Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:01

Shadow0 schreef:
Snoevie schreef:
enne shadow:het verplicht aannemen van een allochtoon is wel discriminatie,en dat noemen ze dan positieve discriminatie.

De actie van het aannemen op basis van zo'n minderheidsstatus (kan ook vrouw zijn, of man, in het onderwijs bv, of gehandicapte) is positieve discriminatie. De verplichting vanuit de overheid om dat te doen past niet in de definitie van discriminatie.

dat snap ik niet,waarom is het dan geen postieve discriminatie?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:01

Citaat:
en zolang de medewerkers REALISTISCH met de zaken omgaan is het OK.

Dat gebeurt hoor ;)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:02

ayasha.. uiteraard..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:02

Snoevie schreef:
ik heb even gedacht of ik het durfde te zetten,maar nu durf ik het wel:

ik heb soms het GEVOEL alsof je over moslims of de islam niets negatiefs mag neerzetten. omdat er dan meteen vanalles word verweten. tuurlijk hoef je niet alleen met negativiteit aan te komen,maar het is ook niet enkel positief.

ik beschuldig niemand,maar ik wilde het toch een keer uitspreken. en nu de discussie zo fijn gaat durf ik het wel

enne shadow:het verplicht aannemen van een allochtoon is wel discriminatie,en dat noemen ze dan positieve discriminatie.

weetje wat zo grappig is.

ik heb het gevoel dat ik als molsim niets positiefs over de islam mag zeggen.. want ook dan wordt er direct van alles verweten en komen er tegenargumenten en 'ben ik niet objectief', 'wil ik de problemen niet zien' (niemand is objectief hierin, lijkt me heel moeilijk).

ergens begrijp ik je gevoel wel.

je mag best kritische zaken posten hoor. als het maar onderbouwd is vind ik en een doel heeft. toch?

vandeweek zat ik in de bus. voor mij zaten 2 niet-islamitische meiden. buiten op straat liep een vrouw met een ghimaar (best een wijde hoofddoek). ze keken haar he-le-maaaaal na en toen ze uit zicht was keken ze elkaar op een hele vervelende manier aan(alsof ze op haar neer keken).

op dat moment had ik 2 gevoelend; namelijk dat die niet-islamitische meiden haar in deze korte tijd al hadden beoordeeld, vast gerelateerd aan vooroordelen, hun eindconclussie was 'kijk die onderdrukte vrouw'. aan de andere kant dacht ik 'waarom bedekt ze zich zoo erg, kan ze zich niet correct bedekken met 'westerse' kleding? zodat anderen niet denken dat ze onderdrukt is'.

beide gedachten waren helemaal verkeerd, ik betrapte mezelf er op. dat is nu degene was die oordeelde! ik werd gewoon boos op mezelf. ik liet zowel de moslima niet in haar waarde als de niet-moslima's.
ik wilde dat die niet-islamitische vrouwen niet raar zouden opkijken van een moslim en ik wilde dat die islamitische vrouw en succesvol en 'westers' uitzag, zodat ze niet de indruk wekte van een klassiek geval van onderdrukte vrouw.

belachelijk he?

maarja, ook ik ben een mens.

ik merk aan mezelf dat ik soms expres mijn neus in de wind steek, omdat ik niet de indruk wil wekken dat ik onderdrukt bent.
als ik afkeurende blikken krijg van niet-moslims dan denk ik altijd 'o ze denken dat ik onderdrukt ben, deze indruk mag ik niet wekken'. dus ookal staat mijn gezicht confortabel(lekker sloom of dromerig) dan moet ik mezelf altijd toespreken 'zet je niet-onderdrukte blik op, anders denken mensen dat je zielig bent' .. of als je een keer een rotdag heb en niet lekker in je vel zit dan zeg ik 'kijk niet zo, anders denken mensen dat je niet lekker in je vel zit door de islam'. en mijn andere kant zegt 'wat belachelijk, kijk gewoon zoals je gezicht staat, je weet zelf wel dat je niet onderdrukt bent'. ik loop dus op 1 of andere manier steeds op mijn tenen omdat ik de beeldvorming ten goede wil komen.

haha gekte. ik kan het niet zo goed verwoorden, maar ik begrijp dus wel wat je bedoeld.

