Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 09:56

Ik zie er meer in om de handen in elkaar te steken en de industrie in bijvoorbeeld Azië te bewegen om milieuvriendelijker te worden. Zolang daar het smog zo erg is dat kinderen soms niet naar school kunnen is het hier dweilen met de kraan open.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 10:14

Loretta schreef:
bigone schreef:
We moeten zeker naar CO2 reductie streven maar jongens, onze ouden en zieken creperen want op alles is de laatste jaren bezuinigd maar voor het klimaat is wel drie tot vier miljard per jaar beschikbaar? Los van de hele discussie, ik vind het een verkeerde keuze/manier.

Dat vind ik nu inderdaad een punt waar de progressief linkse partijen naar mijn mening toch net iets te weinig oog hebben. Het staat wel in de agenda een betere zorg en opkomen voor de zwakkeren. Het gaat in de eerste plaats alleen maar over klimaat. Ik heb SP gestemd omdat naar mijn mening deze thema's net iets beter uit de verf komen.

Seriously, we hebben al jaren een rechtsgeoriënteerd kabinet. Deze kabinetten namen maatregelen waardoor de zorg en positie van zwakkeren alleen maar zwakker werden. Maar links heeft niet voldoende aandacht voor deze onderwerpen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 10:20

Nies_ schreef:
Ik zie er meer in om de handen in elkaar te steken en de industrie in bijvoorbeeld Azië te bewegen om milieuvriendelijker te worden. Zolang daar het smog zo erg is dat kinderen soms niet naar school kunnen is het hier dweilen met de kraan open.

Dat sowieso, maar zolang mensen hier rommel van Ali en Wish willen blijven bestellen, en fast fashion blijven kopen zijn wij hier zelf net zo schuldig aan. Als niemand dat meer koopt, en gewoon normale prijzen voor spullen wil gaan betalen moet er vanzelf wel duurzamer geproduceerd gaan worden.

Maar een beter milieu begint altijd bij jezelf, dus hier niks doen omdat ze daar niks doen vind ik een rare redenatie.
Loretta schreef:
verootjoo schreef:
Maar we hebben al die jaren geen drol gedaan aan het klimaat. We lopen dramatisch achter op andere landen en halen de doelstellingen nooit. We moeten nu wel... waren we eerder begonnen hadden we nu niet zoveel hoeven uitgeven.
En ja, ik vind de zorg ook enorm belangrijk, werk er zelf in.

We kunnen niet zo makkelijk andere landen die al veel verder zijn eventjes inhalen. Het geld is er gewoon niet. Het zijn mooie doelstellingen maar ze zijn onrealistisch.

Zo onrealistisch is het klimaatakkoord niet. Andere landen halen het ook. Er wordt alleen niks mee gedaan. En het wordt tijd dat we dat wel gaan doen.
Een inhaalslag is idd wel moeilijk, dat moeten we dan ms niet willen. Maar gewoon een keer de afspraken die gemaakt zijn nakomen, zou fijn zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 10:21

Chubby schreef:
Seriously, we hebben al jaren een rechtsgeoriënteerd kabinet. Deze kabinetten namen maatregelen waardoor de zorg en positie van zwakkeren alleen maar zwakker werden. Maar links heeft niet voldoende aandacht voor deze onderwerpen?

SP is niet rechtsgeorienteerd

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 10:26

verootjoo schreef:
Zo onrealistisch is het klimaatakkoord niet. Andere landen halen het ook. Er wordt alleen niks mee gedaan. En het wordt tijd dat we dat wel gaan doen.
Een inhaalslag is idd wel moeilijk, dat moeten we dan ms niet willen. Maar gewoon een keer de afspraken die gemaakt zijn nakomen, zou fijn zijn.

Voor ons is dat vrijwel onmogelijk geworden. Als we kijken naar bijvoorbeeld Duitsland die zijn veel en veel verder dan wij. Die halen we niet zomaar eventjes meer in. Ik vraag me echt af hoe je dat nog op een realistische manier klaar wilt krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 10:32

Loretta schreef:
verootjoo schreef:

Voor ons is dat vrijwel onmogelijk geworden. Als we kijken naar bijvoorbeeld Duitsland die zijn veel en veel verder dan wij. Die halen we niet zomaar eventjes meer in. Ik vraag me echt af hoe je dat nog op een realistische manier klaar wilt krijgen.

