Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:04

Roodvos schreef:
Cowboy55 schreef:
http://sargasso.nl/zelfverkozen-zijspoor/

Quote: We zullen horen dat ‘de elite ons erbuiten wil houden’, we zullen horen dat ‘de wil van het volk niet gevolgd wordt’, we zullen horen dat ‘ze Nederland niet willen redden’. We zullen misschien nog een doorzichtige poging tot coalitievorming vanuit Wilders zelf krijgen als ze daadwerkelijk de grootste worden. En vervolgens staat de PVV aan de zijlijn. Door haar eigen toedoen en precies volgens plan: buiten de regering kan Wilders wild om zich heen slaan en iedereen overal de schuld van geven, binnen de regering moet hij met z’n billen bloot.

Geniaal _/-\o_ . In zijn onvoorspelbaarheid is GW zo voorspelbaar geworden, dat men in augustus al weet wat hij in maart gaat zeggen.

GW zijn voorstel voor een coalitie met PVV, SGP en FvD vind ik wel een horrorcombinatie %) . De PVV wil alle moslims uitsluiten, en een coalitiepartners wil de vrouwen buitenspel zetten :brr: .

Als VVD zijn coalitie niet voor elkaar krijgt, dan mag de tweede partij het gaan proberen toch?
Ik hoop maar gewoon op een coalitie VVD D66 CDA en eventueel GL oid.. Liefst had ik PvdA erbij gezien, maarja die willen voorlopig niet :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:05

Picasso schreef:
Imo is het inderdaad het overgrote deel van de PVV-aanhang Cer. En nee, wegkijken is geen optie, maar schreeuwen dat je het er niet mee eens bent en grof en beledigend worden, voegt nog steeds niks toe.

Ja, dus dan is het toch nog steeds heen en weer wijzen wat nu gebeurt? Zie wat er hier in dit topic gebeurt???

Citaat:
maar van de PVV-stemmers op facebook worden alle uitspraken (die overigens veel erger zijn dan de mijne) goedgepraat. Hoe verklaar je dat?

Ik verklaar niks want ik praat niks goed... je moet misschien eens even goed lezen hoe jij begon in deze discussie tegen mij.... :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:08

Nee dat ben ik niet met je eens Cer : in veel gevallen blijft men, 'de links-aanhangers' in dit soort discussies, redelijk netjes. Ik ben het wel met je eens dat er een oplossing gevonden moet worden, want de tegenstellingen worden voor mijn gevoel alleen maar groter; en dan lijkt me in gesprek blijven (op een nette manier) een begin.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:11

Picasso schreef:
Nee dat ben ik niet met je eens Cer : in veel gevallen blijft men 'de links-aanhangers' in dit soort discussies redelijk netjes. Ik ben het wel met je eens dat er een oplossing gevonden moet worden, want de tegenstellingen worden voor mijn gevoel alleen maar groter; en dan lijkt me in gesprek blijven (op een nette manier) een begin.

Netjes in gesprek gaan, gaat niet lukken...

Overigens heb ik me in bijv de zwarte-pieten-disciussie als witte nederlander ECHT wel eens op een nare manier aangesproken gevoeld.. dus het ligt er maar net aan wat het onderwerp is en hoe er gemeten wordt met wie wanneer precies beleefd blijft.. maar daar ga je niet uitkomen.

Feit is nu zoals het er ligt, de PVV heeft veel stemmen erbij... dus hoe komt dat, en wat kan ertegen gedaan worden, DAT is imo de vraag.
In plaats van gaan schreeuwen dat het allemaal niet goed is, en vervolgens ook nergens mee komen... dat schiet toch niet op?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:18

Cer schreef:
Feit is nu zoals het er ligt, de PVV heeft veel stemmen erbij... dus hoe komt dat, en wat kan ertegen gedaan worden, DAT is imo de vraag.
In plaats van gaan schreeuwen dat het allemaal niet goed is, en vervolgens ook nergens mee komen... dat schiet toch niet op?

De zetelwinsten van GL, D66 en CDA zijn relatief groter. Hoe dat komt lijkt me een veel belangrijkere vraag dan altijd maar weer aandacht voor de PVV stemmers.

Wil dat generaliseren van de PVV achterban trouwens niet goedpraten hoor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:21

Kahawa schreef:
De zetelwinsten van GL, D66 en CDA zijn relatief groter. Hoe dat komt lijkt me een veel belangrijkere vraag dan altijd maar weer aandacht voor de PVV stemmers.

