Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:30

bruintje123 schreef:
Onze overheid heeft met alles poep in de ogen.

Die moet de bedrijven eens aan gaan pakken die Nederlanders hebben ontslagen en waar nu Polen werken in hun plaats.
Gegarandeerd dat daar de boekhouding niet klopt.
Want dat is de reden dat er Polen weken. Niet dat de Nederlander het werk niet wil doen.

Een andere reden zou kunnen zijn dat Polen harder werken en dat ze niet te beroerd zijn om lange uren te maken voor een lager loon. Ik weet niet hoor... Vind ervan wat je ervan vinden wilt (want dat doe je toch wel), maar dat is de ervaring die ik ermee heb.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:32

Sammie schreef:
Zo lang duren al die aanvragen en hoger beroepen blijkbaar bij elkaar.

Juist

Er zit geen snelheid in de registratie in Nl-aanvragen- en hoger beroep aantekenen

Dus dat gaat nog wat beloven....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:36

Ik heb inderdaad een hele andere ervaring.
Mensen die dat werk al jaren deden deden dat niet slecht. Dan hadden ze nooit jaren gewerkt in die branche.

Geld geld daar gaat het om.
Minimum loon is voor de hebberige bedrijven nog te hoog.
En als er dan Polen werken voor minder door uitbuiging is dat mooi extra winst.

Maar goed dat heeft niets met vluchtelingen te maken.
Als die hier al gaan werken hebben ze net zulke hoge kosten en zullen ze minder dan het minimum ook niet accepteren omdat daar in Nederland niet van rond te komen is.

Electra63

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:43

Er zijn natuurlijk meerdere redenen om bijv. Polen aan te nemen. Ze werken harder, maken meer uren, verdienen vaak minder en zijn gewoon beter in sommige werkzaamheden. In Nederland leren nog weinig jonge mensen vakken als stucadoren, metselen en timmeren. Er is een groot tekort aan loodgieters, Nederlanders willen niet in de stront werken, terwijl je als loodgieter tegenwoordig meer verdient dan een jurist :D

maar is volledig off topic.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:49

Harder werken en meer uren maken is gewoon niet zo. Dat is praat vanuit een kantoorbaan. Na praten zonder mensen te kennen die eruit zijn geschopt.
Dat de jeugd het werk niet meer wil doen klopt wel.
Maar daar valt de 40 plusser die het werk al 20 jaar goed deed niet onder.
Die is alleen maar te duur.
Deed hij zijn werk niet goed was die nooit aan de bak geweest.
Geld. Eigenlijk een smerig iets.

En ja compleet off topic.

LadyMadonna

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:55

Want jij weet welke mensen electra kent, wat ze voor werk doet, etc?

Ik ben een beetje klaar met het "mijn waarheid is dé waarheid".
Zou fijn zijn als men eens wat meer open zou staan voor elkaars visie. Zoals al zomaar gezegd in dit topic, het is niet zwart of wit....
Daarom verlaat ik het topic bij deze ook....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:58

Het is inderdaad niet zo zwart wit.
Nederlanders weg zetten al lui niet hard werkend en willen het werk niet doen is dan wel heel Open wil je zeggen?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:09

Best offtopic dit, maar verplaats je eens in de schoenen van het (meestal kleine) bedrijf. Iedereen die ik ken in mijn omgeving die Polen in dienst heeft, heeft een klein bedrijf (fruittelers/lassers/champions/etc). Meestal niet meer dan 10 werknemers waarvan ongeveer de helft Polen. Sinds de economische crisis is het voor veel kleine bedrijven moeilijker geworden om winst te maken, dus word er zo efficiënt mogelijk gewerkt. Aan uitzendkrachten zoals Polen zitten ze geen 2 jaar vast wanneer ze ziek worden en ze hoeven hun ook geen vast contract te bieden.
Ze kiezen gewoon voor de voor hun voordeligste werkkrachten, ze zouden dom zijn als ze dat niet zouden doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:15

Dubbel
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 28-10-15 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:17

Maar ze deden het al voor de crisis.
Dus die vlieger ging toen niet op.
Nu zullen zeker diverse dat voorbeeld volgen uit pure wanhoop om hun bedrijf te redden.
Door de crisis maar ook omdat er geen eerlijke concurrentie is met de bedrijven die het voor de crisis al deze.

