Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:59

Nikass schreef:
Maar die schulden zijn niet altijd ontstaan door eigen toedoen. En als jij een baan krijgt in Amsterdam wordt t geen gemiddeld huurhuis maar vrije sector of koop en zo zijn er legio redenen waarom mensen niet of moeilijk rondkomen. Is niet altijd een kwestie van niet met geld om kunnen gaan.

Neehoor je kan ook in Purmerend gaan wonen in een flat en met het OV reizen wat vaak vergoed wordt door de werkgever. Kwestie van keuzes maken.

Iemand die een uitkering krijgt en een paard wil houden zal wellicht ook kiezen voor wel een paard en geen tv, kleding, of wat dan ook.

Natuurlijk zijn er mensen die echt door opeenstapeling van pech en narigheid schulden hebben en dus niet zozeer direct door eigen toedoen de schuld van de schulden in de schoenen mag krijgen, maar die groep is niet zo groot hoor.

En vakantie is ook maar wat je het wilt noemen he? Een weekje camping bij een boerencamping in Drenthe met de tent is vrij betaalbaar, maar 9 op de 10 mensen ziet dat niet als vakantie en wil liever naar Alanya in een saai 12 in een dozijn resort hun vakantiegeld verbrassen aan ranzig voedsel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:03

Er zit meestal meer achter finsncirle problemen van mensen dan alleen het verkeerd stellen van prioriteiten.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:16

Collie2008 schreef:
Nikass schreef:
Maar die schulden zijn niet altijd ontstaan door eigen toedoen. En als jij een baan krijgt in Amsterdam wordt t geen gemiddeld huurhuis maar vrije sector of koop en zo zijn er legio redenen waarom mensen niet of moeilijk rondkomen. Is niet altijd een kwestie van niet met geld om kunnen gaan.

Neehoor je kan ook in Purmerend gaan wonen in een flat en met het OV reizen wat vaak vergoed wordt door de werkgever. Kwestie van keuzes maken.

Iemand die een uitkering krijgt en een paard wil houden zal wellicht ook kiezen voor wel een paard en geen tv, kleding, of wat dan ook.

Natuurlijk zijn er mensen die echt door opeenstapeling van pech en narigheid schulden hebben en dus niet zozeer direct door eigen toedoen de schuld van de schulden in de schoenen mag krijgen, maar die groep is niet zo groot hoor.

En vakantie is ook maar wat je het wilt noemen he? Een weekje camping bij een boerencamping in Drenthe met de tent is vrij betaalbaar, maar 9 op de 10 mensen ziet dat niet als vakantie en wil liever naar Alanya in een saai 12 in een dozijn resort hun vakantiegeld verbrassen aan ranzig voedsel.

Denk je nou echt dat een werkgever jouw gehele Ov kosten gaat vergoeden ? hahaahah :+

Vind wel dat je ietwat denigrerend doet over de "werkende" mens..

Collie2008

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:59

Ik ben zelf een (hard) werkend mens die nog nooit ook maar 1 dag uitkering gekregen heeft hoor :+

En jahoor ik ken genoeg vrienden die hun gehele OV betaald krijgen of in ieder geval zo'n groot deel dat auto rijden daardoor echt overbodig wordt

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:10

Collie2008, Hier ook nooit een uitkering gehad..

Komen jouw vrienden dan ook uit met hun reiskostenvergoeding, dat ze een gehele OV kunnen bekostigen daarop?In deze regio krijg je reiskostenvergoeding meestal gebaseerd op km vergoeding, nou dan kom je nog niet tot de helft met het OV

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:00

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:06

Anoniem schreef:
mysa schreef:

En dat zullen er nog veeeeel meer worden. Wie en wat dat voor een groot deel schuldig aan is weet ik wel maar dat zijn weer 2 héle andere topics.

ben wel benieuwd naar de schuldige in jouw ogen?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 16:18

Shadow0 schreef:
Het probleem is dat je wel een etiket moet krijgen, omdat 'gewoon' een beetje buiten het gemiddelde vallen niet geaccepteerd wordt. Niet goed functioneren word je best zwaar aangerekend. Gewoon een beetje meer tijd ergens voor nemen is vaak niet meer mogelijk. Dus dan moet je wel aankomen met stempeltjes enzo.