Maar omdat het onmogelijk is om Duitsland (of anderen) in te halen is toch geen reden om dan maar gewoon niks met dat hele klimaatakkoord te doen :?
Waarom gaan we dan überhaupt nog naar die klimaattop toe als er niemand van plan is om mee te werken?
We hoeven ze ook niet in te halen, maar überhaupt iets gaan doen met het klimaat lijkt me wel een must. Er worden hier zoveel klimaatonbewuste keuzes gemaakt...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 10:40

Duitsland verder in de klimaat doelen als wij ?
Apart dat ze daar nog steeds huishoudens hebben op bruinkool en stookolie dan

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 10:45

little_birdy schreef:
Duitsland verder in de klimaat doelen als wij ?
Apart dat ze daar nog steeds huishoudens hebben op bruinkool en stookolie dan

Het is niet dat je pas ver bent als je alles perfect doet he :+ Ook wij hebben die huishoudens nog, wij hebben best weinig groene energie nog. En nu we meer mensen aan de zonnepanelen hebben willen ze ineens de salderingsregeling op de schop gaan gooien, zodat energiemaatschappijen groene energie moeten gaan importeren. (Of weer grijze energie nemen..)

En ook met andere dingen kan je klimaatdoelen halen. Het zit hem natuurlijk niet alleen in hoeveel huishoudens je op groene energie hebt.

Duitsland heeft aardig wat groene kledingmerken etc. En maken wat meer milieubewuste keuzes.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:03

bigone schreef:
Hele klimaatakkoord is de strengste van de hele wereld, investering tot 2030 vergt in 11 jaar tijd dik 30 miljard euro, 3 miljard per jaar, grotendeels door de staat via subsidie die uit de schatkist en dus uit onze portemonnee komen en dan nog word niet de hoeveelheid megaton CO2 reductie gehaald.
We moeten zeker naar CO2 reductie streven maar jongens, onze ouden en zieken creperen want op alles is de laatste jaren bezuinigd maar voor het klimaat is wel drie tot vier miljard per jaar beschikbaar? Los van de hele discussie, ik vind het een verkeerde keuze/manier.

Er wordt voor ouderen ook miljarden vrijgemaakt. Dat er geld vrijgemaakt wordt voor het milieu betekend niet direct dat het potje voor ouderen geplunderd wordt. Ik zou het fijn vinden als er ook nog wat van de aarde over blijft voor de komende generaties. We verbruiken momenteel de grondstoffen van ongeveer 1,7 aardes terwijl we toch echt maar 1 hebben. Vanaf 2021 komt er 3 milj per jaar bij voor de ouderenzorg. Die 3milj voor onze planeet en dus ons voortbestaan lijkt me dan eigenlijk maar een klein bedrag.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:24

Niks doen voor het klimaat is geen optie. We moeten ergens beginnen. Dat dit geld kost lijkt mij normaal. Er moet idd ook geld naar de zorg. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk.

De zorg kan trouwens ook wel een reorganisatie gebruiken. Weg met de marktwerking en minder macht aan de verzekeraars en farmaceutische bedrijven.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:36

En heel hard maar statistisch gezien waar: we hebben er meer aan om nu hard te werken aan het klimaat dan om de situatie van ouderen te verbeteren. Van het eerste daar redden & verbeteren we veel meer levens mee.

Bovendien is het zoals eerder gezegd niet zo dat meer geld voor klimaat betekent dat het potje voor ouderen automatisch minder wordt. @loretta hoe weet jij dat het geld er niet is?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 11:39

SusanH schreef:
Niks doen voor het klimaat is geen optie. We moeten ergens beginnen. Dat dit geld kost lijkt mij normaal. Er moet idd ook geld naar de zorg. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk.

De zorg kan trouwens ook wel een reorganisatie gebruiken. Weg met de marktwerking en minder macht aan de verzekeraars en farmaceutische bedrijven.

Dit inderdaad. En ook kleinere ziekenhuizen ondersteunen zodat die ook open kunnen blijven.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 11:40

IMANDRA schreef:
En heel hard maar statistisch gezien waar: we hebben er meer aan om nu hard te werken aan het klimaat dan om de situatie van ouderen te verbeteren. Van het eerste daar redden & verbeteren we veel meer levens mee.

