Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 08:31

hwn schreef:
Ik merk dat de vrt nieuwssite erg grondig is met fact checks en zo. Heb hen zelfs een mail gestuurd om hen te complimenteren hierover.

Als ik de fact checks met fake news overloop, zie ik dat dit wel meer gebruikt wordt door de Israelische dan door de Palestijnse kant. Heb nog maar 1x anti Israelische fake news kunnen terugvinden.

Fact checks/fake nieuws filteren is niet hetzelfde als objectief zijn.

Objectieve journalistiek komt amper voor, elke journalistist maakt keuzes in wat hij wel of niet verteld of laat zien, er zit bijna altijd iets van subjectiviteit in.

Dat is niet zo erg, als je als lezer maar de kans krijgt bronnen van meerdere kanten te lezen, of de bron weet te plaatsen, bijvoorbeeld door de maker van de bron in te schatten.

Sorry, ik ben oud docent geschiedenis, mijn opleiding bestond voor 50% ofzo uit het leren begrijpen hoe bronnen geïnterpreteerd moesten worden :o

Dit is nou juist een gebeurtenis waar objectief zijn bijna onmogelijk is.

Even vanuit Wikipedia

Citaat:
Iets is objectief als het onafhankelijk is van de waarneming of voorkeuren van mensen: als er geen interpretatie bij nodig is. Dit staat tegenover subjectief. Het begrip heeft filosofische aspecten, en het begrip in de zin van 'neutraal' of 'onpartijdig' is onder meer van wezenlijk belang in de journalistiek en bij de rechtspraak. Het onderscheid tussen objectiviteit en subjectiviteit wordt vaak gekoppeld aan het verschil tussen feiten en meningen. De mogelijkheid van objectiviteit wordt door verschillende filosofen in twijfel getrokken, zoals de postmodernen. Zij betogen dat mensen, door hun onderlinge verschillen, slechts subjectieve interpretaties van de werkelijkheid kunnen maken.

Citaat:
Sommige journalisten beschouwen objectiviteit als neutraliteit of onpartijdigheid, en als een voorwaarde voor een goede vervulling van journalistieke taken, vooral bij de vergaring, de keuze en bewerking van nieuws. Volgens sommigen kunnen journalisten daarom bijvoorbeeld geen lid zijn van politieke partijen.

Andere journalisten en filosofen menen dat objectiviteit in verslaggeving onmogelijk is. Tijdens het gehele proces van verslaggeving worden keuzes gemaakt: welk onderwerp men kiest te verslaan, welke feiten en standpunten men kiest te belichten, hoe diep men doorvraagt, het taalgebruik in geschreven media, enz. Omdat journalisten en uitgevers net als anderen onderhevig zijn aan belangenstrijd en ideologie, maken deze verslaggeving altijd gekleurd, zo luidt de stelling.

Zo, ik laat jullie weer met rust na deze saaie les geschiedenis :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 09:22

Babootje schreef:
Voor degenen die nog denken dat Hamas nog iets goeds in zich heeft...
Kijk ook vooral de video. Dit is erger dan beestachtig. Over de mensen die de slachtoffers van 7 oktober moeten identificeren.
https://news.sky.com/story/israel-hamas ... k-13001153

Volgens mij is "het onthoofden" van babies als onjuist en fake nieuws weg gezet tijdens het nieuws al een tijdje geleden. Dus ik ben gelijk afgehaakt en ga zeker niet dat soort nare videos kijken!

hwn

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 09:46

Je hebt gelijk, Pien, gisteren heb ik Babootje ook al betrapt op het plaatsen van links met een uitleg erbij die totaal niets te maken heeft met de inhoud van de video.