En dat maakt het ook zo moeilijk. Doordat we de lat heel hoog leggen (en alles willen meten), vallen er veel mensen buiten die op zich wel op hun eigen manier best veel zouden kunnen. Maar die manier is wellicht een stuk minder stressbestendig, flexibel, extravert, lang en efficient dan men wil.

Het alternatief kan niet zijn om die diagnoses eenzijdig af te schaffen, dan vallen die mensen namelijk nog steeds uit. We zouden vooral weer echt ruimte moeten maken voor mensen die allemaal een beetje anders zijn. Gewoon echt ruimte maken op scholen en in de maatschappij voor mensen om het op hun eigen tempo te doen, zonder daar meteen bovenop te staan met controles en dwang en prestatieeisen en afwijzingen als je niet voldoet.

En dan kom je haast weer terug bij het onderwerp: als mensen een redelijk veilige basis hebben voor hun bestaan, is er ook veel meer vrijheid om eens uit te proberen wat je kunt en wat niet, om daar een balans in te zoeken etc. En dan kan iedereen, ziek, gezond, met werk of zonder en vooral de talloze gradaties die daar tussen zitten, wat gelukkiger en ontspannener leven.

Ik ben het bijna helemaal met je eens, behalve het feit dat dit dan zonder werk moet kunnen. Dit kun je toch ook in een baan vinden? Ik ben ook niet geschikt om 8u per dag achter een computer te zitten. Daar zou je de stempel ADD aan kunnen hangen, maar met een beetje zelfkennis (of begeleiding) weet ik dat ik beter functioneer in dienstverlenende functies waarbij ik kan rondlopen en veel afwisseling heb.

Een beetje gesubsidieerde begeleiding in het vinden van een passende baan lijkt me dan ook een prima investering.

Want ik denk dat er op elk potje wel een dekseltje past en ik denk dat (grote) bedrijven daar nog weleens de plank misslaan want iedereen moet maar in dat keurslijf passen terwijl iedereen zulke mooie unieke eigenschappen heeft. Als je die eigenschappen dan juist benut in plaats van de kop indrukt dan is iedereen een stuk gelukkiger.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:27

_Nelleke_ schreef:
Shadow0 schreef:
Het probleem is dat je wel een etiket moet krijgen, omdat 'gewoon' een beetje buiten het gemiddelde vallen niet geaccepteerd wordt. Niet goed functioneren word je best zwaar aangerekend. Gewoon een beetje meer tijd ergens voor nemen is vaak niet meer mogelijk. Dus dan moet je wel aankomen met stempeltjes enzo.

En dat maakt het ook zo moeilijk. Doordat we de lat heel hoog leggen (en alles willen meten), vallen er veel mensen buiten die op zich wel op hun eigen manier best veel zouden kunnen. Maar die manier is wellicht een stuk minder stressbestendig, flexibel, extravert, lang en efficient dan men wil.

Het alternatief kan niet zijn om die diagnoses eenzijdig af te schaffen, dan vallen die mensen namelijk nog steeds uit. We zouden vooral weer echt ruimte moeten maken voor mensen die allemaal een beetje anders zijn. Gewoon echt ruimte maken op scholen en in de maatschappij voor mensen om het op hun eigen tempo te doen, zonder daar meteen bovenop te staan met controles en dwang en prestatieeisen en afwijzingen als je niet voldoet.

En dan kom je haast weer terug bij het onderwerp: als mensen een redelijk veilige basis hebben voor hun bestaan, is er ook veel meer vrijheid om eens uit te proberen wat je kunt en wat niet, om daar een balans in te zoeken etc. En dan kan iedereen, ziek, gezond, met werk of zonder en vooral de talloze gradaties die daar tussen zitten, wat gelukkiger en ontspannener leven.

