Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 19:21

prompter schreef:
ruitje schreef:
Ik denk dus dat er achter de schermen wel iets gedaan wordt.

Dit in Brussel bijvoorbeeld
https://boerburgerbeweging.nl/fractieni ... te-bouwen/

Of hier, waarin een overzicht staat van wat NSC in 2024 bereikt heeft
https://partijnieuwsociaalcontract.nl/n ... sc-bereikt

Ik heb ook het idee, dat dat gewoon niet uit de verf komt, ik lees het allemaal nergens. Beleid komt niet in het nieuws lijkt wel?

Wat leveren de gesprekken in Brussel van Mona Keizer concreet op? Zeggen dat je ergens gesprekken hebt gevoerd, zijn nog geen resultaat. Zie ook de gesprekken die bbb in Brussel heeft gevoerd over de landbouw

En in het lijstje van nsc - dat een stuk concreter is - staat "betaalbare woningen". Maar ook dat gaat deels over voornemens om veel te bouwen. Maar ondertussen zijn ze wel akkoord gegaan met een huurverhoging voor dit jaar voor de middenhuren van 7,7 procent!!!

Ik ben dus nog niet heel enthousiast over "bereikte resultaten".

Dat was ook wat ik zei toch? Dat ik denk dat de resultaten nog moeten komen?

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 19:43

Nou ja, NSC noemt wat ze al bereikt hebben in hun lijst.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 19:47

Helder. Zo bedoelde ik het niet, sorry als dat zo overkwam :o

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 19:47

Jij hoeft geen sorry te zeggen, dat moeten de coalitiepartijen doen :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 18:52

De veeindustrie heeft last van krokodillen tranen...

Afbeelding

En BBB doet nu samen met de andere coalitie partijen alsof ze plotsklaps overvallen zijn door het mestoverschot. :+

Telkens weer werd een geiten paadje gezocht om vooral de veestapel te laten groeien. Met als klapper de PAS, dat was stikstof op de pof.

De stikstofuitstoot moet met de helft verminderen.

MOB spant alleen zaken aan tegen de overheid die vergunningen verleent aan bijvoorbeeld grote bedrijven zoals kunstmest fabrieken, bioindustrie en bij de laatste uitspraak was het de Rendac. Het enige wat MOB vraagt is dat de overheid zich houdt aan de eigen wet en regelgeving :+ Het zou verboden moeten worden :P

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 19:24

Arabesk schreef:
De veeindustrie heeft last van krokodillen tranen...

[ Afbeelding ]

En BBB doet nu samen met de andere coalitie partijen alsof ze plotsklaps overvallen zijn door het mestoverschot. :+

Telkens weer werd een geiten paadje gezocht om vooral de veestapel te laten groeien. Met als klapper de PAS, dat was stikstof op de pof.

De stikstofuitstoot moet met de helft verminderen.

MOB spant alleen zaken aan tegen de overheid die vergunningen verleent aan bijvoorbeeld grote bedrijven zoals kunstmest fabrieken, bioindustrie en bij de laatste uitspraak was het de Rendac. Het enige wat MOB vraagt is dat de overheid zich houdt aan de eigen wet en regelgeving :+ Het zou verboden moeten worden :P

wat een boel onzin in een bericht arabesk... met je krokodillentranen. echt triest!

BBB en de andere coalitiepartijen zijn helemaal NIET overvallen. Dit probleem is al jaaaren bekend en door voorgaande kabinetten niet goed aangepakt.

De veestapel is sinds 1988 helemaal niet gestegen, tenminste de koeien niet. Ik weet niet hoe je aan die wijsheid komt?
https://www.clo.nl/indicatoren/nl212410 ... -1980-2020

MOB spant ook bezwaarzaken aan tegen individuele boeren. Gelukkig heeft de minister een stokje gestoken voor het WOO verzoek om de gegevens van individuele boerengezinnen openbaar te maken.