@Ruitje, interessante les. :) Dus objectief is hetzelfde als onpartijdig? Wist ik niet, ik zeg altijd dat ik objectief ben (dus niet blind voor de waarheid) maar kies wel duidelijk een kant, de kant van de onderdrukte

(@Irmaz, dat is ook de reden dat je me de raketaanvallen van Hamas op Israel niet zal horen veroordelen. De onderdrukte heeft het internationaal recht aan zijn kant om zich te verdedigen tegen de bezetter. Helaas is dat recht dode letter geworden toen het westen eenzijdig terroristenlijstjes is beginnen maken en "toevallig" alle Palestijnse verzetsbewegingen op die lijst gezet heeft.)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 10:01

Honderd procent objectiviteit bestaat wel maar het is enorm moeilijk. Er wordt in het huidige tijdperk wel veel aandacht aan besteed op de opleiding journalistiek. Van de studenten wordt in elk geval verwacht dat ze zich daarvan bewust zijn. En natuurlijk krijgt fact check/bronnenonderzoek veel aandacht. Ik hoor dat van mijn zoon, die bijna afgestudeerd is. Hij is er zelf wel goed in, geloof ik. Hij is heel nuchter en afstandelijk als het om nieuws/politiek gaat.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 10:04

Babootje schreef:
princequillo schreef:
Ik lees ook twee keer hetzelfde, omdat ik het verder niet had over wie het zei en wie erachter stond, gewoon wat er gezegd is dus. Dat hij het later ingetrokken heeft stond er ook gewoon, alsmede dat Netanyahu daarna reageerde dat de opmerking niet uit de realiteit kwam. Vond het gewoon een ironische quote, lol

Edit: wat je plaatst staat ook gewoon in het artikel, ik had al benoemd dat er daar veel meer in stond en dat ik alleen deze ene quote opmerkelijk (dom) vond :')

Nee Je benoemde niet alles in het artikel. Alleen wat quotes waar je je eigen suggestieve draai aan gaf.
Terwijl het artikel op zich niet suggestief was. Ook niet volledig trouwens.
De man is op een zijspoor gezet.

Zoals Mysa ook al zegt. Onverstandig om dit soort radicale elementen in je regering te hebben. Dat blijkt maar weer.

Je begrijpt me verkeerd. Ik heb gezegd dat er nog veel meer stond in het artikel; mijn suggestie was om het artikel zélf te lezen, omdat ik níét alles heb benoemd. Die "suggestieve draai" is dat ik het gewoon bizar vond :')

Edit: hier zeg ik letterlijk dat er nog zoveel meer in het artikel staat. Oftewel: open het linkje gewoon zelf even.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door princequillo op 06-11-23 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 10:13

hwn schreef:
Je hebt gelijk, Pien, gisteren heb ik Babootje ook al betrapt op het plaatsen van links met een uitleg erbij die totaal niets te maken heeft met de inhoud van de video.

@Ruitje, interessante les. :) Dus objectief is hetzelfde als onpartijdig? Wist ik niet, ik zeg altijd dat ik objectief ben (dus niet blind voor de waarheid) maar kies wel duidelijk een kant, de kant van de onderdrukte

(@Irmaz, dat is ook de reden dat je me de raketaanvallen van Hamas op Israel niet zal horen veroordelen. De onderdrukte heeft het internationaal recht aan zijn kant om zich te verdedigen tegen de bezetter. Helaas is dat recht dode letter geworden toen het westen eenzijdig terroristenlijstjes is beginnen maken en "toevallig" alle Palestijnse verzetsbewegingen op die lijst gezet heeft.)

Vergeet ook niet waar Hamas voor staat. Neem alleen als voorbeeld wat Hamas met homo's wil doen en ook vrouwen onderdrukking daar zijn ze niet vies van. Hamas is echt geen leuke club. Het is alles behalve simpel.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 10:36

hwn schreef:

En de misfires zijn 'collateral damage' en ondergeschikt aan het doel, top. Blijf gerust Hamas de hand boven het hoofd houden en ze als legale verzetsbeweging framen.

