Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:41

Anne_GTI schreef:
Aanlijnplicht betekent ook geen schapen meer op de heide.

Knettergek...

Als het zo doorgaat gaan we die kant wel op ja. De wolf is aan het winnen..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:43

Lanoca schreef:
Ja, zo’n lynx kan er ook nog wel bij, wat eten die beesten?

Hetzelfde als wolven.
Konijnen, hazen, muizen, vogels, ws een reekalf hier en daar.
Weet niet of ze ook echt voor volwassen dieren zouden gaan. Zou kunnen.

Als de wolf een voedselconcurrent erbij krijgt ben ik bang dat het aantal aanvallen op vee, honden en mensen zal vermeerderen.

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:44

Knuffeldier schreef:
Wat ik nou zo raar vind:

Voor landbouwhuisdieren kun je melding maken bij Bij12. Dat wordt bijgehouden. Maar over honden kan nergens melding gemaakt worden (terwijl benaderen van honden ook echt een escalatie-stap is). Er kan geen DNA getest worden, want het standaard DNA-test-bedrijf waar Bij12 mee werkt kan dat niet (maar anderen wel).

Dan wordt er bij deze aanval ook nog in eerste instantie gezegd dat 'de hond liep los dus eigen schuld' terwijl het een werkende hond is (al was die op dat moment niet in functie) wat weer een gekleurd beeld geeft dat loslopende honden het probleem zijn.

Er zijn alleen vandaag al twee meldingen van honden die benaderd/aangevallen zijn door wolven, waar mensen bij waren (en zoals het klinkt, had aanlijnen niet geholpen, want de wolven kwamen gewoon richting de mensen).

Dit gebeurt bij meerdere wolven op meerdere plekken in NL.

Nogmaals (media die meeleest!): dit zijn geen incidenten. Dit is 'normale' escalatie. Aanlijnen gaat niet helpen. Dit gaat blijven gebeuren, ook bij daglicht, ook bij aangelijnde honden, ook als daar een mens/kind naast loopt.

Op allerlei plekken in NL zien we dat wolven wennen aan mensen, en op een heel vlot tempo. Ze komen in de bebouwde kom, doden overdag dieren, soms terwijl mensen machteloos toekijken, en benaderen mensen/honden (vergeet ook niet de dame bij de fetsverdaagse bijvoorbeeld, of laatste de persoon met hond en paard die werden achtervolgd, en meer meldingen van mensen die achtervolgd bleven worden door wolven).

Overal is interactie met mensen in een dichtbevolkt en versnipperd land. Er is geen ontkomen aan dat wolven aan mensen wennen, en steeds 'moediger' worden.

En snel in aantal toenemen. En dan nog veel meer vlees nodig hebben.

Getallen bewijzen dat wolven natuurlijke standen reeen decimeren:

"Maar er is meer. Wanneer wolven naar een gebied terugkeren, vernietigen ze de wildstand en ook de biodiversiteit. Niets balans. Hiervan zijn vele getuigenissen. In 1960 waren in het Canadese Banff National Park 2.500 wapiti's (een hertensoort). Na de terugkeer van de wolf in 1970 zakte dit terug tot onder de 300. Op Vancouver Island is de wapiti-stand in elkaar gezakt en de eland praktisch uitgestorven. In het Amerikaanse Yellowstone ging de noordelijk kudde wapiti's van 19.000 naar 4.000 stuks na de introductie van de wolf. De eland is er helemaal verdwenen."
Uit: https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2024/ ... -wolf-niet

Wat gaat die wolf eten als de wilde dieren op zijn, of als de schapen/koeien/paarden/honden/mensen makkelijker te grijpen zijn (want dat zijn ze nu echt heel vlot aan het leren).

...

Ik weet niet, maar ik krijg hier hele nare gedachten bij.

Sterker nog. Vanmorgen zat er een vrouw op een bankje met haar AANGELIJNDE honden tussen haar voeten. De wolf is er op af gevlogen. De vrouw heeft de wolf nog weg kunnen trappen maar zo zie je dat je zelfs met aangelijnde honden niet meer normaal over de hei kunt. Alleen deze ochtend zijn er 4 incidenten bekend, waaronder Daisy, met 1 en dezelfde wolf en op
1 en dezelfde plek. Deze wolf vormt het probleem, loslopende honden of niet
Laatst bijgewerkt door charrr91 op 03-09-25 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Knuffeldier

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:46

Maar ik vermoed ook dat (stel) we allemaal zonder hond gaan wandelen, en de wolf gaat door met gewenning en 'optimistisch' jagen, hij ook rechtstreeks op mensen afgaat.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 22:46

Zo item in hart van Nederland sbs over de ellende van vandaag.

Leader: eindelijk is het op film vastgelegd…

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:47

Knuffeldier schreef:
Maar ik vermoed ook dat (stel) we allemaal zonder hond gaan wandelen, en de wolf gaat door met gewenning en 'optimistisch' jagen, hij ook rechtstreeks op mensen afgaat.