Ik ben het bijna helemaal met je eens, behalve het feit dat dit dan zonder werk moet kunnen. Dit kun je toch ook in een baan vinden? Ik ben ook niet geschikt om 8u per dag achter een computer te zitten. Daar zou je de stempel ADD aan kunnen hangen, maar met een beetje zelfkennis (of begeleiding) weet ik dat ik beter functioneer in dienstverlenende functies waarbij ik kan rondlopen en veel afwisseling heb.

Een beetje gesubsidieerde begeleiding in het vinden van een passende baan lijkt me dan ook een prima investering.

Want ik denk dat er op elk potje wel een dekseltje past en ik denk dat (grote) bedrijven daar nog weleens de plank misslaan want iedereen moet maar in dat keurslijf passen terwijl iedereen zulke mooie unieke eigenschappen heeft. Als je die eigenschappen dan juist benut in plaats van de kop indrukt dan is iedereen een stuk gelukkiger.

Uh nee om aan een stempel te komen moet je aan veel meer dingen voldoen. Het lijkt alsof je jezelf vergelijkt met een zieke, maar dat kan niet want jij hebt veel minder klachten. Ga dan ook niet jezelf als voorbeeld erbij halen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:28

nelis schreef:
[naam] schreef:

En dat zullen er nog veeeeel meer worden. Wie en wat dat voor een groot deel schuldig aan is weet ik wel maar dat zijn weer 2 héle andere topics.

ben wel benieuwd naar de schuldige in jouw ogen?

Nee daar ga ik hier maar niet over beginnen. Laten we het maar gezellig houden ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:28

No offence but that ship has sailed ages ago. :+

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:35

Anoniem schreef:
Nee daar ga ik hier maar niet over beginnen. Laten we het maar gezellig houden ;)

NOU BEN IK HELEMAAL NIEUWSGIERIG :p ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:41

@_Nelleke_, Oh, maar ik vind ook niet dat banen verboden of per definitie afgeschaft moeten worden hoor :) Ik denk met mate leuk werk doen voor de meeste mensen het leukst is. Maar er zou wel veel meer ruimte moeten komen om daar vrij in te zijn. Want nu zijn gewoon teveel banen zo ingericht dat ze vrij grote groepen mensen niet passend zijn, en waarbij het idee is dat de mens zich maar aan moet passen aan het werk ipv andersom.

Maar om jouw voorbeeld te nemen - je weet van jezelf wat je nodig hebt om behoorlijk te functioneren. Alleen... je leuke baan is wegbezuinigd, je kunt zo gauw geen andere vinden omdat er meer mensen zijn dan functies, en dan staat het UWV op de stoep: je moet werken, en ze hebben ook werk voor je, 40 uur data-entry (dus formuliertjes intikken.) Die nemen geen genoegen met 'ik weet van mezelf dat ik goed functioneer in een beroep waar ik veel kan bewegen en afwisseling heb maar niet met 8 uur kantoor.' Nee, 8 uur op kantoor kan de gemiddelde mens, en dus jij ook, en dus huppakee, in het hok.

Hoe dat verder loopt weet ik niet, want ik ken jou niet goed genoeg. Maar mensen die de stimulatie nodig hebben kunnen daar in elk geval stikdepressief van worden, of ze zijn gewoon niet zorgvuldig genoeg en worden dan ontslagen. Linksom of rechtsom is de kans vrij groot dat jij niet lang in die functie blijft - en dat is logisch want het is niet geschikt voor jou. Maar gewoon 'past niet' is nog steeds niet mogelijk, en het UWV accepteert dan eigenlijk nog maar twee verklaringen, of je hebt een medische verklaring dat je officieel niet voldoet als gemiddelde mens, of men schildert je af als iemand die niet wil, te lui is, gemakzuchtig, het aan zichzelf te danken heeft.

En dat vind ik wel een probleem.

