Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
xPabloBokt schreef:Maar dit is toch de wereld achteruit, journee? We hebben nu zó veel meer kennis, kunde en materialen om handen en dan willen we nog steeds alles uitzitten en niks doen? Ik heb niet eens kinderen en wil ze ook niet, maar voor de volgende generaties is het mooi ruk. En ik geloof dat de FVD ook een beste mening over abortus heeft. In mijn ogen zeg je dan tegen je komende generaties, stik er maar in (letterlijk).
Alleen dat het ook een manier is om dingen te bekijken en ik wilde even duidelijk maken dat FvD de klimaatverandering dus niet ontkent, (want we willen natuurlijk geen misinformatie verspreiden) maar een andere visie heeft hoe mensen er mee om zouden moeten gaan. En met hun visie is het ook helemaal niet van belang wat de invloed van de bevolking wel of niet op het klimaat is of dat men wel of niet wetenschappelijk onderbouwing geeft. Zij stellen gewoon dat mensen zich beter aan kunnen passen aan het veranderende klimaat, dan te proberen het klimaat aan te passen. juval schreef:En zo heeft toch elke partij een eigen visie. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, er zijn genoeg andere partijen om op te stemmen.
juliedo24 schreef:Je eerste alinea is niet waar Mar3. Ik heb een bachelor/bijna master in natuurkunde en ik kan geen wetenschappelijke onderzoeken interpreteren over de evolutie van sterrenstelsels. Ik begrijp zelfs de meeste papers niet in het gebied waar ik mijn scriptie in heb gedaan. Dat komt omdat er in zo’n onderzoek jaren aan kennis en samenwerkingen steekt, dat kan je je haast niet voorstellen.
Bovendien is het punt van verootjoo een goeie: al zou de Vos wel klimaatwetenschapper zijn, zou het alsnog niet aan haar zijn om op eigen houtje onderzoeken te interpreteren en op basis daarvan beleid te maken. Haar baan is beleid maken op basis van de feiten die door de wetenschap worden gegeven. En FvD ontkent die.
juval schreef:En zo heeft toch elke partij een eigen visie. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, er zijn genoeg andere partijen om op te stemmen.
Koolmees gaat vanavond zijn rapport naar de kamer sturen. Ik ben wel benieuwd wat zijn conclusie is.
_Mar3 schreef:juliedo24 schreef:Je eerste alinea is niet waar Mar3. Ik heb een bachelor/bijna master in natuurkunde en ik kan geen wetenschappelijke onderzoeken interpreteren over de evolutie van sterrenstelsels. Ik begrijp zelfs de meeste papers niet in het gebied waar ik mijn scriptie in heb gedaan. Dat komt omdat er in zo’n onderzoek jaren aan kennis en samenwerkingen steekt, dat kan je je haast niet voorstellen.
Bovendien is het punt van verootjoo een goeie: al zou de Vos wel klimaatwetenschapper zijn, zou het alsnog niet aan haar zijn om op eigen houtje onderzoeken te interpreteren en op basis daarvan beleid te maken. Haar baan is beleid maken op basis van de feiten die door de wetenschap worden gegeven. En FvD ontkent die.
Ze zal op andere vakgebieden niet zo goed onderlegd zijn als op haar eigen vakgebied. Dat ben ik met je eens. Maar net als de rest van de kamerleden, baseert ze haar standpunten wel degelijk op de wetenschap. Dus ze doet niets anders wat andere kamerleden ook doen, en dat ook nog met een mooie biochemische achtergrond. Ze belicht andere wetenschappelijke onderzoeken dan de meeste kamerleden. Daar kan je het niet mee eens zijn, maar juist die discussie is zo belangrijk om elkaar scherp te houden, zie ook mijn voorbeeld over het handen wassen. Daarom vind ik het zo belangrijk dat FvD - en andere partijen - ook mogen aanschuiven bij talkshows enz.
_San87_ schreef:_Mar3 schreef:
Ze zal op andere vakgebieden niet zo goed onderlegd zijn als op haar eigen vakgebied. Dat ben ik met je eens. Maar net als de rest van de kamerleden, baseert ze haar standpunten wel degelijk op de wetenschap. Dus ze doet niets anders wat andere kamerleden ook doen, en dat ook nog met een mooie biochemische achtergrond. Ze belicht andere wetenschappelijke onderzoeken dan de meeste kamerleden. Daar kan je het niet mee eens zijn, maar juist die discussie is zo belangrijk om elkaar scherp te houden, zie ook mijn voorbeeld over het handen wassen. Daarom vind ik het zo belangrijk dat FvD - en andere partijen - ook mogen aanschuiven bij talkshows enz.