Weet jij waarom de Palstijnen ook niet opgevangen worden door de (Islamisitische) buurlanden van Israel? Dit is een serieuse vraag van mijn kant. Toen Rusland Ukraïne binnenviel waren er binnen no-time allerlei initiatieven opgestart om de Ukraïners te laten vluchten, ik zie niks van dat soort dingen in Israel/Gaza. Daar wist Egypte niet hoe snel ze de grens af moesten sluiten en de weg vernietigen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 10:43

Citaat:
De onderdrukte heeft het internationaal recht aan zijn kant om zich te verdedigen tegen de bezetter.
Citaat:
En de misfires zijn 'collateral damage' en ondergeschikt aan het doel, top. Blijf gerust Hamas de hand boven het hoofd houden en ze als legale verzetsbeweging framen.

'Hamas is niet mijn vriendje', blijft staan dat het recht op verzet bestaat.

En na zo vreselijk veel tijd en zo vreselijk weinig perspectief 'kun je het zo hebben' dat het verzet laten we zeggen toxische vormen krijgt.

Het vredesplan van bokt begon met de eis "Free Marwan Barghouti".
(Ook wel eens de Palestijnse Nelson Mandela genoemd. Hoogste tijd om hem van het Israëlische Robbeneiland te halen.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-11-23 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 10:46

Irmaz, Omdat ze er vanuit gaan dat iedere Palestijn een mogenlijke terrorist is….. (zelf al is het een 3 jarig kind).

*sarcasme uit*

Gaza heeft een heel hoog percentage aan minderjarigen. Ik vind het behoorlijk gestoord dat deze dan niet met bijv. hun moeder weg mogen.
Als je bang bent dat deze moeders en kinderen allemaal bommen bij zich hebben dan stop je ze desnoods tijdelijk in een veilig en beveiligd kamp.

Edit: eigenlijk kunnen ze dan net zo goed ook de mannen meenemen zonder bagage. Als al die mannen namelijk Hamas zijn en ze zitten zonder materiaal in een veilig kamp dan kunnen ze ook niets terroriseren _O- (ja ik weet dat dit niet realistisch is)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 11:59

Janneke2 schreef:
Citaat:
De onderdrukte heeft het internationaal recht aan zijn kant om zich te verdedigen tegen de bezetter.
Citaat:

Ik vind dit een best wel risiscovolle uitspraak. Samen met de eerder gedane uitspraak hier dat er ook redelijke onderdelen van Hamas zijn die wel willen samenwerken (of iets in die strekking).

Ik wil de analogie trekken met Duitsland na WO1. Duitsland is, door het verliezen daarvan, onder curatele van de geallieerden gezet. Het land is opgedeeld in delen waar landen van de geallieerde strijdkrachten de boel mochten regelen. Van het land zelf werden herstelbetalingen geeist en ze mochten bepaalde industrieën/activiteiten niet opbouwen. Vooral de Franse geallieerden hebben zich op straat ingespannen om iedere Duitser zoveel mogelijk te kleineren en te onderdrukken (best wel vergelijkbaar met Japanse praktijken in Ned. Indië). Daar zijn op het net filmpjes van te vinden.
Had Duitsland hierdoor geen recht op verzet? In dat kader zou je de opkomst van de Nazi's best kunnen plaatsen. Ga ik de analogie nog wat verder doortrekken: Ook de Nazi's hadden niet alleen slechte bedoelingen, daar zaten hele takken bij waar absoluut mee te praten viel. En toch was het resultaat uiteindelijk desastreus.

Mijn mening: een beweging in wiens naam willekeurige (groepen) mensen gemarteld en vermoord worden is nooit een verzetsbeweging maar altijd een terroristische organisatie.

En ja, om de 'whataboutitsmes' voor te zijn: De partij van Netanyahu is in mijn definitie ook een terroristische organisatie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 12:28

pien_2010 schreef:
Babootje schreef:
Voor degenen die nog denken dat Hamas nog iets goeds in zich heeft...
Kijk ook vooral de video. Dit is erger dan beestachtig. Over de mensen die de slachtoffers van 7 oktober moeten identificeren.
https://news.sky.com/story/israel-hamas ... k-13001153

Volgens mij is "het onthoofden" van babies als onjuist en fake nieuws weg gezet tijdens het nieuws al een tijdje geleden. Dus ik ben gelijk afgehaakt en ga zeker niet dat soort nare videos kijken!

