13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:50

Perrokai schreef:
Ik vind het ook niet zielig voor de vader als er wat gebeurt maar wel voor Laura zelf. Er is blijkbaar niemand, iig haar vader niet, die het voor haar opneemt. Hij laat haar maar doen wat ze wil want tja ze heeft een droom. Hebben we dat niet allemaal gehad als tiener ? En als het te risicovol was werder we dan niet allemaal door onze ouders in bescherming genomen tegen ons zelf ? Ik ben nu nog steeds blij dat mijn ouders, ook als ik het echt wilde of als ik zei dat dat mijn droom of roeping was, ze me tegen gehouden hebben. Ik heb daardoor niets gemist, eerder enorm gewonnen. En nu ik volwassen ben kan ik mijn dromen die dan nog dromen zijn met het verstand van een volwassene, alsnog uit laten komen.

Laura heeft alles wat haar hartje begeert, aan geld en luxe geen gebrek en grenzen worden haar niet gesteld. Dus het is gewoon een verwend kind maar gemaakt door de vader......

Dat noemt men gemakzucht. Het kind gelijk geven vergt veel minder energie.
De moeder heeft zich intussen afgewend, met pijn in haar hart. Ik heb met haar te doen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 01:13

Het is jammer dat moeder dusdanig gedreigd wordt door Laura dat ze waarschijnlijk zelf niet naar de rechter stapt om de reis te verbieden. Ik heb ook wel met de moeder te doen en ik weet niet wat ik zou doen als ik in haar schoenen stond. Zo van veraf zou ik zeggen, dan wil ze me maar nooit meer zien maar ik ga haar hiervoor behoeden. Dan neem ik het risico maar dat ze misschien als ze volwassen is eindelijk inziet waarom ik dat gedaan heb en anders maar niet. Dan leeft ze tenminste nog.

Ik heb ook via eerdere links en google even gezocht wat andere ervaren volwassen zeezeilers en wereldzeilers gezegd hebben. Iedereen vind het een idioot plan. Er zijn alleen wat reacties van mensen die overal tegenin schoppen wat regels en wetten aangaat die vinden dat je een kind vrij moet laten in haar beslissingen. Belachelijk zulke redernaties ! Het overgrote deel zeggen ook eigenlijk hetzelfde wat ik zeg en anderen. Laura kan enorm intelligent zijn (wat ze imo niet is), enorm ervaren zeilster zijn (geloof ik best), en de meest gevanceerde app. aan boord hebben(die niet meer werkt tijdens storm of uit kan vallen) maar fysiek en geestelijk kan een kind dit niet aan. Dat zegt de jongen van 17 ook die het wel gedaan heeft. Ze is 3,5 week op zee, stel je voor, dan komt er toch een storm, dan kun je dus niet naar een vluchthaven want er zijn geen havens of land.... Je stuurautomaat klapt er uit bij zwaar weer, dan moet je ook nog als de wind aanzwelt en de golven, op volle zee, aangelijnd een zeil of laten zakken of trimmen. Ze kan op een container varen, heb ik ook mee gemaakt maar weer geluk gehad. Als je op de noordzee in zwaar weer zit dan zit er een systeem in de golven, ik meen me te herinneren twee kleintjes en dan een grote, die grote ronkt als de motor van een aankomend containerschip. Die grote golf neemt de wind uit je zeilen dus sla je in 1 keer terug waarop die golf komt de wind weer in je zeilen slaat en je voor je gevoel plat op het water slaat. Je moet je aan de railing vastbinden anders sla je aan de lage kant over boord. Ondertussen moet je al die tijd of op je stuurautomaat zitten of met de hand je roer vasthouden. Daar staan krachten op die een kind gewoon niet aankan, laat staan een paar uur. Je kunt niet eten en drinken, niet naar de WC en niet slapen uiteraard. In het dal van een golf zie je niks, als je op de top komt moet je voordat je plat slaat snel kijken of er een schip rond vaart. Die denderen namelijk dwars over je heen. Niet met opzet, maar ze gaan enorm hard en kunnen gewoon niet remmen of even bijsturen. En dan heb je rolfokken en weet ik veel wat allemaal nog meer maar als het vast zit moet je het dek op en of schoten doorsnijden en dat klapperende zeil binnen halen terwijl het je arm kan breken en noem maar op. Echt gekkenwerk. Ik had verwacht dat er een schip op kleine afstand achteraan zou varen en dat de boot zo omgebouwd was dat in principe een kind meer kans zou maken het wel te redden. Maar dat is helemaal niet zo.....verre van.