Dat voorbeeld over handen wassen stamt uit een tijd dat mensen niet wisten van het bestaan van bacteriën, waarbij dokters eerst overledenen onderzochten, zonder handschoenen te dragen, om vervolgens andere patiënten te behandelen om ze zo een infectie te bezorgen. De context is heel anders en in een compleet andere periode waarin de medische wetenschap nog een hoop ontwikkelingen doorging (Tess Gerridzen heeft er een leuke roman, of eigenlijk thriller, over geschreven).
Imo niet vergelijkbaar met wat er nu aan de hand is in de huidige tijdsgeest.
_Mar3 schreef:_San87_ schreef:
Dat voorbeeld over handen wassen stamt uit een tijd dat mensen niet wisten van het bestaan van bacteriën, waarbij dokters eerst overledenen onderzochten, zonder handschoenen te dragen, om vervolgens andere patiënten te behandelen om ze zo een infectie te bezorgen. De context is heel anders en in een compleet andere periode waarin de medische wetenschap nog een hoop ontwikkelingen doorging (Tess Gerridzen heeft er een leuke roman, of eigenlijk thriller, over geschreven).
Imo niet vergelijkbaar met wat er nu aan de hand is in de huidige tijdsgeest.
Het gaat erom dat iemand met een nieuw idee kan komen wat eerst van alle kanten afgeschoten wordt, wat uiteindelijk toch waar blijkt te zijn. Dat kan nu ook het geval zijn, er is nog zoveel wat we niet weten.
_Mar3 schreef:juval schreef:En zo heeft toch elke partij een eigen visie. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, er zijn genoeg andere partijen om op te stemmen.
Precies dat. Ik lees veel kritiek op FvD. Maar je hoeft er niet op te stemmen. Deze discussie begon met het feit dat een aantal partijen waaronder FvD, niet of nauwelijks uitgenodigd worden bij talkshows. Los van wat je van de inhoud van een partij(programma) vindt, is dat gewoon niet netjes.
Shadow0 schreef:Gnome schreef:Nee oké ik snap jullie reacties maar als het vroeg of laat toch gaat gebeuren, simpelweg omdat we altijd afwisselend koude en hete tijden hebben gehad, voelt het voor de zeer lange termijn voor mij toch zinloos
Dit gaat niet over hele lange termijn. Gevolgen zijn er ook nu al. De gevolgen voor Nederland zouden in een jaar of 20, 30 zijn dat we aanzienlijke delen van ons land niet meer tegen overstromingen kunnen beschermen.
fransje23 schreef:https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5538410/moerdijk-verdwijnt-mogelijk-hele-dorp-energie-infrastructuur
Niet alleen boeren of Groningers krijgen te maken met compensatie voor ingrijpende veranderingen.
Een heel dorp zal waarschijnlijk verdwijnen voor energie en uitbreiding van de havens.

fransje23 schreef:https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5538410/moerdijk-verdwijnt-mogelijk-hele-dorp-energie-infrastructuur
Niet alleen boeren of Groningers krijgen te maken met compensatie voor ingrijpende veranderingen.
Een heel dorp zal waarschijnlijk verdwijnen voor energie en uitbreiding van de havens.
Douce schreef:Ik woon hier in de buurt (heel dichtbij) maar het is niet alleen voor energievoorzieningen. Zo verkopen ze het graag, maar tegelijkertijd wordt ruimte gemaakt voor nieuwe industrie. En daar gaan ook vele hectares inzitten.
IMANDRA schreef:Dat is inderdaad echt vervelend.. Ik neem voor het gemak even aan dat die mensen ruimschoots gecompenseerd worden zodat ze makkelijk een (betere) woning kunnen terugkrijgen op een andere plek? Hoop ik toch?
Citaat:Er is nu al een regeling voor mensen met een koophuis in Moerdijk. De gemeente kocht de afgelopen jaren maximaal enkele tientallen huizen op voor 95 procent van de taxatiewaarde. Of en hoe die 'Moerdijkregeling' wordt uitgebreid, is onduidelijk.