Daarnaast zijn er hier in de buurt ook bedrijven met juist heel veel medewerkers die dat doen.
Ook al een paar keer boetes gehad.
Maar die lachen zich krom bij 50.000 boete. Hun uitbuiting levert veel meer op.

En het enige on topic is.
De regering laat alles gebeuren.
Ziet niet dat het fout loopt omdat het voor die lui een ver van de bed show is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:21

bruintje123 schreef:
Het is inderdaad niet zo zwart wit.
Nederlanders weg zetten al lui niet hard werkend en willen het werk niet doen is dan wel heel Open wil je zeggen?

Het is inderdaad niet zo zwart-wit :D

Als ik zeg dat Polen harder werken, zeg ik niet dat Nederlanders lui zijn.
Maar Polen hebben minder moeite met de arbeidstijdenwet. Zij vinden het minder erg om langere dagen te maken, werken rustig door in de pauze of op feestdagen.

Maar goed, Bruintje123, jij vat alles in dit topic negatief op, lijkt me best moeilijk :D ;)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:28

Thesserd schreef:
Sja en dan vraag ik me af, waar zit 'em die 5 jaar in? Zit er dan te weinig personeel op of...?

Het zit in elk geval over de hele linie: vrachtwagenchauffeur rijdt bij noodlottig ongeval bejaarde dood in april 2013........wordt ontslagen van rechtsvervolging in augustus 2015. Dat zijn 28 maanden je afvragen wat er met je gaat gebeuren.

Tweetal pleegt diefstal die het landelijk nieuws haalde in oktober 2013. Strafzaak staat 2 jaar later nog niet eens op de rol. Civielrechtelijke zaak (aansprakelijkheidsstelling schade) loopt nou ook alweer 2 jaar en komt pas na de jaarwisseling tot zijn einde: minstens 26 maanden....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:32

Het lijkt me veel vermoeiender de werkelijkheid te verdraaien naar iets moois als dat niet is.

Kijk eens meer berichten.
Daar staat toch echt dat Nederlanders het werk niet willen doen.
En dat er beroeps profiteurs zijn is waar.
Maar veel mensen die in die beroepen thuis zitten waren geen profiteur anders deden ze het niet al 20 jaar of langer.
Hadden ook geen moeite met de tijden. De vaak zware omstandigheden. Anders waren ze ook al eerder afgehaakt.
Daarnaast zijn Polen ook gewoon mensen. Geen machine. Die werken echt niet nog langer of harder.
Wel goedkoper.
Die hebben in thuisland niet zulke hoge kosten.
Dus vinden de uitbuiting gewoon prima.
Is voor hen nog steeds goed betaald.
Maar de Nederlandse economie gaat er wel mee kapot.
En de regering...deed niets.
Mondjes maat hoor je nu wat over de uitbuiting in het nieuws. Terwijl het echt zoveel groter is.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:33

Ik woon in een glastuinbouw gebied en heb zelf ook in de tuinbouw gewerkt als tiener. En ook ik zie dat Polen inderdaad harder werken, minder zeuren en meer willen werken. Bij sommige bedrijven zie je dat de Nederlanders in het weekend vrij zijn, waar de polen gewoon zaterdag én zondag door gaan. Dus sja... Ik heb er niet zo'n probleem mee. Bij de meeste bedrijven hier zie je een combinatie van Polen en Nederlanders en bij het ene bedrijf is de verhouding meer Nederlanders en bij het andere bedrijf meer Polen.
Als je hier werk zoekt is er zeker vanaf maart ongeveer t/m september werk te vinden in de glastuinbouw (en het hele jaar door in de witlof), maar echt een groot deel van de Nederlanders wil dit zware, vieze en slecht verdienende (meestal minimum loon) werk niet doen.