Het is geen "nare" video in de zin van beelden van onthoofde baby's. Je zou de video beter wel bekijken, want dan krijg je een goede indruk van wat daar is gebeurd zonder de vreselijke beelden daarbij te moeten zien.

In de video zijn de forensische onderzoekers aan het woord die de zware taak hebben de slachtoffers van 7 oktober te moeten identificeren.
De wanhoop en emoties waarmee zij die taak omschrijven is duidelijk te zien niet gespeeld. En inderdaad de beestachtige agressie op baby's, kleine kinderen en hele gezinnen, onthoofd, doodgestoken/geschoten en verbrand moeten zij onderzoeken. Beslist geen fake news. Die mensen zijn ook voor de rest van hun leven getekend.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-11-23 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 12:29

hwn schreef:

Heb je de video's bekeken?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 13:44

Op SM word door veel israelische kanalen gezegd dat de filmpjes met de ellende in Gaza veelal nep zijn.
Nou ik zie toch echt het meest vreselijke leed wat toch echt niet nep is!

Er is ook een clash tussen Angelina Jolie en haar vader. Angelina spreekt over de schande van wat Israel nu aan richt. Haar vader noemt haar een idioot en predict naar het verleden.

Men roept ook dat we Israel moeten laten begaan omdat anders heel snel het westen ook zo aan de beurt is met tereur vanuit moslim extremistische organisaties.

Al bombardeer je heel Gaza en hun inwoners plat, die organisaties blijven bestaan! Haat en kwaad word enkel maar sterker.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 13:56

Citaat:
Men roept ook dat we Israel moeten laten begaan omdat anders heel snel het westen ook zo aan de beurt is met tereur vanuit moslim extremistische organisaties.

Deze pik ik er even uit.

Dit is haatzaaien (niet van jou hé popstra) via de methodiek de mensen bang maken.
Deze methodiek heeft bewezen te werken.

Wat je dus ziet vanuit beiden groeperingen:
Joden wereld wijd worden gezien als het kwaad en verbonden met wat in Gaza gebeurt, moslims worden in bovenstaande posts weggezet als terroristen.

Zo worden mensen tegen elkaar opgezet en dat staat elkaar zien als mensen die samen oplossingen moeten zoeken voor conflicten in de weg!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:02

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik vind dit een best wel risiscovolle uitspraak. Samen met de eerder gedane uitspraak hier dat er ook redelijke onderdelen van Hamas zijn die wel willen samenwerken (of iets in die strekking).

Ik heb inderdaad een prof geciteerd die Hamas al jarenlang volgt, en constateerde dat ook binnen deze groepering er hardliners en 'zachtere' invalshoeken zijn.

En het risico dat ik loop is dat ik in een hoek terecht kom waar ik niet in thuishoor.
(Als in: alles dreigt 'zwart-wit' en ongenuanceerd te worden.)

Ik zeg dat er een nare bezetting gaande is, buiten de wettelijke kaders die daarvoor bestaan en waar de staat Israël aan gehouden is.
Verzet daartegen is legitiem.
... dat wil niet zeggen dat alle handelingen van Hamas legitiem of nota bene goed zouden zijn.
Citaat:
Ik wil de analogie trekken met Duitsland na WO1. Duitsland is, door het verliezen daarvan, onder curatele van de geallieerden gezet. Het land is opgedeeld in delen waar landen van de geallieerde strijdkrachten de boel mochten regelen. Van het land zelf werden herstelbetalingen geeist en ze mochten bepaalde industrieën/activiteiten niet opbouwen. Vooral de Franse geallieerden hebben zich op straat ingespannen om iedere Duitser zoveel mogelijk te kleineren en te onderdrukken (best wel vergelijkbaar met Japanse praktijken in Ned. Indië). Daar zijn op het net filmpjes van te vinden.
Had Duitsland hierdoor geen recht op verzet? In dat kader zou je de opkomst van de Nazi's best kunnen plaatsen. (...)

