Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:14

Dat ene liedje is de Marie Louise van Bart Kaël :Y)

Hier in de stad gaan alle fietspaden op het grondgebied voorrang krijgen. Maw, ik hou mijn hart al vast voor fietsers die gewoon niet meer naar het verkeer gaan kijken en die gewoon met hun neus op hun telefoon gaan doorrijden.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:27

Bloemetje75 schreef:
Ik merk hier in de grensstreek juist dat het de Belgen zijn die eerst bijna stil gaan staan en dan met het stuur draaiend ook maar het knipperlicht aanzetten. Dit op 70 wegen en binnen de bebouwde kom.

Daar staat tegenover dat de Nederlandse auto's blijkbaar 5 bordjes "70" gezien moeten hebben voor ze harder dan 50 gaan rijden....

Rotondes in België blijft een raar iets... ik ben voor mijn motorexamen de eerste keer gezakt omdat ik de rotonde "op zijn Nederlands" nam....

Vanwege de boete's (en vele flitspalen) in NL waarschijnlijk :+

Ayasha
Blogger

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:30

een paar jaar geleden was de boete die ik in Nederland reed toch goedkoper dan als ik datzelfde in België gedaan zou hebben.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 20:19

Dat klopt maar de kans is in NL veel groter om geflitst te worden. En ze ligt ook veel rapper in je bus.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 00:17

Hier heb ik ze veelal toch ook binnen de 10 dagen. Enfin; inmiddels is het alweer een tijd geleden. Ik ben braaf geworden kwa snelheid. :+ Niet dat ik extreem hard rijd. Mijn boetes waren meestal op zo’n extreem brede baan waar je om onduidelijke reden maar 50 mag (geen bebouwde kom of zelfs veel woningen en één zijstraat over 5km :?) waar ik dan 55 rijd :+ op mijn kilometrik zal ik dan 60 rijden gok ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 09:10

Ik heb vooral parkeerboetes omdat ik mijn blauwe schijf vergeet en ik ben ergens te pissig om een bewonerskaart te halen. Al mag ik geen boete meer krijgen of de kaart was goedkoper geweest :P

(Ik kan door foutparkeerders vaak niet in/uit mijn garage, een vrachtwagen blokkeert 2x/week de hele straat en de overige plekken in het dorp worden ingepalmd door zeikers die iedere 2u hun schijf verleggen. Alles met toestemming van de wijkagent... vandaar dat ik dan vertik om te betalen voor een kaart)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 10:33

Varekaj schreef:
Dat ene liedje is de Marie Louise van Bart Kaël :Y)
.

Of The Wild Rover van The Pogues :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:12

Die laatste ken ik niet, straks eens opzoeken.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:55

Dé plaat op de recente trouwerijen is toch Zoutelande hoor :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:31

Ik snap de populariteit van dát lied dus echt niet... Het heeft ongeveer even veel inhoud als de pizzahut. :roll:
En de pizzahut heeft dan nog enige amusements-waarde (soort van YMCA dansje).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:31

Ik vind Nederlandstalige muziek sowieso helemaal niks :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:54

Van al die nummers die jullie noemen ken ik alleen de ketchup song en de Macarena. De rest echt nog nooit op bruiloften gehoord ook.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:57

Ayasha schreef:
Ik snap de populariteit van dát lied dus echt niet... Het heeft ongeveer even veel inhoud als de pizzahut. :roll:
En de pizzahut heeft dan nog enige amusements-waarde (soort van YMCA dansje).

_O- _O- Lol!

Ik heb laatst op een trouwfeest een raar dansje gedaan waarbij je naar voor moet wandelen en achteruit of vooruit springen enzo. En da gaat alsmaar sneller en is supervermoeiend :') Iemand enig idee hoe dat heet?

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:09

Een folknummer?
Van lais is dat. Geen idee hoe t noemt.
Edit: eerste treffer op YouTube. T smidje heet het.

Wij Belgen kennen al die dansjes omdat dat ook gewoon op school aangeleerd wordt onder de noemer “muzikale opvoeding”.
Source: de klassen sport moesten elk jaar volksdans doen op t de proclamatie.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:29

En dan mocht je het op (groot)ouderdag nog voordoen voor je familie ook. Vreselijk vond ik dat.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:39

Serieus? Ik heb dat gewoon geleerd van vrienden en op feestjes enzo :P Niet op school.

