Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:26

listiglistje schreef:
Je kan niet vooraf beoordelen of ze het slechter gaan doen, dat is een aanname en dat het niet jouw gedachtegoed is, dat is wat anders.

Wel een klein beetje - we hebben namelijk gezien wat Trump Amerika heeft opgeleverd (https://www.pewresearch.org/2021/01/29/ ... residency/), wat Boris Johnson en z'n Brexit de gemiddelde burger in Engeland heeft opgeleverd en wat de overwinning van conservatief-rechts voor vrouwen in Polen heeft betekent. En, als we de parallel extreem doortrekken - wat er een heel aantal jaar geleden in Duitsland is gebeurd met een zekere machthebber die inspeelde op onderbuikgevoelens en groepen uitsloot en als schuldige aanwees. Rechts-populisten leveren de burger niks op, en als ze het wel doen, dan is het op hele korte termijn. Op langere termijn wordt de rekening betaald.

listiglistje schreef:
Ik denk dat je de PVV veel te veel macht toekent en je bezorgdheid ongegrond is.

Men moet met meerdere het land regeren en er zijn verdragen, wetten, de rechtstaat, de grondwet, ook binnen Europa.
Wilders is geen dictator alleen aan de macht.

Helemaal eens, thank god dat wij verder een functionerende democratie met voldoende checks and balances hebben. Neemt niet weg dat het alsmaar groeiende wantrouwen en het vertrouwen in de populistische retoriek, vind ik, erg zorgelijk is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:34

appels met peren vergelijken nps, die landen hebben een heel andere organisatiestructuur en cultuur.

Die Brexit tja daar zullen ze spijt van hebben gehad... altijd worden er verkeerde beslissingen genomen.
Ook hier met de privatisering, gaswinning, belastingdienst, om maar wat te noemen.
Zo jofel is ons landje niet geworden de afgelopen 20 jaar

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:48

listiglistje schreef:
appels met peren vergelijken nps, die landen hebben een heel andere organisatiestructuur en cultuur.

En dat is onze redding. De standpunten en retoriek van een PVV is zijn wel heel erg vergelijkbaar met deze leiders. Voor mij blijft het schrikbarend hoeveel mensen ervoor kiezen.

listiglistje schreef:
Die Brexit tja daar zullen ze spijt van hebben gehad... altijd worden er verkeerde beslissingen genomen.
Ook hier met de privatisering, gaswinning, belastingdienst, om maar wat te noemen.
Zo jofel is ons landje niet geworden de afgelopen 20 jaar

Klopt helemaal, en de zorgen snap ik heel goed. Maar waar we nu staan is de erfenis van 12 jaar neoliberaal-rechtse kabinetten. Ik snap met de beste wil van de wereld nog steeds niet misschien hoe men dan de oplossing ziet in nog rechtsere of extremere partijen.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:51

Tja , imo is extreem nooit goed, zowel op links als op rechts niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:57

nps schreef:
Klopt helemaal, en de zorgen snap ik heel goed. Maar waar we nu staan is de erfenis van 12 jaar neoliberaal-rechtse kabinetten. Ik snap met de beste wil van de wereld nog steeds niet misschien hoe men dan de oplossing ziet in nog rechtsere of extremere partijen.

Daar kan ik ook met mijn verstand niet bij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 17:00

listiglistje schreef:
Citaat:
De PVV daar ben ik zeer bezorgd over de toekomst van onze rechtstaat en paar posten hierboven heb ik uitgelegd waarom.

Ik denk dat je de PVV veel te veel macht toekent en je bezorgdheid ongegrond is.

Men moet met meerdere het land regeren en er zijn verdragen, wetten, de rechtstaat, de grondwet, ook binnen Europa.
Wilders is geen dictator alleen aan de macht.

Anders dan oa. Pien wil ik liever niet dat de pvv gaat regeren.

Dat is niet omdat ik een staatsgreep vrees.

"Ik heb geen zin" (understatement en een beetje gemakzuchtig geformuleerd) in een premier / regeringspartij die uitsluiting, pesten en discriminatie in het DNA heeft zitten.
1)... want ik schaam me diep
2) en ik wil er vandaag niet aan denken hoe dit voor onze moslims gaat worden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 17:43

Loretta schreef:
nps schreef:

Ik snap dat wel, veel mensen zien de problemen toenemen en linkse partijen willen toch bakken met geld naar Klimaat / stikstof, Immigratie, oorlog, ontwikkelingshulp, EU etc.
Juist dat willen mensen niet, daarom stemmen ze rechts, die willen bovenstaande uitgaven potjes toch een heel stuk minderen.

