Geen spoor van vermiste Anne Faber

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:14

Taffje schreef:
LottieLover schreef:
Ik vroeg me iets af, stel de verdachte verteld zn advocaat wat er is gebeurd... moet de advocaat dan zn mond houden?

Ja, als zijn cliënt dit wil wel, dan moet hij ook zwijgen.

Eigenlijk raar dat dat zo werkt.. In mijn ogen is een advocaat er idd om te zorgen dat het eerlijk verloopt, eventueel je onschuld te bewijzen (te helpen daarbij), je advies te geven.. In mijn ogen verzwijg je dan toch dat je cliënt een moord heeft gepleegd in geval dat je de advocaat bent van een moordenaar.. Normaal gesproken maakt zo iets je toch medeplichtig?

BeFunny

Re: Geen spoor van vermiste Anne Faber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:16

Nee.
Een advocaat heeft geheimhoudingsplicht.
Dus mag niet eens iets vertellen tegen de wil van Client.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:18

*Edit verkeerd
Laatst bijgewerkt door Bellex op 11-10-17 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:18

Ja, die wringing zit er idd in - als de cliënt het echt ondanks jouw pleiten niet wil dat ër een bekentenis komt, dan hoor je te zwijgen.

Van de zwijgers in mijn vriendenkring weet ik hoe ingewikkeld en belastend dit kan zijn.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:19

LoveUggs schreef:
Taffje schreef:

Ja, als zijn cliënt dit wil wel, dan moet hij ook zwijgen.

Eigenlijk raar dat dat zo werkt.. In mijn ogen is een advocaat er idd om te zorgen dat het eerlijk verloopt, eventueel je onschuld te bewijzen (te helpen daarbij), je advies te geven.. In mijn ogen verzwijg je dan toch dat je cliënt een moord heeft gepleegd in geval dat je de advocaat bent van een moordenaar.. Normaal gesproken maakt zo iets je toch medeplichtig?

Een advocaat is er niet om te zorgen dat het eerlijk verloopt. Hij is er om zijn cliënt te verdedigen, daar wordt hij voor betaald.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:20

Lijkt me ook erg naar om dan advocaat te zijn.. Mag je niks zeggen terwijl die misschien wel veel hints zou geven of iets waardoor ze haar kunnen vinden ?..
Moet de advocaat er mee gaan lopen met de problemen die hij misschien wel veroorzaakt heeft *als hij er mee te maken zou kunnen hebben*
Aangezien die niks mag zeggen ?.. wat voor nut heeft het dan?.. :=

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:21

Even mijn vorige reactie leeg gehaald, deze klopt niet. Hij heeft zwijgplicht, tenzij er een mensenleven in gevaar is. Dus als ze nog leeft en hij weet waar ze is, moet hij het zeggen. Als ze overleden is en hij het weet hoeft hij niks te zeggen, zo begrijp ik dit artikel in ieder geval
https://www.trouw.nl/opinie/geheimhoudi ... ~a689f3a2/

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:21

Maar dat is toch raar, rechtspraak moet eerlijk en rechtvaardig verlopen dus wanneer je als advocaat weet dat je client de moord heeft gepleegd, hoe kun je hem dan verdedigen. Dan spreek je zelf ook niet de waarheid wanneer je hem verdedigd en dit verzwijgt . Ik kan me dat haast niet voorstellen.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:22

Nu op dwwd een discussie hierover.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:22

Mjetterd schreef:
Een advocaat is er niet om te zorgen dat het eerlijk verloopt. Hij is er om zijn cliënt te verdedigen, daar wordt hij voor betaald.

Precies, daarom wilde Moszkowicz sr bepaalde zaken niet doen, was bang iemand dan vrij te krijgen die hij niet meer op straat wilde zien

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:23

Ik had hier nog niet eerder iets geplaatst. Maar zijn vorige advocaat van de vorige zaken van de verdachte zit bij de wereld draait door en er wordt het één en ander verteld.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:23

De advocaat kiest er zelf voor om zich in die positie te zetten, hij verdedigd een aangeklaagde. Hij kan de zaak ten alle tijden neerleggen. Dus daar heb ik echt geen medelijden mee
*Zet dwdd op

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:24

knabbelgirl schreef:
Dit is ons rechtsysteem en in vele landen, zijn vast goede redenen voor, wel interessant om de redenering eens te bekijken

Om goede medische zorg te krijgen kan het bijvoorbeeld zin hebben om :o te vertellen dat je vreemd bent gegaan, en dat mag je partner niet van de arts horen.
Idem dito: om goede juridische hulp te krijgen kan het zin hebben echt alles aan de advocaat te vertellen - en daarna bedenken 'hoe en wat'.