@ Optiwolk: Kan een folknummer geweest zijn. Ik zal het eens opzoeken, wat je daar zegt.
Edit: Ik weet niet of t op dat nummer was eerlijk gezegd. 't Kan wel... Ik ken het nummer wel :D

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:09

Idd, dat dansje van Lais dat je in koppels in een cirkel moest staan en dansen.
In Zaïre ed ken uk eigenlijk niet. Iedereen die bij ons op de scouts, Chiro en KLJ zat wel.

Is dat eigenlijk in NL ook? Jeugdbewegingen waardat er onderling een soort oorlog is zoals Scouts VS Chiro? En de dag van de jeugdbeweging waarbij iedereen in zijn rokje of short naar school ging?

Ik mocht vab mijn moeder nooit bij de een jeugdbeweging. Snapte ik vroeger niet, nu wel. Voedingsbodem voor zuippartijen :')

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:13

Jeugdbewegingen zijn niet zo populair in Nederland. Daar ligt de nadruk meer op het mee doen bij een sportvereniging.

Ik ben zelf vroeg scout geweest (in het buitenland), maar terug in Nederland was de dichtsbijzijnde vrij ver weg. Daarna ben ik wel lid geworden van de NJN (Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie). En die heeft een hele geschiedenis (volgend jaar 100 jaar!) en haat liefde verhouding met de andere jeugdbond voor natuurstudie: JNM (Jeugdbond voor natuur en milieu). In België is de JNM ook een natuur-jeugdbeweging, maar die heeft niets te maken met de nederlandse JNM. De voorganger van JNM in België is dan weer ooit opgericht vanuit de NJN. Toen ik naar België kwam 5 jaar terug heb ik me ook nog voor 2 jaar bij JNM aangesloten.

Maar echt, in Nederland spelen jeugdbewegingen veel minder ;)

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:16

Schuur_ schreef:
Idd, dat dansje van Lais dat je in koppels in een cirkel moest staan en dansen.
In Zaïre ed ken uk eigenlijk niet. Iedereen die bij ons op de scouts, Chiro en KLJ zat wel.

Is dat eigenlijk in NL ook? Jeugdbewegingen waardat er onderling een soort oorlog is zoals Scouts VS Chiro? En de dag van de jeugdbeweging waarbij iedereen in zijn rokje of short naar school ging?

Ik mocht vab mijn moeder nooit bij de een jeugdbeweging. Snapte ik vroeger niet, nu wel. Voedingsbodem voor zuippartijen :')

Ik gok van niet. Ben zelf Nederlander en van wat je hierboven schrijft is voor mij een soort chinees; met andere woorden, ik heb geen idee waar je het over hebt haha :')

Maar ik ben wel benieuwd. Wat is het precies, kan je het veruidelijken voor mij?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:21

Wat is een jeugdbeweging?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:22

De meest bekende jeugdbeweging voor nederlanders: Scouting

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:38

Hier zit wel een scouting/jeugdbeweging in de buurt, maar ik ken zelf niemand van mijn leeftijd die vroeger daarbij zat, volgensmij ook niemand die in hetzelfde jaar zaten op de basisschool als mij (waren 2 klassen +/- 40 kinderen)

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:41

Hier in België is het zelf een pluspunt op je CV .. iets van meer groepsgezind en verantwoordelijkheid... Al vind ik dat ze meer zuipen dan iets anders :P

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:43

Bah jeugdbeweging. Boskakkers :D ik ben van ellende maar gaan paardrijden :D

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:57

Huh dus de scouting is zo'n jeugdbeweging? Hier in Nederland ken ik dat eigenlijk meer als de (sorry voor de omschrijving, maar weet even niets beters) geitenwollensokken types. Die heb ik dan ook nog nooit zien zuipen. En het zijn volgensmij vaak kindjes in de basisschoolleeftijd. Daarna gaan ze er meestal vanaf. Het was in ieder geval zeker niet iets wat je op je cv zet :')

Afgaande op de woorden zuipen en (bos)kakkers, zou ik eerder denken aan studentenverenigingen. Hebben jullie die in België?