Dus als je het zo verklaart dan snap ik het wel... aangezien de VVD behoorlijk links is geworden in de kiezer zijn ogen, kiezen ze nu strategisch rechts en een hoop proteststemmen omdat mensen het zat zijn (Woke, pinautomaat van de staat zijn, mindere en duurdere zorg, open grenzen, toenemende criminaliteit, klimaat en stikstof, etc).
Dat is wat er gebeurd is...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 17:49

Dank je wel listiglistje voor deze "objectieve" heldere analyse. Ik snap hem helemaal...

De VVD is inderdaad enorm links........ You make my day

_O- _O-

Hoe zo is Nederland niet verrechts :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 17:51

Vvd links eh tsja :') nee dan snap ik wel waarom Wilders in het midden geplaatst wordt. Wat is dan extreem rechts in Nederland? Bestaat dan dan? En dan is de Sp inderdaad met die redenering exteem links -O-

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 17:55

pien_2010 schreef:
Dank je wel listiglistje voor deze "objectieve" heldere analyse. Ik snap hem helemaal...

De VVD is inderdaad enorm links........ You make my day

_O- _O-

Hoe zo is Nederland niet verrechts :=

De eigen VVD achterban vindt dat zelfs, daar rommelt het behoorlijk in de partij.
Daarbij hebben ze jaren graag samen gewerkt met D66, CU en CDA
met behoorlijk linkse agenda, inclusief uitsluiten van bepaalde partijen en personen (Ja ook Omtzigt heeft de dolk in de rug gekregen),
de vele schandalen, leugens van Rutte en het slechte beleid afgelopen jaren.

Dus het is niet wat ik vind, maar wat de kiezers vinden... even ter aanvulling op mijn vorige post.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:02

listiglistje schreef:
Ik snap dat wel, veel mensen zien de problemen toenemen en linkse partijen willen toch bakken met geld naar Klimaat / stikstof, Immigratie, oorlog, ontwikkelingshulp, EU etc.
Juist dat willen mensen niet, daarom stemmen ze rechts, die willen bovenstaande uitgaven potjes toch een heel stuk minderen.
.

Daar zit zeker wel wat in.
Zelf ben ik ook niet zo van het met geld smijten.
Dat ik GL/PVDA gestemd heb komt ook eigenlijjk door dat ik me na het lezen van het verkiezingsprogramma en de daarbij horende doorrekeningen ging beseffen dat het helemaal nog niet zo'n slecht idee was en er hele mooie economische kansen voor Nederland in zaten.

Maar goed, ik begrijp ook wel dat als je dat niet gelezen hebt heel makkelijk denkt dat het smijten met geld was.
Ik was en ben nog steeds kritisch op de natuurherstelplannen van Timmermans, dus ik was extra benieuwd naar hoe hij dacht dat allemaal te gaan betalen. Maar toen alles duidelijk werd mbt de GL/PVDA plannen was ik blij verrast.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:08

Ik zeg altijd 1000 mensen, 1000 wensen :D

De een wil dit , de ander dat... uiteindelijk moeten we toch de democratie respecteren.

Ik sta er heel neutraal in en er is eigenlijk geen 1 partij die aan al mijn wensen voldoet.
Maar ik kan wel heel erg goed begrijpen waarom dit is gebeurd, de uitslag van de verkiezingen.
Ik was ook niet verbaasd, je zag het aankomen, tel daarbij op het gedraai van Rutte op hakken et voila!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:23

nps schreef:

Citaat:

Citaat:
Ik snap dat wel, veel mensen zien de problemen toenemen en linkse partijen willen toch bakken met geld naar Klimaat

Tja.
En dan ook maar flink de rechtse mores inwrijven 'dat je de isolatie van je huis zelf moet betalen.
En uiteraard wie in een huurwoning woont, mag barsten.
Citaat:
stikstof, Immigratie, oorlog

Lijken geen typische linkse of rechtse onderwerpen.
De EU ook niet.
Zelfs ontwikkelingshulp niet (daar zijn gewoon afsaken over.

Citaat:

Voor minstens de helft is dit, sorry, onzin want geen typische redenen om 'links of rechts' te stemmen.

En als je bang bent voor "er moeten bakken geld naar klimaat" (dat IS zo, dus eigenlijk ook al geen 'links of rechts' kwestie) -
als je links stemt krijg je tenminste subsidie voor de isolatie van je eigen huis,
of een renovatie zonder stijging van woonlasten.