Snoevie

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:05

ik snap jou ook.
jij hebt hetzelfde gevoel als ik,en zeker nu vind ik je berichten fijn en positief om te lezen.

je belicht de goede,maar erkent ook de mindere kanten van je geloof.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:06

er wordt overigens niet alleen gediscrimineerd op grond van afkomst/geloof hoor.. want nog steeds denken de meeste mensen dat.. wij hebben enige tijd terug bijvoorbeeld nog een klacht binnengekregen van een gehandicapte meneer in een electrische rolstoel die op een zaterdagavond gezellig met zijn vrienden in de kroeg zat totdat de eigenaar van de betreffende kroeg meneer vriendelijk verzocht ergens anders heen te gaan omdat de rolstoel erg veel ruimte in beslag nam, en op die plek konden volgens eigenaar 4 betalende klanten staan..... ik bedoel maar.. er gebeurt nog HEEL veel in Nederland waar mensen geen weet van hebben.. en als mensen dan roepen 'ach joh er wordt bijna niet meer gediscimineerd in Nederland' hebben ze werkelijk geen idee van de realiteit

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:06

Ayasha schreef:
Overal wordt gediscrimineerd, iedereen heeft daar last van maar zo gauw het over allochtonen of moslim(a's) gaat breekt de hel los. :) Mijn vraag is dan waarom?

omdat allochtonen en moslims een hot-item in nederland zijn en er dus een vergrootglas op ligt. want aan de andere kant worden allochtonen en moslims ook vaak aangevallen (misschien niet vaker, maar wel opvallender, door dus dat vergrootglas)

het westen en midden oosten is ver uit elkaar komen te liggen sinds 9/11, aangezien moslims niet aan het westen worden gelinkt, maar er toch veel westerse moslims zijn.. zorgt dit voor veel extra spanning. journalisten en wie dan ook profiteren daarvan

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:07

Snoevie schreef:
dat snap ik niet,waarom is het dan geen postieve discriminatie?

Discriminatie = onderscheid maken. In onze maatschappij wordt daar vooral mee bedoeld dat er onderscheid gemaakt wordt op basis van ( geloof, sexe, huidskleur, leeftijd.... etc).

Als je iemand aanneemt, of afwijst, op grond van godsdienst, sexe, huidskleur etc is er sprake van discriminatie (positief of negatief.)

Maar als de overheid bedrijven verplicht om dat onderscheid te maken is het nog niet de overheid die zelf dat onderscheid maakt. Het lijkt gezeur over taalkundige dingetjes, maar (zie bv ook de discussie over een buschauffeur een tijdje terug op bokt), de term 'discriminatie' wordt nogal losjes rondgesmeten, en dat geeft alleen maar meer misverstanden en onvrede.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:08

Dus dat bijten is toch een stukje onzekerheid? En dan bedoel ik als het over de islam gaat, niet jij als persoon want ik wil wel even zeggen dat ik jou in elke discussie even netjes vind reageren jameyskatje. :) Echt, mijn complimenten! +:)+

Shadow0: waarom is er dan ineens geen ruimte meer voor een grijs gebied? :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:10

hoe bedoel je deze zin? "Dus dat bijten is toch een stukje onzekerheid"

haha nou bedankt, ik doe mijn best haha. we hebben inmiddels allemaal wel beter geleerd te discusieren vind ik!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:10

CtjeLief schreef:
@ Kiwiko: er wordt ZEKER nog heel veel gediscrimineerd in Nederland, en als jij serieus denkt dat dit bijna niet het eval is moet ik je helaas uit de droom halen. Daarom vond ik je opmerking over mn werk erg ongenuanceerd.. hopelijk begrijp je dat nu..

snap ik..... daarvoor mijn excuses!

Maar ik denk ook dat het makkelijk is om je gediscrimineerd te mogen voelen als er buro's zijn die je daarin steunen :)

Ik bedoel te zeggen, dat zolang er ondersteuning is in het "ik voel me gediscrimineerd" verhaal dit ook in stand houd :)

Praktijkvoorbeeld bij mij bijvoorbeeld....... Ik heb al verteld dat 80% van mijn personeel allochtoon is. Ik heb 3 keer een marokkaans meisje aangenomen, en heb er drie keer zeer hoge kosten aan gehad EN een bak ellende. alle drie de dames hebben niet langer dan 3 maanden gewerkt.

Buiten het feit dat ze de zaak veel geld gekost hebben, heb ik er ook een bak ellende van gehad.........

discrimineer ik dan als ik geen Marrokaanse meiden meer aanneem?? of dek ik mezelf dan in?

komt dat spreekwoord.......... ezel en steen :D

Turkse dames heb ik werken, SUPER!! Bosnische vrouwen heb ik werken SUPER, antillianen..... goed kunnen slecht klokkijken, maar werken super, surinamers IDEM..... Polen werken super!! Indonesische SUPER...... Ik heb Zimbabwanen werken :D Super!! ik heb ook Nederlandse dames werken........ die beginnen voordat ze ook maar 10 minuten gewerkt hebben eerst over hun rechten :D Dim ik snel de kop in..... maar als ze eenmaal begrijpen wat er wel en niet bij me te halen valt, dan werken die ook super!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:11