Vader heeft gewoon het kind verknald van jongs af aan. Ik zou zeggen, moeder van Laura Dekker, half de wereld staat achter je en de rest interessert het niet, doe er wat aan en stap naar de rechter. Moskovitsch helpt je wel, die gaf het al aan. Echt uit alles blijkt dat ze zichzelf enorm overschat gevoed door vader. En de zeilreis, de gevaren en de elementen enorm onderschat alsmede de psychische en lichamelijke belasting. Ik heb Laura zelf nog geen zinnig woord horen zeggen nergens.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 02:22

Maar ik blijf het vreemd vinden dat jullie oordelen over een persoon die jullie persoonlijk niet kennen. Echt indianenverhalen imo.

Misschien de laatste mod-opmerking nog eens lezen op pagina 68 !! (Is maar een tip) ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 09:19

slimmerik schreef:
Maar ik blijf het vreemd vinden dat jullie oordelen over een persoon die jullie persoonlijk niet kennen. Echt indianenverhalen imo.

Misschien de laatste mod-opmerking nog eens lezen op pagina 68 !! (Is maar een tip) ;)

Heb je nou nog niet genoeg info van Perrokai gehad? Ze heeft duidelijk verstand van dit hele gebeuren en zij zegt dat een kind het lichamelijk gewoonweg niet aan kan. Waarom moet je Laura dan persoonlijk kennen?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:39

slimmerik schreef:

Mocht je mede op mij doelen: het is een biologisch gegeven dat je hersenen nog niet uitgegroeid zijn nu. Heeft helemaal niets met Laura persoonlijk te maken, dat gaat voor iedereen op (uitzonderingen daargelaten met hersenaandoeningen etc.)

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:01

Diablo schreef:
slimmerik schreef:

Heb je nou nog niet genoeg info van Perrokai gehad? Ze heeft duidelijk verstand van dit hele gebeuren en zij zegt dat een kind het lichamelijk gewoonweg niet aan kan. Waarom moet je Laura dan persoonlijk kennen?

Kinderen overleven honger, ontbering, geweld, dood en zelfs liefde.
De kans is groot dat ze niet hetzelfde meisje zal zijn heeft ze de reis voltooid.
Dat wil niet zeggen dat haar natuurlijke ontwikkeling zich anders vormt door de reis.
Afzondering heb je in vele vormen.
Wetenschappelijk is niet aantoonbaar dat een jaar op zee een grotere impact heeft ipv bv een jaar zonder contact in een grot in Limburg.
Zelfbeschikking is het grootste goed in deze wereld, en jij wil het afnemen omdat je niet zeker bent dat ze maatschappelijk normaal terug komt?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:04

slokkie schreef:
Dat wil niet zeggen dat haar natuurlijke ontwikkeling zich anders vormt door de reis.
Afzondering heb je in vele vormen.
Wetenschappelijk is niet aantoonbaar dat een jaar op zee een grotere impact heeft ipv bv een jaar zonder contact in een grot in Limburg.

Je zegt het zelf al, natuurlijke ontwikkeling is niet mogelijk omdat dit geen natuurlijke opgroeiomgeving is.
En waarom zouden er geen wetenschappelijke onderzoeken naar uitgevoerd zijn? Omdat het ethisch niet verantwoord is om met dergelijke dingen te experimenteren.

slokkie

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:12

Natuurlijke ontwikkeling behelst niet de meest perfecte omgeving.
Aanpassingen in geest en fysiek is Darwin's evolutie.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:14

Maar is het noodzakelijk? Nee, waarom zou je het risico dan nemen dat ze nooit meer terugkomt? En dat voor een droom waarvan sterk te betwijfelen valt of het volledig háár droom is?

Overigens gaan Darwin's theorieën enkel op voor een populatie en niet een individu, maar dat terzijde.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:33

Is het noodzakelijk on in de auto te stappen en naar de Efteling te gaan?
Nee, maar je doet het toch.
Ter vermaak en verrijking van jou of je kinderen.
De kans dat je auto bij een ongeluk betrokken raakt of je het leven laat bij een car-jacking is er.
Ga je nu niet meer de deur uit?
Spreid je het risico en ga je alleen om je kinderen er later over te vertellen?
Nee.
Jij weifelt of dit haar droom is, zij niet.

En Darwin gaat op voor elk individu die zich aan kan passen ter versterking van de populatie.
En ook daar gaat wel eens een aardbeving of een meteoriet overheen.
Kennis is de menselijke Darwin.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:35

Ook met onvolgroeide hersenen kan ze het in de ogen van experts aan. Ze wordt prima begeleid.

Iets wat kinderen in oorlogsgebieden, ontwikkelingsgebieden, achterstandswijken etc. moeten ontberen en die redden het doorgaans ook.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:39

Slokkie: je kan Efteling en deze wereldreis niet vergelijken vind ik. Ik geloof trouwens best dat dit haar droom is, maar ik geloof niet dat zij niet extreem gestimuleerd is door haar vader.