Citaat:
pinautomaat van de staat zijn, mindere en duurdere zorg, open grenzen, toenemende criminaliteit, klimaat en stikstof,

Nou, de vvd heeft dit zo'n beetje veroorzaakt, en de pvv gaat het niet repareren.
(Dure zorg, minder zorg voor Jan de Arbeider: zo stemt de pvv.
Tegen preventie van criminaliteit, voor peperdure gevangenissen met onderbetaald personeel: zo stemt de pvv.

Ik zou het wel eens echt willen weten waarom mensen er in vliegen.
Stoppen van migratie (meaning asielzoekers) - het kan niet eens. Ook al roept 'Geert' dat hij dat gaat regelen: zelfs als premier kan het niet.
(Niet zolang de wereldvrede er nog niet is.)

Of ach, misschien 'alleen maar' een proteststem.
(Dat moet je uiteraard bloedserieus nemen als onvrede.)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:39

Waarom zou stoppen van migratie niet kunnen?

Kijk maar naar Victor Orban en Polen, die doen dat toch zonder consequenties.

Daarnaast zijn er veto's.

En eventueel kunnen met meerderheden in de EU verdragen open gebroken worden.

Ook al zijn ergens afspraken over, deze kunnen wijzigen met een andere koers/beleid.
De onrust en onvrede heerst in heel Europa en niet alleen in Nederland.
Daarom wordt er in alle landen radicaler gestemd.
Je kan dit negeren, maar dit is wel wat er gaande is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:52

Ik heb gekeken naar Orban. Overal lees ik over de uitholling van de rechtstaat. Express heb ik die "vervloekte linkse rakkers" berichten genegeerd. Maar wat blijkt , links en rechtse journalisten zijn het erg met elkaar eens dat Orban de Hongaarse rechtstaat steeds meer uitholt. Zorgelijk.

https://www.west-vlaanderen.be/hongarij ... -niet-meer

Ik citeer

Citaat:
De voorbije jaren kwamen er vele signalen dat er in Hongarije met Europees geld wordt gesjoemeld en gefoefeld. Er zijn niet alleen vermoedens, maar ook bewijzen van cliëntelisme en vriendjespolitiek. Wat het des te zorgelijker maakt, is dat de justitie in Hongarije hier niet tegen optreedt. Corruptie wordt nauwelijks vervolgd en de procedures lopen mank. De rechtsstaat wordt in het land van premier Viktor Orbàn al langer uitgehold, en dat blijkt ook gevolgen te hebben voor het beheer van de Europese fondsen.

Citaat:
In de loop van de voorbije periode is Orbàn een steeds meer autoritaire koers gaan varen. Media, universiteiten of ngo’s die niet vriendelijk zijn voor zijn regering kunnen nog moeilijk werken. Oppositievoeren wordt steeds lastiger. Het is de bedoeling dat rechters de regering napraten.

Citaat:
Voor het eerst lijkt het er dus op dat een land zal gestraft worden omdat het de beginselen van de rechtsstaat aan zijn laars lapt.

En geloof me, als de EU over gaat tot sanctioneren dan zijn de grenzen van wat toelaat baar is ver overschreden.

Over de rechtelijke macht in Hongarije

https://www.eumonitor.eu/9353000/1/j9vv ... mofunw7xns

Ik citeer:
Citaat:
Premier Viktor Orbán i (Fidesz) bracht de media steeds meer onder zijn controle, legde de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht steeds verder aan banden, versterkte zijn grip op de centrale bank en liet na corruptie aan te pakken. Daarnaast nam hij de rechten van de lhbti-gemeenschap regelmatig onder vuur.

Listiglistje de prijs die de Hongaren betalen voor het terugdringen van de immigranten is veel en veels te hoog! Is dit echt wat je wilt?
Stop je nu echt als een struisvogel je hoofd in het zand? Is die rechtstaat je echt zo weinig waard?
Zeg me ajb dat je jezelf vergist hebt in Orban! Vergissen is nl menselijk.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 01-12-23 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:10

Pien je leest niet goed of begrijpt mij niet.

Ik vind helemaal niets en ik ga ook niets vinden van Orban zijn beleid, daar heb ik te weinig kennis van.

Het gaat er helemaal niet over wat ik vind, ik heb nergens mijn eigen mening of stemkeuze verkondigd :')
Mijn mening doet er ook niet toe.

Ik analyseer alleen als neutrale buitenstaander wat er gaande is in Europa.
"Waarom wordt er meer radicaler rechts gestemd"
En welke landen voeren nu al radicaler beleid uit.
Met welke gevolgen vanuit de eu?

Ik probeer het proces te begrijpen, hetgeen wat er in heel Europa gaande is.
Want dat er wat broeit kan niemand ontkennen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:17

Nee Listiglistje. Je schrijft

Citaat:

Je schrijft dus, dat stoppen van migratie echt wel kan. Je komt met vb Orban. Met de conclusie " die doen dat ook zonder consequenties".