Precies wat ik zei. Nu is het een hond, de volgende keer een kind. Deze wolf heeft enkele weken geleden een moeder en haar kind in kinderwagen omsingeld. Probleem met deze wolf is dat hij geen angst kent en zich totaal niet afwent van mens én dier. En nog roepen ze, deze wolf is geen probleemwolf. Nu zijn we Daisy kwijt, maar wat wordt het volgende..

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:52

Lukasje schreef:
Altijd die schuld schuiven op “niet aangelijnd”, “niet wolfproof”, “niet opgehokt ‘s nachts”, … ik word er kotsmisselijk van -:(-
Het is NIET onze schuld.

Nou dit dus, zoveel onmacht bah niet in woorden uit te drukken

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 23:09

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 23:39

Kan maar niet slapen. Blijf maar denken aan de herder, zijn vrouw, en natuurlijk aan Daisy.
Waar ben je toch.. Ben je bang, gewond, verdwaald. Meisje, we doen echt alles om je te vinden, maar er is geen spoor van je. We geven niet op. Doe jij dat alsjeblieft ook niet..?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 00:07

Blijven ze vannacht posten daar?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 00:11

Wat een vreselijke situatie daar in Epe , arme herder , arme hond.
Machteloze situatie :(:)
Had vandaag echt de hoop dat er een update zou komen dat ze terecht is... maar hoe langer ze weg is hoe minder hoop er natuurlijk is op een goede afloop.

charrr91 schreef:
Kan maar niet slapen. Blijf maar denken aan de herder, zijn vrouw, en natuurlijk aan Daisy.
Waar ben je toch.. Ben je bang, gewond, verdwaald. Meisje, we doen echt alles om je te vinden, maar er is geen spoor van je. We geven niet op. Doe jij dat alsjeblieft ook niet..?

Ook sterkte voor jou :knuffel:

Lukasje schreef:
Altijd die schuld schuiven op “niet aangelijnd”, “niet wolfproof”, “niet opgehokt ‘s nachts”, … ik word er kotsmisselijk van -:(-
Het is NIET onze schuld.

Wat je ook doet , je krijgt toch wel de schuld.
Ook al is het niet zo , ze verzinnen wel weer iets.

tienus63 schreef:
Zichtmelding De Woldberg /Steenwijk
Citaat:
3 september 2025/De Woldberg/Steenwijk/Overijssel
Zichtmelding meerdere wolven

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1993Zk ... tid=wwXIfr

Gelukkig niet vlak bij mij -O-
Vanavond mijn rondje maar anders gedaan en ingekort.
Hoewel je weet dat ze er lopen, was ik de laatste tijd juist weer wat relaxter aan het wandelen omdat het zo 'rustig' was met meldingen. Maar merkte wel weer dat ik gelijk om scherp stond met wandelen en mijn beesten tijdig binnen halen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 00:20

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 05:49

Lukasje schreef:
Het is NIET onze schuld.

Ach, proberen niet druk over te maken.
Je wil niet weten wat wij jaren geleden al voor een oliebol over ons heen gehad hebben.
Zal me inmiddels echt aan mijn reet hoesten wat het gros ervan vind.

Ik vind het nu alleen erg voor die hond, verschrikkelijk, zeker nu je een naam erbij hebt :(
Hoe moeten die mensen zich wel niet voelen, en vooral, moet die herder nu terug de hei op, wetende dat dit elk moment weer kan gebeuren? Met een andere hond?
Het is je broodwinning, net als elke andere job, zeg je dan op een bepaald moment laat maar ik ga wel heel ander werk doen? Is toch allemaal niet zo simpel.

Ik zie sommige herders die een paar jaar geleden nog naar de media toe vonden dat het allemaal zo'n vaart niet liep, maar die nu wel met een aantal grote KBH aan de lijn de hei op gaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:05

Begrijpelijk hoor charrr91. Ik hoop echt nog steeds op een goede afloop. Maar ik ben zo bang dat ze niet meer gevonden wordt. Verschrikkelijk.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 07:09

Citaat:
De eerste goudjakhals in Nederland werd waargenomen op de Veluwe op 19 februari 2016 met behulp van een wildcamera. Daarna verspreidde het dier zich verder over Nederland, met onder andere genetische vaststellingen van individuen in de Ooijpolder in 2020 en later in Friesland en Groningen.

Zelfbenoemd wolvenexpert en blijkbaar dus ook zelfbenoemd goudjakhals-expert Glenn Lelieveld zei in mei 2021 in een persartikel dat hij een flinke toename van het aantal goudjakhalzen verwachtte in Nederland. Ons land telt zo’n 1500 geschikte leefgebieden, dat betekent mogelijk duizenden goudjakhalzen in Nederland, aldus Lelieveld. Knettergek!

Het is inmiddels 2025 en in Nederland is er dus nog steeds geen gevestigde populatie van de goudjakhals (Canis aureus). De goudjakhals komt slechts incidenteel voor, meestal als zwerfgast. Inmiddels lopen er ruim 150 wolven in Nederland. Ruim 50 welpen geboren dit jaar! Waarom lopen er nu niet dan al ruim 100 of meer goudjakhalzen rond in Nederland Lelieveld. De opmars van de goudjakhals en de wolf in Europa is toch immers te danken aan hun beschermde status in Europa Lelieveld?