Helemaal waar.
'Klopt als een zwerende vinger....'
(Of nu ja: de 'vrede' van Versailles was vernederend. Maar na de nederlaag volgde een (akelig) contract. Bij mijn weten heeft de staat Israël nooit zo'n contract met de Palestijnen gesloten.)

En andermaal: verzet tegen de vernederingen is legitiem.
Wat niet wil zeggen dat wat de Nazi's allemaal deden 'dus goed' zou zijn. De hemel verhoede...
(Maar tegelijkertijd: zo gaan de dingen vaak. Na vernedering wraak, na oorlog nummer zoveelduizend plus één komt oorlog zoveelduizend plus twee.)
Citaat:
Mijn mening: een beweging in wiens naam willekeurige (groepen) mensen gemarteld en vermoord worden is nooit een verzetsbeweging maar altijd een terroristische organisatie.

En ja, om de 'whataboutitsmes' voor te zijn: De partij van Netanyahu is in mijn definitie ook een terroristische organisatie.

Daar ben ik het als pacifist helemaal mee eens.
Dat verzet legitiem is, wil niet zeggen dat het gewapend moet.
En inderdaad, geweld is ruimer dan oorlog en schieten, systematisch mensen water en andere levensbenodigdheden onthouden is dat ook.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:05

Popstra schreef:
Er is ook een clash tussen Angelina Jolie en haar vader. Angelina spreekt over de schande van wat Israel nu aan richt. Haar vader noemt haar een idioot en predict naar het verleden.

Dat zou ongeveer mijn situatie zijn, zou mijn oma nog leven.
We hebben er vroeger ook discussies over gehad. (ze heeft me deels grootgebracht)
Oma heeft destijds zoveel narigheid meegemaakt doordat ze met een joodse man was getrouwd, dat ze nu ook vast minder kritiek op Israël zou hebben dan ik.
Ik snap het ergens wel van die ouderen (oeps, ben ik zelf inmiddels ook)
Maar die mensen hebben de jodenhaat 'in volle glorie' meegemaakt en zien geen andere oplossing dan een tot de tanden toe bewapend en extreem assertief land.
Ik hoor haar nog Arafat uitfoeteren. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:58

pien_2010 schreef:
Citaat:

Deze pik ik er even uit.

Dit is haatzaaien (niet van jou hé popstra) via de methodiek de mensen bang maken.
Deze methodiek heeft bewezen te werken.

Wat je dus ziet vanuit beiden groeperingen:
Joden wereld wijd worden gezien als het kwaad en verbonden met wat in Gaza gebeurt, moslims worden in bovenstaande posts weggezet als terroristen.

Zo worden mensen tegen elkaar opgezet en dat staat elkaar zien als mensen die samen oplossingen moeten zoeken voor conflicten in de weg!

Ik ben het helemaal met je eens.
Weer een argument om de mastschappij verder te laten polariseren.
Waar 2 vechten hebben 2 schuld is hier absoluut aan de orde. Dat is niet zwart-wit maar in een bepaalde context met complexe nuances waarvan ik in iedergeval niet durf te beweren dat ik die allemaal ken en begrijp.