Ik ben er van overtuigd als we een heleboel dingen niet meer tot in de puntjes willen regelen, er ook helemaal geen noodzaak meer is voor heel veel diagnoses, en dat je dan gewoon vooral mensen overhoudt die allemaal zo hun plekje zoeken. Maar zolang we dat niet aandurven als maatschappij, en we eisen dat iedereen alles kan wat de gemiddelde mens ook zou kunnen en we never mensen gewoon geloven omdat we zo bang zijn voor misbruik, hebben we heel veel stempels nodig om officieel te verklaren dat er allemaal mensen op allerlei punten net wat anders zijn dan de gemiddelde mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:42

Nee nee dan gaan er weer een heleboel boos worden enzo...

Maar uit bepaalde onderzoeken is gebleken dat de hoeveelheid persoonlijkheidstoornissen en psychische problemen zich door ons huidige (overigens niet verplichte) gezondheidbeleid zal blijven vermenigvuldigen, al blijft een deel van deze gezondheidszorg dit stellig ontkennen.
Daarbij hoop ik dat er op het gebied van de behandeling van deze toenemende problematiek ook eindelijk eens nieuwe ontwikkelingen zullen voordoen die wel echt werken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:58

Je kunt geen paard houden van een uitkering!!(er van uit gaande je ook nog eens je huur en onderhoud zelf moet bekostigen...) Je kan dan net je zelf onderhouden!!
Laat staan GOED voor je paard kunnen zorgen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:13

nelis schreef:
Collie2008, Hier ook nooit een uitkering gehad..

Komen jouw vrienden dan ook uit met hun reiskostenvergoeding, dat ze een gehele OV kunnen bekostigen daarop?In deze regio krijg je reiskostenvergoeding meestal gebaseerd op km vergoeding, nou dan kom je nog niet tot de helft met het OV

??
Schiet mij maar lek.
Wat doet het openbaar vervoer anders dan kilometers maken?

....en doorgaans is OV nog goedkoper ook.
Verder zijn er ook nog werkgevers verder kijken dan hun neus lang is en om maatschappelijk relevante redenen OV-abonnementen verstrekken.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:27

Collie2008 schreef:
Nikass schreef:

Nou nee hoor. Voor heel veel mensen is dit helemaal niet te doen. Bij minstens evenveel bedrijven krijg je helemaal geen reiskostenvergoeding.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:49

Adam is ook wel een slecht voorbeeld want dat is kwa woonruimte gewoon totaal niet ingericht op het aantal werkplekken.
Bedrijven kunnen daarom ook bijna niet aan goed of voldoende geschoold personeel komen. Geef je als bedrijf in Adam geen reisvergoeding dan lopen de meeste sollicitanten weer lachend weg ben ik bang.
Was ook het eerste wat mij gevraagd werd daar: hoe ga je hier komen? Is dat haalbaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:06

mick75 schreef:
Over het basisinkomen zou ik een heel betoog kunnen schrijven, misschien doe ik dat wel een keer als ik geen koppijn heb. Ik zie er heel veel voordelen in, hoewel het wel een omschakeling van denken vereist.

Eerste instantie zou ook tegen basis inkomen zijn. Maar nu steeds meer van verschillend situaties te horen krijgt zal ik hier ook grote voorstander van zijn met in combinatie dat alle toeslagen worden afgeschaft. Want wat je nu hebt.

Persoon A heeft handicap waardoor geen werk kan krijgen, krijgt uitkering van 1300,-
Persoon B kan geen werk krijgen en krijgt bijstand van 700,-?
Persoon C is ontslagen, maar krijgt na WW helemaal niks omdat die koophuis woont of spaargeld heeft?
Persoon D, kan amper rond komen doordat niet buiten de toeslagengrens valt.
In dien zin kan ik mij heel goed voorstellen dat veel beter en eerlijker is dat gewoon basis inkomen komt wat voor een ieder gelijk is.
(Weet niet exacte bedragen maar is meer ter indicatie).

purny schreef:
We leven in een maatschappij van idealen. Het ideale maatje van kleding, voedsel en gewoonten. En zo is het ook op de arbeidsmarkt. Een werknemer moet aan een bepaald plaatje voldoen en voldoet hij dat niet zal hij altijd en eeuwig gepakt worden op zijn of haar fouten.