De EU gaat trouwens bij Orban sancties opleggen of heeft dat al gedaan, dus je conclusie klopt niet.

Je komt absoluut niet met een neutrale analyse. Als je een objectieve Neutrale analyse geeft dan:
Heb je gezien hoe rechters buiten spel werden gezet (praat je niet over,) en al die andere zaken.
Ook daar praat je niet over. Dus je bent totaal niet neutraal.
Je zet de lezer die niets weet van politiek op het verkeerde been want "kijk eens, Orban krijgt het wel voor elkaar".

Listiglistje, ik vind wel wat van die manier van discussiëren en analyseren!

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:22

pien_2010 schreef:
Nee Listiglistje. Je schrijft

Citaat:

Je schrijft dus, dat stoppen van migratie echt wel kan. Je komt met vb Orban. Met de conclusie " die doen dat ook zonder consequenties".

De EU gaat trouwens bij Orban sancties opleggen of heeft dat al gedaan, dus je conclusie klopt niet.

Je komt absoluut niet met een neutrale analyse. Als je een objectieve Neutrale analyse geeft dan:
Heb je gezien hoe rechters buiten spel werden gezet (praat je niet over,) en al die andere zaken.
Ook daar praat je niet over. Dus je bent totaal niet neutraal.
Je zet de lezer die niets weet van politiek op het verkeerde been want "kijk eens, Orban krijgt het wel voor elkaar".

Listiglistje, ik vind wel wat van die manier van discussiëren en analyseren!

Ik heb het drie keer nagelezen, maar ik zie niet hoe je op basis van haar posts tot deze conclusie komt?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:28

Laat maar....mensen lezen toch alleen maar wat ze willen lezen.

Ik stop ermee, tijd voor weekend.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:33

listiglistje schreef:
Laat maar....mensen lezen toch alleen maar wat ze willen lezen.

Ik stop ermee, tijd voor weekend.

Misschien bedoel je het niet zo, maar ik las ook een gekleurd bericht zoals pien zei.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:42

Misschien een andere leesbril opzetten.

Iemand hier zei dat een immigratie stop niet kan volgens verdragen etc.

ik noemde hem alleen als voorbeeld.
Ik zeg alleen wat hij nu doet, nl alle grenzen dicht.
En dat er nu geen sancties zijn.
Sancties wil Europa wel, maar is volgens hun eigen wet en regelgeving lastig toe te passen.
Dit is ook nog niet toegepast.
Het is een soeverein land met een eigen rechtstaat.

Wat ik persoonlijk vind is heel wat anders en doet er helemaal niet toe.
Ik weet verder niets van Orban, alleen bovenstaande.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 20:21

Ik vind het hier wel steeds belerender en dwingender worden ..daar vind ik ook wat van..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 20:21

Denk dat dat een kwestie is van actie en reactie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 20:26

listiglistje schreef:

Migratie:
1) studenten, arbeidskrachten - goed voor de economie.
2)... er zijn internationale verdragen over en het is lastig om die op te zeggen
3) en er zijn vluchtelingen, een klein deel - maar zolang de woestijnen oprukken |( wordt het in Afrika voorlopig nog geen vrede.
Citaat:

????
Sorry.
De EU is het inmiddels zat en worden er inmiddels sancties opgelegd.

Ik vind het niet erg als je weinig van Hongarije en /of Polen weet,
maar beweer dan niet 'dat er van alles kan zonder sanctie'.

De onvrede is mij zeer beslist een zorg. (En afgezien van 'proteststem', ik ga mee met de eerder gegeven analyse 'een stem op de pvv is een stem tegen jezelf'.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 20:32

Citaat:
Ik weet verder niets van Orban, alleen bovenstaande.
schrijft listiglistje.

Ok. Dan weet je nu, dat dit een hele foute man is. Die zowel bij rechts als links zwaar op de maag ligt , idem binnen als buiten de EU vanwege alles en nog meer dat ik op heb geschreven.
Een man die eerlijke rechterlijke macht onmogelijk heeft gemaakt, een corrupt beleid voert ten bate van zijn vrienden en ten koste van Hongarije. Teveel mensen in Hongarije maken zich ernstig zorgen.
Het is een man die pro Rusland is , Oekraïne laat barsten als het aan hem ligt.
Het voorbeeld is ongelukkig gekozen daar er teveel kleeft aan deze man.

Ik begrijp nu, als je niets van Orban weet, dat het inderdaad een neutraal bericht is.