Ayasha schreef:
Shadow0: waarom is er dan ineens geen ruimte meer voor een grijs gebied? :)

Gewoon om jou dwars te zitten, dat wil je toch graag horen?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:13

shadow,de buschauffeur was mijn vader.
persoonlijk vind ik nu je reactie naar ayasha niet erg netjes....

en ik vat m nog steeds niet helemaal,wellicht omdat ik het er niet helemaal mee eens ben. maargoed dat geeft niet verder

kiwiko: ik snap jou goed,en een grappig stukje heb je geschreven

het is inderdaad wel zo dat sommige mensen zich erg snel aangevallen en gediscrimineerd voelen

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:14

maar gediscrimineerd voelen is wat anders dan gediscrimineerd worden. dat lijkt me ook zo lastig aan het beroep van CtjeLief

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:14

jameyskatje schreef:
[

weetje wat zo grappig is.

ik heb het gevoel dat ik als molsim niets positiefs over de islam mag zeggen.. want ook dan wordt er direct van alles verweten en komen er tegenargumenten en 'ben ik niet objectief', 'wil ik de problemen niet zien' (niemand is objectief hierin, lijkt me heel moeilijk).

ergens begrijp ik je gevoel wel.

je mag best kritische zaken posten hoor. als het maar onderbouwd is vind ik en een doel heeft. toch?

vandeweek zat ik in de bus. voor mij zaten 2 niet-islamitische meiden. buiten op straat liep een vrouw met een ghimaar (best een wijde hoofddoek). ze keken haar he-le-maaaaal na en toen ze uit zicht was keken ze elkaar op een hele vervelende manier aan(alsof ze op haar neer keken).

op dat moment had ik 2 gevoelend; namelijk dat die niet-islamitische meiden haar in deze korte tijd al hadden beoordeeld, vast gerelateerd aan vooroordelen, hun eindconclussie was 'kijk die onderdrukte vrouw'. aan de andere kant dacht ik 'waarom bedekt ze zich zoo erg, kan ze zich niet correct bedekken met 'westerse' kleding? zodat anderen niet denken dat ze onderdrukt is'.

beide gedachten waren helemaal verkeerd, ik betrapte mezelf er op. dat is nu degene was die oordeelde! ik werd gewoon boos op mezelf. ik liet zowel de moslima niet in haar waarde als de niet-moslima's.
ik wilde dat die niet-islamitische vrouwen niet raar zouden opkijken van een moslim en ik wilde dat die islamitische vrouw en succesvol en 'westers' uitzag, zodat ze niet de indruk wekte van een klassiek geval van onderdrukte vrouw.

belachelijk he?

maarja, ook ik ben een mens.

ik merk aan mezelf dat ik soms expres mijn neus in de wind steek, omdat ik niet de indruk wil wekken dat ik onderdrukt bent.
als ik afkeurende blikken krijg van niet-moslims dan denk ik altijd 'o ze denken dat ik onderdrukt ben, deze indruk mag ik niet wekken'. dus ookal staat mijn gezicht confortabel(lekker sloom of dromerig) dan moet ik mezelf altijd toespreken 'zet je niet-onderdrukte blik op, anders denken mensen dat je zielig bent' .. of als je een keer een rotdag heb en niet lekker in je vel zit dan zeg ik 'kijk niet zo, anders denken mensen dat je niet lekker in je vel zit door de islam'. en mijn andere kant zegt 'wat belachelijk, kijk gewoon zoals je gezicht staat, je weet zelf wel dat je niet onderdrukt bent'. ik loop dus op 1 of andere manier steeds op mijn tenen omdat ik de beeldvorming ten goede wil komen.

haha gekte. ik kan het niet zo goed verwoorden, maar ik begrijp dus wel wat je bedoeld.

maar hoe..... hoe kan jij het dan bevrijdend vinden om die hoofddoek te dragen....... als je altijd op je tenen moet lopen?

Ik zou dat voor mezelf niet willen :)

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:15

CtjeLief schreef:
Citaat:
maar kijk,
Jullie zitten nou allemaal te praten over de islam enz
maar als iemand geen hoofddoek draagt en die persoon is toch moslim, Dan maakt het zeker niks meer uit??

Enyaa, Ik begrijp je post niet helemaal, kun je je vraag misschien anders formuleren?

Jullie vinden het een best groot probleem dat de islam er in nederland is toch?
Maar als die persoon geen hoofddoek draagt, net zoals ik doe. dan is het geen probleem. omdat je dan niet zìet dat diegene moslim is
Of heb ik dat nou fout?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:15

Dank Kiwiko..