Dat is waar, maar ondanks die zetelwinsten lijkt de PVV het meest afkeer op te wekken, en t is geen kleine partij meer... dus er is daar toch iets aan de hand, lijkt me?

Celiien

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:24

Ik denk dat, zonder even te generaliseren (naja eigenlijk wel, maargoed) dat als je kijkt naar de stemmers van de PVV, het gros van de stemmers op bijstandsniveau/laag inkomen zit.
Als je dan kijkt naar waar PVV/Wilders om bekend staan;meer voor nederland, geen vluchtelingen meer.

Welke bevolkingslaag (ja sorry, het klinkt echt heel banketstaaf) heeft als je je in hun verplaatst, nou het meeste last van de vluchtelingen/asielzoekers? Vaak heeft de onderste bevolkingslaag moeite met werk vinden, moeite met huurhuizen vinden etc. er wordt best veel geld die kant op geschoven, terwijl die bevolkingslaag vind dat zij nauwelijks kunnen rondkomen. Het is dus pure frustratie van die mensen, en daarom zullen ze imo gaan stemmen op PVV, want zij roepen het hardst. En als je een beetje volksbuurten kent, die hitsen elkaar aardig op natuurlijk..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:25

Ik lees ook reacties op fb die voor mij stuitend zijn,van de pvv aanhangers.En die komen lang omdat ik dus ook een pvv aanhanger ben..en stemmer.Maar ik zie ook bijeenkomsten van links nederland die er niet vies van zijn om erg onjuist tegen intervieuwers te reageren...en dan druk ik mij nog zacht uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:30

Cer schreef:
Kahawa schreef:

Dat is waar, maar ondanks die zetelwinsten lijkt de PVV het meest afkeer op te wekken, en t is geen kleine partij meer... dus er is daar toch iets aan de hand, lijkt me?

De afkeer ontstaat op het moment dat er gediscrimineerd wordt en bevolkingsgroepen weggezet worden als 'minder' (onze 'medelander') en dat dat zoveel aanhang krijgt (en de manier waarop) vind ik stuitend. Men zou eens met elkaar moeten gaan sporten, praten... en jammer dat je 'in gesprek gaan' diskwalificeert Cer: imo voegt dat altijd iets toe... inzicht in elkaars leven. Wat Geert Wilders wil, kán helemaal niet en dat schijnen veel mensen niet (te willen) zien. Dat baart me zorgen...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:36

Picasso schreef:
De afkeer ontstaat op het moment dat er gediscrimineerd wordt en bevolkingsgroepen weggezet worden als 'minder' (onze 'medelander') en dat dat zoveel aanhang krijgt (en de manier waarop) vind ik stuitend.
maar zomaar zeggen dat het stuitend is, is te makkelijk... wáár komt het vandaan dat ze zoveel aanhang krijgen (de post van celiien vind ik wel een sterke).. je kan het niet zomaar onder tafel vegen met een 'ze moeten niet zo lelijk doen'-argument.

Ik heb dezelfde aversie tegen Denk, en die mogen ook meedoen... #vindiknietleuk maar ja, zo werkt het hier..

Citaat:
en jammer dat je 'in gesprek gaan' diskwalificeert Cer

Ik diskwalificeer het niet... :? Ik zeg dat 'netjes' in gesprek gaan, niet gaat lukken. Is dit soort selectief lezen nu waardoor je de misverstanden krijgt misschien??
Het afserveren met "je wil niet in gesprek" terwijl er eigenlijk staat 'netjes in gesprek gaan, gaat niet lukken'. En dat baseer ik even op de hele kleine vertegenwoordiging van de samenleving zoals die hier op bokt nu is in dit topic. Als je Resistance ziet reageren op mij, kunnen wij nooít netjes in gesprek raken...

Citaat:
imo voegt dat altijd iets toe... inzicht in elkaars leven. Wat Geert Wilders wil, kán helemaal niet en dat schijnen veel mensen niet (te willen) zien. Dat baart me zorgen...

Volgens mij geef ik ook aan dat men moet bekijken waar het vandaan komt. Dus hetzelfde als wat jij aangeeft, alleen wordt dat niet gelezen...

Ik denk dat de mensen die erop stemmen niet helemaal het inzicht hebben over waarom zijn ideeën niet kunnen.