Stikstof hoeft helemaal niet te halveren. De natuur mag niet achteruit gaan. Dat is de afspraak. Dit kan op heel veel verschillende manieren gebeuren.

De veestapel is al heel lang aan het dalen en dat zal door VRIJWILLIGE uitkoop van stoppende boeren nog verder dalen. Ga even lekker ergens anders lopen stoken met je krokodillentranen.

als je iets voor de natuur zou willen doen moet je lokale producten kopen en consumeren.
en misschien iets minder vliegen: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/37 ... a-schiphol

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:26

juval schreef:
Stikstof hoeft helemaal niet te halveren. De natuur mag niet achteruit gaan. Dat is de afspraak. Dit kan op heel veel verschillende manieren gebeuren.

En dat is het probleem, dat gebeurd niet! Al ruim 30 jaar niet.

En de BBB is er zeker niet mee overvallen, maar ze doen wel hun uiterste best om de geitenpaadjes op te zoeken en niet de koe bij de hoorns te vatten.

En nu het hele land weer op slot omdat een klein gedeelte van NL, die weinig bijdragen aan het BNP, zijn hakken weer in het zand zet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:40

juval schreef:
De veestapel is sinds 1988 helemaal niet gestegen, tenminste de koeien niet. Ik weet niet hoe je aan die wijsheid komt?
https://www.clo.nl/indicatoren/nl212410 ... -1980-2020

Sinds 1988 niet, toen was er zo'n 18% meer rundvee en 20% meer melkvee. Maar doe je vanaf 2003, dus de afgelopen 20 jaar wat een veel logischere grens is rondom het stikstofverhaal, dan zijn er wel degelijk iets aan runderen bijgekomen, 2% en 7% meer melkvee (de hoeveelheid jongvee is met 15% gedaald).

En kijk je naar voordat de overheid moest ingrijpen vanwege de stikstof, dus 2016, dan is het verschil nog groter.
2003-2016: 13% meer rundvee, 18% meer melkvee (31% meer vleeskalveren)

De gegevens komen uit jouw aangeleverde bron.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:50

Juval, heb jij nog vertrouwen in BBB?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 01:36

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 08:50

BigOne schreef:

heb ik keuze?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 08:54

Voor jou lijkt het me extra moeilijk Juval :\

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 10:00

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 10:20

Electra63 schreef:
https://archive.is/2025.01.19-173458/ht ... ~abbfa2f8/

Hier een artikel uit het AD van vandaag met uitleg over de 5 dossiers waar BBB het moeilijk mee krijgt.

Ik vind deze uitspraak toch wel heel bijzonder. Komt op mij over van, we zullen van alles doen maar het maakt ons niet uit of het resultaat heeft?

Vd Plas schreef:
Dus benadrukt ze nu steeds dat er écht nog andere mogelijkheden zijn: ,,Europa zegt: jullie moeten er alles aan doen dat de natuur herstelt. Dat betekent niet dat de natuur ook móét herstellen. Bij een dokter vraag je ook niet om een resultaatverplichting. Je zegt niet: ik ben ziek en jij móét mij beter maken op die en die manier.”

En het feit dat ze het landbouwpotje "wat ze symbool vond staan voor de uitkoop" zo drastisch heeft verlaagd en daarmee nu in de knoop komt, vind ik ook wel een teken van onkunde/kortzichtigheid. Dit soort uitspraken waren toch wel te verwachten, of denk ik er dan te makkelijk over?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 10:39

het landbouwpotje waar iedereen zo over loopt te huilen is totaal niet nodig, belasting geld kan veel beter benut worden. De wet en normering kan aangepast, dan is uitkopen niet nodig.

Beste Imandra, en anderen, luister aub dit verhaal: https://www.youtube.com/watch?v=h_wi3T0z6ZE

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:56

juval schreef:
het landbouwpotje waar iedereen zo over loopt te huilen is totaal niet nodig, belasting geld kan veel beter benut worden. De wet en normering kan aangepast, dan is uitkopen niet nodig.

