@_Nelleke_, Oh, maar ik vind ook niet dat banen verboden of per definitie afgeschaft moeten worden hoor

Ik denk met mate leuk werk doen voor de meeste mensen het leukst is. Maar er zou wel veel meer ruimte moeten komen om daar vrij in te zijn. Want nu zijn gewoon teveel banen zo ingericht dat ze vrij grote groepen mensen niet passend zijn, en waarbij het idee is dat de mens zich maar aan moet passen aan het werk ipv andersom.
Maar om jouw voorbeeld te nemen - je weet van jezelf wat je nodig hebt om behoorlijk te functioneren. Alleen... je leuke baan is wegbezuinigd, je kunt zo gauw geen andere vinden omdat er meer mensen zijn dan functies, en dan staat het UWV op de stoep: je moet werken, en ze hebben ook werk voor je, 40 uur data-entry (dus formuliertjes intikken.) Die nemen geen genoegen met 'ik weet van mezelf dat ik goed functioneer in een beroep waar ik veel kan bewegen en afwisseling heb maar niet met 8 uur kantoor.' Nee, 8 uur op kantoor kan de gemiddelde mens, en dus jij ook, en dus huppakee, in het hok.
Hoe dat verder loopt weet ik niet, want ik ken jou niet goed genoeg. Maar mensen die de stimulatie nodig hebben kunnen daar in elk geval stikdepressief van worden, of ze zijn gewoon niet zorgvuldig genoeg en worden dan ontslagen. Linksom of rechtsom is de kans vrij groot dat jij niet lang in die functie blijft - en dat is logisch want het is niet geschikt voor jou. Maar gewoon 'past niet' is nog steeds niet mogelijk, en het UWV accepteert dan eigenlijk nog maar twee verklaringen, of je hebt een medische verklaring dat je officieel niet voldoet als gemiddelde mens, of men schildert je af als iemand die niet wil, te lui is, gemakzuchtig, het aan zichzelf te danken heeft.
En dat vind ik wel een probleem.
Ik ben er van overtuigd als we een heleboel dingen niet meer tot in de puntjes willen regelen, er ook helemaal geen noodzaak meer is voor heel veel diagnoses, en dat je dan gewoon vooral mensen overhoudt die allemaal zo hun plekje zoeken. Maar zolang we dat niet aandurven als maatschappij, en we eisen dat iedereen alles kan wat de gemiddelde mens ook zou kunnen en we never mensen gewoon geloven omdat we zo bang zijn voor misbruik, hebben we heel veel stempels nodig om officieel te verklaren dat er allemaal mensen op allerlei punten net wat anders zijn dan de gemiddelde mens.