Bovendien is het zoals eerder gezegd niet zo dat meer geld voor klimaat betekent dat het potje voor ouderen automatisch minder wordt. @loretta hoe weet jij dat het geld er niet is?

Ik ben ook wel benieuwd of dat kan hoor. Er gaat nu al veel te weinig geld naar de zorg en de ouderenzorg, dus als dat klimaatakkoord doorgaat wat ook flink wat gaat kosten, waarom zouden ze dan wel ineens geld naar de zorg doen?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:41

Shaggy09 schreef:
SusanH schreef:

Dit inderdaad. En ook kleinere ziekenhuizen ondersteunen zodat die ook open kunnen blijven.

Maar bijv die ziekenhuizen die failliet zijn gegaan die runden gewoonweg niet goed. Moeten we daar dan maar geld in lopen pompen omdat zo’n ziekenhuis hun zaakjes niet op orde heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:42

Als ik 103 wordt, maak ik 2100 mee. Het maakt mij enorm bang dat er veel politici zijn die nog steeds niet de urgentie en het probleem inzien van klimaatverandering, en het maakt mij nog veel bozer dat veel mensen die elke stap in de goede richting tegengaan of klimaatverandering ontkennen, over 20/30 jaar in hun kist liggen en mijn generatie en de generaties die vandaag geboren worden met hun puinhoop laten zitten.

Dat is wat ik ervan vindt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:46

Shaggy09 schreef:
IMANDRA schreef:

Ik ben ook wel benieuwd of dat kan hoor. Er gaat nu al veel te weinig geld naar de zorg en de ouderenzorg, dus als dat klimaatakkoord doorgaat wat ook flink wat gaat kosten, waarom zouden ze dan wel ineens geld naar de zorg doen?

Er is pas nog extra geld vrijgemaakt voor de zorg (435mln).
En het is mi niet alleen het geld wat een probleem is, maar ook de organisatie. Met het huidige zorgverzekeringstelsel gaat het niet helemaal goed vind ik en er vallen ook nog aardig wat mensen buiten de boot. Die verpleeghuiszorg nodig zouden hebben, maar waar je met geen mogelijkheid een indicatie voor krijgt om vage redenen.
Eenmaal in het verpleeghuis vind ik persoonlijk zelf de zorg niet slecht. Het ligt ook helemaal aan de organisatie waar je werkt hoe het ingericht wordt. De werkdruk is idd hoog (maar waar niet) maar als ik in onze organisatie kijk vind ik echt niet dat het slecht geregeld is. Ik zou mijn eigen oma/moeder prima in onze organisatie onder willen brengen. En we krijgen ook veel complimenten van zorgvragers dus ik ben niet de enige die er zo over denkt :+

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:56

Stel dat het milieu echt duizend miljard gaat kosten, zoals Baudet beweert. Dan is het echt niet zo dat het kabinet dat geld allemaal uitprint, op een stapel gooit en in de fik steekt. Los van het feit dat dit juist slecht voor het milieu is, werkt het niet zo. Dat geld wordt geïnvesteerd in het milieu. Daar worden bedrijven voor aan het werk gezet, daar gaan mensen hun loon mee verdienen, daar gaan nieuwe technieken mee ontwikkeld worden. Die duizend miljard verdwijnt niet, die komt in onze economie terecht. En laat het milieu nou net een onderwerp zijn waar wij als Nederland, gezien onze achtergrond, heel goed in kunnen excelleren, waardoor wij niet alleen nieuwe economische activiteiten in Nederland zelf hebben, maar die activiteiten ook nog eens kunnen exporteren naar andere landen en er geld mee kunnen verdienen.
Dat lijkt mij een stuk slimmer dan wachten tot zelfs de grootste scepticus de veranderingen niet meer kan ontkennen, we te laat zijn en we geen enkele keuze hebben dan de milieutechnieken uit het buitenland te moeten importeren en die duizend miljard aan buitenlandse bedrijven te betalen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:02