Wat betreft de lange (rechts)procedures. Jeetje... Moeten er dan simpelweg meer rechters e.d. komen? Dit is echt triest.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:37

Raar. Hier gingen de Nederlanders ook gewoon door.
60 uur in de week. Geen probleem.
35 graden. Wat meer water mee nemen.
Vakantie. Niet in de zomer.
Werk is hier ook niet meer te vinden in de tuinbouw.
Vrachtwagen gaat weer steeds beter. Diverse klanten willen de chauffeur kunnen verstaan. En klagen.
Dat is hier in de regio dus wel op zijn detour.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:40

Thesserd schreef:
Wat betreft de lange (rechts)procedures. Jeetje... Moeten er dan simpelweg meer rechters e.d. komen? Dit is echt triest.

Rechters....advocaten.......OvJ's, griffiers, rechtbankruimtes......er hangt best wat vast aan zo'n rechter. En durf je te gokken wat het overheidsbeleid op het moment is m.b.t. deze problemen? Juist, centraliseren.

8)7

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:43

Dat lange wachten is onmenselijk.
Maar diverse keren in beroep gaan zou ook niet moeten kunnen.

Maar ik ga nu naar bedje. Tot morgen allen.
Hier loopt morgen de wekker weer af om 4.
Nee niet voor mij. Maar voor mannetje in transport.
Die fluitend 60 uur draait.
Ook met kerst werkt. Zaterdagen en regelmatig zondagen.
Voorheen als chauffeur de tuinbouw branche.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:48

bruintje123 schreef:
Vrachtwagen gaat weer steeds beter. Diverse klanten willen de chauffeur kunnen verstaan. En klagen.

Over mooier maken gesproken :D ... Zo vaak is het hier geen 35 graden.

Maar goed..... Jij geeft met alles erg graag de regering, de overheid, de werkgevers, de moslims of de vluchtelingen de schuld.

Ik probeer alles per geval te bekijken.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:49

Heb door omstandigheden vandaag t topic niet gevolgd. Hoewel ik precies tussen de "knuffelaars" en "rascisten" in zit (ben eigenlijk gewoon lost) wil ik toch nog even aangeven dat id de posts van Cowboy best graag lees. Het is een discussieforum alwaar bokkers met allerhande meningen discusieren over dit vraagstuk. Dat is toch wel een heel verschil met iemand een mening proberen op te dringen! En dan boos worden als de ander je mening niet deelt.
Ik ben het ook niet eens met alles maar door mee te lezen ervaar ik toch regelmatig het gevoel van...he, zo had ik er niet naar gekeken.
Om een lang verhaal kort te maken....vooral blijven posten Cowboy, vind je een prettig discussiepartner die zeer zinnige dingen zegt.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:51

Electra63 schreef:
bruintje123 schreef:

Over mooier maken gesproken :D ... Zo vaak is het hier geen 35 graden.

Maar goed..... Jij geeft met alles erg graag de regering, de overheid, de werkgevers, de moslims of de vluchtelingen de schuld.

Ik probeer alles per geval te bekijken.

Ze bedoelt denk ik dat het dan 35 graden in de kas is? :+

En inderdaad, ook genoeg Nederlanders die hard werken hoor, maar je merkt toch over het algemeen dat de Polen meer bereid zijn om de poedersuiker te doen, langer door gaan en niet zeuren. Daarbij zijn het vaak hele aardige mensen en prima collega's :D nooit last van ze ook qua wonen. Heb echt geen problemen met die mensen. Iig niet met de polen die hier zitten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:52

Dank je Teddy. En ik blijf met alle liefde meedoen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:53