BIJ12 spreekt over de goudjakhals als een onverwachte nieuwkomer in Nederland in een persbericht op 25 april 2025, terwijl ik jaren geleden al Woo-documenten heb gelezen van BIJ12 dat ze uitgebreid over de goudjakhals vergaderen en de groene graaiers wederom daarmee hun zakken hebben gevuld, dus wat nou onverwachte nieuwkomer BIJ12?

De goudjakhals valt overigens (nog) niet onder het beschermingsregime van de Wet natuurbescherming in Nederland. Het opnemen van de goudjakhals in de Wet natuurbescherming (in artikel 3.10) vereist een aanpassing van de wet. In mijn documenten drammen ze daar steeds over door dat ook de goudjakhals daaronder moet vallen. Gedupeerde dierhouders kunnen in Nederland een vergoeding krijgen voor schade veroorzaakt door een goudjakhals via BIJ12, omdat de provincies de regels hiervoor hebben aangepast om gelijk te zijn aan de regels voor wolfsschade.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/193mMy ... tid=wwXIfr

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:11

Mee eens Susanh, ik merk dat het mij ook niet loslaat.

Ik hoop dat zo dat Daisy snel gevonden wordt.

Oeh Tienus, niet eens bij stilgestaan. Al kom ik eigenlijk nooit in dierentuinen. De prooidieren kan ik me iets bij indenken. Maar "overschot" aan roofdieren?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:13

SusanH schreef:
Begrijpelijk hoor charrr91. Ik hoop echt nog steeds op een goede afloop. Maar ik ben zo bang dat ze niet meer gevonden wordt. Verschrikkelijk.

Ik wil het eigenlijk niet eens schrijven of bedenken maar hoe dan ook je moet toch sporen ergens terug moeten kunnen vinden? Liefst giga geschrokken en ongeschonden Daisy maar volledig van de aardbodem verdwenen zonder spoor is toch ook niet realistisch? Iemand daar moet toch wel de 'uitvalsbasis' of redelijk vaste slaapplaats van deze wolf weten? Hij lijkt al lang daar rond te lopen dus de kans op andere vaste gewoontes lijkt me heel erg aanwezig. Echter die groep gaat vast geen medewerking geven. :o
Niets zo erg als deze onzekerheid en ontwetendheid!! Zelfs vannacht gekeken voor hopelijk een update dat ze levend en wel gevonden was en gisteren ook de hele dag. Ik ken hun niet maar dit is zo'n nachtmerrie!!!! Zelfs voor mij als onbekende

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:20

MarlindeRooz schreef:
De vrouw van de gemeente Heerde die er was zal ik maar niet te veel over zeggen. Dat is niet zo handig. Maar zij wil heel graag samenleven met de wolf. Ze vindt dat wij in zijn territorium lopen.

Was dit iemand in dienst van de gemeente? Wat voor functie had ze dan?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 07:27

Er is wel handel in wolven. Soms gaan ze naar andere parken, overleden wolven gaan naar soms preparateurs. En kunnen in meubel/decoratie winkels terecht komen. Maar ook in musea of bij jou en mij thuis.
Maar als er paartjes ergens zitten en ze jongen ieder jaar, de jongen kunnen m.i. niet in dat park/dierentuin blijven.
Te weinig ruimte, conflicten in de roedel, inteelt.
Levende wolven gaan soms naar dierentuinen en parken.

Bij zowel levende als dode wolven, ooknbiindelen dode wolf, huid,kop, schedel moeten de cites papieren in orde zijn.
Als dat in orde is, kan er gehandeld worden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 07:31

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:31

Nog geen nieuws van Daisy |( ?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:46

Het laatmij ook niet los. Ik heb ook zitten denken hoe het verder moet met de schaapskudde. Ik kan me niet voorstellen dat de herder op deze manier nog kan en wil werken - en zijn honden ook niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:47

Dat hondje wat destijds is meegenomen door Bram zijn ook nooit sporen van terug gevonden. Dat kan dus ook. Dat is wel het laatste waar je aan wil denken.

Vooralsnog stel ik me zo voor dat er vandaag door gezocht wordt. Ik begreep dat er ook een hondenzoekgroep bij betrokken is. Dat geeft wel de grootste kans op terug vinden als Daisy nog leeft.

En wbt de schaapskudde, als wij wolven in Nederland willen houden is de heide verleden tijd. Dit is geen werkbare situatie.

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:47

Lukasje schreef:
Nog geen nieuws van Daisy |( ?

Nee.. Ze gaan vandaag weer zoeken. Ik moet helaas werken dus kan niks doen. Zodra er nieuws is hoor ik het.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:48

Loopt zo'n honden zoekterm dan geen gevaar voor de wolven? Of zitten die aan een lijn?

Geen idee hoor hoe dat werkt, vroeg het me gewoon af.