Máár er zijn meer politieke partijen die dingen voorstellen die niet kunnen... (geloof ik de 4e keer dat ik dit aanhaal). Waarom dan die focus op de PVV? Als er argumenten zijn tegen deze partij, zijn die er ook tegen andere partijen...denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:49

Je hebt gelijk Cer! Inzicht in het hoe en waarom; dat is het belangrijkst. En als men dan ondertussen allemaal z'n best gaat doen om wel met elkaar in gesprek te blijven of te gaan, zou dat mooi zijn. Ik ben en blijf graag wat naïef wat dat betreft....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:52

En die focus op de PVV komt imo met name doordat er gediscrimineerd wordt... Daar zal ik me persoonlijk altijd tegen verzetten.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:55

Het denigrerend dien naar welke stemmer dan ook vind ik niet netjes in een discussie. Je hebt ook mensen die altijd maar standaard op dezelfde partij stemmen zonder naar hun standpunten te kijken. Misschien is dat wel nog kwalijker. En je hoeft echt geen programma van 400+ bladzijdes door te lezen. Elke partij heeft wat standpunten online staan of hun beargumentatie bij de stemwijzer. Daaruit kun je al een feeling krijgen bij een partij.

En dan heb je hoogstens de zeldzame mensen die geen internet hebben en geen tijd om dat ergens anders te doen. Maar ik vraag me überhaupt af hoe zij aan hun informatie komen.

Toen ik nog PVV stemde werden de PVV stemmers ook als dom en racistisch weggezet. Maar ik ben (volgens de laatste norm) nog steeds niet “dom” en racistisch vind ik mezelf ook niet. Juist door stemmers in een bepaald hokje (en dan doel ik niet op het stemhokje :Y) ) te duwen, krijg je dat ze fanatieker worden. Ik heb toen met een vriendin (echte SP-er) de discussie gevoerd en ze snapte waarom ik het deed (was er nog steeds niet mee eens).

Ik vond het ook niet slim van de partijen om van te voren al te zeggen niet met GW te willen samenwerken. Daarmee werk je polariseren in de hand en zeg nu zelf... dat zal vast ook niet heel veel extra stemmen opgeleverd hebben. Ik had het netter gevonden als ze gewoon hadden aangegeven dat ze bij voorbaat niet weten of ze het overéén kunnen worden over standpunten.

En ik snap wel dat ze niet met GW willen samenwerken (want wie wil nu samenwerken met iemand dat dat zelf niet doet), maar juist hoe je het signaal afgeeft is denk ik heel erg belangrijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:59

Dit is dus precies de reden waarom er veel mensen en ook bokkers zijn die hun politieke voorkeur niet bekend willen maken. Omdat wanneer ze er voor uit komen ze weggezet worden door de maatschappij als racisten. GW heeft dingen waar ik het mee eens ben maar ik heb niet op hem gestemd. Nu gaat m'n voorkeur uit naar fvd. Deze partij heeft ook punten met name het immigratiebeleid. En dan met name dat er niet gelijk uitkeringen worden gegeven. Nederland heeft andere mensen te makkelijk geld gegeven en dat moet maar eens over zijn

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:59

Cowboy55 schreef:
verootjoo schreef:
Als iedereen net zoals Jezus zou zijn, zou de wereld er op zich wel mooier uitzien denk ik 8-)

Beetje saai, niet? Een planeet vol met uitsluitend Palestijnse mannen? Zou ook maar 1 generatie duren.....

Nouja, saai... er is iig altijd voldoende wijn :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:04

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:12

verootjoo schreef:
Als iedereen net zoals Jezus zou zijn, zou de wereld er op zich wel mooier uitzien denk ik 8-)

Fenrir schreef:
Cowboy55 schreef:

Beetje saai, niet? Een planeet vol met uitsluitend Palestijnse mannen? Zou ook maar 1 generatie duren.....

<<)

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:16

Cowboy55 schreef:
verootjoo schreef:

Planeet vol met uitsluitend Palestijnse mannen???
Dat moet je mij even uitleggen.
Gezien het feit dat Jezus een Jood was.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:18

Picasso schreef:
En die focus op de PVV komt imo met name doordat er gediscrimineerd wordt... Daar zal ik me persoonlijk altijd tegen verzetten.

