dat het soms makkelijk is om het verleden uit te vegen maar uiteindelijk word de wereld daar niet beter van. Maar een tekstje vooral etc. Vind ik prima. Juist alles belichten maar ook je fout laten zien hoeft toch niet verbannen te worden.
Zou dat betekenen dat gewoon bepaalde dingen helemaal niet gaan behandelen op school? Je moet toch juist ook laten zien dat dingen veranderen en waarom. Daar leren we juist van. Maar uitgummen nee.

Bron hierboven is in het Engels die sta ik voor nu even over.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:40

Maar wat voor keus hebben ze, je wordt gelyncht als je geen actie, van wat voor aard dan ook, neemt tegen racisme. Zelfs als je een gebaar maakt, op jouw manier, dan kun je nog uitgescholden worden omdat je het niet goed genoeg doet.

Racisme is zo’n gevoelig onderwerp geworden, wat veel emoties hoog op laat lopen. En terecht, natuurlijk. Maar er is haast geen ruimte meer voor discussie, geen ruimte voor humor, geen ruimte voor geschiedenis meer, het wordt nu bijna eng.

En ondertussen heeft Akwasi zijn tour aangekondigd. Dat haalt voor mij een stuk van zijn geloofwaardigheid in deze discussie weg.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:42

Svadilfari1 schreef:
https://www.insider.com/what-is-seattle ... est-2020-6

Dit vind ik persoonlijk bizar . Maar ben benieuwd wat de voorstanders van de demonstraties in Nederland hiervan vinden?

Nouja, dat is toch wel wat heel anders dan de demonstraties in Nederland :+ zoiets extreems kan je niet vergelijken. Ik weet niet wat ik ervan vindt. Misschien wel raar ja, maar ik bekijk dingen graag positief. Als dit uiteindelijk uitdraait tot iets goeds dan zie ik het nut er wel van in. Maar dat is iets dat we met de tijd zullen zien.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:44

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:50

De link in het engels kon in het Nederlands het niet zo snel vinden.
Maar komt er kort gezegd op neer dat er oa een politie vrije zone in Seattle is uitgeroepen door demonstranten en de burgermeester lijkt dat toe te staan.

Ik vergelijk niks met Nederland , voor de duidelijkheid. Laat dat helder zijn.

Maar ik ben gewoon benieuwd wat de mensen ervan vinden.

Persoonlijk vind ik veel hier al te ver gaan zoals ik in eerdere berichten in dit topic heb aangegeven.

@Elnienjo ik heb het artikel uit 2017 gelezen. En voor wat meer verdieping ook op blackarchivesuitleg maart 2020 over zijn nieuwe album mbt ghanese invloeden etc.
Jee wat een griezelige man .

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 00:05

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 00:08

Svadilfari1 schreef:
elnienjo schreef:
Ik zat net naar 'n filmpje te kijken op facebook waar Afro American acteurs en zangers hun visie geven. Het begint met Morgan Freeman.
https://www.facebook.com/10230211113299 ... kxMzIwMTg/

Dank voor de link ook zonder fb te zien. Wat leuk wordt er harstikke blij van.
Want als je anders denkt of ervaart of mening die afwijkt hebt wordt het zo vaak v tafel geveegt.

Hier een amerikaans voorbeeld ervan https://www.seattletimes.com/nation-wor ... int-black/

Kan jij het echt zien? Bij mij doet de link het niet