Anne_GTI schreef:Aanlijnplicht betekent ook geen schapen meer op de heide.
Knettergek...
Als het zo doorgaat gaan we die kant wel op ja. De wolf is aan het winnen..
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Lanoca schreef:Ja, zo’n lynx kan er ook nog wel bij, wat eten die beesten?
Knuffeldier schreef:Wat ik nou zo raar vind:
Voor landbouwhuisdieren kun je melding maken bij Bij12. Dat wordt bijgehouden. Maar over honden kan nergens melding gemaakt worden (terwijl benaderen van honden ook echt een escalatie-stap is). Er kan geen DNA getest worden, want het standaard DNA-test-bedrijf waar Bij12 mee werkt kan dat niet (maar anderen wel).
Dan wordt er bij deze aanval ook nog in eerste instantie gezegd dat 'de hond liep los dus eigen schuld' terwijl het een werkende hond is (al was die op dat moment niet in functie) wat weer een gekleurd beeld geeft dat loslopende honden het probleem zijn.
Er zijn alleen vandaag al twee meldingen van honden die benaderd/aangevallen zijn door wolven, waar mensen bij waren (en zoals het klinkt, had aanlijnen niet geholpen, want de wolven kwamen gewoon richting de mensen).
Dit gebeurt bij meerdere wolven op meerdere plekken in NL.
Nogmaals (media die meeleest!): dit zijn geen incidenten. Dit is 'normale' escalatie. Aanlijnen gaat niet helpen. Dit gaat blijven gebeuren, ook bij daglicht, ook bij aangelijnde honden, ook als daar een mens/kind naast loopt.
Op allerlei plekken in NL zien we dat wolven wennen aan mensen, en op een heel vlot tempo. Ze komen in de bebouwde kom, doden overdag dieren, soms terwijl mensen machteloos toekijken, en benaderen mensen/honden (vergeet ook niet de dame bij de fetsverdaagse bijvoorbeeld, of laatste de persoon met hond en paard die werden achtervolgd, en meer meldingen van mensen die achtervolgd bleven worden door wolven).
Overal is interactie met mensen in een dichtbevolkt en versnipperd land. Er is geen ontkomen aan dat wolven aan mensen wennen, en steeds 'moediger' worden.
En snel in aantal toenemen. En dan nog veel meer vlees nodig hebben.
Getallen bewijzen dat wolven natuurlijke standen reeen decimeren:
"Maar er is meer. Wanneer wolven naar een gebied terugkeren, vernietigen ze de wildstand en ook de biodiversiteit. Niets balans. Hiervan zijn vele getuigenissen. In 1960 waren in het Canadese Banff National Park 2.500 wapiti's (een hertensoort). Na de terugkeer van de wolf in 1970 zakte dit terug tot onder de 300. Op Vancouver Island is de wapiti-stand in elkaar gezakt en de eland praktisch uitgestorven. In het Amerikaanse Yellowstone ging de noordelijk kudde wapiti's van 19.000 naar 4.000 stuks na de introductie van de wolf. De eland is er helemaal verdwenen."
Uit: https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2024/ ... -wolf-niet
Wat gaat die wolf eten als de wilde dieren op zijn, of als de schapen/koeien/paarden/honden/mensen makkelijker te grijpen zijn (want dat zijn ze nu echt heel vlot aan het leren).
...
Ik weet niet, maar ik krijg hier hele nare gedachten bij.
Knuffeldier schreef:Maar ik vermoed ook dat (stel) we allemaal zonder hond gaan wandelen, en de wolf gaat door met gewenning en 'optimistisch' jagen, hij ook rechtstreeks op mensen afgaat.
charrr91 schreef:Kan maar niet slapen. Blijf maar denken aan de herder, zijn vrouw, en natuurlijk aan Daisy.
Waar ben je toch.. Ben je bang, gewond, verdwaald. Meisje, we doen echt alles om je te vinden, maar er is geen spoor van je. We geven niet op. Doe jij dat alsjeblieft ook niet..?
Lukasje schreef:Altijd die schuld schuiven op “niet aangelijnd”, “niet wolfproof”, “niet opgehokt ‘s nachts”, … ik word er kotsmisselijk van![]()
Het is NIET onze schuld.
tienus63 schreef:Zichtmelding De Woldberg /SteenwijkCitaat:3 september 2025/De Woldberg/Steenwijk/Overijssel
Zichtmelding meerdere wolven
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1993Zk ... tid=wwXIfr
Citaat:Ook ik heb nog vele vragen waar ik nog geen antwoord op heb. Vraagt u zich ook weleens af waar de jonge welpen uit dierentuinen blijven?
Lukasje schreef:Altijd die schuld schuiven op “niet aangelijnd”, “niet wolfproof”, “niet opgehokt ‘s nachts”, … ik word er kotsmisselijk van![]()
Het is NIET onze schuld.
Citaat:De eerste goudjakhals in Nederland werd waargenomen op de Veluwe op 19 februari 2016 met behulp van een wildcamera. Daarna verspreidde het dier zich verder over Nederland, met onder andere genetische vaststellingen van individuen in de Ooijpolder in 2020 en later in Friesland en Groningen.
Zelfbenoemd wolvenexpert en blijkbaar dus ook zelfbenoemd goudjakhals-expert Glenn Lelieveld zei in mei 2021 in een persartikel dat hij een flinke toename van het aantal goudjakhalzen verwachtte in Nederland. Ons land telt zo’n 1500 geschikte leefgebieden, dat betekent mogelijk duizenden goudjakhalzen in Nederland, aldus Lelieveld. Knettergek!
Het is inmiddels 2025 en in Nederland is er dus nog steeds geen gevestigde populatie van de goudjakhals (Canis aureus). De goudjakhals komt slechts incidenteel voor, meestal als zwerfgast. Inmiddels lopen er ruim 150 wolven in Nederland. Ruim 50 welpen geboren dit jaar! Waarom lopen er nu niet dan al ruim 100 of meer goudjakhalzen rond in Nederland Lelieveld. De opmars van de goudjakhals en de wolf in Europa is toch immers te danken aan hun beschermde status in Europa Lelieveld?
BIJ12 spreekt over de goudjakhals als een onverwachte nieuwkomer in Nederland in een persbericht op 25 april 2025, terwijl ik jaren geleden al Woo-documenten heb gelezen van BIJ12 dat ze uitgebreid over de goudjakhals vergaderen en de groene graaiers wederom daarmee hun zakken hebben gevuld, dus wat nou onverwachte nieuwkomer BIJ12?
De goudjakhals valt overigens (nog) niet onder het beschermingsregime van de Wet natuurbescherming in Nederland. Het opnemen van de goudjakhals in de Wet natuurbescherming (in artikel 3.10) vereist een aanpassing van de wet. In mijn documenten drammen ze daar steeds over door dat ook de goudjakhals daaronder moet vallen. Gedupeerde dierhouders kunnen in Nederland een vergoeding krijgen voor schade veroorzaakt door een goudjakhals via BIJ12, omdat de provincies de regels hiervoor hebben aangepast om gelijk te zijn aan de regels voor wolfsschade.
SusanH schreef:Begrijpelijk hoor charrr91. Ik hoop echt nog steeds op een goede afloop. Maar ik ben zo bang dat ze niet meer gevonden wordt. Verschrikkelijk.