Ja kan, maar als je ziet wat er in/met Turkije gebeurd en hoe daar eigenlijk geen aandacht aan geschonken wordt, en met een aai en een knuffel straks afgedaan wordt, terwijl een groot aantal mensen het gevoel hebben dat er niet naar hun gevoel en mening geluisterd wordt, snap ik het ergens wel hoor...

Niet dat ik vind dat je er aandacht aan moet geven, laat ik dat voorop stellen. Maar ik snap wel dat een aantal mensen het niet willen wegwuiven.. vooral niet als zij het idee hebben dat het hun raakt...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:19

Electra63 schreef:
Ik verbaas me altijd, dat GW zo populair is in witte kleine dorpen als Urk en Volendam bijvoorbeeld.
Daar wonen amper moslims en van islamisering is zeker geen sprake in zulke gemeenten.
Zij laten zich dus beïnvloeden door media en Internet.
Ik vind ook gelovigen (zoals in Urk bijvoorbeeld) niet tolerant en van naastenliefde blijkt ook weinig.

Nederlanders blijken ook erg gelukkig te zijn (nr. 5 of 6 op de ranglijst) maar uit het stemgedrag blijkt dat ook niet echt.

Je realiseert je dat de PVV in Urk de vierde partij is met 11% van de stemmen, dus onder het landelijke gemiddelde? Misschien ben jij wel degene die zich teveel heeft laten beïnvloeden door de media en het internet :D :D :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:28

Willl65 schreef:
Cowboy55 schreef:

Planeet vol met uitsluitend Palestijnse mannen???
Dat moet je mij even uitleggen.
Gezien het feit dat Jezus een Jood was.

LOL!
De stelling van Verootjoo was: "als iedereen net zoals Jezus zou zijn, dan...."
Als iedereen net als Jezus zou zijn, dan zou iedereen een man zijn. Uit Palestina. Vandaar. En het zou maar 1 generatie duren omdat mannen niet zwanger kunnen worden. Hoewel ze, zoals Monty Python ons leert, natuurlijk wel het recht hebben om een baby te hebben.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:42

Cowboy55 _O- :oo 8)7

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:45

Celiien schreef:
Roodvos schreef:
GW zijn voorstel voor een coalitie met PVV, SGP en FvD vind ik wel een horrorcombinatie %) . De PVV wil alle moslims uitsluiten, en een coalitiepartners wil de vrouwen buitenspel zetten :brr: .

Als VVD zijn coalitie niet voor elkaar krijgt, dan mag de tweede partij het gaan proberen toch? Ik hoop maar gewoon op een coalitie VVD D66 CDA en eventueel GL oid.. Liefst had ik PvdA erbij gezien, maarja die willen voorlopig niet :')

Zeker, zo werkt het systeem. Bij voorkeur een coalitie met de meerderheid van zetels om de meerderheid van het volk te vertegenwoordigen. Maar ik denk dat we daarmee wel een heel intolerant en conservatief bestuur krijgen, die vooral de blanke hoogopgeleide man bevoordeeld, en de rest in de hoek zet. En die blanke hoogopgeleide man is nu juist de groep die toch al de meeste voordelen geniet. Ik ben juist voor zelfbeschikking en eigen keuze, en (zo goed mogelijk) gelijke kansen voor iedereen om zich te ontwikkelen en bij te dragen aan onze maatschappij. Of je nou wit, zwart, paars, geel, man, vrouw, groot, klein, jong of oud bent. En een beschaafd sociaal vangnet voor diegenen die om wat voor redenen dan ook (even) niet mee kunnen doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:49

Fenrir schreef:
Cowboy55 schreef:

:')

Maar ik doelde natuurlijk niet op z'n uiterlijk en geslacht :) en hij was trouwens een jood :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:59

Cer schreef:
Picasso schreef:

Ja kan, maar als je ziet wat er in/met Turkije gebeurd en hoe daar eigenlijk geen aandacht aan geschonken wordt, en met een aai en een knuffel straks afgedaan wordt, terwijl een groot aantal mensen het gevoel hebben dat er niet naar hun gevoel en mening geluisterd wordt, snap ik het ergens wel hoor...

Niet dat ik vind dat je er aandacht aan moet geven, laat ik dat voorop stellen. Maar ik snap wel dat een aantal mensen het niet willen wegwuiven.. vooral niet als zij het idee hebben dat het hun raakt...

En wat stel jij dan voor Cer? Want je benoemt de problemen die iedereen ziet... En intussen negeer ik de sneren ook maar, want ik blijf graag een beetje naïef...