Slimmerik: experts als in jeugdzorg vinden dat nu juist net niet. Maar zij hebben de eindbeslissing niet.

Kinderen in oorlogsgebieden/ontwikkelingsgebieden etc. komen er trouwens wel heel anders uit dan kinderen die in een veilige, gezonde omgeving opgroeien.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:51

slimmerik schreef:

Maar in principe doe jij hetzelfde alleen dan andersom :+
Jij vind juist dat Laura het wel aankan, terwijl jij haar ook niet persoonlijk kent toch???
Je gooit het wel steeds daarop maar jij doet precies hetzelfde, en het gaat er hier ook niet om of wij Laura allemaal persoonlijk kennen of niet. Maar juist wat ieder persoon denkt/vind

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:52

slimmerik schreef:
Ook met onvolgroeide hersenen kan ze het in de ogen van experts aan. Ze wordt prima begeleid.

Iets wat kinderen in oorlogsgebieden, ontwikkelingsgebieden, achterstandswijken etc. moeten ontberen en die redden het doorgaans ook.

Hmmmz beetje rare vergelijking :?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:17

ju1982 schreef:
Maar in principe doe jij hetzelfde alleen dan andersom :+

Nee, ik bevestig alleen wat de rechter vindt na raadplegen van deskundigen die haar getest hebben en haar geschiedenis in acht nemende. Ik kan me dus gewoon vinden in het oordeel van mensen die haar kennen.

En ik ken meer jongeren van die leeftijd die verstandiger zijn als sommigen die 25 zijn, dus ik kan het me ook heel goed voorstellen dat er tot zo'n uitspraak is gekomen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:20

ju1982 schreef:
slimmerik schreef:

Hmmmz beetje rare vergelijking :?

Vind je?? Die zijn ook helemaal op zichzelf aangewezen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:02

En toch kampen zij over het algemeen met een hele lijst aan problemen. Tis maar wat je "redden" noemt :)

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:19

Heino schreef:
Slokkie: je kan Efteling en deze wereldreis niet vergelijken vind ik.

De Efteling, een rondje Afrika, te voet naar Moscow, op de fiets naar China, overwinteren op Nova Zembla.
Het zijn risico's, groot of klein,waaraan je je zelf of naasten aan blootstelt.
Maar het zijn de ervaringen die het risico waard maken.

Dat ze eerst meer scholing moet krijgen, daar ben ik het mee eens.
Dat staat buiten haar leeftijd.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:22

Ik snap je punt, maar ik denk niet dat zij op deze leeftijd die ervaringen al kan krijgen :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:30

slokkie schreef:
De Efteling, een rondje Afrika, te voet naar Moscow, op de fiets naar China, overwinteren op Nova Zembla.
Het zijn risico's, groot of klein,waaraan je je zelf of naasten aan blootstelt.
Maar het zijn de ervaringen die het risico waard maken.

Ik vind de Efteling echt compleet wat anders dan een kind wat alleen de zee op wil gaan in haar bootje. De kans dat ze niet levend terugkeert, is zeer reëel aanwezig. Ik snap werkelijk niet dat een ouder zijn of haar kind aan dat risico wil blootstellen.

Als het mijn dochter was, kreeg ze, gewoon ouderwets, een pak voor haar broek. Misschien dat ze dan niet zo verwend meer reageert als ze eens iets niet mag.
Ik ging trouwens mijn dochter (en die is over een paar maanden ook 13) niet eens uitleggen waarom ik dat niet zou willen. Het zou gewoon NEE zijn, en daarmee uit. Pffff, ik ga niet eens discussiëren met mijn kind hierover, soms is mama gewoon de baas, klaar.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:07

slimmerik schreef:
Knap, dat jullie het beter "lijken" te weten dan een rechter die over de gegevens van experts blijkt te beschikken die haar getest hebben.