Ik begrijp je punt, ik snap dat je je wilt indekken maar als jij op voorhand geen marokkaanse meiden meer aanneemt wegens slechte ervaringen is er wel sprake van ongelijke behandeling, als begrijp ik best je onzekerheid daarin..

Wij houden ons tegenwoordig steeds meer bezig met het empoweren van mensen, in plaats van dat we de mensen 'bij het handje pakken' en ze begeleiden bij problemen (wat we uiteraard in een hoop gevallen blijven doen). We proberen mensen te leren hoe zelf om te gaan met gevallen, hoe sta je er zelf in? Wat je zegt, sommige allochtonen/gelovigen/gehandicapten etc vatten alles op als discriminatie, anderen niet, heeft heel veel te maken met hoe je er zelf in staat.. helemaal waar.. maar goed, de een is de ander niet.. In ieder geval richt ik me als trainer ook steeds meer op het empoweren van mensen..
Laatst bijgewerkt door CtjeLief op 08-05-10 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:16

jameyskatje schreef:
maar gediscrimineerd voelen is wat anders dan gediscrimineerd worden. dat lijkt me ook zo lastig aan het beroep van CtjeLief

is het ook denk ik!
en veel mensen maken er ook misbruik van denk ik

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:17

Citaat:

Yep, gevoelens en gevallen van discirminatie.. nemen wij beide even serieus overigens. Alles wordt per geval bekeken en uitgezocht..

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:18

en tja, van iedere situatie word wel eens misbruik gemaakt, ook van discriminatie.. doe je niets aan.. die plukken wij als deskundigen er wel tussenuit ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:19

jameyskatje schreef:
hoe bedoel je deze zin? "Dus dat bijten is toch een stukje onzekerheid"

haha nou bedankt, ik doe mijn best haha. we hebben inmiddels allemaal wel beter geleerd te discusieren vind ik!

ja dat mensen die bv een hoofddoek dragen, dat ze misschien anders reageren dan ze normaal zouden doen uit onzekerheid... Omdat ze niet goed weten wat de ander van hen denkt?

shadow0: gut mens wat reageer jij toch volwassen. :) En dan verbaast zijn als ik je in een eerder bericht niet meer serieus neem. Yeah well, ik heb geprobeerd. :) Je spreekt jezelf in een zelfde discussie tegen en dan vind je het gek dat daar een vraag rond komt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:19

dat is ook fijn om te horen ctjelief,en ook dat ieder wel serieus behandeld en bekeken word

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:20

Snoevie schreef:
ik had een vriendin die bekeerd is tot de islam,en natuurlijk ook een koran heeft.

ik wilde hem graag eens inzien,maar dat mocht niet,want ik was ongelovig dus onrein volgens haar.

nou dat vond ik toch wel jammer. hoe kan ik dan intresse in mijn vriendins religie tonen als ik er word weggehouden?

ik had persoonlijk best eens de koran in willen zien,jammer dat het niet kon/mocht

wat vreemd.

wat het een originele koran? dus enkel het arabische schrift? dan was dat namelijk waar. voor die Qoran moet je inderdaad gereinigd zijn. maar het lijkt mij dat zij een Qoran had met de nederlandse vertaling ernaast. (anders viel er voor jou ook weinig te lezen toch haha :P) die Qoran wordt niet als heilig beschouwt en mag dus door iedereen gelezen worden. trouwens en zelfs als het wel een heilig boek is mag je er zeker inkijken, alleen niet aanraken.. en trouwens over dat aanraken zijn ook weer bepaalde regels, is het bv je doel om te aanbidden of om te leren? is het noodzaak om iets op te zoeken in de Qoran of slechts ontspanning? allemaal een beetje ingewikkeld, doet er ook allemaal niet toe, want ik denk dat jou vriendin een nederlandse Qoran had (dik blauw boek met op de voorkant 'de edele Qoran'?)..dus jij had deze gewoon aan kunnen raken.

onwetendheid onder de moslims zorgt voor veel misverstanden. daarom ben ik er juist zo vóór dat moslims meer kennis over hun geloof opdoen en niet zomaar leugens de wereld in helpen.

ik laat iedereen in mijn Qoran lezen die dat maar wilt. die van mij heeft al zoveel handen aangeraakt... zie dat alleen maar als iets postiefs (een nietmoslim die vraagt de Qoran te lezen) erg stom om dat af te kappen.

anders kan je m altijd nog op internet lezen. http://www.koranonline.nl haha

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:22

het was inderdaad een nederlandse,klopt!
en ik ga je site zeker eens bekijken.

tja je staat wel te kijken als je vriendin(of althans toen)je een onreine ongelovige noemt....

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:23

*zucht* dankzij dit topic is mn huis nog steeds niet opgeruimd/schoongemaakt.. -O- :')