jameyskatje schreef:[
weetje wat zo grappig is.
ik heb het gevoel dat ik als molsim niets positiefs over de islam mag zeggen.. want ook dan wordt er direct van alles verweten en komen er tegenargumenten en 'ben ik niet objectief', 'wil ik de problemen niet zien' (niemand is objectief hierin, lijkt me heel moeilijk).
ergens begrijp ik je gevoel wel.
je mag best kritische zaken posten hoor. als het maar onderbouwd is vind ik en een doel heeft. toch?
vandeweek zat ik in de bus. voor mij zaten 2 niet-islamitische meiden. buiten op straat liep een vrouw met een ghimaar (best een wijde hoofddoek). ze keken haar he-le-maaaaal na en toen ze uit zicht was keken ze elkaar op een hele vervelende manier aan(alsof ze op haar neer keken).
op dat moment had ik 2 gevoelend; namelijk dat die niet-islamitische meiden haar in deze korte tijd al hadden beoordeeld, vast gerelateerd aan vooroordelen, hun eindconclussie was 'kijk die onderdrukte vrouw'. aan de andere kant dacht ik 'waarom bedekt ze zich zoo erg, kan ze zich niet correct bedekken met 'westerse' kleding? zodat anderen niet denken dat ze onderdrukt is'.
beide gedachten waren helemaal verkeerd, ik betrapte mezelf er op. dat is nu degene was die oordeelde! ik werd gewoon boos op mezelf. ik liet zowel de moslima niet in haar waarde als de niet-moslima's.
ik wilde dat die niet-islamitische vrouwen niet raar zouden opkijken van een moslim en ik wilde dat die islamitische vrouw en succesvol en 'westers' uitzag, zodat ze niet de indruk wekte van een klassiek geval van onderdrukte vrouw.
belachelijk he?
maarja, ook ik ben een mens.
ik merk aan mezelf dat ik soms expres mijn neus in de wind steek, omdat ik niet de indruk wil wekken dat ik onderdrukt bent.
als ik afkeurende blikken krijg van niet-moslims dan denk ik altijd 'o ze denken dat ik onderdrukt ben, deze indruk mag ik niet wekken'. dus ookal staat mijn gezicht confortabel(lekker sloom of dromerig) dan moet ik mezelf altijd toespreken 'zet je niet-onderdrukte blik op, anders denken mensen dat je zielig bent' .. of als je een keer een rotdag heb en niet lekker in je vel zit dan zeg ik 'kijk niet zo, anders denken mensen dat je niet lekker in je vel zit door de islam'. en mijn andere kant zegt 'wat belachelijk, kijk gewoon zoals je gezicht staat, je weet zelf wel dat je niet onderdrukt bent'. ik loop dus op 1 of andere manier steeds op mijn tenen omdat ik de beeldvorming ten goede wil komen.
haha gekte. ik kan het niet zo goed verwoorden, maar ik begrijp dus wel wat je bedoeld.
maar hoe..... hoe kan jij het dan bevrijdend vinden om die hoofddoek te dragen....... als je altijd op je tenen moet lopen?
Ik zou dat voor mezelf niet willen