Teddy321 schreef:
Heb door omstandigheden vandaag t topic niet gevolgd. Hoewel ik precies tussen de "knuffelaars" en "rascisten" in zit (ben eigenlijk gewoon lost) wil ik toch nog even aangeven dat id de posts van Cowboy best graag lees. Het is een discussieforum alwaar bokkers met allerhande meningen discusieren over dit vraagstuk. Dat is toch wel een heel verschil met iemand een mening proberen op te dringen! En dan boos worden als de ander je mening niet deelt.
Ik ben het ook niet eens met alles maar door mee te lezen ervaar ik toch regelmatig het gevoel van...he, zo had ik er niet naar gekeken.
Om een lang verhaal kort te maken....vooral blijven posten Cowboy, vind je een prettig discussiepartner die zeer zinnige dingen zegt.

Dat heb ik ook. Enerzijds kan ik een heel rechtse en intolerante mening hebben op bepaalde punten, anderzijds kan ik ook heel links zijn. Belangrijkste is dat je mening niet vast hoeft te staan. Stel je open voor andere inzichten en ga een kwalitatief goede discussie aan :D geroep over hoe alles wel niet helemaal mis gaat en alle vluchtelingen terug moeten voegt m.i. niet zo veel toe.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:04

Dit topic gaat toch over de MIDDENWEG ? Ik ben ook niet voor alles en iedereen opnemen. Daar zijn wij te klein voor. Maar ik ben wel voor het opvangen van oorlogsslachtoffers. Ik ben voor solidariteit en als rijk land, vind ik het je plicht om vluchtelingen te helpen. Bij voorkeur in de regio, maar hier kunnen we ook een deel opvangen. Tenslotte komen we straks werkende jonge mensen tekort door o.a. de vergrijzing. ;)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:10

Thesserd schreef:
Dat heb ik ook. Enerzijds kan ik een heel rechtse en intolerante mening hebben op bepaalde punten, anderzijds kan ik ook heel links zijn. Belangrijkste is dat je mening niet vast hoeft te staan. Stel je open voor andere inzichten en ga een kwalitatief goede discussie aan :D geroep over hoe alles wel niet helemaal mis gaat en alle vluchtelingen terug moeten voegt m.i. niet zo veel toe.

Ik denk dat de meeste mensen niet eendimensionaal zijn. Jij bent niet eendimensionaal, ik ook niet en veel anderen ook niet. Dit vraagstuk is ook niet zwart-wit.

Maar tegelijkertijd is dit vraagstuk (inter-) nationaal gezien zo hoog opgespeeld dat 'men' vindt dat je klaarblijkelijk MOET kiezen: ben je voor of ben je tegen. Gutmensch of nazi. Meer smaken zijn er niet. Zelfs NIET (willen) kiezen is al verdacht. Dan krijg je gratis en voor niets toch een labeltje opgeplakt en zo wordt je dan gezien en benaderd. En dat is een gevaarlijke situatie want zo ontstaat extremisme.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 06:38

Dat ben ik met je eens cowboy.
Voor of tegen en meer bestaat er niet.
Zeg je dat je tegen opvang hier bent ben je blijkbaar ook tegen hulp overal.
Mijn persoonlijke stelling is niets naar Europa.
Maar al die miljarden die het hier kost ginds gebruiken.
Daar kan met 1 euro veel meer gedaan worden.
Daarnaast wordt het nu in de schoenen van Europa geschoven. Waar is nu ineens Amerika?

Vergrijzing vang je niet op door duizenden mensen hierheen te laten komen.
Als het zover is laat je mensen hierheen komen die al diploma's hebben in de vakken die tekort hebben.
Krijgen eerst een werkvergunning.
En voldoen ze aan integratie eisen kunnen ze na enkele jaren een verblijfs vergunning aanvragen.
Dit doen andere landen zoals Australië en Canada ook.
En daar staat er werkgever of familie garant voor je inkomen. Niet de staat.
Zo streng als daar zou het hier ook moeten zijn.
Dan krijg je de juiste mensen om hier te werken.