Beste Imandra, en anderen, luister aub dit verhaal: https://www.youtube.com/watch?v=h_wi3T0z6ZE

Aldus het artikel komen ze, naar het schijnt, wel in de problemen omdat er nu een stuk minder budget is? Ten minste, ze hebben het wel specifiek over het uitkopen van boeren, maar ook andere maatregelen zullen geld kosten ga ik vanuit. Er vanuit gaande dat ze de EU regelgeving etc niet zomaar kunnen aanpassen.

En sorry, ik ga geen filmpje van drie kwartier kijken, daar heb ik nu echt geen tijd voor. Heb je een samenvatting?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 12:04

Wouter de Heij is inspreker bij de statenvergadering van de provincie Overijssel. Hij legt goed en duidelijk uit dat het Aerius model niet werk en dat de wet die daarop gebaseerd is dus ook niet werkt. Er worden vanuit de statenleden veel vragen gesteld. Het stukje van de inspraak duurt ongeveer 5 minuten.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 12:22

juval schreef:
BigOne schreef:

heb ik keuze?

Tuurlijk heb je een keus, genoeg partijen in de Tweede Kamer. BBB is niet echt 'gods gift to the farmers' gebleken.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 12:32

juval schreef:

Bovenstaande is een video op zijn eigen kanaal, waarin om de 4 minuten een reclame is toegevoegd, zijn account staat vol vlogs waarin hij monologen houdt over allerlei onderwerpen, zoals IQ en daarbij verbanden legt waarvan mijn oren gaan klapperen.

Wie is deze man? En waarom is hij uitgenodigd om te komen spreken?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 12:57

Ladyingreen schreef:
juval schreef:

Bovenstaande is een video op zijn eigen kanaal, waarin om de 4 minuten een reclame is toegevoegd, zijn account staat vol vlogs waarin hij monologen houdt over allerlei onderwerpen, zoals IQ en daarbij verbanden legt waarvan mijn oren gaan klapperen.

Wie is deze man? En waarom is hij uitgenodigd om te komen spreken?

zoals hij zich voorstelt in de video: Chemisch fysicus, afgestudeerd in Delft, ontwerpt als architect voedselfabrieken en ontwikkelt in Afrika en het midden-Oosten landontwikkeling. Tevens is hij Data- en model 'nerd'. Geeft lezingen, heeft contacten met bestuurders/beleidsmakers/ministers etc. Heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de werking van Aerius.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:09

Onderzoek wat het RIVM beoordeeld heeft:

https://www.rivm.nl/stikstof/actueel/ri ... -overzicht

Kijk, ikzelf heb toch meer vertrouwen in het RIVM/TNO dan een eenling, maar wellicht heb ik het ook helemaal fout. Zelf heb ik er niet voor gestudeerd namelijk. Maar deze man doet uitpspraken waardoor ik alles wat hij zegt met een korreltje zout neem.

"Met de natuur in Nederland is niets mis." Oké.....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:24

je gelooft wat je wilt geloven toch? als je niet openstaat voor andere wetenschappelijke meningen of om te leren en naar andere inzichten te luisteren, tja, dan blijf je lekker in je eigen bubbel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:28

Maar wat willen de boeren dan? Er is teveel stront in Nederland en daar moet een oplossing voor komen. Dan kun je de toegestane hoeveelheid die op het land mag bvb flink verhogen maar dat lost niets op, dat maakt het probleem nog groter.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:43

als je het verhaal van de heer De Heij mag geloven is het genoeg om bufferzones van max 500 meter rondom de N2000 gebieden aanhoud voldoende is. Sowieso is drijfmest beter dan kunstmest qua uitstoot, dus dat zou niet moeten worden tegengewerkt. Het Aeriusmodel moet uit de wet en de normering moet worden aangepast.
Dát is wat boeren willen. Eerlijke regels op basis van eerlijke meetgegevens. geen rekenmodellen waar niets van klopt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:50