Karl66 schreef:
Stel dat het milieu echt duizend miljard gaat kosten, zoals Baudet beweert. Dan is het echt niet zo dat het kabinet dat geld allemaal uitprint, op een stapel gooit en in de fik steekt. Los van het feit dat dit juist slecht voor het milieu is, werkt het niet zo. Dat geld wordt geïnvesteerd in het milieu. Daar worden bedrijven voor aan het werk gezet, daar gaan mensen hun loon mee verdienen, daar gaan nieuwe technieken mee ontwikkeld worden. Die duizend miljard verdwijnt niet, die komt in onze economie terecht. En laat het milieu nou net een onderwerp zijn waar wij als Nederland, gezien onze achtergrond, heel goed in kunnen excelleren, waardoor wij niet alleen nieuwe economische activiteiten in Nederland zelf hebben, maar die activiteiten ook nog eens kunnen exporteren naar andere landen en er geld mee kunnen verdienen.
Dat lijkt mij een stuk slimmer dan wachten tot zelfs de grootste scepticus de veranderingen niet meer kan ontkennen, we te laat zijn en we geen enkele keuze hebben dan de milieutechnieken uit het buitenland te moeten importeren en die duizend miljard aan buitenlandse bedrijven te betalen.

_/-\o_

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:03

mysa schreef:
Ik haal Gandhi nog maar eens aan: 'De mate van beschaving van een samenleving is te zien aan de manier waarop ze dieren behandelt' (vrij naar Gandhi hoor, ik weet het niet letterlijk meer) Maar wat mij betreft dus wel iets waar ook bindende afspraken over gemaakt moeten worden.

Inderdaad.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:09

SusanH schreef:

Wat denk je van al die fraude.. Mensen klagen allemaal dat de kosten de pan uitreizen, maar niemand die d e facturen controleert want "die worden toch wel vergoed".

Volgens mij hoeft er niet eens zo heel veel extra geld naar de zorg, maar moet het vooral flink op de schop.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:10

IMANDRA schreef:
Maar bijv die ziekenhuizen die failliet zijn gegaan die runden gewoonweg niet goed. Moeten we daar dan maar geld in lopen pompen omdat zo’n ziekenhuis hun zaakjes niet op orde heeft?

Ziekenhuizen hadden ten eerste zo of zo al nooit geprivatiseerd moeten worden net zoals dat voor heel veel andere sectoren goldt.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:14

Precies, duurzaamheid is ook ook gewoon business. Niet voor niets dat grote internationale bedrijven zich inzetten voor het milieu. Dat doen ze echt niet alleen omdat ze last hebben van hun geweten. Er wordt nu bijvoorbeeld apparatuur ontwikkeld die op zonne/windenergie werkt. Dat is niet alleen leuk voor de milieubewuste klant in de westerse wereld maar er opent zich ook een gigantische markt in minder ontwikkelde gebieden waar ze geen betrouwbaar energienet hebben. Nederland leeft op import en export, laten we vooral niet op ons gat gaan zitten vingertje wijzen naar andere landen om vervolgens de boot te missen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:25

Natuurlijk begint vergroenen bij jezelf, alle afval scheiden, hooguit 2 keer per week vlees eten, zoveel mogelijk eerlijke producten op tafel( spullen van het seizoen) geen kleding kopen waarvan je weet dat het niet groen is. Auto zomin mogelijk gebruiken, huis isoleren en zonnepanelen en andere maatregelen . Maar ik zie heel veel jongeren pleiten voor het klimaat, in kleding die geen drol kost en na die tijd naar de Mac . Niet iedereen maar wel heel veel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:35

Misschien kopen die ouders hun kleding.. en hebben ze een vega burger besteld bij de mac, of is dat die ene keer vlees in de week, dat weet je toch niet?
Ik eet ook wel eens bij de mac na een dagje uit, en ik draag ook goedkope kleding van C&A.. toch ben ik heel serieus bezig met duurzaam leven. Je kan niet verwachten dat mensen van de een op de andere dag volledig vegan gaan leven en het zou al helemaal triest zijn als mensen hun goedkope kleding in de container zouden gooien om weer nieuwe kleding te gaan kopen waar wel dat labeltje op zit.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:53

Dus omdat mensen inconsequent zijn hoeven we niks aan het milieu te doen? Ik zie toch heel wat liever mensen die het milieu proberen te verbeteren en soms de fout in gaan door inconsequent te zijn, dan mensen die beginnen te ja maren en als gevolg niks doen. Bij de eerste groep gebeurt er tenminste iets.