Toch ben ik het hier niet mee mens. Want ik praktijk zie ik dat juist dat bepaalde personen juist beter op het werk presteren doordat ze anders zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:26

Dat is waar. Waar het mogelijk voor werknemer is. Ik kan niet in de zorg werken maar krijg wel altijd complimenten omdat ik achter de kassa werk.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 23:17

Shadow0 schreef:
@_Nelleke_, Oh, maar ik vind ook niet dat banen verboden of per definitie afgeschaft moeten worden hoor :) Ik denk met mate leuk werk doen voor de meeste mensen het leukst is. Maar er zou wel veel meer ruimte moeten komen om daar vrij in te zijn. Want nu zijn gewoon teveel banen zo ingericht dat ze vrij grote groepen mensen niet passend zijn, en waarbij het idee is dat de mens zich maar aan moet passen aan het werk ipv andersom.

Maar om jouw voorbeeld te nemen - je weet van jezelf wat je nodig hebt om behoorlijk te functioneren. Alleen... je leuke baan is wegbezuinigd, je kunt zo gauw geen andere vinden omdat er meer mensen zijn dan functies, en dan staat het UWV op de stoep: je moet werken, en ze hebben ook werk voor je, 40 uur data-entry (dus formuliertjes intikken.) Die nemen geen genoegen met 'ik weet van mezelf dat ik goed functioneer in een beroep waar ik veel kan bewegen en afwisseling heb maar niet met 8 uur kantoor.' Nee, 8 uur op kantoor kan de gemiddelde mens, en dus jij ook, en dus huppakee, in het hok.

Hoe dat verder loopt weet ik niet, want ik ken jou niet goed genoeg. Maar mensen die de stimulatie nodig hebben kunnen daar in elk geval stikdepressief van worden, of ze zijn gewoon niet zorgvuldig genoeg en worden dan ontslagen. Linksom of rechtsom is de kans vrij groot dat jij niet lang in die functie blijft - en dat is logisch want het is niet geschikt voor jou. Maar gewoon 'past niet' is nog steeds niet mogelijk, en het UWV accepteert dan eigenlijk nog maar twee verklaringen, of je hebt een medische verklaring dat je officieel niet voldoet als gemiddelde mens, of men schildert je af als iemand die niet wil, te lui is, gemakzuchtig, het aan zichzelf te danken heeft.

En dat vind ik wel een probleem.

Ik ben er van overtuigd als we een heleboel dingen niet meer tot in de puntjes willen regelen, er ook helemaal geen noodzaak meer is voor heel veel diagnoses, en dat je dan gewoon vooral mensen overhoudt die allemaal zo hun plekje zoeken. Maar zolang we dat niet aandurven als maatschappij, en we eisen dat iedereen alles kan wat de gemiddelde mens ook zou kunnen en we never mensen gewoon geloven omdat we zo bang zijn voor misbruik, hebben we heel veel stempels nodig om officieel te verklaren dat er allemaal mensen op allerlei punten net wat anders zijn dan de gemiddelde mens.

_/-\o_ _/-\o_ :j :j

Dit dus!

Mijn situatie bijvoorbeeld (heb er vanmiddag nog een topic over geopend)

Ik weet van mezelf dat ik ontzettend goed ben met kinderen en tieners, met mensen in het algemeen. Heel graag zou ik willen werken met deze doelgroep, ik wéét dat ik dit werk met hart en ziel zou doen en ook werkelijk iets zou kunnen betekenen in deze sector. Helaas is door omstandigheden mijn diploma niet hoog genoeg, en ondanks mijn capaciteiten en competenties kom ik niet in aanmerking voor dit werk.