Durf het bijna niet te zeggen: typisch bokt :D ;)

Nou, hier moet ik dan even op reageren..."experts" vanuit een rechtbank opgelegd zijn niet per definitie echt esperts maar merendeels gewoon mensen die hun geld eraan verdienen en die ook denken aan hun eigen naam. Dus ja, ik geloof er absoluut in dat er op Bokt veel mensen zijn die beter of iig eerlijke dingen in kunnen schatten dan de zgn experts.
Verder, hoe weet je of ze zo intelligent is? ken je haar of papegaai je gewoon de media na?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:08

Kinderen in achterstandswijken en oorlogsgebieden leven vaak in hechte groepjes vlgs mij, die hebben iig elkaar...Dus die vergelijking gaat dan ook behoorlijk mank.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 01:24

Tjee wat een onzin lees ik weer, tel ook eens de kinderen in oorlogsgebieden die er helemaal niet uit komen maar dood gaan. Mij interesseert het geen bal of ze geestelijk verdwaasd van die boot af komt na een jaar, als dat al zo is leeft ze tenminste nog. Ze gaat er niet dood aan een psychose hoor.
Dus kinderen overleven achterstandwijken, tja of in de gevangenis of groeien op tot de criminelen van nu, tel die er ook eens bij.
Kinderen overleven oorlogen, en hoeveel overleven het niet en hoeveel dragen er onoverkomelijk trauma's mee heel hun leven ?
De efteling en de kans op een aanrijding op weg naar de efteling vergelijken met een zeereis alleen als 14 jarige op een bootje ? Je weet dus totaal niet waar je het over hebt ben ik bang. dat is geen enkele vergelijking.

En experts...pfff of ze geestelijk in orde is en het intellect van een 13 jarige heeft, nou knap hoor, dus iedere 13 jarige kan het dan ? Het wachten is op de zeilexperts en ik twijfel er enorm aan dat die dit haalbaar gaan vinden, een hoogleraar en zeilexpert, heeft al gezegd, als er een boot op max. 100 meter achteraan vaart dan zou het wel kunnen. Anders pertinent niet. Dus die experts zijn nu ook allemaal ervaren zeezeilers opeens ? Of ieder normaal kind kan het.

Begleiding ??? Wat voor begeleiding ?? Waar hebben jullie het over ? Een groepje mensen op de wal die haar opwacht en dan bij staat in de haven ? En wie begeleidt haar als 3 weken zeilen verwijderd is van welke haven dan ook ? Wie steekt haar de helpende hand toe als er iets kapot gaat ? Een schoot vast slaat etc etc etc.... Echt als je je alleen druk maakt over leerplicht en geestelijke gesteldheid van Laura dan, zoals ik hier lees...tja....what is the point ? Zou ik ook niet over wakker liggen, maar we hebben het hier over een leven, een leven voor een droom die ze op 10 jarige leeftijd "kreeg" (aangereikt van paps ). Wie laat zijn kind op 10 jarige leeftijd uberhaupt zes weken alleen op vakantie gaan ? pappa Dekker, Wie laat zn kind dan ook nog eens alleen op een zeilboot 6 weken op vakantie gaan, pappa Dekker, wie laat zn kind alleen naar engeland varen ?Pappa Dekker weer.....goh zou er iets mis zijn met die man of moeten we nu onze tien jarigen alleen zes weken naar Ibiza brengen ofzo......is dat tegenwoordig normaal. Dan ben ik wel heel snel oud geworden vrees is.

Indianenverhalen ? Wat noem jij indianenverhalen Slimmerik ? Ik snap jouw visie in principe wel maar ik denk niet dat je weet waar je over praat qua omstandigheden op zee, de krachten de problemen. Ik kan niet denken als jij, kind heeft een droom dus tja als ze dood gaat tijdens haar droom so be it, je mag haar niet beperken in haar dromen. Ik krijg bij jou altijd en beetje het idee dat je altijd bewust tegen de wind inzeilt voor de lol, zeker nu omdat je volgens mij zelf geen kennis en ervaring op zee hebt. Kijk eens naar filmpjes op You tube van schepen in nood op zee, of piraterij of overvaringen of verloren zeecontainers etc etc. Daar heeft geen enkele mens meer controle over wat de elementen dan met je doen, twintig man ook niet.
Dat zijn geen indianenverhalen, voor jou wel misschien omdat je het niet kent denk ik dan. Of wat bedoel je ermee ?

Sorry, maar 1 van de lessen die je je kind moet leren is dat ze niet ten koste van alles maar kunnen krijgen wat ze willen of vinden dat ze verdienen. Lekker onstspoorde jongeren zouden er anders rondlopen straks. Het wordt steeds gekker met die opvoeding van tegenwoordig. Als je nee tegen je kind zegt wordt jij gestraft ? Kom op zeg...

Ik heb heel veel zeezeilers in mijn kennissen en vriendenkring en er is niemand tot nog toe die zegt, tuurlijk laat haar lekker gaan, kan ze makkelijk.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:45

als dat kind de druk van de aandacht al niet eens aan kan.. hoe wil ze dan in godsnaam de wereld rond zeilen??? :')

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:30

LimaMambo schreef:
als dat kind de druk van de aandacht al niet eens aan kan.. hoe wil ze dan in godsnaam de wereld rond zeilen??? :')

In een zeilboot.