Ipv mensen een „kant“ op te dwingen zou er mee een focus moeten zijn op hoe komen we hier samen weer uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 15:04

So, die Arafat kreeg er toch van langs toen. Die was ooit incognito in Nederland. Wat me toen verbaasde was dat hij tot de tanden bewapende Palestijnen bij zich had. Dat dit mocht!!
Ik reed met de kindjes (het verhaal is een leuke anecdote ) over de autobaan en passeerde een groep busjes. Kijk ik naar rechts, kijk ik recht in de ogen van Arafat omringt met tot de tanden bewapende mensen. Van schrik keek ik vlug voor me om weer met open mond naar rechts te kijken (3 kindjes keken ook gelijk naar rechts). Daarop schoot Arafat in de lach en knikte naar ons waarop wij aarzelend zwaaiden :j _O- .
Kom ik thuis zeg ik tegen mijn man dat we naar Arafat hadden gezwaaid en dat hij dus in Nederland was.
Die verklaarde me volledig voor gek
Zette we 's avonds het nieuws aan, en naar wie keken we := _O- .
Precies. Dat is Zo bizar zoiets.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 15:19

pien_2010 schreef:
So, die Arafat kreeg er toch van langs toen. Die was ooit incognito in Nederland. Wat me toen verbaasde was dat hij tot de tanden bewapende Palestijnen bij zich had. Dat dit mocht!!
Ik reed met de kindjes (het verhaal is een leuke anecdote ) over de autobaan en passeerde een groep busjes. Kijk ik naar rechts, kijk ik recht in de ogen van Arafat omringt met tot de tanden bewapende mensen. Van schrik keek ik vlug voor me om weer met open mond naar rechts te kijken (3 kindjes keken ook gelijk naar rechts). Daarop schoot Arafat in de lach en knikte naar ons waarop wij aarzelend zwaaiden :j _O- .
Kom ik thuis zeg ik tegen mijn man dat we naar Arafat hadden gezwaaid en dat hij dus in Nederland was.
Die verklaarde me volledig voor gek
Zette we 's avonds het nieuws aan, en naar wie keken we := _O- .
Precies. Dat is Zo bizar zoiets.

:') Pien wat een mooi verhaal, ik zie het helemaal voor me :D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 15:23

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 15:38

Wat een grappige anecdote, Pien! Ik herken nooit iemand maar Arafat zou ik ook nog wel herkend hebben, bepaalde geen dertien in een dozijn in kantooruniform.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 15:49

mysa schreef:
Wat een grappige anecdote, Pien! Ik herken nooit iemand maar Arafat zou ik ook nog wel herkend hebben, bepaalde geen dertien in een dozijn in kantooruniform.

Precies Irmaz en mysa. Maar die man stond toen gelijk aan een gevaarlijke terrorist. Dus werkelijk waar mijn hart sloeg een slag over van schrik. En als je passeert op de autobaan en iemand zit links in de auto, achter de bestuurder vh busje, dan ben je echt dichtbij. Ik wist het gelijk 100% zeker. Maar die andere gasten waren onherkenbaar en buitengewoon dreigend en hadden ook die sjalen om, net als Arafat. Ik zag de wapens gewoon op me gericht.
En voor en achter Arafat reden ook busjes. Ook met tot op de tanden bewapende mannen . Ik vond het buitengewoon intimiderend.

Dichterbij spannende zaken ben ik gelukkig nooit geweest _O-

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 16:01

Hezbollah en Israel begint ook steeds heftiger te worden, Israël had een voertuig uitgeschakeld met kinderen erin met het “excuus” dat hier terroristen in zouden zitten. Hezbollah heeft als reactie hierop weer afgevuurd op de Israëlische plek Kiryat Shemona. Hier zijn gewonden en 1 dode gevallen. Hier woont overigens familie van mij, ik weet even niet zeker of ze allemaal geëvacueerd zijn. Ga er vanuit van wel overigens

Bijgevoegd foto van Kiryat
Afbeelding

Ik vrees echt voor escalatie ook aan die kant. Voor mijn gevoel gaat dit zo gigantisch uit de hand lopen…

Ik ben voor een vrij Palestina en voor een Joodse staat. Met de juiste mensen aan de top in samenwerking met elkaar en de buurlanden zou dit hopelijk ooit realiseerbaar moeten zijn. Maar dan heb je echt de juiste mensen nodig die hier voor open staan, met de huidige machten zie ik dit niet gebeuren ;(

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:01

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:08