Het werk dat ik wel zou kunnen doen is schoonmaken, wat ik twee en half jaar gedaan heb, horeca wat ik sinds mijn tienerjaren in de weekends en acht maanden voltijds gedaan heb, en op een fabriek aan de band een jaar.... Conclusie is dat ik steeds herval in een depressie omdat ik werken op die manier mentaal gewoon Niet aankan. Ik ben niet gemaakt om aan de band te staan , om in mijn ogen zinloos werk te doen waar ik geen voldoening en waardigheid uit kan halen. Ik heb het wel gedaan om te bewijzen aan de maatschappij dat ik kan meedraaien in het systeem, maar telkens opnieuw is duidelijk dat het voor mij niet werkt.
Dan val ik ziek, en zoek ik ander werk, weer werk in een fabriek, omdat er voor niet hoogopgeleide mensen gewoon weinig opties zijn. Het is niet dat ik niet Wil werken, want geloof me, laat me werken met mensen en ik doe het vijftig uur per week zonder problemen. Het is het soort werk, het gedwongen werk dat me tegensteekt, omdat het Moet , omdat het zo hoort... Terwijl alles wat ik in me heb verloren gaat en afgestompt wordt omdat ik het op geen manier kan uitwerken of verwezelijken.

Het is niet eerlijk om te verwachten dat iedereen maar meedraait in de ratrace. Je leest hier afgunst genoeg, en dat is vooral door de mensen die zich wél nog in bochten kunnen/moeten wringen om aan dat maatschappelijke plaatje te voldoen.
Afgunst dat zij nog wel moeten en anderen niet omdat ze het niet meer Kunnen. Er word zoveel verwacht, en niemand kan er echt aan voldoen, maar iedereen doet zijn best want dat is wat de maatschappij eist, en zo houdt het zichzelf in stand.

De wereld zou een zoveel mooiere plaats zijn als iedereen gewoon op zijn eigen manier een steentje zou bijdragen, als geld minder belangrijk zou zijn en mensen zouden kunnen leven van wat hun werkelijk drijft, en niet van wat er verwacht wordt. Mensen zouden nogal dingen verwezelijken als ze gewoon hun ding konden doen, ik weet zeker dat er dan weinig mensen zouden zijn die Niet zouden werken. Werken zou dan gewoon een andere betekenis hebben. Mensen die graag in de tuin werken zouden groenten en fruit kweken, boeren zouden vlees en melk produceren, creatieve mensen zouden kleding maken, verkopers zouden verkopen... bij wijze van spreke.

Het systeem zoals het nu is werkt duidelijk niet, en dan heb je inderdaad ziektebeelden nodig om daaraan te kunnen ontsnappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 23:21

Ik denk dat ik dan hele met mijn paarden bezig zal zijn en vervolgens helemaal niks terecht komt van werken :o

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 07:50

En een studie doen om wel hogerop te komen Cooper?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:56

Idd Cooper, een deeltijd studie naast je baan of een thuisstudie? Eerlijk gezegd vind ik het wel logisch dat je voor hulpverlening en zorg (en natuurlijk andere doelgroepen) gewoon opgeleid moet zijn of i.i.g. cursussen gehad moet hebben al vind ik ook dat er veel meer naar eigen competenties (los van opleiding) gekeken moet worden. Want een opleiding hebben genoten zegt ook niet altijd wat en mensen zonder opleiding kunnen soms ook heel aanvullend zijn.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:42

Ik heb het geluk dat die studie een mogelijkheid geworden is , maar dat geluk heeft niet iedereen natuurlijk. Doordat ik nog bij mijn moeder woon is dat mogelijk, maar mijn vriendin die alleenstaande moeder is, die krijgt die kans niet omdat het financieel niet haalbaar is.

En hogerop komen vind ik zo'n lelijk woord, want ik probeer net in mijn tekst aan te geven dat het oneerlijk is dat je beter zou zijn als je een studie genoten hebt, dat als je bijvoorbeeld schoonmaker bent je lager staat dan de bankdirecteur met studies...
Ik begrijp het wel hé tendance, maar het is gewoon niet erg eerlijk.
Alsof je minder waard bent als je geen studie gedaan hebt.

En Collie, gelukkig zijn er studies nodig voor de sociale sector, het is toch een soort controle. Maar als ik kan bewijzen dat ik door mijn studiepunten en stages van de vorige opleiding en mijn eigen ervaring als ervaringsdeskundige en de cursussen die ik er dan nog bijgevolgd heb wél geschikt ben voor de job, dan vind ik het jammer dat ik niet aangenomen wordt omdat er op mijn diploma a2 staat en niet a1 :)