(Gesteld: de rechter is in gemoede overtuigd van de schuld van moordenaar X, dan is het niet vertellen waar het lichaam is gebleven "slecht gedrag", wat betekent dat iemand niet eenderde van de straf in mindering krijgt.)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:26

Dat is het lastige als advocaat. Je doet er alles om iemand een zo lage mogelijke straf te bezorgen, of zelfs geen. Je mag daarin je eigen gevoelens en overwegingen niet meenemen. Dus als jij als advocaat goed genoeg bent om een seriemoordenaar (even als voorbeeld) vrij te krijgen dan is dat wat je doet.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:27

Janneke2 schreef:
knabbelgirl schreef:
Dit is ons rechtsysteem en in vele landen, zijn vast goede redenen voor, wel interessant om de redenering eens te bekijken

Om goede medische zorg te krijgen kan het bijvoorbeeld zin hebben om :o te vertellen dat je vreemd bent gegaan, en dat mag je partner niet van de arts horen.
Idem dito: om goede juridische hulp te krijgen kan het zin hebben echt alles aan de advocaat te vertellen - en daarna bedenken 'hoe en wat'.

(Gesteld: de rechter is in gemoede overtuigd van de schuld van moordenaar X, dan is het niet vertellen waar het lichaam is gebleven "slecht gedrag", wat betekent dat iemand niet eenderde van de straf in mindering krijgt.)

Waar haal je dat vandaan? Dat kan ik zo snel nergens terug vinden?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:27

justkid schreef:
Maar dat is toch raar, rechtspraak moet eerlijk en rechtvaardig verlopen dus wanneer je als advocaat weet dat je client de moord heeft gepleegd, hoe kun je hem dan verdedigen. Dan spreek je zelf ook niet de waarheid wanneer je hem verdedigd en dit verzwijgt . Ik kan me dat haast niet voorstellen.

Een advocaat verdedigt niet de daad, maar de dader/verdachte. :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:28

knabbelgirl schreef:
De advocaat kiest er zelf voor om zich in die positie te zetten, hij verdedigd een aangeklaagde. Hij kan de zaak ten alle tijden neerleggen. Dus daar heb ik echt geen medelijden mee
*Zet dwdd op

Een advocaat die zijn client laat vallen is zijn job niet waard ;)
Een advocaat heeft een eed afgelegd ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:29

justkid schreef:

Mahatma Gandhi loste dit op door al zijn cliënten te vertellen dat hij niet loog. Ook niet waar een gemiddelde advocaat dit wel zou doen.
Dan ben je in 1 klap van de wringing af.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:29

Bommeltje_ schreef:
Ik had hier nog niet eerder iets geplaatst. Maar zijn vorige advocaat van de vorige zaken van de verdachte zit bij de wereld draait door en er wordt het één en ander verteld.

Kom ff binnen vallen.
Zij is een willekeurige advocaat.
En niet van vorige zaken van M.P

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:31

Afbeelding

@Waxmelt: Dat is een hele andere discussie in mijn ogen. Hoe Moskowitz het deed, vond ik wel een goede, gewoon niet aannemen als je ze niet vrij wilt krijgen
Laatst bijgewerkt door Bellex op 11-10-17 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:32

Koper schreef:
vibabu schreef:
Hij werd eerder toch al gevolgd in de hoop dat hij de politie naar Anne zou brengen? Omdat het aannemelijk was dat als hij haar ergens zou houden hij daar vaker zou gaan kijken oid? Ik weet het niet hoor hoe zo iemand denkt maar dat is mij bijgebleven dat ze daarom afgewacht hebben.

Aan de andere kant... dan zou hij ook wel in de tijd dat hij in de gaten gehouden werd er heen zijn gegaan. Ach ik weet het ook niet. Snap heel de gedachtegang niet van iemand die het leuk vindt om een ander te pijnigen. ;(

Ze is al lang dood. Waarom zou iemand die dat op zijn geweten heeft er nog naartoe gaan?

En jij blies zo hoog van de toren dat er niet gespeculeerd moest worden? Dit is speculatie van de bovenste plank.
Kun je wel zeggen dat je niet speculeert, maar er is nog nergens bevestigd dat ze niet meer leeft.
Volg je eigen woorden op, zou ik zeggen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:33

Janneke2 schreef:

Waar haal je dat vandaan? Dat kan ik zo snel nergens terug vinden?[/quote]

Het heeft herhaaldelijk in kleine berichtjes im de krant gestaan.
Dat iemand of alsnog na plm tweederde met de kennis op de proppen kwam ("een beeeetje boel laat", maar het is iets)
en zelfs een brutalerd die een proces begon:"Hee, ik zit al tweederde, laat me gaan!"

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:34

Idd.

Zo lang er geen lichaam gevonden is kun je niet uitgaan van een moord/ongeluk of wat dan ook.

Wel heel erg voor de familie hoor. Weer niks ;(

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:34

Dat alles nu weer weg rijdt uit Zeewolde, kan twee dingen beteken. Of ze hebben niets gevonden en gaan morgen verder, of ze is gevonden en ze gaan eerst naar de ouders.
Ik.hoop zo dat de familie niet lang meer hoeft te wachten

Edit typo

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:35

Kaus schreef:
Dat is het lastige als advocaat. Je doet er alles om iemand een zo lage mogelijke straf te bezorgen, of zelfs geen. Je mag daarin je eigen gevoelens en overwegingen niet meenemen. Dus als jij als advocaat goed genoeg bent om een seriemoordenaar (even als voorbeeld) vrij te krijgen dan is dat wat je doet.

Nope.

Je staat onder ede, maar je mag te allen tijde je geweten volgen. (Casus teruggeven en blijven zwijgen.)